Nekromanti TMNT - Runda 4

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Varför blir jag auto-misstänkt?

Det är ju helt galet, den ene efter den andre bara går in och i mungipan släpper ifrån sig att "xyas kan ta Basse" eller "sedan är ju Basse misstänkt".

Nu kan vi alltså ha ett läge där det står och väger nästa runda. Plus att vi har röstmanipulerare.

Kan Recca börja med att svara på vad det är som är så misstänkt med mig?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Stopp, Stopp, Stopp!

Okej . stopp, stopp, stopp!

Det HÄR är varför vi inte ska döda några rundor i förtid. Jag har sovit på saken och kommit fram till att jag ska lita på min egen magkänsla, än så länge har den gett oss Anth och räddat Brynolf och grönat Vimes just som han VERKLIGEN behöver grönas för om han hade suttit på allt han sagt nu och vi haft tvivel om hans tillhörighet hade det varit liiiite körigt.

Och face it, våra veteraner i spel har ännu inte hjälp mig och Vimes har uppviglat oss att rösta ut TVÅ bybor varav Möller där jag sa att det inte fanns något case mot honom.

Jag är jävligt glad över att några har börjat räkna på hur vi sitter men det värsta scenariot är ju att vi förlorar FEM bybor den är rundan.
Laowai – Tar förmodligen Vico ut ur spel den här gången.
KK – Jag tror inte att KK är ulv, jag ska förklara varför
Basse – Vi röstar ut honom och han är bybo
Xyas – självdör när han tar KK
Nattmord – ulvarna nattmördar.

Är det någon mer än mig som tycker att det här är jävligt dåliga odds och vi måste lugna ner oss lite.
Xyas, du ska INTE mörda Basse den här gången, byn, vi ska INTE hänga KK.

Min magkänsla säger mig att någon vinner om alla i SR dör. Det är ju helt logiskt att minst en person i den här fraktionen då kan ”stå emot förmågor”, annars skulle det bli för enkelt. Då skulle ju hen bara behöva ligga lågt och i lugn och ro plocka en av dem åt gången tills ingen finns kvar. Jag är inte heller övertygad om att Xyas står på byns sida. Jag tror inte heller på att någon instavinner om Shredder åker ut, som sagt, då hade ju den personen kunnat vinna på rent flax första rundan, det känns så avigt som det kan bli.
Varför KK är grönare än vissa andra i min bok:
Jag TROR fortfarande att vi måste analysera det fluff vi har fått och det finns två rykten som talar för att KK är grön. Det är Vimes rykte: ”en infiltratör i Shredders rogues” och Paxens: ”det finns en mördare ibland oss” som jag hela tiden tolkat som bland oss som i SR och inte bland oss som i byn. Detta pekar ut EN mördare bland SR och honom har vi plockat iom Anth. Därför tror inte jag att KK är så ulvig som resten av er säger.
Jag kan ju ha fel förståss men det är det många som har haft hittills i spel, men detta är något jag bygger på fluffet vi fått och inte utifrån hur någon har spelat, vilket alltid är lite vaj.
Om vi tar KK och Xyas har rätt om att han är ”immun” mot förmågor så kommer vi dessutom aldrig få veta om han är skurk eller hjälte, right? Och om Xyas tar ut Basse kommer vi aldrig få reda på vilken fraktion han tillhör heller. Det vi behöver nu är fakta på bordet. Vi behöver veta vilken fraktion folk vi röstar ut tillhör och vi kan inte riskera att förlora fem (5!) bybor på ett överilat beslut. Vi har tiden på vår sida, vi måste lugna ner oss lite.

Jag tycker vi röstar ut Basse, att Xyas vilar på sin förmåga, att KK får vara kvar i spel en runda till och sen så tar vi det därifrån. Om Xyas är bybo så vill vi ha kvar honom så länge som möjligt för nu börjar vi bli så få att ulvarna kan slå ordentlig split mellan oss.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Stopp, Stopp, Stopp!

Okej Tjavva, vad gör mig till en så bra kandidat till dimensionsportalen?

Kan du lägga fram något?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Okay men grejen är ju att din tänkta mördare nu vet att du sitter på dennes korrekta namn. Således kommer ju den personen att outa ett annat namn, helt oavsett fallet, eller så har den personen redan ljugit om sitt namn. Det spelar ju ingen roll. Personen i fråga vet ju vad den gjort, alltså kan du ju aldrig lura den i en fälla.
Anthrax

Recca har rätt i det hon säger.
Det går fan troll i det här spelet. Det där är alltså namnet på den som klubbat ihjäl ett av dina liv? Sory, KK, din förmåga är trasig.

