Varför blir Kickstarters ofta försenade?

Men det finns det väl för rollspel också? Ingen har ju påstått att det är helt egalt huruvida de blir klara alls, och förseningarna beskrivs ju mest som att föredra framför andra dåliga alternativ. Det tycks också mest vara du som påstår att rollspelsmakare ser sina produkter som så pass särskilda – merparten här verkar ju beskriva dem som rätt lika andra fysiska produkter, fast ofta framställda med färre resurser än vad man hittar i andra branscher.

Nu går det bara runt i cirklar. Jag tycker fortfarande att det låter som ett kulturproblem som kan lösas.

Nu går det bara runt i cirklar. Jag tycker fortfarande att det låter som ett kulturproblem som kan lösas.
Ja, jag ser det som ett problem att backers villigt accepterar att en så stor del av risken för förseningar stjälps över på dem. Som det konstaterats i tråden finns det en miljon skäl till varför ett projekt kan bli försenat. Inget konstigt med det. Men om en stor del av de förseningarna inträffar före Kickstarterkampanjen är chanserna bättre att själva fullgörandet är i tid eller åtminstone bara lite försenat.

Hade spelskaparna varit tydliga med att de sitter med en halvskriven Doc-fil och att resten av arbetet påbörjas efter kickstartern hade det varit lättare att acceptera förseningar, även kraftiga sådana. Men en kampanj som ger intryck av att vara en nästan färdig produkt, som fortfarande efter flera år i stort sett befinner sig på Doc-filsstadiet är inte acceptabel.

Nja, jag tror det slutligen är ett ekonomiskt problem. Sättet man snabbar upp en produktion är att öka resurserna, när det inte finns resurser att sätta in så fastnar produktionen.

Det stora problemet med kickstarters är nog snarast att många görs av personer som inte vet hur lång tid det tar att färdigställa ett spel. Därför utlovar man för tidiga datum. Det kombinerat med att många kickstarters ger för många strechgoals vilket försenar produktionen, för att man underskattar arbetet som krävs,
Och kostnaden.

Sen är nästan all rollspels produktion upphängd på väldigt få utbytbara arbetare. Blir tillexempel huvudförfattaren sjuk, stannar hela produktionen.

Gör det?

Så länge det faktiskt blir en produkt är det väl egentligen lugnt? Oavsett om produkten kommer efter en månad eller, som är fallet med åtminstone ett datorspelsprojekt jag backat, 10+ år.

Klart man kan önska sig att spelet kommer tidigare än det gör. Men det är inte som att världen saknar bra spel att spela; det är ju bara att spela nåt annat under tiden.

Viss roll spelar det, för det är ändå ett exempel på någons förmåga att hålla vad de lovar. Säger jag att det ska komma ett spel till X datum och ska innehålla Y saker så kommer min förväntan på att man ska kunna leverera Y saker gå ner, för man kunde inte hålla löftet om X tid.

Då spelar också tiden en roll. Om X är variabeln för tid så kan vi säga att ju längre ifrån den ursprungliga tiden du kommer, desto mer påverkas all övrig tillit på att du ska leverera. Så 3-6 månaders försening är en väldig skillnad från 3-6 års försening.

Det är också varför kommunikation om eventuella förseningar spelar så mycket roll, för det är ett sätt att återuppbygga tillit. Det är också varför jag tycker man ska vara transparent med anledningar och att skäl spelar roll. Om ett spel blir försenat för att det uppstår en världskris som gör att du inte kan få produkterna när du hade hoppats (t ex pga pappersbrist så man kan inte trycka) eller sjukdom (typ att illustratören inte kan röra sin hand eller att formgivaren får diskbråck) är inte något som påverkar mina förväntningar, för hur skulle en projektledare kunnat förutspå det?

I slutändan handlar det om vad man får för långtgående tilltro till en skapare. För en försening kommer påverka alla kommande produkter. Om spelet var 3-6 år sent, varför ska jag då våga backa den nya Kickstartern för kampanjboken, om ni visat att ni inte alls kunde hålla er till schemat, till exempel?

Det var ju exakt det som skapade problem för t ex Stygian Fox, där man hade flera pågående Kickstarters som ännu inte var levererade och ändå började nya projekt, där folk sa att de inte längre ville backa av de skälen.

