Varför blir Kickstarters ofta försenade?

Frågan kan egentligen generaliseras till "Varför blir projekt ofta försenade?".

Många faktorer:

* Man vet inte allt från början.

* Saker tar längre tid än man tror. Det är tex inte bara att beställa produktionen, det ska förhandlas, upphandlas, diskuteras...

* Man glömmer att triviala saker tar tid om de är många. Jag byggde en grej för att tag sedan, och hade räknat att borra ett antal hål skulle ta 20 minuter. Det var 300 hål, som alla skulle mätas in. Det tog merparten av en dag... Göra en symbol för en spelmarker är en baggis, men om ditt spel har 200 olika markörer, it adds up.

* Alla glömmer att de inte är sist i kedjan. Det räcker inte att ha texten klar till deadline, någon annan ska layouta, det ska produceras, skickas osv.

* Livet kommer ivägen. Det här är ofta små projekt. Någon i familjen blir sjuk, man byter dagjobb, man känner att man behöver mer tid med familjen osv.

* Inspiration. Inget kan sabba en tidplan som alla coola idéer man får under ett projekt och känner att "Det måste jag ha med!".

* Ingen "Definition of done". Man har inget "tillräckligt bra", utan putsar överdrivet mycket.

* Saker går fel. Ibland behöver man dumpa något man gjort som helt enkelt inte funkade som tänkt, och göra om.

Jag kan erkänna att jag ventilerat viss frustration. I synnerhet då sådana som varit kopplade till en rollspelsprodukt jag vill ha, sett fram emot, planerat efter. Med vänliga ögon kan man se det som att jag VERKLIGEN vill ha produkten..

Men jag tycker att @krank @God45 och @Mogger (b.la) har gett mig mer förståelse, om sådant som jag faktiskt borde kunna och förstå.
  • Förstudier och tidskuppskattning. Om det ofta saknas ordentliga förstudier i industriella projekt, hur ska man då kunna kräva att något som ofta har betydligt mindre resurser ska kunna genomföra det? Notis här, det är alldeles för vanligt att företag i vissa branscher startar projekt innan man vet tillräckligt. (i många organisationer är enda sättet att få en budget till något att starta ett projekt)
  • Resurshantering: Om man får käfta, tigga och be för att få loss extra timmar från de personer man behöver men inte styr över. Hur ska man kunna begära mer av ett projekt som inte bedrivs med en organisation i ryggen. Där varje timme extra kanske tas ifrån familjekontot osv.
  • Projektledning, som flera kommenterat, kan vara komplicerat nog med en organisation och verktyg tillgängliga.
Så, vad kan man ta med sig av detta?
  1. Tidsuppskattning: För de som planerar för en kickstarter, har man inte gjort något väldigt snarlikt tidigare, lägg på 30%
  2. Kommunikation: Tydligt kommunikation och regelbundna projektuppdateringar är A och O (Riotminds DoD projekt, ffa deras Ereb Altor är ett exempel på där det hade kunnat skötas bättre)
  3. Till mig själv: Var inte en sån grinig jävla gubbe.
    1. Ja, jag vill ha produkten, helst igår! Om punkt 2, kommunikation hanteras bra så måste jag ha i minnet hur det har ofta, för ofta, fungerat i mångmiljonprojekt i den värld jag kommer ifrån (Life Science)
Trevlig söndag på er!

/C

Jag kan erkänna att jag ventilerat viss frustration. I synnerhet då sådana som varit kopplade till en rollspelsprodukt jag vill ha, sett fram emot, planerat efter. Med vänliga ögon kan man se det som att jag VERKLIGEN vill ha produkten..

Men jag tycker att @krank @God45 och @Mogger (b.la) har gett mig mer förståelse, om sådant som jag faktiskt borde kunna och förstå.
  • Förstudier och tidskuppskattning. Om det ofta saknas ordentliga förstudier i industriella projekt, hur ska man då kunna kräva att något som ofta har betydligt mindre resurser ska kunna genomföra det? Notis här, det är alldeles för vanligt att företag i vissa branscher startar projekt innan man vet tillräckligt. (i många organisationer är enda sättet att få en budget till något att starta ett projekt)
  • Resurshantering: Om man får käfta, tigga och be för att få loss extra timmar från de personer man behöver men inte styr över. Hur ska man kunna begära mer av ett projekt som inte bedrivs med en organisation i ryggen. Där varje timme extra kanske tas ifrån familjekontot osv.
  • Projektledning, som flera kommenterat, kan vara komplicerat nog med en organisation och verktyg tillgängliga.
  1. Tidsuppskattning: För de som planerar för en kickstarter, har man inte gjort något väldigt snarlikt tidigare, lägg på 30%
  2. Kommunikation: Tydligt kommunikation och regelbundna projektuppdateringar är A och O (Riotminds DoD projekt, ffa deras Ereb Altor är ett exempel på där det hade kunnat skötas bättre)
    1. Ja, jag vill ha produkten, helst igår! Om punkt 2, kommunikation hanteras bra så måste jag ha i minnet hur det har ofta, för ofta, fungerat i mångmiljonprojekt i den värld jag kommer ifrån (Life Science)
Trevlig söndag på er!

