Varför blir Kickstarters ofta försenade?

Ja alltså, jag tycker det vore bra att försöka få mer ansvar, det är mer att det är väldigt svårt att bara införa och inte något som sker i ett vakuum. Det var därför jag började fnula på idéen om man skulle försöka få till något slags "Delivery team" vars uppgift bara ska vara att typ projektleda och också bara veta hur man dealar med problem.
Där håller jag helt med! Särskilt när det finns en stor acceptans för att vara sen eller inte leverera alls så skulle det nog vara superbra!
 
Kanske en side tangent och något man borde bryta ut till en egen tråd, men alltså… tror ni att det här hade kunnat vara något?
För ett hobbyprojekt där det går att hantera den ekonomiska risken med ett skalbart arvode så skulle jag absolut ha sagt ja till sånt stöd! Som alltid är det ju lättare att betala pengar som jag har än pengar som jag inte har så om det varit en % på överskottet men där delivery team har faktisk möjlighet att påverka ekonomin i projektet (så att det inte blir 0 varje gång :) ) så hade det varit en no brainer!
 
Jag är själv entreprenör till vardags och haft det stora privilegiet att få jobba med erfarna agila utvecklare och coacher i mina projektteam men vi hade ÄNDÅ velat ha det stödet, ÄVEN om vi har kompetensen själva. Det är, upplever jag iaf, ett enormt värde när någon utifrån får inblick i projekten, det skapar för mig en väldigt stark ansvarskänsla och det blir inte bara kompis-slentrian. Nu är det förvisso lajv jag sysslat med som större hobbyprojekt och inte rollspelsböcker men även om de som projekt är helt ojämförbara tänker jag att "hobbyprojekt" över lag hade varit behjälpta, om det inte är så att just rollspelsböcker är i en helt säregen kategori för sig :)
 
Jag skulle säga att rollspelsböcker är i samma kategori som andra böcker, filmer, brädspel, musikalbum med flera saker som innebär att man presterar någon sorts färdig produkt. Så den generella skillnaden är väl ”produkt” kontra ”evenemang”.
 
Jag skulle säga att rollspelsböcker är i samma kategori som andra böcker, filmer, brädspel, musikalbum med flera saker som innebär att man presterar någon sorts färdig produkt. Så den generella skillnaden är väl ”produkt” kontra ”evenemang”.

Vi glider OT, och det kan helt klart vara så att rollspelsböcker är i en projektkategori i sig, men jag vill nog påstå att även ett boksläpp som produkt är en blandning av varor och tjänster även om det är tyngre på "varor"-sidan, emedan ett lajv absolut är tyngre på "tjänst"-sidan. Att säga att det inte hjälper ett bok-projekt att ha deadlines och att det är viktigt att ha en kultur av att hålla dem för att det ska bli bra ställer jag mig lite frågande till, men rollspelsböcker är å andra sidan inte någon produkt jag projektlett skapandet av.

...och att rollspelsböcker har en hel del egenheter talar ju än mer för ett delivery team med erfarenhet från just det!
 
Last edited:
Många kickstarters är nog folks första kontakt med projektledning, det är inte så lätt som man kan tro. Och så blir det förseningar.
Verkligen. Projektledning är en sådan där grej som alla tror att de kan, men de flesta (även de som jobbar med projektledning) är dåliga på. Det är svårt, påfrestande och ibland ganska ångestframkallande, särskilt om man inte är erfaren. Varför det är så skulle jag kunna skriva en bok om, så jag besparar er en vägg av text.

Jag gissar vilt nu, men skulle kunna tänka mig att utbrändhet och liknande åkommor är överrepresenterat bland folk som jobbar som projektledare.
 
Ja, samtidigt så görs ju exempelvis lajv också på ideell basis och där är det ju inte acceptabelt att lajvets försenas så det blir de nästan aldrig. Att det har blivit en kultur av att det är ok att kickstarters blir sena bidrar nog en hel del till att de också blir sena.

Det är också rätt stor skillnad på ett fysiskt evenemang och en förbeställning. Jag har spelat i band och då får man helt enkelt acceptera att man har glömt X eller att Y inte funkar, så får man göra det bästa av det. I en tryckt bok är det för nästan alla inblandade bättre att skjuta upp det en aning.
 
I en tryckt bok är det för nästan alla inblandade bättre att skjuta upp det en aning.

Överlag har jag nog svårt att se förseningar som ett riktigt problem. Att projektet rinner ut i sanden eller imploderar eller kraschar absolut, där fattar jag besvikelse. Men försening? Där tänker jag mest att det väl bara är att ta det lite lugnt?

Jag förstår helt enkelt inte varför man skulle vilja prioritera att släppa en bok ett visst datum framför att få till boken bra. Man ska såklart inte dra ut på det hur länge som helst och det är inget dåligt att leverera åtminstone inom några månader från det man sagt. Men så länge det faktiskt blir en bok är det väl lugnt?

EDIT: För rent kommersiella produkter fattar jag ju varför man vill få ut dem genom dörren i tid – pengarna tar slut, folk ska ha pröjs osv. Men för projekt som sker vid sidan av? Av folk som har "riktiga jobb" också? Eller om företaget har andra produkter som går så pass bra att man kan betala löner osv ändå? Då tänker jag att försening inte är ett problem.
 
Last edited:
Ja, de flesta förseningar beror förmodligen på felaktiga estimat. Alla bedömningar om när det ska vara färdigt bör behandlas som estimat av backare och inte ett löfte. Release datumet är förmodligen datumet när den som har projektet bedömer att det är troligast att det är klart. Alla bedömningar kan vara fel: är det kritiskt att ha produkten ett visst datum, köp en hyllprodukt istället.
 
