Nekromanti Thibaultkoden - vv x

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
BDG said:
Angående min förmåga så håller jag med om att det är lika bra med att gå ut med hur den fungerar. Jag kan varje natt skydda en spelare från att mördas. Jag får inte använda förmågan 3 nätter i rad.
Så du menar alltså på fullaste allvar att ulvarna sket i att nattmörda någon i natt för att ställa Väktar-Björn i bruna zonen?

Med tanke på den tidspress byn har så har ulvarna exakt samma hets att få ut så många bybor som möjligt innan deadline. Att inte ens försöka nattmörda någon för att sätta väktaren i en dålig sits är ju inte bara väldigt dåligt spel av ulvarna utan det är ju banne mig episk illa av en ulv att skita i att göra det ända deras spel går ut på.

Att din förmåga inte funkar tre rundor i rad säger jag inget om. Alltså, upplägget skulle lätt kunna funka med en väktare som inte kan använda sin förmåga varje runda, men att ulvarna skiter i ett nattmord är ju bullshit.
Vi vet inte hur ulvarnas förmåga ser ut, därför kan vi inte säga att den inte också har en begränsning (sen att jag kanske inte tycker att det är en helt superb uppbyggnad av spelet isf, det är en annan sak).
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
Hade ulvarna haft möjligheten hade de så klart nattmördat någon. Låt säga att de plockat bort !Paxen som är till synes rätt grön och inte i riskzonen för hängning denna runda.
Regel #446 för ulvar: Ta inte bort !Paxen
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Konrad Konvalj said:
Hade ulvarna haft möjligheten hade de så klart nattmördat någon. Låt säga att de plockat bort !Paxen som är till synes rätt grön och inte i riskzonen för hängning denna runda.
Regel #446 för ulvar: Ta inte bort !Paxen
Det har du ju visserligen lite rätt i.

Men det finns ju fler i den "gröna" zonen så jag vidhåller att det är otänkbart att ulvarna slopar ett nattmord för att brunmåla Bjurn.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konrad Konvalj said:
1. Är han grön så är han överjävlig.
2. Är han röd så har ulvarna något annat fuffens* för sig än nattmord.

Att ulvarna slopar sitt nattmord är helt otänktbart. Lixom,
Om vimes har hittat på något konstigt i stil med att väktare inte kan vakta var tredje natt - är han fullt kapabel att hitta på att ulvar inte kan nattmörda varje natt.

Ni känner Vimes bättre än jag - är han kapabel till att hitta på såna här dumheter?

Jag vill inte försvara BDG och jag kommer inte att ändra min röst för vi måste helt enkelt veta hur det ligger till. men jag vill veta vad vi gör när det visar sig att han är grön (vilket jag tror att han är).
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Konrad Konvalj said:
Hade ulvarna haft möjligheten hade de så klart nattmördat någon. Låt säga att de plockat bort !Paxen som är till synes rätt grön och inte i riskzonen för hängning denna runda.
Regel #446 för ulvar: Ta inte bort !Paxen
Det har du ju visserligen lite rätt i.

Men det finns ju fler i den "gröna" zonen så jag vidhåller att det är otänkbart att ulvarna slopar ett nattmord för att brunmåla Bjurn.
Jo, jag har själv tänkt på det att det är lite väl många gröningar. Därför ville jag att BDG skulle säga vem han tycker vi bör rösta ut.

Nu ska jag sova lite
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag tror fortfarande på att Björn haft sin förmåga och använt den och att detta inte utesluter att varulvarna inte kan nattmörda.

Jag har varit med i spel, irl, med förmågor bland byborna som inte kan klassas än annat än kassa förmågor som förvillar byn. Ett exempel är "paranoid siare" som alltid får röda svar oavsett vad han siar. Jag kan mycket väl tänka mig, om ulvarna bara kan vinna via deadline, att Vimes gav oss en "kass" väktare för att göra spelet mer svårt/intressant.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: En grej till...

Basenanji said:
Jag har klantat mig två gånger i det här spelet:

a) dels när jag räkande fel 8163 blir ju knappast 19 eller hur?

b) dels när jag gkömde bort att använda min förmåga.

SORRY! Men lägg det åt sidan nu, för så där klantigt spel är inte scummigt, scum håller tvärtom tungan rätt i mun eller ljuger.
Basse, inget i det här spelets läggs åt sidan. Framför allt om klumpigt/misstag osv. Det är tyvärr något du kommer få stå ut med i detta parti.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson said:
Jag tror fortfarande på att Björn haft sin förmåga och använt den och att detta inte utesluter att varulvarna inte kan nattmörda.