/C

Jag är nyfiken på en grej bara. Vad är det grej du Kickstartat som är försenad? Vi kanske kan hjälpa dig hitta något liknande :)

Tidsuppskattning: För de som planerar för en kickstarter, har man inte gjort något väldigt snarlikt tidigare, lägg på 30%
Som tidigare sagts i tråden: en trippling av tidsuppskattningen brukar vara lagom.

Folk är dåliga på tidsuppskattning.

Själv tycker jag problemet ligger i att projektet inte är klart när Kickstarter kör igång. Jag kan förstå att illustratörer kanske finansieras via kickstarter, men det innebär ett halvårs fördröjning att dra in dessa. Stretchgoals inkluderar fler personer som ännu inte skrivit sina bidrag. Det är ren naivitet i vad som kan krångla. Ett projekt bör börja med att göra riskuppskattningar kring vad som kan gå fel. Tror väldigt få har den erfarenheten, vilket vi också ser resultat på via crowd funding.

Oj! Om 1003 levererade infinner sig förstås också frågan: hur många levererade inte?
Jag har backat 1061 totalt.

Av mellanskillnaden på 58 anser jag 18 vara döda projekt och 7 tveksamma. De resterande 33 ser jag an med full tillförsikt, även om 10 av dem är mer eller mindre försenade - eftersom de visar starka livstecken och i flera fall har gjort delleveranser.

För att komma tillbaks On Topic: hur många av dem har varit försenade? Tja, det har jag inte fört bok över, men min magkänsla är en stor majoritet. Eftersom jag sedan länge insett alla de faktorer som tagits upp i tråden blir jag idag inte irriterad på mindre än 1 års försening.

Som tidigare sagts i tråden: en trippling av tidsuppskattningen brukar vara lagom.

Folk är dåliga på tidsuppskattning.
Japp. Viktigt är också att komma ihåg skattningen, och efter projektet titta hur lång tid det verkligen tog.

Jag gjorde det med mina byggprojekt, och från att från början ha legat 200-300% över, så ligger jag nu plus/minus 10% (Såvida inte ett viktigt verktyg går sönder en lördagskväll eller bilen börjar tuta varje gång jag bromsar när jag har släpet påkopplat och behöver virke. Verkliga exempel...)

Jag har backat 1061 totalt.

Av mellanskillnaden på 58 anser jag 18 vara döda projekt och 7 tveksamma. De resterande 33 ser jag an med full tillförsikt, även om 10 av dem är mer eller mindre försenade - eftersom de visar starka livstecken och i flera fall har gjort delleveranser.

För att komma tillbaks On Topic: hur många av dem har varit försenade? Tja, det har jag inte fört bok över, men min magkänsla är en stor majoritet. Eftersom jag sedan länge insett alla de faktorer som tagits upp i tråden blir jag idag inte irriterad på mindre än 1 års försening.

Så en mycket stor majoritet av dem som lanserar sina grejer genom fundraising är alltså ärliga men naiva tidsoptimister som till slut nästan alltid levererar. Som helhet är detta alltså en fullt rimlig verksamhet. Bra att som konsument ha empiriska data att utgå ifrån!

Själv tycker jag problemet ligger i att projektet inte är klart när Kickstarter kör igång
+1
Luddig kravspec och borde ha gjort ngt motsvarande en förstudie innan.

Fasen, det kanske finns en nisch för en valideringsledare och QA o gå in och granska specifikationer och projektplaner på rollspelsrelaterade kickstarter :D

/C

Många kickstarters är nog folks första kontakt med projektledning, det är inte så lätt som man kan tro. Och så blir det förseningar.

En viktig faktor, men lägg även på det faktum att många Kickstarters oftast drivs av folk som gör detta vid sidan av. Det gör att förseningar slår mycket hårdare för där någon som gör det på heltid skulle kunna cruncha så kan många av de som driver en KS sällan det – i bästa fall kan de ha mer tid att fixa saker under ledigheter eller liknande.