Överlag har jag nog svårt att se förseningar som ett riktigt problem. Att projektet rinner ut i sanden eller imploderar eller kraschar absolut, där fattar jag besvikelse. Men försening? Där tänker jag mest att det väl bara är att ta det lite lugnt?
Beror litet på om det är en månad eller fem år? Sena bräd- och rollspelskickstarters kan ju lätt handla om åratal.
 
Beror litet på om det är en månad eller fem år? Sena bräd- och rollspelskickstarters kan ju lätt handla om åratal.

Gör det?

Så länge det faktiskt blir en produkt är det väl egentligen lugnt? Oavsett om produkten kommer efter en månad eller, som är fallet med åtminstone ett datorspelsprojekt jag backat, 10+ år.

Klart man kan önska sig att spelet kommer tidigare än det gör. Men det är inte som att världen saknar bra spel att spela; det är ju bara att spela nåt annat under tiden.
 
Så länge det faktiskt blir en produkt är det väl egentligen lugnt? Oavsett om produkten kommer efter en månad eller, som är fallet med åtminstone ett datorspelsprojekt jag backat, 10+ år.

Klart man kan önska sig att spelet kommer tidigare än det gör. Men det är inte som att världen saknar bra spel att spela; det är ju bara att spela

Ja, som konsument är det väl en sak. Jag har aldrig kickstartat något som det varit bråttom att få hem, och ärligt talat har jag redan hunnit glömma de projekt som jag får hem i tid.

Men för skaparnas skull? Den paralyserande ångesten som mördar kreativiteten eftersom man tagit betalt för vad som tidigare var ett hobbyprojekt? De pengar man lånade från budgeten för att kunna fokusera på projektet som nu inte räcker till bilderna? Inflationen som gör att trycket nu är mycket dyrare än innan projektet blev försenat och nu är för dyrt?

Jag har aldrig själv hållit på med ett kickstarterprojekt, men enbart från att ha läst uppdateringar och pratat med skapare tycker jag det vore en jättebra idé om de hade bättre projektledning. För deras egen mentala hälsas skull.
 
Det är också rätt stor skillnad på ett fysiskt evenemang och en förbeställning. Jag har spelat i band och då får man helt enkelt acceptera att man har glömt X eller att Y inte funkar, så får man göra det bästa av det. I en tryckt bok är det för nästan alla inblandade bättre att skjuta upp det en aning.

Jag tycker mig se samma i en massa andra projektaktegorier. När det inte är så viktigt att det blir klart i tid så blir det inte det. När det är jävligt viktigt så blir det klart, åtminstone good enough. Men som sagt, det finns uppenbarligen något speciellt med just rollspelssläpp som inte gäller för flerfamiljshusbyggen, måleriprojekt, kontorsanpassningar, industrileveranser, IT-utveckling eller marknadsföring. När det kommer till rollspelsboksläpp är jag helt okunnig, så jag litar på att du har rätt!
 
Det roliga är att de som jobbar med flerfamiljshusbyggen, måleriprojekt, kontorsanpassningar, industrileveranser, IT-utveckling eller marknadsföring ofta tycker att just deras jobb är väldigt speciellt och inte kan generaliseras. Men de fälten har jag ju jobbat i så där vet jag att de hade fel :)
 
Gör det?

Så länge det faktiskt blir en produkt är det väl egentligen lugnt? Oavsett om produkten kommer efter en månad eller, som är fallet med åtminstone ett datorspelsprojekt jag backat, 10+ år.

Klart man kan önska sig att spelet kommer tidigare än det gör. Men det är inte som att världen saknar bra spel att spela; det är ju bara att spela nåt annat under tiden.

Shit. Aldrig mer KS. Om 10 år är jag död, 100 %...
 
Shit. Aldrig mer KS. Om 10 år är jag död, 100 %...

Om man är död spelar det ju ännu mindre roll =)

Alltså, om man bortser från typ Fria Ligan och såna, så pröjsar jag ju för att jag tycker att det verkar vara en bra idé att ge skaparen en chans att göra nåt coolt. Jag investerar, eller agerar mecenat…

Men jaja, ingen är tvungen att backa saker på kickstarter, tycker man att det är ett problem med risk att saker blir försenade får man väl vänta tills de finns i butik istället, som Zire var inne på.
 
Det roliga är att de som jobbar med flerfamiljshusbyggen, måleriprojekt, kontorsanpassningar, industrileveranser, IT-utveckling eller marknadsföring ofta tycker att just deras jobb är väldigt speciellt och inte kan generaliseras. Men de fälten har jag ju jobbat i så där vet jag att de hade fel :)

Jag är rätt säker på att jag har upplevt och hört talas om förseningar inom samtliga dessa fält :)
 
Jag är rätt säker på att jag har upplevt och hört talas om förseningar inom samtliga dessa fält :)
Ingen har påstått att de är fria från förseningar men det finns åtminstone en förväntan att de ska bli klara över huvud taget och även ibland att de ska bli klara i tid :)
 
Ingen har påstått att de är fria från förseningar men det finns åtminstone en förväntan att de ska bli klara över huvud taget och även ibland att de ska bli klara i tid :)
Men det finns det väl för rollspel också? Ingen har ju påstått att det är helt egalt huruvida de blir klara alls, och förseningarna beskrivs ju mest som att föredra framför andra dåliga alternativ. Det tycks också mest vara du som påstår att rollspelsmakare ser sina produkter som så pass särskilda – merparten här verkar ju beskriva dem som rätt lika andra fysiska produkter, fast ofta framställda med färre resurser än vad man hittar i andra branscher.
 
Back
Top