Anthrax är jag, och jag har inte klubbat dig.

Nu är alla Shredders Rogues outade?
Okay.

Varför är min förmåga trasig? Eller jo det förstår jag ju, men jag har då mist ett liv och den som försökte sig på en nackning heter Anthrax.

Kan någon fila på våra förmågor? Är det förmågorna som inte stämmer till 50%?

Alltså, jag tror ju på min förmåga så klart men jag tror inte du är ulv Vimes. Det talar emot eftersom du grönats av Tjavva, men det må ju vara värt att ifrågasätta hennes grönande av dig. Hmm. Men Recca Grönar ju dig och Recca håller jag för grön så ja.

Det hade ju varit sjukt mycket bättre om det stod Razor..

Måste ju rösta någonstans och jag vill inte hängas för jag är snel hest.

Röst: xyas
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Stopp, Stopp, Stopp!

Tjavva said:
Jag TROR fortfarande att vi måste analysera det fluff vi har fått och det finns två rykten som talar för att KK är grön. Det är Vimes rykte: ”en infiltratör i Shredders rogues” och Paxens: ”det finns en mördare ibland oss” som jag hela tiden tolkat som bland oss som i SR och inte bland oss som i byn. Detta pekar ut EN mördare bland SR och honom har vi plockat iom Anth. Därför tror inte jag att KK är så ulvig som resten av er säger.
Så alla andra i SR är auto-grönade på det ryktet? Det låter som feldesign, Tjavva.

Basenanji said:
Varför blir jag auto-misstänkt?

Det är ju helt galet, den ene efter den andre bara går in och i mungipan släpper ifrån sig att "xyas kan ta Basse" eller "sedan är ju Basse misstänkt".

Nu kan vi alltså ha ett läge där det står och väger nästa runda. Plus att vi har röstmanipulerare.

Kan Recca börja med att svara på vad det är som är så misstänkt med mig?
Det är väldigt lätt, Basse. Alla andra är gröna eller semi-gröna.

Nu är det ju så att Tjavva och nån mer tycker ju att jag är röd, så då finns det ju fem att välja mellan och inte fyra. Men jag vet ju att jag är bybo och det tycker jag att jag visat under spelets gång även om jag inte var så aktiv i runda 2 och den rundan vart full på kvällen och betedde mig konstigt.

Så om vi utgår från att även jag finns med bland möjliga ulvkandidater så är det Basse, Larsson, Recca, K.K och Xyas. Det ska väl inte va så svårt att ta våra 3 ulvar? Tänk på att vi bara behöver pricka 1 ulv för att förlänga rundorna. (tror jag)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Konrad Konvalj said:
Alltså, jag tror ju på min förmåga så klart men jag tror inte du är ulv Vimes. Det talar emot eftersom du grönats av Tjavva, men det må ju vara värt att ifrågasätta hennes grönande av dig. Hmm. Men Recca Grönar ju dig och Recca håller jag för grön så ja.
Det här är ett av de knasigaste spelen jag varit med om. Jag har också hållit Vimes som grön eftersom jag hållit Tjavva som grön... jag fick precis en skrämmande tanke.

Varför har inte ulvarna ens försökt ha ihjäl vår kombo Tjavva-Luukaz? Tjavva grönar bybor till höger och vänster och snävar verkligen in vilka som kan vara röda. Har ulvarna helt missat det? Varför tog de Paxen? Byn har ju röstat unisont varenda runda så skuggröstande är en svag strategi (och för att Paxens röst-siande skall ge utslag så måste verkligt specifika kriterier uppnås).

Det vimlar av millers i detta spel.
Tänk om vi har att göra med en ulv-millel? En ulv som sias grön?

Jag kan inte se något annat skäl till att både Luukaz och Tjavva fortfarande lever. D:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca.

Tjavva, som föreslog planen om att Xyas skulle självmordbomba, har dragit tillbaka sitt förslag. Du var med och stödde den i början.

Tycker du fortfarande att det är en bra idé att Xyas självmordbombar? (Om det nu inte är en DTF-bluff, vilket jag tror)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Stopp, Stopp, Stopp!