Sedan är det inga problem om en Kickstarter tar lång tid, så länge man vet. T ex datorspel kan ta lång tid, så att säga ”vi förväntar oss 2-4 års utvecklingstid” är en helt annan grej än att säga ”1 år”, så tar det ”2-4”. Det handlar helt enkelt bara om principen att hålla vad man lovar, inte att man ska få produkten.

Det blir ju onekligen svårt att diskutera eftersom varje invändning också kan tolkas som ett symptom på ett eventuellt kulturproblem. Om jag säger "rollspelskickstarters har de specifika problem X, Y och Z" kan det ju lika gärna betyda att det är en del av den problematiska kulturen att X, Y och Z används som ursäkter för att inte leverera i tid. En mer fruktbar fråga är då kanske att börja med själva premisserna för diskussionen – vet vi att rollspelskickstarters i allmänhet blir mer försenade än andra kickstarters med motsvarande resurser bakom sig? För om vi inte vet det är det fruktlöst att diskutera om det är något specifikt för rollspel.

Ja, jag ser det som ett problem att backers villigt accepterar att en så stor del av risken för förseningar stjälps över på dem. Som det konstaterats i tråden finns det en miljon skäl till varför ett projekt kan bli försenat. Inget konstigt med det. Men om en stor del av de förseningarna inträffar före Kickstarterkampanjen är chanserna bättre att själva fullgörandet är i tid eller åtminstone bara lite försenat.

Hade spelskaparna varit tydliga med att de sitter med en halvskriven Doc-fil och att resten av arbetet påbörjas efter kickstartern hade det varit lättare att acceptera förseningar, även kraftiga sådana. Men en kampanj som ger intryck av att vara en nästan färdig produkt, som fortfarande efter flera år i stort sett befinner sig på Doc-filsstadiet är inte acceptabel.
Min bild är att det är rätt sällsynt att man har något som knappt är färdigskrivet – med vissa flagranta undantag, som när Into the Mother Lands inte ens hade ett påtänkt spelsystem när kickstartern lanserades, utan helt och hållet baserades på de involverades sociala medier-clout. Snarare upplever jag att folk underskattar hur mycket tid något kan ta fastän spelet är i stort sett färdigskrivet.

Är det inte så lätt som att om man får pengarna först så minskar incitamenten att skynda på? Lite som att få lönen i början på månaden.

Enligt CNN blir 77% av alla projekt som får nog med pengar försenade. När de kollade på de som fått mest pengar var det 84%.

Jag hittar inga faktiska studier som använder data nyare än 2015 (vilket lika bra skulle kunnat vara medeltiden). Men CNN är väll ganska pålitliga.

Hittar inget om just rollspels kickstarters. Men det ska tydligen vara rejält illa om det är värre än genomsnittet.

Också, folket som är säkra på att ni kommer dö inom 10 år, spela något som redan är ute om ni tänkte lägga er sista tid på rollspel! Det är inte som om Sjunde inseglet har en sidoplot där han, medan han sinkar döden och duckar pesten, väntar på en postorder leverans med ett bättre shackbräde!

Är det inte så lätt som att om man får pengarna först så minskar incitamenten att skynda på? Lite som att få lönen i början på månaden.
Dels det, och sedan blir det lätt "Oh, vi har fått en stor hög med pengar! Vi bygger en elefant istället för en mus!" och sedan missbedömer man hur stort det blir och hur mycket overhead det blir.

Det blir ju onekligen svårt att diskutera eftersom varje invändning också kan tolkas som ett symptom på ett eventuellt kulturproblem. Om jag säger "rollspelskickstarters har de specifika problem X, Y och Z" kan det ju lika gärna betyda att det är en del av den problematiska kulturen att X, Y och Z används som ursäkter för att inte leverera i tid. En mer fruktbar fråga är då kanske att börja med själva premisserna för diskussionen – vet vi att rollspelskickstarters i allmänhet blir mer försenade än andra kickstarters med motsvarande resurser bakom sig? För om vi inte vet det är det fruktlöst att diskutera om det är något specifikt för rollspel.

Jag vet inte om det är så mycket att diskutera. Vi har gått ett par varv och vi tycker olika. Jag hör vad du säger men håller inte riktigt med. Jag är rätt nöjd där :)

Nja, jag tror det slutligen är ett ekonomiskt problem. Sättet man snabbar upp en produktion är att öka resurserna, när det inte finns resurser att sätta in så fastnar produktionen.

Det stora problemet med kickstarters är nog snarast att många görs av personer som inte vet hur lång tid det tar att färdigställa ett spel. Därför utlovar man för tidiga datum. Det kombinerat med att många kickstarters ger för många strechgoals vilket försenar produktionen, för att man underskattar arbetet som krävs,
Och kostnaden.

