Nekromanti Thibaultkoden - vv x

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Basenanji said:
Kan så många som möjligt rösta på BDG (även om ni inte misstänker honom) för att visa att vi menar allvar?

Så kan ni byta röst senare?
Vi behöver mer info om/av BDG.
Men slutar det med att alla sen ändrar sina röster så ingen röstas ut kommer jag personligen strypa Basse. :gremsmile:
Jag är mest intresserad av att hänga Korpa för att få information.
Röst: BDG
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Basenanji said:
Jag föreslår ett experiment.
Vi behöver få klarhet från BDG, men han verkar tyst.
Därför:

Kan så många som möjligt rösta på BDG (även om ni inte misstänker honom) för att visa att vi menar allvar?

Så kan ni byta röst senare?

Det skulle vara så spänannde dels att se BDGs reaktion och dels se vilka som hoppar av ett sånt tåg framöver...
:gremlaugh:
Antingen så följer vi LSJLarssons plan och avvaktar med BDG en runda, eller så röstar vi ut honom nu pga att vi anser honom vara ulvig.

Tankeexperimentet med inga nattmord gör det smärtsamt tydligt att det inte är troligt med en väktare och av den anledningen kan jag ställa upp på att rösta ut BDG. Finns det inga nattmord finns det mest troligt två ulvar kvar i spel och då är BDG den ena. Det är lite spännande att du är hemskt på att rösta ut honom, däremot, för om han är ulv så är du enligt mig hans ulvkamrat.

Röst: BDG
Motivering: Jag vill antingen veta mer om begränsningarna och följa LSJLarssons plan eller rösta ut en ulv.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Korpa said:
Antingen så följer vi LSJLarssons plan och avvaktar med BDG en runda
Jag trodde vi var överens om att vi MÅSTE rösta ut folk varje runda nu?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
anth said:
Vicotnik said:
Ulvar som Tracers är ovanliga skulle jag vilja säga. Men det har hänt att ulvar fått såna roller i alla fall här på forumet.
Samma roll, är inte lika ovanligt då det oftast från lekledarens håll är för att skapa situationen: han ljuger, jag är X och vise versa.
Vic:
- hur ställer du dig teorin att bassee ELLER Larsson är ulv och ljuger om sin tracer-förmåga?
- och att Korpa OCKSÅ är ulv och ljuger om att det finns två tracers?
I och med att jag utgår ifrån att vi endast har 1 ulv kvar (1/4 av antalet deltagare), så finner jag detta föga troligt.
Att det skulle vara så många som 1/3 ulvar i detta parti är något jag har väldigt svårt att tro, för då skulle de i teorin kunna styra spelet från första början.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
anth said:
Basenanji said:
Jag är mest intresserad av att hänga Korpa för att få information.
För att bekräfta att det finns två trackers? Med tanke på att min info inte säger att det är en byboförmåga så innebär det bara att man kan bekräfta om någon av LSJLarsson eller Basse har ljugit om sin förmåga. Ja, om det blir byns vilja så må så vara, men jag skulle tro att det finns vettigare info man kan få bekräftad om det är en sån utröstning vi vill göra. :gremsmile: Själv tänkte jag hänga någon jag misstänker vara ulv.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
anth said:
Korpa said:
Antingen så följer vi LSJLarssons plan och avvaktar med BDG en runda
Jag trodde vi var överens om att vi MÅSTE rösta ut folk varje runda nu?
Jupp, och oavsett om vi röstar ut bdg eller inte så ska någon dingla idag, frågan är bara vem.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Mitt citat blev lite knasigt, det där var inget som Basse skrev.

Och ja, vi ska rösta ut någon varje runda, jag har aldrig sagt annat. Om vi inte tar BDG ikväll så tar vi någon annan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vänta lite.

Om Basse redan checkat BDG och kommit meddelat att han använder en förmåga så betyder det ändå att vi inte bör hänga Björn denna runda.

Om Basse är grön har han talat sanning och Björn har en förmåga, vilket grönar honom och ger oss orsak att inte hänga Björn.

