Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 4

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Har jag förstått dig rätt nu xyas att du tro att spelet startade med fem busar och att vi nu har fyra kvar? Det känns som oövervinnerliga odds?
Jag säger att det är det scenariot vi måste jobba utifrån just nu om vi ska ha en chans att vinna. Så vem vill du rösta på?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röst: Hellzon
Varför Vimes? Om hellzon är scum är han ju troligtvis Zombie väl? Och vi behöver ta ut en ulv denna rundan?

Help me obi-vimes kenobi, you're our only hope.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röststatus:
Empiricus (2): Vimes, Xyas
Hellzon (1): Halo9000,
Genesis (1): Hellzon,
Stövelkatten (2): Tant ragnar, Empiricus
Tant ragnar (1): Stövelkatten
Ingen (1): Genesis
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Varför skulle 2 zombies göra Tanten lugn?
För att han inte står som ensam zombie.

Såhär Tant Ragnar och Stövelkatten är i opposition. Hellzon och Genesis är i opposition. Tror vi att någon av dessa konstellationer är två scum som pekar på varrandra annars måste vi utgå att den sista skummet är mellan mig och Empiricus.
Bra där.
* Jag vet att jag är grön. Vimes sa att jag skulle säga så.
* Stöveln är grön för att han lever. Ulvstöveln hade blivit nattmördad av zombies någon av de senaste två nätterna oavsett om hen ljuger om trackerförmåga. Zombiestöveln är maximum kaoz, har claimat tracker med stor risk att en bytracker kommer ut och pekar nu ut en misstänkt ulv som han kan claima var ulvtracker. Det scenariot känns uppochner.
* Om stöveln är ulv och Ragnar zombie så kan förstås både Empi och Halo vara gröna.

Fan att jag högg på Krilles "ni"-grej. Hade jag varit kvar på Halo hade vi nog haft en lugnare diskussion nu, för då hade vi brutit Empi-Haloparet.
Hellzon, tänker du seriöst försöka gröna Ragnar nu?
Jag citerar det enda inlägg jag gjort som ens vagt kan tolkas så, eftersom inte du gjorde det.
Och ja, jag har vikt mig för den allmänna opinionen att Genesis inte är supergrön. Han och Stövlot sorterar i facket "FÖRMODLIGEN våra vänner". Vilket fortfarande är rätt uppåt. "Gröngul" fanns inte som textfärg att välja.

Tankar:
Om Tant är bybo så superrödar det Stövelkatten. En sån kamikazeattack har han förstås inte gjort, om inte ulvarna är tre och vinner när vi är nere på fem spelare. Zombierna kan inte rädda oss då - ulvarna vinner fortfarande som två mot två.

Om Tant är trackerulv så grönar det stövlis rejält. Trackerzombie finner jag fortfarande osannolikt.

Om Tant är zombie som vi ju tror så står vi kvar där vi är gentemot Stövelkatten.

Om det finns tre ulvar kvar vill de bara inte bli hängda själva så vinner de i natt (en lynchad bybo eller ulv, en nattmördad bybo).

Det är lite hårigt. Vi kanske måste spara Tanten om vi har span på en ulv.
Jag konstaterar alltså att Tant står mot Stövelkatten och är grön om och endast om Stövelkatten är ond. Vidare att vi bör spara på zombies för att ulvarna riskerar att vinna om vi inte börjar döda dem seriöst. Det är en ganska konstig läsning att jag försöker gröna Tant Ragnar.

@Hellzon och @Genesis - jag tycker att ni skall gå ut med, utan att avslöja när, om ni har väktat någon som fortfarande är i spel, och i så fall vem. En sådan individ har ju ökade chanser att råka vara ulv.
Jag håller inne med min info, den ger inte byn någon hjälp.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag säger att det är det scenariot vi måste jobba utifrån just nu om vi ska ha en chans att vinna. Så vem vill du rösta på?
Om vi skulle spela på din strategi så skulle jag rösta Empiricus men jag är inte alls säker på att det är rätt väg att gå. Är inte risken för zombieseger för hög?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Om vi skulle spela på din strategi så skulle jag rösta Empiricus men jag är inte alls säker på att det är rätt väg att gå. Är inte risken för zombieseger för hög?
Det är den, men lägre än ulvseger.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det är den, men lägre än ulvseger.
Jojo men om vi nackar en zombie istället? Då hamnar vi i bästa fall på 3-1-1 och i sämsta 2-1-1 alternativt om vi tar en ulv 3-2 eller med stor sannolikhet döda mot zombier 2-2. Jag förutsätter i båda fallen att zomierna tar ut en ulv denna natt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jojo men om vi nackar en zombie istället? Då hamnar vi i bästa fall på 3-1-1 och i sämsta 2-1-1 alternativt om vi tar en ulv 3-2 eller med stor sannolikhet döda mot zombier 2-2. Jag förutsätter i båda fallen att zomierna tar ut en ulv denna natt.
Jag förstår inte vad som är vad i dina siffror eller vad ditt utgångsscenario är.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Okej, först och främst min väktarhistoria. Känns okej att avslöja de första två nätterna.

