Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 4

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Hellzon ljuger i inlägg #123 R3 och #129 R3

Jag kollade över hens aktivitet i R2 och hela rundan mellan torsdag och lördagen så skriver hen åtskilliga inlägg där hen misstänker mig, vill dra igång tåg mot mig etc. Intressant nog så grupperar hen mig med Empiricus i flera inlägg, ungefär som om hen hade en agenda.

I vilket fall så ljuger Hellzon både här och även i inlägget med Korpa. Korpa kan mycket väl ha varit väktaren vilket även Hellzon snappat upp och planerat för. Notera att Hellzon outar i ett taktiskt läge när en del suspect börjat hamna åt hens håll men inte under någon särskild press som ett drev eller något i den stilen.

Jag tror inte på att Hellzon är väktare, jag tror inte heller att Hellzon är dålig på detta spel som hen påstår tvärtom så tror jag att Hellzon är en väldigt slug och strategisk zulvspelare.

Röst: Hellzon
Tillbaka till det här. Jag har redan sagt att jag gjorde en analys i R2 av R1, hittade saker på sida 1-6 och fastnade för dig som skum. Det känns ju ärligt lite meno att försöka svara på saker när folk inte läser och ställer samma fråga igen.

Gällande Korpa så ja, visst. Jag snappade upp att Korpa råkade formulera sig så hon kunde läsas som väktaren - eftersom det såg ut som hon skrev en manual för hur jag tänkt och väktat dittills - och la det på minnet till min egen eventuella framtida outning. Det har jag också nämnt. I den här tråden.
Givetvis, Hellzon outar när Stövelkatten vill pinga henom men är han Zombie eller Ulv tracker är det ett rimligt val.
Du har ju inte fel, men det kändes som ett rimligt val då eftersom jag verkligen ville att Stövelkatten slulle leta bland folk vi var osäkra på.
Hade han trackat Genesis så hade vi haft ett annat läge, då hade Genesis fått claima väktare under pinghot istället för som motclaim till mitt väktande. (För naturligtvis är Genesis nåt som pingar på tracking - zombie eller trackerulv.)
Men nu rökte han ut Tant Ragnar istället, och Genesis rökte ut sig som svar på min väktaroutning. Ingen dålig skörd egentligen, men vi måste ju agera på den.

...

Oooom inte Stöveln har lurat brallorna av oss och är zombie med Genesis - därför han inte ville tracka Genesis i R3. Då har zombies kloat på några gröna bland Empi/Tant/Halo/(Krille)-kvartetten och känner sig säkra på att peka ut Tant Ragnar, och sen hävda att han måste varit ulvtracker när han visar sig vara ulv.
Men då har Stöveln gamblat i R2 när han outade sig, och kokat ihop en mästarplan på fem minuter i slutet av R3. Han sa ju att han pingat Tanten innan R3 slutade. Jag får inte till nåt case mot Stövelkatten som håller.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
och Genesis rökte ut sig som svar på min väktaroutning.
Men varför skulle Genesis, som inte alls var aktuell för galgen denna rundan, göra så? Nu ser det ut som vi kommer rösta ut Empi denna rundan, och det hade ulv-genesis kunnat hänga med på utan att outa väktare.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Var står vi då?
Stöveln är god för att han lever. Xyas är god pga spökgrejen. Jag är god väktare.
Tant Ragnar pingar på trackerförmåga.
Genesis är nån form av scum, pingar förmodligen också på trackerförmåga så han kom ut som "väktare" för att förekomma Stövelns ping. Han och Ragnar är förmodligen zombies, nån kan vara trackerulv. (Grå text för zombies.)

Kvar står Empi och Halo. Här har vi minst en ulv. Jag trodde båda genom R3 men är ju inte lika säker nu när Genesis är helröd. (Röd text för ulvar.)