Tjavva said:
Jag tycker vi röstar ut Basse, att Xyas vilar på sin förmåga, att KK får vara kvar i spel en runda till och sen så tar vi det därifrån. Om Xyas är bybo så vill vi ha kvar honom så länge som möjligt för nu börjar vi bli så få att ulvarna kan slå ordentlig split mellan oss.
Det är en vettig utgångspunkt. Basse är minst grön enligt mig. Inte tillfört så sjukt mycket i spelet. Inte spelat ulvigt heller däremot, men det här köper oss tid och min gissning är att ulvarna inte kommer våga ge sig på dig Tjavva, eller våra väktare.

En fråga som känns viktig i nuläget, men som indirekt är besvarad ändå: Brynolf, du är väktare nu, eller hur?

För det betyder att du har grönat Lu-kaazh genom att kopiera hans förmåga. Brynolf, Tjavva och Lu-kaazh grönar ju varandra ihop väldigt fint.

Här finns ju förstås läge att känna sig nojjig igen... Men om jag vågar mig på den nojjan igen så blir jag väldigt röd, eftersom det inte är okay att gå emot etablissemanget. Så jag skiter i det. :gremtongue:

Dock så kan det ju vara läge att Brynolf och Lu-kaazh snackar ihop sig, fattar itne varför ni inte redan gjort det med tanke på att ni numer har samma förmåga. Så här är det. Ni kan tydligen skydda samma person varannan gång. Det var ju dumt att ni inte snackade ihop er redan förra rundan. Så här skulle ni gjort: Lu-kaazh berättar om han skyddade Tjavva rundan innan. Om han gjorde det så skyddar Brynolf Tjavva rundan efter. Då är det fortfarande 50% chans att Lu-kaazh skyddar någon av sig själv och Brynolf. Såvida ni inte har brödsmulat till varandra så har ni tillåtit det vara möjligt att ni båda skyddade Tjavva samtidigt, vilket vore jävligt korkat.

Det här är inget ulv-trick för när den första av er säger: Jag skyddade tjavva den o den rundan, så säger den andra: Va bra, då skyddar jag henne nu/nästa.

Förresten: Någon som fattar varför Vicotnik inte outade resultatet på resten av w176's fraktionssianden?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Stopp, Stopp, Stopp!

Okej, så jag pingar gult och det räcker?

Jag tycker att det är knäppare än nånsin just nu. Det är som att några kan diktera vad de andra ska göra utan minsta motstånd. Här gömmer sig ulvar och det känns som att de får precis som de vill nu.

En grej som jag tycker är mycket mystisk är varför inte Vimes tidigt i runda 2 drog slutsatser av sin förmåga som innebar att han VISSTE fraktion på de som dog. Här hade han kunnat hjälpa byn mer. Varför lät han bli?

xyas info om att någon vinner genom ett insta-win är minst lika knäppt som KK's märkliga förmåga. Att han inte heller har velat outa namn tyder också på hur namnen trots allt spelar roll. Dessutom så claimar han att han visste något om Shredder först EFTER att detta bekräftades av Vicotnik.

Nej, jag kanske inte har varit så hjälpsam som i andra spel, av fullt förklarliga anledningar.
1) Jag kan inte använda datorn på samma tider som ni andra. När ni är aktiva och vill få svar från mig så snyter jag snoriga barn och lagar blodpudding.
2) Det här spelet är inte så självklart som ett mer traditionellt spel. Därför tycker jag att det är på sin plats att vara misstänksam mot utsagor, inte minst de mest populära.

Just nu undrar jag om det är någon sorts utvecklad variant av DTF som spökar i kulisserna: Vimes och xyas står i blickfånget för mig.

Röst: xyas
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
Alltså, jag tror ju på min förmåga så klart men jag tror inte du är ulv Vimes. Det talar emot eftersom du grönats av Tjavva, men det må ju vara värt att ifrågasätta hennes grönande av dig. Hmm. Men Recca Grönar ju dig och Recca håller jag för grön så ja.
Det här är ett av de knasigaste spelen jag varit med om. Jag har också hållit Vimes som grön eftersom jag hållit Tjavva som grön... jag fick precis en skrämmande tanke.

Varför har inte ulvarna ens försökt ha ihjäl vår kombo Tjavva-Luukaz? Tjavva grönar bybor till höger och vänster och snävar verkligen in vilka som kan vara röda. Har ulvarna helt missat det? Varför tog de Paxen? Byn har ju röstat unisont varenda runda så skuggröstande är en svag strategi (och för att Paxens röst-siande skall ge utslag så måste verkligt specifika kriterier uppnås).

