Varför blir Kickstarters ofta försenade?

Riktigt så enkelt är det inte.

"Adding manpower to a late software project makes it later."
-- Fred Brooks

Visst är det så att man måste ha tillräckligt med resurser för att ett projekt skall kunna bli klart i tid, men det gäller att det är rätt resurser och att de används rätt. Sätter man in fel resurser på fel sätt så kan det lätt få motsatt effekt.
Och en variant på det: Betraktar man ett projekt som stort så blir det stort, betraktar man det som litet så blir det litet.

Detta då med förbehållet att vissa projekt ÄR stora, hur man än ser på dem.
 
Åter använder du ord som inte passar. En KS-backare är inte en konsument. Man är en investerare av ett projekt och kommer att få utdelning på sin investering (en Reward) om projekt går i hamn. Har absolut ingenting med att vara konsument att göra.

Om man inte gillar det, går det fint att låta bli att investera.
Följande text går att hitta på Kickstarters sida under "Our Rules": "Investment is not permitted on Kickstarter. Projects can't offer incentives like equity, revenue sharing, or investment opportunities."

Nej, vad man gör är att man gör ett "pledge", d.v.s. ett löfte om att donera pengar till den som driver projektet. I utbyte mot detta löfte erbjuder de ett "reward", en belöning. Så jag donerar pengar för att få en belöning. Det enda som inte gör detta till ett regelrätt köp är i termerna som används. Det är med andra ord luddigt för luddighetens skull just så att sådana här diskussioner skall kunna ske där ingen någonsin kommer ha rätt i sak för att alla, creators likväl backers, använder Kickstarter på olika sätt. Konflikter dyker upp de gånger dessa olika förväntningar krockar med varandra.

Vill man bara vara schysst och donera pengar är detta så klart en grym inställning, tycker jag, men jag förstår fullt ut de som förväntar sig att få de utlovade belöningarna inom de utsatta tidsramarna.

Vad gäller ämnet för tråden så är följande det tips Kickstarter ger till kreatörerna på hemsidan: "When do you expect to deliver rewards to backers? For each tier, choose a date you’re confident about hitting, and don’t be afraid to give yourself breathing room—it’s better to underpromise and overdeliver. For complex projects, it can be useful to stagger the estimated delivery dates for different reward tiers, sending out rewards in batches over a period of time."

Om 77% inte följer detta tips skulle det behöva förtydligas. Jag skulle vilja referera till Garphill Games som i regel levererar alla sina projekt i tid, eller tidigare, även mitt i en pandemi.
 
Jag är säker på att de flesta väljer ett datum de har hög konfidens kring. Det är bara det att konfidensen är missriktad eftersom man inte lyckas föreställa sig hur mycket som kan gå fel.
Det här trr jag mycket på. Plus att vi i det senaste haft ett absurdt galet omvärldsläge. Först Brexit med allt vad det innebar av tullgalenskaper för tryckerier, sedan farbror Trumps kaos på världsmarknaden, och dessutom allmänt fördyrande av alla transporter när tullverket sagt ifrån kring internationell handel. Sedan säkert femtioelva saker som jag själv inte kommer ihåg i denna sekund.

Allt det där är sådant som jag i alla fall inte kunde förutse när det kom, så jag är glad att jag inte planerat en kickstarter före ett av dessa kaos för att behöva leverera det efter, kan vi ju lugnt säga.
 
Jag är säker på att de flesta väljer ett datum de har hög konfidens kring. Det är bara det att konfidensen är missriktad eftersom man inte lyckas föreställa sig hur mycket som kan gå fel.
Vågar inte säga emot detta, dels för att vi bara snackar generella spekulationer och dels för att logiken bär vatten.

Min egen, högst generella, spekulation är dock att de flesta inte lägger en tanke alls på det. De höftar en tid för färdigställande, plussar på produktionstiden de fick från tryckeriet, lägger till en månad eller så för att posta grejerna. Bing bang bosh! En tidsplan! Ingen tanke alls på förseningar, tryckeriets interna schemaläggningar osv, osv...

Men jag bara gissar så klart och hur många Kickstarter uppdateringar har man inte läst vid det här laget där det står något i stil med, "ber så mycket om ursäkt, vi hade aldrig kunnat förutse att lead designern skulle bli sjuk och att en illustratör tänkte hoppa av projektet." Börjar de sedan prata sjukhusbesök, nya jobb, flyttar och husdjur, då är det, i min erfarenhet, dags att räkna bort projektet helt.
 
Back
Top