Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,753
Frågan kan egentligen generaliseras till "Varför blir projekt ofta försenade?".
Många faktorer:
* Man vet inte allt från början.
* Saker tar längre tid än man tror. Det är tex inte bara att beställa produktionen, det ska förhandlas, upphandlas, diskuteras...
* Man glömmer att triviala saker tar tid om de är många. Jag byggde en grej för att tag sedan, och hade räknat att borra ett antal hål skulle ta 20 minuter. Det var 300 hål, som alla skulle mätas in. Det tog merparten av en dag... Göra en symbol för en spelmarker är en baggis, men om ditt spel har 200 olika markörer, it adds up.
* Alla glömmer att de inte är sist i kedjan. Det räcker inte att ha texten klar till deadline, någon annan ska layouta, det ska produceras, skickas osv.
* Livet kommer ivägen. Det här är ofta små projekt. Någon i familjen blir sjuk, man byter dagjobb, man känner att man behöver mer tid med familjen osv.
* Inspiration. Inget kan sabba en tidplan som alla coola idéer man får under ett projekt och känner att "Det måste jag ha med!".
* Ingen "Definition of done". Man har inget "tillräckligt bra", utan putsar överdrivet mycket.
* Saker går fel. Ibland behöver man dumpa något man gjort som helt enkelt inte funkade som tänkt, och göra om.
Många faktorer:
* Man vet inte allt från början.
* Saker tar längre tid än man tror. Det är tex inte bara att beställa produktionen, det ska förhandlas, upphandlas, diskuteras...
* Man glömmer att triviala saker tar tid om de är många. Jag byggde en grej för att tag sedan, och hade räknat att borra ett antal hål skulle ta 20 minuter. Det var 300 hål, som alla skulle mätas in. Det tog merparten av en dag... Göra en symbol för en spelmarker är en baggis, men om ditt spel har 200 olika markörer, it adds up.
* Alla glömmer att de inte är sist i kedjan. Det räcker inte att ha texten klar till deadline, någon annan ska layouta, det ska produceras, skickas osv.
* Livet kommer ivägen. Det här är ofta små projekt. Någon i familjen blir sjuk, man byter dagjobb, man känner att man behöver mer tid med familjen osv.
* Inspiration. Inget kan sabba en tidplan som alla coola idéer man får under ett projekt och känner att "Det måste jag ha med!".
* Ingen "Definition of done". Man har inget "tillräckligt bra", utan putsar överdrivet mycket.
* Saker går fel. Ibland behöver man dumpa något man gjort som helt enkelt inte funkade som tänkt, och göra om.