De kalla huvudena har räknat ut att vi bör ta en ulv nu för att de inte ska vinna på antal ändå - vi kan vara körda i natt om vi röstar ut en bybo. Jag skulle ju vilja raka Genesis för att se om han är luden eller rutten, känns som det skulle vara najs info, men det får jag väl inte med byn på. Återstår att väga mellan Halo/Empi.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Men varför skulle Genesis, som inte alls var aktuell för galgen denna rundan, göra så? Nu ser det ut som vi kommer rösta ut Empi denna rundan, och det hade ulv-genesis kunnat hänga med på utan att outa väktare.
Tillfället att claima väktare och ha en ursäkt när Stöveln trackar Genesis (för det hade ju legat nära till hands i natt) fanns ju dock i början på R4 som motclaim till min väktaroutning, och ingen annan tidpunkt. Den blir ju mycket mer trovärdig som ett motclaim, och dessutom får han ut den riktige väktaren. Uppenbarligen funkar det ju.

Sen åker han ju ut när jag dör och är god, vilket tar oss tillbaka till att han inte är ensam i sin scumfraktion, och/eller har räknat ut att hans fraktion vinner ändå om jag blir hängd i natt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
EXAKT samma grej hände förresten i det forumstemade varulvsspelet, fast då talade Genesis sanning. Jag claimade powerroll och Genesis sköt ner mig.

Ja, det var ju väntat. Jag är ACKERFORS, och jag känner förstås till vilka övriga som finns i redaktionen (men inte vilka spelare de är). Jag använder mina redaktörsprivilegier för att sia på folk. (Markehed är ren, för övrigt, om jag inte är knäpp siare nu med.)
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Okej, efter mycket övervägande så har jag beslutat mig att reagera. Risken finns att den riktige Ackerfors avslöjar sig, och jag skulle tippa på att han är viktigare än mig.

Allihopa: Hellzon är inte ACKERFORS. Jag säger detta med absolut säkerhet. Jag är inte siare, och jag är inte ACKERFORS, men jag har en annan specialförmåga som tillåter mig att vara helt säker på detta. Hellzon är full av skit, och troll så det skriker om det.
Han kan den här dansen, menar jag, även med ombytta roller. Undrar dock om han minns det, det var ju några år sedan.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Spännande läge, jag är på väg ut när vi vet att minst två andra personer aktivt ljuger i tråden.
Gällande väktarfrågan så lär det finnas päls i väktarlägren - Om jag röstas ut nu så innebär det att ett ulvlag med 2 eller 3 ulvar kvar kan chansa på att xyas inte är väktad av den väktare som är i spel OM det är en väktare i spel. Är det två ulvar av tre som ljuger om väktare bägge två för att förvilla byn och korpa verkligen var väktaren så kommer ju ulvarna vinna nästa runda.
Jag har Stöveln som ulv, tillsammans med antingen en av G och H eller bägge. Ragnar som zombie, kanske med Halo

Det enda som talar emot en trio av ulvar där två claimar väktare är att utan en väktare i spel just nu så tror jag vi hade haft en nattmördad ulv om inte team Z skjutit helt galet de gånger de testat mörda, eller avstått mord hittills.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Av Genesis, Halo, Hellzon, Tant Ragnar och Stövelkatten håller jag iallafall Stövelkatten för att vara den som troligast är ulv snarare än zombie eller bybo. Så min röst ligger kvar där fortsatt, och med ett dygn kvar hinner förhoppningsvis det här vända så det inte är gonatt för mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Korpa var väktaren och kunde inte väkta sig själv i R2. Därför är hon död och jag lever.
Liksom.

Detta i en runda där Vimes nästan övertydligt insisterade på att Basse skulle lynchas för han ljög om att han var siare (med en mycket vidare definition av "ljuga" än vi har här). Så antingen är Hellzon väktare, ser Basse lynchas av Vimes för att han "ljög" om sin siarstatus, VET att Vimes är grön (och vid det här tillfället fortfarande med i matchen) …

… eller så får zombie-Hellzon (eller kanske ulvtracker-Hellzon) panik när han ska pingas av Stövelkatten och skriker ut det enda gröna pinget som inte är claimat.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Med en genuin Genesisväktare KAN ju zombierna ha försökt mörda ulvHellzon i runda 2, och Hellzon kan vara den riktiga ulvtrackern som bara matar information till Stövelkatten. Stövelns trackerclaim står ju oemotsagt då siaren dog och ingen annan tracker trätt fram.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Undrar dock om han minns det, det var ju några år sedan.
Jag minns det! Tyckte att det var lustigt att vi hamnade här igen. :D

… och min tolkning av det är ju såklart "När Hellzon är röd så fejk-outar han sig. Han har gjort det förr.".
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Misstänkte ju katten för att ha "råkat" outa sig. Kanske "råkade" han hota Hellzon med att tracka honom också? Snygga manöverar isf.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Alltså.