Det vimlar av millers i detta spel.
Tänk om vi har att göra med en ulv-millel? En ulv som sias grön?

Jag kan inte se något annat skäl till att både Luukaz och Tjavva fortfarande lever. D:
Nä, det är smart av ulvarna att gå på folk som Paxen och Spider. Ulvarna törs väl inte waste'a mordförsök på vår siar-elit. I teorin är det en smart plan. Förutsatt att våra tre ulvar är någon av oss fem.

Och näää... Vimes har spelat jättegrönt ju. Plus att jag har grönat honom. Han har inte en aktiv förmåga, alltså har han inte försökt döda K.K. Tjavva har dessutom grönat Vimsy ovanpå det hela. Det går inte ens att rimligen tänka tanken att Vimsy är röd. Eller jo, vi kan liksom konstruera sätt på vilket Vimsy är röd, men då är det ju bara en orimlig konstruktion.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Stopp, Stopp, Stopp!

Recca, skulle du kunna svara på min fråga? Varför tyckte du med Tjavva att det var en bra idé att Xyas skulle självmordsbomba?

Tycker det varit märkligt tyst från dig på den punkten. Du och jag har haft röda ögon på varandra en hel del under spelet och jag får inte ens en kommentar när jag i början av den här rundan poängterar hur dumt det är med din och Tjavvas plan?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Men tänk om Vimso är ulv tillsammans med andra som har aktiva förmågor? Måste alla ulvar ha aktiva förmågor för att kunna nattmörda?

Jag är otroligt störd på vad Vimes går ut med i runda två med tanke på vad han outar senare PLUS att Vicotnik (!) går ut med att w176 har den förmågan som Vimes claimar.

Plus att xyas ligger under radarn HELA TIDEN.

Ser ni inte?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Recca.

Tjavva, som föreslog planen om att Xyas skulle självmordbomba, har dragit tillbaka sitt förslag. Du var med och stödde den i början.

Tycker du fortfarande att det är en bra idé att Xyas självmordbombar? (Om det nu inte är en DTF-bluff, vilket jag tror)
Min första tanke var: Ok, Xyas säger att K.K är röd. Så vi röstar ut K.K och om vi har fel så tar vi Xyas. Jag hade inte riktigt tänkt igenom det hela men kände samtidigt att vi stod och stampade rätt mycket, precis som i föregående runda. Och då ville jag bara att vi skulle gå vidare med spelet. Men nu när vi börjat gräva i allt det här så visar det sig vara så där galet komplicerat igen så vi bara står och stampar i den förvirrade härvan. För min del kan vi gärna välja någon, rösta ut och se vad som händer och då är ju Tjavvas plan vettigast just nu.

Vi försöker spara rundor och röstar ut för att minimera förlust i jakt på ett mönster bland ulvarna. Om vi får reda på att Basse är ulv så ger det visserligen oss inte så mycket analysmaterial... Men samma sak gäller ju både Xyas och K.K.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Alltså, varför har Vimes samma förmåga som storvåfflan w176?
Tjavva har ju grönat Vimes. Och du har fått ett nattmord från Anthrax, dvs Vimes. Jag har kollat att Vimes har passiv förmåga. Både jag och Tjavva stärker Vimes' claim.

Det enda som talar emot att det finns två fraktionssiare av den här typen är Brynolfs information att det finns endast en. Men det finns ju felaktiga rykten i spelet. Dessutom borde det finnas mer än en sådan för att balansera upp ifall en av dem dör, enligt mig. För annars ligger ju byn så fruktansvärt illa till, håller du inte med?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ja, och i den här röran så kan det inte finna snågon som manipulerar något?

men okej, Vimes är grön då.

Vad grönade xyas tycker du Recca?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca said:
LJSLarsson said:
Recca.

Tjavva, som föreslog planen om att Xyas skulle självmordbomba, har dragit tillbaka sitt förslag. Du var med och stödde den i början.

Tycker du fortfarande att det är en bra idé att Xyas självmordbombar? (Om det nu inte är en DTF-bluff, vilket jag tror)
Min första tanke var: Ok, Xyas säger att K.K är röd. Så vi röstar ut K.K och om vi har fel så tar vi Xyas. Jag hade inte riktigt tänkt igenom det hela men kände samtidigt att vi stod och stampade rätt mycket, precis som i föregående runda. Och då ville jag bara att vi skulle gå vidare med spelet. Men nu när vi börjat gräva i allt det här så visar det sig vara så där galet komplicerat igen så vi bara står och stampar i den förvirrade härvan. För min del kan vi gärna välja någon, rösta ut och se vad som händer och då är ju Tjavvas plan vettigast just nu.

