Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 4

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
OK, jag hade på känn att Tant var väldigt lugn för att vara så nära galgen. Det kan hen förstås vara om det finns två zombies. Vilket är sannolikt nu.
Varför skulle 2 zombies göra Tanten lugn?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Såhär Tant Ragnar och Stövelkatten är i opposition. Hellzon och Genesis är i opposition. Tror vi att någon av dessa konstellationer är två scum som pekar på varrandra annars måste vi utgå att den sista skummet är mellan mig och Empiricus. Jag vet ju att jag är grön så jag kommer i det läget att rösta på Empiricus men vi måste reda ut om det är nån slags Gambit som pågår.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Två motstridiga claims i samma runda. Två scenarion:
- Ulvarna är nu tre till antalet och vinner så länge inte en av dem röstas ut och satsar på maximalt kaos. Det här är en strategi jag själv skulle kunna ha gett mig på som ulv.
eller, och egentligen mer troligt
- Vi har zombies i spel och således tre faktioner som outar mot varandra i någon konstellation (detta svenariot utesluter inte att ulvarna kan vinna nästa tunda). Ska pussla lite på vilken konstellation som är den troligaste.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Såhär Tant Ragnar och Stövelkatten är i opposition. Hellzon och Genesis är i opposition. Tror vi att någon av dessa konstellationer är två scum som pekar på varrandra annars måste vi utgå att den sista skummet är mellan mig och Empiricus. Jag vet ju att jag är grön så jag kommer i det läget att rösta på Empiricus men vi måste reda ut om det är nån slags Gambit som pågår.
Inte säkert. Det är fullt möjligt att vi har en ulv och en zombie som står och pekar på varandra och skriker lögnare. Är ulvarna tre nu så skiter ju i om de får ut en zombie eller en bybo denna rundan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Hellzon och Tant Ragnar är zombier ihop, Stövelkatten och Xyas är gröna och Empi och Halo är ulvar.

Vi är i minoritet som bybor, men det känns skönt att bara VETA nu.
Okej, det här var kanske lite övermodigt sagt. Det finns några potentiella scenarion, men ovanstående känns mest troligt. Får analysera detta i lite mer detalj ikväll.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så går man på lunch och hittar kaos. Det borde finnas zombies i spel har vi ju ältat, och det blir ju ännu tydligare nu. Ingen ulv har nattmördats av zombies, så antingen har de skippat att nattmörda eller så skyddar väktaren även mot zombienattmord.
@Hellzon och @Genesis - jag tycker att ni skall gå ut med, utan att avslöja när, om ni har väktat någon som fortfarande är i spel, och i så fall vem. En sådan individ har ju ökade chanser att råka vara ulv.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En av er ljuger ju och kan såklart fabulera vilt, men en kommer ju tala sanning om inte det är så att Korpa var väktaren och ni BÄGGE är lögnare.

"No, I am Spartacus" etc
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Minst 1 av Stövelkatten och Tant Ragnar ljuger
Minst 1 av Hellzon och Genesis ljuger
Hellzon och Genesis är inte rimligt att de är på samma lag om inte de är på ett ulvlag där 3 ulvar är kvar i spel. Hellzon passar bättre ihop med Tant Ragnar än vad Genesis gör såhär taget ur minnet. Stövelkatten har ulvat sig och är en rimlig tredje musketör om det är 3 ulvar och de andra två är Hellzon och Genesis och de bara försöker skapa kaos eller i samråd med den ljugande väktaren.

De som inte outat sin roll kan ju göra det nu. Finns ingen anledning att sitta och hålla på längre.
Jag är bybo, inga magiska visslor eller ljuseffekter här.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Hellzon gör valet att outa när Stövelkatten hotar att tracka. Han kan inte veta då att Genesis skulle motclaima? Finns det någon anledning för ett Hellzon&Genesis lag att styra upp något sånt här? Låter otroligt.

Har en skum Genesis någon anledning att motclaima istället för att bara ifrågasätta Hellzon? Det låter risky men kanske räknar han med att han har mer goodwill i byn än Hellzon? Mtp att både Hz och Genesis låg på grönlistan förra rundan så känns det inte som en plan jag skulle våga lita på.

Jag tror det är Hellzon. Han har ju också dragigt en massa rövare tidigare i partiet.

Röst: Hellzon
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Har en skum Genesis någon anledning att motclaima istället för att bara ifrågasätta Hellzon? Det låter risky men kanske räknar han med att han har mer goodwill i byn än Hellzon? Mtp att både Hz och Genesis låg på grönlistan förra rundan så känns det inte som en plan jag skulle våga lita på.
Det här är ju förstås en ganska rimlig tanke. Hellzons väktarclaim kan ju argumenteras för att det är fishy i sig (korpa brödsmulade väktare, panikoutande när katten hotade med att sia honom), så det finns ju ingen anledning att dra fram stora hammaren och motclaima om nu Genesis vore ulv. Så rimligtvis är ju Genesis grön och väktare, och Hellzon chansade på att Korpa var väktaren.