Mitt utlägg om hur jag resonerat som väktare kommer här, 2318 på måndag i den nya rundtråden.

Genesis motdrag kommer 0848 på tisdagsmorgonen efter. Då har redan Halo9000 och Xyas uttryckt att jag ljuger medan Empiricus har sagt att min väktarförklaring duger tills vidare.

Genesis väktarhistoria kommer 1615 på tisdag. Sen kommer han på att jag ljugit om Korpas roll ungefär halv åtta på tisdag kväll.

Ännu saknar vi information om hur Genesis tänkt kring sin väktarroll förutom vilka han väktat och varför.
Och seriöst, "I R2 skyddade jag Hellzon 🤦‍♂️." * Jamen vilket sammanträffande.

Hursomhelst, du väktade Vimes i R1? För att Vimes skulle bli offad av ulvarna för att han styrt drevet mot ulv-Basse?
Så kan man ju tänka. Jag som faktiskt gjort den analysen visste inte vem jag skulle tro på, ville framförallt inte väkta Vimes ifall han var ulv och team Z skulle ta honom. Därför låg jag kvar och väktade mig själv i R1, som den råtta jag är.
Såhär har du förstås inte tänkt eftersom du är zombie och poppat popcorn och tittat på medan byn slitit sig själv i stycken i R1. Eller så är du trackerulv och visste att Vimes inte behövde oroa sig för zombier.

Och när vi ändå pratar om att "ljuga" om roller.
Om Hellzon är zombie, varför skulle han lägga fram teorin om att Korpa var väktare? Jag är inte övertygad om att hon var det, men jag ser ingen rimlig anledning till att Hellzon, i närvaron av en tracker, skulle döda sin enda utväg om han blir pingad?
Här har du alltså "varit väktare" i tre rundor. Det skaver lite. OK att en riktig väktare inte hade outat sig där och då men det känns inte som du riktigt visste att du var väktare där.

HURSOMHELST så kollade jag ju detta mest för att se om jag kunde beslå Genesis med lögn när han säger
Jag var borta på kvällen igår och så kommer Hellzon med det här.
Så oförsiktig har han ju inte varit, men tidsplanen antyder något ändå. Jag som faktiskt har varit väktare sedan jag fick mitt roll-PM kunde lägga fram en tankehistorik samma kväll som jag outade mig. Genesis måste nog ta en testund med Tant Ragnar och spana på reaktioner från andra spelare innan han kastar sig ut i offentligheten, och tar ännu lite mer tid på sig innan han får fram någon väktarhistorik och kommer på att jag "ljugit". Det håller inte riktigt.

*) Varför blir det en annan facepalmsmiley i redigeringsrutan?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Efter en genomläsning av R4 så tycker jag att det är solklart att laguppställningen är såhär:

DRÄNGARNA
Stövelkatten
Xyas
Genesis

DE LUDNA
Empiricus
Halo9000

DE DÖDA
Tant Ragnar
Hellzon

Jag köper alltså en enkelbiljett på Empiricuståget till Döda Ulvens Torg.

Röst: Empiricus
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Xyas är grön. Jag är grön.

I R3 hade jag emp+halo som ulvpar. Givet att Katten ljuger är hen röd, såklart. Någon av Genesis och Hellz ljuger också, och är därmed röd.

Alla röda kan inte vara ulvar - dels skulle det ge 5 ulvar totalt, dels skulle de ha vunnit nu (4 ulvar på 7 spelare).

Jag började nästan misstänka att vi inte hade några Zombies - men det är ju en omöjlighet nu.

Jag får inte grepp om varför katten ljuger - och har därför svårt att avgöra om det är en zombie eller ulv som döljer sig under kattpälsen.

Jag får inte riktigt grepp om vem av Genesis och Hellz som är grön, men den ene lär väl vara väktare. Inte en speciellt effektiv väktare (utom möjligen som målvakt för några zombi-angrepp på ulvar) men ändå. Vi vill inte riskera att rösta ut den riktige väktaren.

