Varför blir Kickstarters ofta försenade?

Ja alltså, jag tycker det vore bra att försöka få mer ansvar, det är mer att det är väldigt svårt att bara införa och inte något som sker i ett vakuum. Det var därför jag började fnula på idéen om man skulle försöka få till något slags "Delivery team" vars uppgift bara ska vara att typ projektleda och också bara veta hur man dealar med problem.
Där håller jag helt med! Särskilt när det finns en stor acceptans för att vara sen eller inte leverera alls så skulle det nog vara superbra!

Kanske en side tangent och något man borde bryta ut till en egen tråd, men alltså… tror ni att det här hade kunnat vara något?
För ett hobbyprojekt där det går att hantera den ekonomiska risken med ett skalbart arvode så skulle jag absolut ha sagt ja till sånt stöd! Som alltid är det ju lättare att betala pengar som jag har än pengar som jag inte har så om det varit en % på överskottet men där delivery team har faktisk möjlighet att påverka ekonomin i projektet (så att det inte blir 0 varje gång :) ) så hade det varit en no brainer!

Jag är själv entreprenör till vardags och haft det stora privilegiet att få jobba med erfarna agila utvecklare och coacher i mina projektteam men vi hade ÄNDÅ velat ha det stödet, ÄVEN om vi har kompetensen själva. Det är, upplever jag iaf, ett enormt värde när någon utifrån får inblick i projekten, det skapar för mig en väldigt stark ansvarskänsla och det blir inte bara kompis-slentrian. Nu är det förvisso lajv jag sysslat med som större hobbyprojekt och inte rollspelsböcker men även om de som projekt är helt ojämförbara tänker jag att "hobbyprojekt" över lag hade varit behjälpta, om det inte är så att just rollspelsböcker är i en helt säregen kategori för sig :)

Jag skulle säga att rollspelsböcker är i samma kategori som andra böcker, filmer, brädspel, musikalbum med flera saker som innebär att man presterar någon sorts färdig produkt. Så den generella skillnaden är väl ”produkt” kontra ”evenemang”.

Jag skulle säga att rollspelsböcker är i samma kategori som andra böcker, filmer, brädspel, musikalbum med flera saker som innebär att man presterar någon sorts färdig produkt. Så den generella skillnaden är väl ”produkt” kontra ”evenemang”.

Vi glider OT, och det kan helt klart vara så att rollspelsböcker är i en projektkategori i sig, men jag vill nog påstå att även ett boksläpp som produkt är en blandning av varor och tjänster även om det är tyngre på "varor"-sidan, emedan ett lajv absolut är tyngre på "tjänst"-sidan. Att säga att det inte hjälper ett bok-projekt att ha deadlines och att det är viktigt att ha en kultur av att hålla dem för att det ska bli bra ställer jag mig lite frågande till, men rollspelsböcker är å andra sidan inte någon produkt jag projektlett skapandet av.

...och att rollspelsböcker har en hel del egenheter talar ju än mer för ett delivery team med erfarenhet från just det!

Last edited:
Många kickstarters är nog folks första kontakt med projektledning, det är inte så lätt som man kan tro. Och så blir det förseningar.
Verkligen. Projektledning är en sådan där grej som alla tror att de kan, men de flesta (även de som jobbar med projektledning) är dåliga på. Det är svårt, påfrestande och ibland ganska ångestframkallande, särskilt om man inte är erfaren. Varför det är så skulle jag kunna skriva en bok om, så jag besparar er en vägg av text.

Jag gissar vilt nu, men skulle kunna tänka mig att utbrändhet och liknande åkommor är överrepresenterat bland folk som jobbar som projektledare.

Back