Sen är nästan all rollspels produktion upphängd på väldigt få utbytbara arbetare. Blir tillexempel huvudförfattaren sjuk, stannar hela produktionen.

Jag tänker som med den mesta hobbyverksamhet där det är gratisjobb inblandat att det handlar om prioritering och prokrastinering. Att göra ett rollspel "också" och inte "istället", exempelvis, eller "om jag skriver två sidor om dan så behöver jag inte börja ännu på ett par månader" eller bara att en inte får igång en rutin. Om det varit hårdare att bli sen eller missa tänker jag mig att tröskeln för att börja höjs.

Viss roll spelar det, för det är ändå ett exempel på någons förmåga att hålla vad de lovar. Säger jag att det ska komma ett spel till X datum och ska innehålla Y saker så kommer min förväntan på att man ska kunna leverera Y saker gå ner, för man kunde inte hålla löftet om X tid.

Då spelar också tiden en roll. Om X är variabeln för tid så kan vi säga att ju längre ifrån den ursprungliga tiden du kommer, desto mer påverkas all övrig tillit på att du ska leverera. Så 3-6 månaders försening är en väldig skillnad från 3-6 års försening.

Så med andra ord handlar det om att många kickstarter-backers är 1) otåliga och 2) ser "beräknat datum" som ett löfte snarare än en vän förhoppning om ett best case scenario.

Jag vet inte, givet hur många kickstarters som ändå blir försenade känns det både orealistiskt och orimligt att se det som ett löfte. Om man väljer att se det som det, så lägger man alltså mest upp för sin egen besvikelse.

Sedan är det absolut så att jag tar med projektägares tidigare projekt i beräkningen när jag väljer ifall jag vill finansiera deras framtida skapande. Sure. Men det är ju samtidigt just det jag tänker att jag gör (exklusive som sagt Ligan och liknande) – inte förköp, utan finansiering av skapande verksamhet.

Jag vet inte, kanske är det jag som är skum som i regel försöker justera mina förväntningar på saker på ett sådant sätt att jag får en så trevlig tillvaro som möjligt. Jag gillar att vara glad, jag gillar inte att vara sur. Så jag försöker undvika att vara sur på saker som egentligen inte spelar så stor roll. Jag lägger bara pengar på kickstarters som jag har råd att förlora – samma regler som alla rimliga människor som spelar på lotto eller på börsen använder med andra ord. Med skillnaden att jag ändå tycker det är lite större chans till utdelning på Kickstarter. Och så försöker jag tänka generöst om de som kör projekten.

För mig har det varit den inställning som låter mig vara som minst sur =)

Last edited:
Jag tänker som med den mesta hobbyverksamhet där det är gratisjobb inblandat att det handlar om prioritering och prokrastinering. Att göra ett rollspel "också" och inte "istället", exempelvis, eller "om jag skriver två sidor om dan så behöver jag inte börja ännu på ett par månader" eller bara att en inte får igång en rutin. Om det varit hårdare att bli sen eller missa tänker jag mig att tröskeln för att börja höjs.
Ja för att öka stress skapar ju alltid bättre produkter. Du kan såklart tycka och tro och spekulera, men jag tror tvärtom. Det enda hårdare slutdatum skapar är sämre produkter, är min tes. Det är likadant i alla skapande branscher, ett byggprojekt där 50% av arbetsstyrkan blir sjukskriven, eller där materialet man behöver fastnar i tullen kommer bli försenat. En roman där författaren blir sjuk, blir sen.

Jag tror inte att Problemet med rollspelskickstarters är kulturellt helt enkelt. Jag tror om man ska skylla på något är det att man lovar mer än man klarar av, men det är ju standard i all produktion.

Ja för att öka stress skapar ju alltid bättre produkter.
En viss press är nog ofta nyttigt för att få saker att hända.

Att binda sig själv till månatliga KS-uppdateringar är nog bra, så att man tvingar sig själv att ha något att kunna berätta om.

Om 10 år kan jag vara död i hjärtrelaterade sjukdomar eller nån skit. Jag är för gammal för försenade kickstarters.

Då tycker jag det låter helt rimligt att skippa kickstarters och istället köpa spel när de står SF-bokhandelns hyllor.

