Åter använder du ord som inte passar. En KS-backare är inte en konsument. Man är en investerare av ett projekt och kommer att få utdelning på sin investering (en Reward) om projekt går i hamn. Har absolut ingenting med att vara konsument att göra.
Om man inte gillar det, går det fint att låta bli att investera.
Följande text går att hitta på Kickstarters sida under "Our Rules": "Investment is not permitted on Kickstarter. Projects can't offer incentives like equity, revenue sharing, or investment opportunities."
Nej, vad man gör är att man gör ett "pledge", d.v.s. ett löfte om att donera pengar till den som driver projektet. I utbyte mot detta löfte erbjuder de ett "reward", en belöning. Så jag donerar pengar för att få en belöning. Det enda som inte gör detta till ett regelrätt köp är i termerna som används. Det är med andra ord luddigt för luddighetens skull just så att sådana här diskussioner skall kunna ske där ingen någonsin kommer ha rätt i sak för att alla, creators likväl backers, använder Kickstarter på olika sätt. Konflikter dyker upp de gånger dessa olika förväntningar krockar med varandra.
Vill man bara vara schysst och donera pengar är detta så klart en grym inställning, tycker jag, men jag förstår fullt ut de som förväntar sig att få de utlovade belöningarna inom de utsatta tidsramarna.
Vad gäller ämnet för tråden så är följande det tips Kickstarter ger till kreatörerna på hemsidan: "When do you expect to deliver rewards to backers? For each tier, choose a date you’re confident about hitting, and don’t be afraid to give yourself breathing room—it’s better to underpromise and overdeliver. For complex projects, it can be useful to stagger the estimated delivery dates for different reward tiers, sending out rewards in batches over a period of time."
Om 77% inte följer detta tips skulle det behöva förtydligas. Jag skulle vilja referera till Garphill Games som i regel levererar alla sina projekt i tid, eller tidigare, även mitt i en pandemi.