Jag har varit med i spel, irl, med förmågor bland byborna som inte kan klassas än annat än kassa förmågor som förvillar byn. Ett exempel är "paranoid siare" som alltid får röda svar oavsett vad han siar. Jag kan mycket väl tänka mig, om ulvarna bara kan vinna via deadline, att Vimes gav oss en "kass" väktare för att göra spelet mer svårt/intressant.
En väktarroll som kan förhindra nattmord i:

R1
R2

Inte R3
R4
R5

Inte R6
R7
R8


Är fortfarande inte en kass väktare.

Om du dessutom lägger in variabeln att ulvarna inte kan nattmörda tre rundor i rad blir det ju nollat och väktaren har full fräs på sin förmåga rakt igenom spelet.

En ulv som kan nattmörda i:

R1
R2

Inte R3
R4
R5

Inte R6
R7
R8


Gör väktaren som inte kan skydda någon tre gånger i rad precis lika bra som en väktare som kan skydda någon varje runda.

För att det här skall fallera så skall väktaren skita i att skydda någon i exempelvis R1 för att sedan använda sin förmåga i R2 och R3 istället.

Är det fortfarande så att ulvarnas nattmördande funkar i likhet med väktarförmågan, alltså att ulvarna kan välja att nattmörda max två rundor i rad så borde ju de ha information gällande det i sitt fluff.

Om alternativet finns som ulv borde man ju definitivt inte välja att nattmörda någon i R1 för att få koll på om det finns en väktare eller inte. Alltså skapa buzzen och snacket om en väktare. Det är ju rätt utvecklingsstört av ulvarna att kasta bort sin chans att nattmörda någon om de kan så om vi utgår från att ulvarnas nattmördande ligger i linjen med BDG´s väktarskap så har det ju fallerat totalt för ulvarna.

Byn (eller BDG? eller hur ni vill se det) har alltså fimpat två ulvar på två rundor vilket är väldigt bra bybospelande. Ulvarna (de bekräftade) Brynolf/Recca är superslipade och skickliga spelare. Förutom att de hängts för ulveri har de misslyckats fatalt med att använda sin ända förmåga, det vill säga nattmördandet och skänkt segern till byn.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Konrad, det jag har sagt är att jag tror art varulvarna aldrig kunnat mörda och att det aldrig varit meningen att Björns förmåga skall vara till glädje åt oss.

Men samtidigt... ja... hade så varit fallet hade Björn inte fått den "begräsningen" på sin förmåga som han har. Det gör det hela onödigt krångligt.

Röst Björn
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Om jag har förstått saken rätt så kommer vi inte följa LSJLarssons plan utan bara hänga BDG rakt av?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Korpa said:
Om jag har förstått saken rätt så kommer vi inte följa LSJLarssons plan utan bara hänga BDG rakt av?
Jag tror inte att BDG är ulv, men vi måste hänga någon.
Kommer du på ett vettigt alternativ och får med dig de andra hänger jag på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
SJSLarsson har kollat: Vic, anth, Korpa
Basse har kollat: -, BDG, Larsson

De som skall kontrolleras är således de som uppgett att de inte har någon förmåga utan information.

K.K-Korpa-!Paxen
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Om ulvarna saknar nattmord så är jag övertygad om att BDG är ulv, så jag kan ställa mig bakom det. Jag ville mest bara dubbelkolla att byn hade bestämt sig för det.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
anth said:
Korpa said:
Om jag har förstått saken rätt så kommer vi inte följa LSJLarssons plan utan bara hänga BDG rakt av?
Jag tror inte att BDG är ulv, men vi måste hänga någon.
Kommer du på ett vettigt alternativ och får med dig de andra hänger jag på.
Mitt försla är Basse. Han har kollat Björn och sagt att han har förmåga.

Är han grön så grönar det Björn. Är han röd så får vi en ulv till.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson said:
anth said:
Korpa said:
Om jag har förstått saken rätt så kommer vi inte följa LSJLarssons plan utan bara hänga BDG rakt av?
Jag tror inte att BDG är ulv, men vi måste hänga någon.
Kommer du på ett vettigt alternativ och får med dig de andra hänger jag på.
Mitt försla är Basse. Han har kollat Björn och sagt att han har förmåga.

Är han grön så grönar det Björn. Är han röd så får vi en ulv till.
Fast näe.

Att Basse har kollat Björn betyder inte så mycket.

Han har en förmåga, men vad den förmågan gör är det ingen som vet. Enligt BDG är det en väktarförmåga, men det kan likaväl vara en förmåga som får osten att lukta pannkaka lixom.