En annan vanlig sak som stoppar upp och orsakar mycket förseningar är flaskhalsar. Många Kiclstarters blir ofta försenade av någon specifik punkt i ledet som stoppar upp resten – t ex illustrationer som drar ut på tid, eller bara den enorma tiden det tar att redigera och korrläsa text, speciellt när något nått över flera hundra sidor. Om det i sin tur är en sak som vilar på en person (t ex illustrationer) så får du en enorm flaskhals om något händer den personen; några av de Kickstarters jag varit inblandad i som fått stora förseningar berodde bl a på att personer som varit betydelsefulla för det visuella råkade ut för skador i t ex armen som gjorde att de inte kunde jobba. I de fallen var det produkter med en väldigt specifik visuell stil där det inte bara gick (eller var kul) att bara prompt byta ut personen.

Feature creep är en annan vanlig bov: det kan vara stretchgoals som tillkommit eller saker som att produkten blivit större än planerat eller t o m att man måste dela upp den. Lägg då återigen till att nu måste de som ska lösa allt detta ska göra det på sin fritid.

Jag vet alltför väl hur det sett ut på insidan, då jag varit med i flera Kickstarters och som frilans har jag då ofta haft ganska hårda deadlines, där tiden från att jag levererat till redigering ibland kan vara ett år.

Den stora grejen med Kickstarters som jag vill trycka på, är att de ändå verkligen behövs. Speciellt nu, där vi ser spel på stora IPs och med stora production values. Men den typen av kvalitetsprodukt kostar mycket att ta fram och tyvärr är det få som har kapitalet att göra klart så mycket som skulle önskas innan Kickstartern går live, för de behöver kapitalet för att ta fram den, eller även om de kan göra det har de inte pengarna att ligga ute med för att trycka upp och låta den sälja.

Det är därför producenter som gör det mer på heltid kan göra saker med kort lead time: de har kapitalet att göra klart det mesta innan man går live. Vi har också börjat se vissa som istället väntar med att släppa en kampanj tills produkten är så gott som klar (se t ex nya äventyr till Troubleshooters), men där kan då frågan istället bli ”MEN NÄR KOMMER MER SAKER?!”

Jag tror dock att skulle man göra en ”affärsidé” för rollspelsskapare är det helt seriöst att bilda något slags projekt/leveransledning för Kickstarters, som hjälper rollspelsförlag att ro Kickstarters i hamn, med typ någon projektledare, redaktör, korrläsare och eventuellt stand-by skribent, illustratör och/eller layoutare, plus bara allmän kontaktförmedling/bokning och typ hjälpa till att skriva uppdateringar, mail osv. Typ ett delivery team, som hjälper folk att ro i hamn projekt, så kan man sätta prisplan som delvis kan baseras på % i en KS, just för att många producenter som skulle kunna behöva den hjälpen inte har slantarna att bara kan hosta upp arvoden ur tomma intet.

och borde ha gjort ngt motsvarande en förstudie innan.

Fasen, det kanske finns en nisch för en valideringsledare och QA o gå in och granska specifikationer och projektplaner på rollspelsrelaterade kickstarter
Det finns dessutom redan färdiga modeller och checklistor för sådant, men folk känner inte till det. "Projekt- och gruppdynamik" var nog bland de bästa kurserna jag läste på universitetet. Det har format mina tankegångar i många projekt jag varit inblandad i.

+1
Luddig kravspec och borde ha gjort ngt motsvarande en förstudie innan.

Fasen, det kanske finns en nisch för en valideringsledare och QA o gå in och granska specifikationer och projektplaner på rollspelsrelaterade kickstarter :D

/C

Det där med vad som är klart är ju också väldigt olika vad som går. Men min tumregel är att man ska ha (iaf det mesta) av text klar samt några illustrationer och en plan för alla samt layoutmall gjord. Plus att där det går skulle många gynnas av att låsa saker en bit i taget – typ lås, redaktöra och korra på kapitelbasis.

Däremot, det om QA och valideringsledare känns ju lite som det jag skrev! Håller det på att bli ny ”forummagi” här? (Dvs där folk går ihop och skapar något efter trådar på forumet)

Nu vill jag på intet sätt påstå att jag har erfarenhet av kickstarters, men jag har gjort, och håller i detta nu på med, projekt som involverar flera personer. Och utefter denna erfarenhet tycker jag att @Dante för länge sedan skrev ett inlägg om förseningar som verkligen är huvet på spiken:

”Varje liten försening riskerar att multipliceras. Om jag har avsatt tid för att layouta något, och en text är två dagar sen, då kanske jag har planerat in annat när jag väl får texten. Och då dröjer det ytterligare någon dag innan jag får tid för layout, så min korr-PDF blir ännu mer försenad till nästa person i ledet. Och så vidare. Om jag skulle bli sjuk i tre dagar kan det m.a.o. försena projektet sammanlagt ett par veckor.”