Om Basse inte är grön bör vi hänga honom först. Har vi svintur så är han den sista ulven och är han inte det så grönar det åtminstone mig mera eftersom det knappast skulle vara två trackers i ulvlaget.

Jag lägger min röst på Basse, men jag vill fortfarande ha info från Björn om hans begränsningar. Om om kartellen (Vicotnik, Paxen och Korpa) dock bestämmer sig för att rösta på Björn så lägger jag min röst med dem för att förhindra att ulvarna vinner på grund av att vi når deadline

Röst Basse
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
*dag, inte runda.

BDG (5): Paxen, K.K, Basenanji, anth, Korpa
Basenanji (1): BDG

Jag är 99% säker på att det där är en korrekt rösträkning. 5 röster krävs för utröstning. BDG är så illa tvungen att prata mer om sin förmåga som det ser ut nu.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
BDG (5): Paxen, K.K, Basenanji, anth, Korpa
Basenanji (2): BDG, LSJLarsson

Så, nu stämmer den. Jag tror jag ska ta en paus och samla mig så att jag kommer ihåg att dubbelkolla det jag skriver. (Sista avsnittet av Torka aldrig tårar utan handskar var otroligt bra, men inte bra för mitt fokus!)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
En grej till...

Jag har klantat mig två gånger i det här spelet:

a) dels när jag räkande fel 8163 blir ju knappast 19 eller hur?

b) dels när jag gkömde bort att använda min förmåga.

SORRY! Men lägg det åt sidan nu, för så där klantigt spel är inte scummigt, scum håller tvärtom tungan rätt i mun eller ljuger.

Men sedan har jag använt min tracker-förmåga och kollat BDG och LJSLarsson.

Det som stör mig just nu är att BDG tydligen HAR en förmåga, men ändå inte väktat folk. Så vad kan hans förmåga gå ut på?

Att rekrytera andra?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Korpa said:
BDG (5): Paxen, K.K, Basenanji, anth, Korpa
Basenanji (2): BDG, LSJLarsson

Så, nu stämmer den. Jag tror jag ska ta en paus och samla mig så att jag kommer ihåg att dubbelkolla det jag skriver. (Sista avsnittet av Torka aldrig tårar utan handskar var otroligt bra, men inte bra för mitt fokus!)
Nu får ni skärpa er!
Jag är med på att BDG ska vara vårt förstaval.
Men Korpa MÅSTE vara vårt andraval.

Larsson har siat Vic, anth, Korpa
Basse har siat -, BDG, Larsson
Bägge kan ha fejkat sina siarförmågor med lätthet.
Viktigast är alltså att ta reda på om om Korpa ljuger eller ej.

Om ni inte håller med vill jag se bra motargument.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
I och med att jag utgår ifrån att vi endast har 1 ulv kvar (1/4 av antalet deltagare), så finner jag detta föga troligt.
Att det skulle vara så många som 1/3 ulvar i detta parti är något jag har väldigt svårt att tro, för då skulle de i teorin kunna styra spelet från första början.
Vic - du säger tre ulvar.
Vi har tagit två.
Så vem är den tredje?
Jag har redan visat att det INTE är BDG om det är tre ulvar - så förklara hur du tänker.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
anth said:
Vicotnik said:
I och med att jag utgår ifrån att vi endast har 1 ulv kvar (1/4 av antalet deltagare), så finner jag detta föga troligt.
Att det skulle vara så många som 1/3 ulvar i detta parti är något jag har väldigt svårt att tro, för då skulle de i teorin kunna styra spelet från första början.
Vic - du säger tre ulvar.
Vi har tagit två.
Så vem är den tredje?
Jag har redan visat att det INTE är BDG om det är tre ulvar - så förklara hur du tänker.
Du har citerat varför jag utgår ifrån at det är 3 ulvar.
Jag har väldigt svårt att se att det skulle finnas över 1/3 ulvar i det här partiet. Vilket 4 ulvar skulle innebär eftersom vi starta på 11 spelare. Så kortfattat mitt antagande att det är 3 ulvar bygger på maffiaspelets grund att du har ungefär 1/4 ulvar.
Viste jag vem den tredje var så skulle min röst ligga där nu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
Du har citerat varför jag utgår ifrån at det är 3 ulvar.
Jag har väldigt svårt att se att det skulle finnas över 1/3 ulvar i det här partiet. Vilket 4 ulvar skulle innebär eftersom vi starta på 11 spelare. Så kortfattat mitt antagande att det är 3 ulvar bygger på maffiaspelets grund att du har ungefär 1/4 ulvar.
Viste jag vem den tredje var så skulle min röst ligga där nu.
Konspirationsteorier:

