I kreativa brancher där man hela tiden hittar på nya saker är det dock näst intill omöjligt att få till vana, etableraede processer eftersom att varje projekt är unikt. Jag jobbar som systemutvecklare och vissa uppgifter vet du så klart hur lång tid de tar. Att sätta upp ett nytt repo med tillhörande release pipeline är likadant oavsett vad programmet du ska bygga är tänkt att göra t ex. Men så fort du ska börja knacka kod så tar varje delmoment någonstans mellan två timmar och två veckor. Oavsett hur mycket erfarenhet man har så är det svårt att förutsätta vad som kommer ta förvånansvärt lång tid att genomföra.Att bli försenat är ett projekts naturliga tillstånd. Bara vana, etablerade processer och ledarskap kan undvika detta (ja, eller crunch på slutet då), och Kickstarters är oftare något nytt för den som utför dem och kommer extra tidigt i processen, så risken är ännu högre där (andra produkter utlyses inte lika långt i förväg).
Jag skulle tro att det är ungefär likadant när man gör spel.
Übereil