Detta känner jag så otroligt mycket igen! Om någon faller ”ur fas” för något som så enkelt som en vecka sjukdom så kan det skapa en kedjereaktion som ger förseningar på månader. Framförallt om personerna inte har projektet som heltidssyssla, vilket ju sällan sker.

Nu vill jag på intet sätt påstå att jag har erfarenhet av kickstarters, men jag har gjort, och håller i detta nu på med, projekt som involverar flera personer. Och utefter denna erfarenhet tycker jag att @Dante för länge sedan skrev ett inlägg om förseningar som verkligen är huvet på spiken:

”Varje liten försening riskerar att multipliceras. Om jag har avsatt tid för att layouta något, och en text är två dagar sen, då kanske jag har planerat in annat när jag väl får texten. Och då dröjer det ytterligare någon dag innan jag får tid för layout, så min korr-PDF blir ännu mer försenad till nästa person i ledet. Och så vidare. Om jag skulle bli sjuk i tre dagar kan det m.a.o. försena projektet sammanlagt ett par veckor.”

Detta känner jag så otroligt mycket igen! Om någon faller ”ur fas” för något som så enkelt som en vecka sjukdom så kan det skapa en kedjereaktion som ger förseningar på månader. Framförallt om personerna inte har projektet som heltidssyssla, vilket ju sällan sker.

Det här stämmer något så in åt helvete. Relaterat till det är också att en av de stora flaskhalsarna är att väldigt mycket också går genom projektledningen, så t ex kan jag som frilansskribent skrivit en text och skrivit förslag på bilder, som då projektledningen ska gå igenom, tänka till och skicka till en frilansillustratör, som sedan levererar, de ska gå igenom det igen, skicka till mig, jag ska tycka till och ge feedback – och det kan finnas fel i bilderna (skriver man om verkliga platser kan det uppstå). Då måste de kontakta illustratören, kanske betala en ny bild, ändra text osv.

Jag tjatar så mycket om detta men många projekt skulle gynnas av att alla involverade, speciellt externa, kunde kommunicera direkt. Inte utanför projektledningens insyn, men t ex en Slack där alla kan prata skulle kunna kapa massor. Ska jag t ex ordna en kartskiss eller illustrationsbeställningar och kan prata med personen kan vi rådgöra först och komma med ett mer färdigt förslag som projektledarna i sin tur kan ta ställning till, samtidigt som de inte måste agera sambandscentral (vilket också tar jättemycket tid).

Att bli försenat är ett projekts naturliga tillstånd. Bara vana, etablerade processer och ledarskap kan undvika detta (ja, eller crunch på slutet då), och Kickstarters är oftare något nytt för den som utför dem och kommer extra tidigt i processen, så risken är ännu högre där (andra produkter utlyses inte lika långt i förväg).

Trevlig söndag på er!

/C
Kan tillägga att även om jag IRL arbetar rätt mycket med just projektledning så är det stor skillnad mot att driva projekt med ett gäng vänner, i vad som måste betrakats som en väldigt platt och demokratisk konstellation.

Det finns dessutom redan färdiga modeller och checklistor för sådant, men folk känner inte till det. "Projekt- och gruppdynamik" var nog bland de bästa kurserna jag läste på universitetet. Det har format mina tankegångar i många projekt jag varit inblandad i.

Jag tror att ett vanligt problem i olika projekt är att en del av de inblandade (eller alla) missförstår sina roller, alltså vad som förväntas av var och en. På ett mer personligt plan handlar det ofta om självförverkligande (en vanlig och fullt begriplig drivkraft) i konflikt med projektets ram och hierarki. Det kan exempelvis handla om redaktionella roller som redaktör och skribent. Arbetar man på en tidning är rollerna även juridiskt bundna; redaktören leder arbetet och skribenterna har inte obegränsad frihet. Jag har själv sett flera konflikter kring den här sortens ramar och roller.

Naturligtvis kan man bestämma sig för att ha en annan arbetsordning och andra roller, men särskilt då tror jag att det är bra om alla inblandade känner till ramen. Även när det handlar om ett gäng kompisar som gör något tillsammans. Jag är inte särskilt insatt i vad som brukar gå snett i olika Kickstarter-kampanjer, men jag har svårt att tro att otydliga ramar och roller inte är en del av problemet.

Apropå det som du, klokt nog, påpekade i tråden - själv skulle jag aldrig dra igång en fundraising utan att förväg ha skrivit, illustrerat och layoutat klart allt. Det är stor skillnad på att ha en bra idé och att fullt ut förverkliga den.

Last edited:
Back