Jag är hyfsat säker på halo (se mina inlägg i R3 #142, #143), men tåget säger emp. Nåväl - jag röstar väl på den jag anser som mest trolig, men noterar nöjt att tåget verkar gå i rätt huvudsaklig riktning ändå.

Röst: Halo9000
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
And now for something completely different.
TantKatt då?

Lust att utveckla? Varför skulle du ryka förra rundan? Det luktar väldigt mycket ulvtracker som hittat en zombie just nu.

Röst: Stövelkatten
Rimligt so far. Det var som sagt väldigt mycket "ni" i slutet på R3
Jag behöver nog sova på det här. Och kika igenom dina poster ett varv till. Men Halo är på kö att bli genomläst först, så tur och ordning osv.
Skall bara preppa och droppa röstdata och sedan blir det sängen.
Kom det nån Haloanalys? Eller fastnade du på Stövelkatten?
Så går man på lunch och hittar kaos. Det borde finnas zombies i spel har vi ju ältat, och det blir ju ännu tydligare nu. Ingen ulv har nattmördats av zombies, så antingen har de skippat att nattmörda eller så skyddar väktaren även mot zombienattmord.
@Hellzon och @Genesis - jag tycker att ni skall gå ut med, utan att avslöja när, om ni har väktat någon som fortfarande är i spel, och i så fall vem. En sådan individ har ju ökade chanser att råka vara ulv.
Jag tror du fiskar väktningsmönster här. Hursomhelst står det i Larssons regelinlägg att väktaren skyddar mot alla sorters nattmord.
Det enda som talar emot en trio av ulvar där två claimar väktare är att utan en väktare i spel just nu så tror jag vi hade haft en nattmördad ulv om inte team Z skjutit helt galet
Tre ulvar kvar, där två väljer att hänga ut sig och kaosa när de bara kan sitta stilla i båten och vänta på att vi hänger dig eller Halo?

Och att det är vettigt för lag Z att inte gå rakt på de högmisstänkta ulvarna utan pröva de mer perifera har jag redan tagit upp. De har nog krafsat på den halvskumme trackern vilket grönar Stövelkatten. De har inte nattmördat Genesis vilket talar för att han är zombie, inte ulv. Vimes och Xyas har de ju inte rört sedan PM-grejen förstås. Mig? Kanske? Åtminstone efter mina stollerier i R3. Empi och Halo åker ut ändå och zombies vill intd bli ensamma kvar med för många bybor.

Av Genesis, Halo, Hellzon, Tant Ragnar och Stövelkatten håller jag iallafall Stövelkatten för att vara den som troligast är ulv snarare än zombie eller bybo. Så min röst ligger kvar där fortsatt, och med ett dygn kvar hinner förhoppningsvis det här vända så det inte är gonatt för mig.
Med en genuin Genesisväktare KAN ju zombierna ha försökt mörda ulvHellzon i runda 2, och Hellzon kan vara den riktiga ulvtrackern som bara matar information till Stövelkatten. Stövelns trackerclaim står ju oemotsagt då siaren dog och ingen annan tracker trätt fram.
Och Stövelkatten "hotar" då att pinga mig, och jag "outar" mig som siare?
Misstänkte ju katten för att ha "råkat" outa sig. Kanske "råkade" han hota Hellzon med att tracka honom också? Snygga manöverar isf.
Empi och Halo har samma idé för de är ulvar ihop. Fan vad skönt att få det bekräftat.

Men seriöst, Empis senaste inlägg lägger upp veritabla gordiska knutar av bisarra förhållanden där Stöveln på nåt vis är ulv, för att försöka avleda blicken från att det är de som vi betraktat som röda från R3 som är onda. Krille var god och Tanten är zombie, men ni som är kvar är ludna och ska dingla!

(Fan, jag är inte hundra på Halo längre...)
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag är inte riktigt med på varför jag är såpass misstänkt. Antar att det är mina förfaranden under KrilleW drevet som är huvudorsaken? Saken är den att jag är ganska paranoid av mig i sådana här spel särskilt när det känns som att en grupp grönade bybor skriker i megafon om hur vi bör rösta. När Katten slänger upp populäritetslistor och när Hellzon maler på i flera dar i runda 2 om att man borde tåga mot mig för att sen helt tvärt byta till att jag är grön i runda 3. De var därför jag började syna honom lite.