Är Basse röd så betyder hans snack ännu mindre eftersom han är ulv. Han kan ju påstå precis vad han vill så länge det gynnar ulvarna.

Jag säger inte att alternativet att hänga Basse är dåligt, men det kan inte gröna Björn på något vis.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jo, alternativet att rösta ut mig ÄR dåligt för om ulvarna är tre-fyra stycken röstar vi med mig ut en bybo.

Då vinner de.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Jo, alternativet att rösta ut mig ÄR dåligt för om ulvarna är tre-fyra stycken röstar vi med mig ut en bybo.

Då vinner de.
Jag kommer inte ställa mig bakom en utröstning av dig Basse, men det bör du ju haja redan.

Jag dissar SJSL´s tänk att Björn grönas om du hängs och är grön. Det är ingen win för byn att hänga dig.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
LJSLarsson said:
Men samtidigt... ja... hade så varit fallet hade Björn inte fått den "begräsningen" på sin förmåga som han har. Det gör det hela onödigt krångligt.

Röst Björn
Hm... tar tillbaka detta resonemang.

Röst Basse

Kommer med ett ordentligt resonemang när jag är hemma och inte sitter med mobilen.

Begränsningen funkar bra in i teorin ändå. Det är en ovanlig begränsning - varför valde Vimes den? Jo, för det blir en naturlig ledtråd för oss bybor tredje rundan att väktaren inte prickat rätt utan helt enlelt att inga nattmord skett alls.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
LJSLarsson said:
LJSLarsson said:
Men samtidigt... ja... hade så varit fallet hade Björn inte fått den "begräsningen" på sin förmåga som han har. Det gör det hela onödigt krångligt.

Röst Björn
Hm... tar tillbaka detta resonemang.

Röst Basse
Ja ja, gör som ni vill.
Jag kommer in vid 22:00 och lägger min röst så att någon åker ut.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Nu röstar vi ut Basenanji!

Alright !Paxen, nu pekar jag med hela handen igen. Vi röstar idag ut Basenanji. Vi kommer inte få med oss honom (förstås) eller KK, men med BDG, !Paxen, Vicotnik, Anth och LJSLarsson så är vi en majoritet som verkar ha förstått att jag inte är ulv (korpa får rösta som hon vill, jag föreslår att du röstar på mig om du är ulv och på basenanji om du inte är det så får vi det klarlagt också).

Konrad är antingen extremt paranoid, eller bara dålig. Basenanji tror jag är ulv, om vi har fler än 3 ulvar, så är det som någon påpekat tidigare inte så att LJS automatiskt är grön, snarare skulle det kännas som att han skulle kunna vara röd eftersom han har ett så väldigt avvikande värde (vilket kan kännas som en bluff), men det är ett senare problem.

Problemet som jag ser det med att rösta ut mig, är dels att ulvarna kanske vinner (men det tror jag ändå inte riktigt, jag tror på 3 ulvar från start, för annars har det här varit ett oändligt svårt spel för byborna oavsett om dom har nattmord eller inte, jag menar vi lyckades pricka ulv+ulv och är i så fall fortfarande inte i närheten av att vinna, vad hade han förväntat sig), och dels att det ändå inte ger någon mer information om vem som är maffia. KK kommer imorrn att säga "åh fan det trodde jag inte, men det var ju så extremt självklart att det inte borde finnas en väktare när ingen har dött på natten så att vi var tvungen att rösta ut honom, har ni förresten tänkt på mina siffror om det nu är 2+2 som gäller... [in i dimman]" och basenanji kommer säga "nu spelade jag visst lite klantigt igen, sorry, det betyder att jag är grön". Och det jobbigaste är ju att båda de argumenten skulle kunna vara sanna (egentligen tror jag ju inte på det men samtidigt tror jag på 3 ulvar så då måste ju nån av dom vara grön hur osannolikt det än verkar).

För den som behöver mer motivation till att rösta på Basenanji så hänvisar jag till hans inlägg.. och min 7 punkterslista som jag gjorde i början av dagen, där hans enda försvar så här långt är att han bemött 2 av punkterna och påstått att han bara varit klantig bybo. Dom övriga punkterna som att han aldrig röstade på Recca och var väldigt sen med att rösta på Brynolf har han inte ens brytt sig om att kommentera.

Jag ska göra mitt bästa för att hålla koll på tråden i eftermiddag/kväll och kommer definitivt vara inne före deadline, men det är oklart hur mycket jag kommer kunna vara aktiv då jag har en del andra åtaganden (fika på stan och kulturfilmskväll).
 
Top