Men eftersom Hellzon var rädd för att bli siad av katten så borde väl Hellzon i så fall vara zombie? Och då har vi, precis som med Tanten, inte råd att rösta ut honom denna rundan.

Jag väljer att tro på att katten är tracker. Jag väljer dock att inte lita på att han är bybo. Tanten är en zombie oavsett om katten har luden svans eller inte.

Har vi tre ulvar är alltså både Emi och Halo ulvar.

Empiricus - ulv???
Genesis - Väktare
Halo9000 - ulv???
Hellzon - Zombie
Stövelkatten - (ulv???)tracker
Tant Ragnar - Zombie
Xyas - spökes
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Min rödaste just nu är, obviously, Tant Ragnar, och därefter Hellzon. Hellzons outning luktar fortfarande fisk. Den var hemskt desperat. Hade han varit bybo och agerat som en sådan så hade han ju kunnat ta det något lugnare.
Du ser inget problem i att vi röstar ut en zombie denna rundan?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Min rödaste just nu är, obviously, Tant Ragnar, och därefter Hellzon. Hellzons outning luktar fortfarande fisk. Den var hemskt desperat. Hade han varit bybo och agerat som en sådan så hade han ju kunnat ta det något lugnare.
Men ja, Tant Ragnar är ju zombie som sagt så vi behöver någon ulvig och inte odöd att ta kål på. Här behöver jag fundera lite. Men blir väl antagligen Halo9000 som vanligt haha.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
OK.
Först egna tankar. Jag vet att jag är god och Genesis har nu sänkt sig i mina ögon från gulgrön till superröd. Han skiter förstås i mig, för er andra har han lyckats stiga från suspekt till jättegrön. Jag fattar ju hur det här ser ut, han hade ju suttit ganska säkert om han hållit truten och hade ingen anledning att ljuga om sin roll.
Nu måste han åka ut i R5 om jag blir utröstad i R4...

...om det blir någon R5. Jag tror Genesis fraktion vinner om vi lynchar en bybo inatt.

För det första kan vi ju utesluta alla scenarier där Genesis är ensam på sitt scumlag. Han blir hängd i R5 och förlorar, sagan slut.

Är han en av två zombies så kan de vara två av fyra spelare imorgon - de tar en ulv, vi och ulvarna tar ut en bybo var om Genesis lyckas valla byborna till att ta mig. Finns det inte två ulvar kvar då så vinner zombies.
Vi kan utgå från att zombies har ringat in minst ett ulv att nattmörda vid rätt tillfälle, genom att försöka nattmörda Stöveln och kanske någon av Empi/Halo.
I så fall är Stöveln god, Genesis och Tant zombies, och zombies vet att bara Empi och Halo är ulvar för att de försökt nattmörda Stöveln och misslyckats.
Det här känns som ett lagom ballsy move med bra payoff. Tant satt rätt illa till också, och trackern skulle kanske ta mitt tipz och kolla Genesis nästa natt så de kan ha känt att risken redan är tagen.

Om Genesis är en av tre ulvar så behöver de bara få ut vem som helst som inte är ulv så vinner de. Byn och ulvarna tar en bybo var, även om zombierna tar en ulv så är det två ulvar mot två andra vilket är vinst för ulvarna.
Empi och Halo satt illa till i R3 och även om Genesis satt rätt bra måste han ha vädrat att han stod på tur att lynchas när ulvarnas nattmord fortsätter. Stöveln är fortfarande grön för att zombies inte nattmördat honom. Tant Ragnar är ensam zombie.
Här är det också logiskt att Genesis gör det här draget.

Genesis en av två ulvar då? Här ligger deras fortlevnad i zombiehänder. De och vi tar ut två bybor, zombies dödar en ulv, fyra spelare kvar. En är ulv, en-två är zombies, jag tror på två zombies annars är det lite klen scumsida på så stor by. Zombievinst. Inte lika safe att Genesis gör det här draget men han kanske känner sig tvungen för att snaran dras åt.

@Tant Ragnar, inte för att kommendera runt dig eller så men om du är ensam zombie är det dags att börja döda ulvar, annars vinner de. I värsta fall är det för sent.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Har jag förstått dig rätt nu xyas att du tro att spelet startade med fem busar och att vi nu har fyra kvar? Det känns som oövervinnerliga odds?
 
Top