Xyas går ju att lita på även om en helgrön bybo kan ha fel men spelare som Genesis må ha spelat hur grönt de vill men om de inte grönats via claims så kan man aldrig vara säker. Dessutom vill jag inte slösa bort en hel runda på ett enda massdrev, därav började jag peta runt på bland annat Hellzon. Jag är ändå rätt nöjd att jag gjorde det för det märktes att han inte gillade det.

Är lite skeptisk till Genesis väktarclaim, menade du verkligen att du såg Vimes som värd att skydda trots att det inte var klart hurvida Basse var ond eller god? Är detta verkligen första gången du spelat varulv eller liknande?

Stövelkatten är alltså grön för att han inte blivit dödad av zombier? Nu verkar det visserligen som att vi kan ha två zombier men jag vet inte varför iden om zombietracker är såpass konstig i Genesis ögon?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
DRÄNGARNA
Stövelkatten
Xyas
Hellzon

DE LUDNA
Empiricus
Halo9000

DE DÖDA
Tant Ragnar
Genesis
Hey @Stövelkatten , jag bytte plats på mig och Genesis, annars var det skitbra. Jag tog bort namnangivelsen också för att inte lura någon.

Vad som inte är skitbra är att jag måste göra mitt jobb minst en gång annars förlorar vi.

Eller?
Såhär är dödsordningen enligt Larssons regelinlägg.
  • Lynchning
  • Förmågor (siare, väktare, tracker, etc.)
  • Varulvarnas nattmord
  • Andra nattmord
Scenarier (alla ställningar är by-ulv-zombie:

Vi dödar en ulv först. Kvarvarande ulv dödar en bybo. Zombierna dödar en ulv. 2-0-2, zombievinst.

Vi dödar en ulv först. Kvarvarande ulv skippar nattmord i tron att det hjälper. Zombierna dödar en ulv. 3-0-2. Byn hänger Hellzon istället för Genesis, zombies dödar en bybo. 1-0-1, zombievinst.
Detta händer inte för ulvarna vinner inget på att stå över nattmord.

Byn dödar en ulv. Hellzon gissar rätt och blockar ulvarnas bybomord. Zombierna dödar en ulv. 3-0-2. Byn hänger Tant Ragnar. Zombien Genesis dödar en bybo. 2-0-1. Byn vinner om kvarvarande bybo kan förmås att tro på att Hellzon är god.
Jag måste vara superhjälte och byn måste tro på att superhjälten är jag och inte Genesis.

Byn dödar en ulv. Hellzon gissar rätt och blockar ulvarnas bybomord. Zombierna dödar en ulv. 3-0-2. Byn hänger Tant Ragnar. Hellzon blockar även zombiernas bybomord. 3-0-1. Byn hänger bybon Hellzon. Zombierna dödar en bybo. 1-0-1, zombievinst.
Det blir inget bättre om jag är superhjälte två gånger.

Det är onekligen drygt att vara ulv, för deras fraktion kan försvinna inatt. Och jag måste träffa rätt om vi ska vinna.

Om vi tar en zombie först då?

Byn dödar Tant Ragnar. Ulvarna dödar en bybo. Zombierna skiter i ulvmord. 2-2-1. Byn dödar en ulv (alternativet är omedelbar ulvvinst). Ulven dödar en bybo. Zombien dödar en ulv. 1-0-1, zombievinst.

Byn dödar en zombie. Ulvarna dödar en bybo. Zombierna dödar en ulv. 2-1-1 Byn dödar valfritt scum och det andra scummet dödar en bybo. 1-1-0 eller 1-0-1 och byförlust.

Byn dödar en zombie. Hellzon stoppar ulvmordet. Zombies dödar en ulv. 3-1-1. Byn dödar en scum. Scum dödar en bybo. 2-1-0 eller 2-0-1 och återigen hänger det på att vi måste hänga Genesis istället för mig.

Det går inte att komma ifrån att jag måste jobba om vi ska ta hem det här. Jag måste träffa rätt med väktarförmågan ikväll och så måste vi hänga Genesis istället för mig.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Eller tror vi fortfarande på tre ulvar, för då måste vi ju naturligtvis ta bort en av dem? Klockan är sex minuter i midnatt, hjälp mig.
 
Top