Givet mina problem med hjärta/blodtryck/puls/diabetes osv kan jag absolut vara död om 10 år, det utesluter jag inte. Jag skulle nog då ändå känna mig helt OK med att ha lagt 120 spänn på Josan Gonzales The Future is Now – Nightfall, och därmed låtit honom få möjlighet att rita fler fina bilder. Det har också varit kul att följa processen med skisser osv under tiden. Även om projektet ursprungligen skulle ha levererats 2020.

Jag tror inte att Problemet med rollspelskickstarters är kulturellt helt enkelt. Jag tror om man ska skylla på något är det att man lovar mer än man klarar av, men det är ju standard i all produktion.

Ja alltså, crunchkultur i datorspelsbranschen osv är ju inte direkt något att sträva efter, inte heller "strip it and ship it"-mentalitet. Framför allt inte för folk som mest gör det här som hobbyverksamhet.

Sedan vill jag vara tydlig med att jag inte tycker att det är något bra med förseningar, och oavsett vad man tycker om dem så är ju folks förväntningar något man behöver hantera och ta hänsyn till som skapare. För Luna City Blues kommer ju hela spelet att vara färdigskrivet, korrläst, speltestat och till större delen färdiglayoutat och med ett gäng illustrationer klara innan vi drar igång någon kickstarter. Och det är klart man kan önska sig att fler gjorde så.

Men jag är definitivt för gammal fört att hetsa upp mig över projekt som inte gör det.

Så med andra ord handlar det om att många kickstarter-backers är 1) otåliga och 2) ser "beräknat datum" som ett löfte snarare än en vän förhoppning om ett best case scenario.

Jag vet inte, givet hur många kickstarters som ändå blir försenade känns det både orealistiskt och orimligt att se det som ett löfte. Om man väljer att se det som det, så lägger man alltså mest upp för sin egen besvikelse.

Sedan är det absolut så att jag tar med projektägares tidigare projekt i beräkningen när jag väljer ifall jag vill finansiera deras framtida skapande. Sure. Men det är ju samtidigt just det jag tänker att jag gör (exklusive som sagt Ligan och liknande) – inte förköp, utan finansiering av skapande verksamhet.

Jag vet inte, kanske är det jag som är skum som i regel försöker justera mina förväntningar på saker på ett sådant sätt att jag får en så trevlig tillvaro som möjligt. Jag gillar att vara glad, jag gillar inte att vara sur. Så jag försöker undvika att vara sur på saker som egentligen inte spelar så stor roll. Jag lägger bara pengar på kickstarters som jag har råd att förlora – samma regler som alla rimliga människor som spelar på lotto eller på börsen använder med andra ord. Med skillnaden att jag ändå tycker det är lite större chans till utdelning på Kickstarter. Och så försöker jag tänka generöst om de som kör projekten.

För mig har det varit den inställning som låter mig vara som minst sur =)

Jag skulle säga att vana spelar in jättemycket. En person som blivit besviken många gånger och vet att man inte ska utgå från att tidsplaner hålls kommer inte reagera mycket på en försening. Men om det är ens första Kickstarter? Eller om man bara backat projekt som hållit tidsplanen? Är det inte rimligt att faktiskt bli besviken?

Och skulle säga att egentligen handlar inte frustrationen ens om tidsplanen. Det handlar om vad man lovat. Säg att jag lovat ett rollspel med två böcker, en spelarbok och en spelledarbok. Du har backat för att få två böcker. Men oj, det var jättemycket att skriva för två böcker och jättedyrt att trycka två böcker… så vi slår ihop det till en bok. Då är det ändå rimligt att bli besviken, för de lovade dig två böcker.

Vilket är varför jag också sa att kritiken angående förseningar till viss del handlar om hur det hanteras och kommunikation. Folk blir inte sura när oväntade saker sker, men folk blir sura på förseningar som sker pga… "slarv". För det pekar mer att skaparna inte prioriterar att hålla vad man lovat till sina backare.

För som du säger, man ska inte se Kickstarter som ett förköp, utan som en insamling för ens verksamhet… Alltså är ens backare ens investerare. Och om jag investerat 1000kr och nu inte håller vad du har lovat är det väl inte så konstigt om man faktiskt blir lite sur och att man då undrar vad man gör med ens pengar? Det spelar ingen roll om det är en tidsplan man missat eller om saker ändras eller faller bort, det är fortfarande brutna löften mot investerare.

Sedan betyder inte det att lägg upp saker när allt är klart är enda vägen, utan att vara transparent och lova "lagom".

Back