Vi försöker spara rundor och röstar ut för att minimera förlust i jakt på ett mönster bland ulvarna. Om vi får reda på att Basse är ulv så ger det visserligen oss inte så mycket analysmaterial... Men samma sak gäller ju både Xyas och K.K.
Du verkar ha varit ganska ointresserad över hela diskussionen kring DTF. Jag vill veta vad du tänker om xyas som potentiell DTF. Har du andra potentiella kandidater?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Recca said:
Det enda som talar emot att det finns två fraktionssiare av den här typen är Brynolfs information att det finns endast en. Men det finns ju felaktiga rykten i spelet. Dessutom borde det finnas mer än en sådan för att balansera upp ifall en av dem dör, enligt mig. För annars ligger ju byn så fruktansvärt illa till, håller du inte med?
Det här låter ju klokt, men samtidigt är det massa förgivettaganden här.

KK är ju mer mystisk än Mona Lisas leende så vad han säger kan man ju inte tor på. Att det borde finnas fler fraktionssiare än endast en håller jag med om, men vad säger att Vimes måste vara den bara för att han har en passiv förmåga?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Basenanji said:
Men tänk om Vimso är ulv tillsammans med andra som har aktiva förmågor? Måste alla ulvar ha aktiva förmågor för att kunna nattmörda?

Jag är otroligt störd på vad Vimes går ut med i runda två med tanke på vad han outar senare PLUS att Vicotnik (!) går ut med att w176 har den förmågan som Vimes claimar.

Plus att xyas ligger under radarn HELA TIDEN.

Ser ni inte?
Basse, jag tycker jag tydligt baserat alla mina resonemang under R2 på att jag visste att Nässe var ulv. Jag antar att du syftar på första inlägget i R2 där jag efterfrågar någon med min förmåga att outa Nässes fraktion. Min tanke var att jag inte kan vara själv med den förmågan jag hade (om du läser lite i R1 är jag uppenbart avigt inställt till ryktet att det bara finns en förmåga av varje). Sen var jag lite ego, tänkte att det var bättre att någon annan outade Nässes förmåga och blev nattmördad än att jag blev det (för jag är ju direktör ju), och efterfrågade det också. Men eftersom ingen gjorde det ägnade jag rätt mycket av R2 åt att etablera tt Nässe var bybo, utan att behöva outa.

Sen är jag alltså Anthrax. Och jag är rätt säker på att Vico har redigerat mitt PM, för jag hade för mig att han hetta Antrax, utan h alltså. Nu står det med h i mitt pm. När Larsson skriver alla namnen i Shredders rouges lägger jag till Antrax som han missade. När jag inser att jag är efterbliven kring debaclet med Shredders rouges så har jag ett till inlägg där jag skriver att jag ska skita i att spela något mer varulvsspel efter det härför att jag är så korka, det var när jag insåg att jag själv var med i Shredders rouges...

Min förmåga heter för övrigt, parafraserat, Bödel. Jag vet vem det är vi hänger så att säga. Anthrax är också bödel enligt TMNT-pedia. Jag har nämnt mjälte vid något tillfälle för övrigt.

Så, ja. Någon verkar ju vilja ha ihjäl SR i varje fall. Jag tycker inte vi kan rösta ut KK. Fast, eventuellt är det KK som vill ha ihjäl de andra i SR, och har fått mig att outa mitt namn...

Jag tycker inte xyas ska zappa någon.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji said:
Ja, och i den här röran så kan det inte finna snågon som manipulerar något?

men okej, Vimes är grön då.

Vad grönade xyas tycker du Recca?
Jag skulle vilja att du förklarade varför du är så säker på att Konrad är grön. Hans förmåga verkar väldigt skum och han slänger ut sig ett namn som en grön bybo visar sig ha. Även om vi tror på gröna miller-ulvar så är inte Vimes den mest troliga kandidaten till det (dock betedde han sig onekligen konstigt när jag outade miller).

Jag är mycket nyfiken på vad du tänker. Har Konrad spelat grönt eller rött överlag, tycker du?
 
Top