I R1 skyddade jag Vimes. Jag hade inte koll på att det är kanon att skydda sig själv. Jag tänkte att Basse var ulv och att Vimes skulle bli offad. Därmed detta:
@Vimes, nu när du verkar fått upprättelse: Ligger dina misstankar mot Empiricus kvar? Hur ser din lista ut?

Även om du nu är grön så är ju risken rätt stor att du dör ikväll. :gremeek:
Jag kunde inte skydda honom i R2, så jag ville vara säker på att han hann skriva ned sina tankar.

I R2 skyddade jag Hellzon 🤦‍♂️. Jag var säker på att ulvarna skulle offa honom, eftersom han var så grönsmetad och inte spöke. Därmed detta:
Varför dog Korpa?
Att döda Korpa är ju såklart rimligt i det att hon var grönad av de flesta, men inte spöke. Att inte Vimes eller Xyas dödas kan förklaras av att de är spöken.

Men varför anföll de inte mig eller Hellzon, har folk frågat? Jag är hedrad av att folk nu sätter mig i samma kategori som Korpa och Hellzon, men om man kollar på vad folk skrivit om mig är jag gulare än någon av dem. Men som Stövelkatten visade i sin genomgång så är ju Hellzon knallgrön på typ allas listor. Han är också en veteran som har varit mer aktiv än Korpa. Varför anföll de inte Hellzon? Han torde vara farligare?

Scenario ett: Hellzon är ulv. Det var ett tag sedan jag placerade Hellzon på min grönlista och jag har ärligt talat inte reflekterat på hans poster sedan dess. Detta tål att undersökas. Jag sätter dock fortfarande sannolikheten som låg, men det faktum att han lever är den första sprickan i hans rustning.

Scenario två: Ulvarna tror att Hellzon blir väktad. I detta scenario tänker ulvarna att det finns en väktare, vilket gör att vi har ett fullt byalag och därmed rimligtvis ett starkt ulvlag. Fullt möjligt, lite läskigt.

Scenario tre: Ulvarna tror att Hellzon är zombie. De kan ha sett något som inte jag/vi har sett. Zombier är mycket svårare att hitta, då de också vill hitta ulvar. Hellzon som zombie är en möjlighet. Det är ju såklart också möjligt att ulvarna tror att Hellzon är zombie, men egentligen är han grön. Detta känns mindre troligt, då ulvarna har tillgång till mer information än vi. De kan till och med ha pingat Hellzon med sin tracker och fått träff, och eftersom Hellzon inte är spöke, siare eller tracker är bara väktare och zombie kvar.

Jag tror fortfarande inte att Hellzon är ulv. Jag håller möjligheten att han är zombie öppen.

@Hellzon, vad är din teori om varför du inte anfölls?
Jag blev ju såklart besviken på att de inte anföll den jag hade skyddat.

Vem jag skyddade i R3 vet jag inte om jag borde avslöja? Det ger ju ulvarna lite väl mycket info.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag förstår inte vad som är vad i dina siffror eller vad ditt utgångsscenario är.
Jag utgår från ditt scenario. Siffran till vänster är antalet bybor, siffrorna till höger är de andra fraktionera.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vem jag skyddade i R3 vet jag inte om jag borde avslöja? Det ger ju ulvarna lite väl mycket info.
Nej det är nog bäst, jag är hyfsat säker på vem du skyddade. Och denna natten kommer du väl skydda mig eller dig själv som är de enda garanterade (scenariot där du inte är det är ovinnbart, så jag måste utgå från det) byborna och på så sätt tvinga ulvarna att ta en zombie eller leka gissningsleken.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Och denna natten kommer du väl skydda mig eller dig själv som är de enda garanterade (scenariot där du inte är det är ovinnbart, så jag måste utgå från det) byborna och på så sätt tvinga ulvarna att ta en zombie eller leka gissningsleken.
Inga kommentarer! Jag kanske skyddar Halo! ;)

Du verkar inne på att vi ska ta en ulv ikväll igen? Även om det finns två zombier? Jag tror att Halo och Empi är ulvar och Ragnar och Hellzon är zombier.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Okej Genesis väktarberättelse förändrar ju läget en aning.

Röst: Empiricus
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Inga kommentarer! Jag kanske skyddar Halo! ;)

Du verkar inne på att vi ska ta en ulv ikväll igen? Även om det finns två zombier? Jag tror att Halo och Empi är ulvar och Ragnar och Hellzon är zombier.
Det finns minst två ulvar också, potentiellt tre, så det hade varit säkrast att ta en sån denna rundan. Det är ju bara om Stövelkatten är bybo, vilket jag inte är så säker på för då skulle vi ha en by med siare+väktare+tracker+2 spöken = borde vara 4 ulvar för balans, som zombierna kan vinna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Jag tycker ju Halo är rödare, men de är lika goda kålsupare båda två.

Röst: Empiricus
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röststatus:
Empiricus (4):
Vimes, Xyas, Genesis, Halo9000
Genesis (1): Hellzon,
Stövelkatten (2): Tant ragnar, Empiricus
Tant ragnar (1): Stövelkatten
 
Top