1. Det är 4 ulvar och de kan inte nattmörda.

2. Det är 3 ulvar, Björn har blockat de två första nattmorden och plockat de två första ulvarna.
Den sista ulven struntade i nattmordet med flit - för att misstänkliggöra Björn eftersom han hittills spelat bäst.

Jag vill hemskt gärna att ni slår sönder de här teorierna så min paranoia sjunker till en normal nivå.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Alright, det är spännande att Basenanji är så fruktansvärt obstinat, och jag ser med nöje på hur min andra huvudmisstänkta gör allt för att stödja honom.

Angående min förmåga så håller jag med om att det är lika bra med att gå ut med hur den fungerar. Jag kan varje natt skydda en spelare från att mördas. Jag får inte använda förmågan 3 nätter i rad.

Det var därför jag inte använde min förmåga alls inatt.

Basenanji har en poäng i att det verkar märkligt med en väktare när ingen tycks dö på natten, men det är också hans enda poäng. Allting annat hos honom tycker jag både tyder på ulvigt spel (framförallt hur han har röstat), eller klanting spel. Det skulle förstås kunna vara att han just har tagit det klantiga spelet till helt nya höjder när han vägrar lyssna på många bra logiska argument för att istället fortsätta dreva mot mig, men jag hoppas verkligen att han är ulv.

Slutligen så är det viktigaste av allt av vi dödar någon ikväll, denna någon borde rimligtvis vara Basenanji, men skulle det komma till att deadline närmar sig och jag har 4 röster och ingen annan har det så kommer jag rösta på mig själv, då blir ju KK och Basenanji glada i vart fall, och så får ni andra lösa det imorgon.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
anth said:
Korpa said:
BDG (5): Paxen, K.K, Basenanji, anth, Korpa
Basenanji (2): BDG, LSJLarsson

Så, nu stämmer den. Jag tror jag ska ta en paus och samla mig så att jag kommer ihåg att dubbelkolla det jag skriver. (Sista avsnittet av Torka aldrig tårar utan handskar var otroligt bra, men inte bra för mitt fokus!)
Nu får ni skärpa er!
Jag är med på att BDG ska vara vårt förstaval.
Men Korpa MÅSTE vara vårt andraval.

Larsson har siat Vic, anth, Korpa
Basse har siat -, BDG, Larsson
Bägge kan ha fejkat sina siarförmågor med lätthet.
Viktigast är alltså att ta reda på om om Korpa ljuger eller ej.

Om ni inte håller med vill jag se bra motargument.
Det är egentligen ett ganska lätt motargument, problemet är att även om Korpa talar sanning så betyder det inte att Basse och Larsson är gröna, eftersom hennes info inte säger att det finns två bybor med samma förmåga utan bara att det finns två personer med samma förmåga.

Om hon ljuger så betyder det inte att Basse och Larsson är gröna, eftersom en ulv som ljuger liksom inte betyder så mycket alls (förutom implicit, men då tycker jag det snarare implicerar att hon har någon av dom som hon försöker skydda med si lögn och att en av dom är röd).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
BDG said:
Angående min förmåga så håller jag med om att det är lika bra med att gå ut med hur den fungerar. Jag kan varje natt skydda en spelare från att mördas. Jag får inte använda förmågan 3 nätter i rad.
Så du menar alltså på fullaste allvar att ulvarna sket i att nattmörda någon i natt för att ställa Väktar-Björn i bruna zonen?

Med tanke på den tidspress byn har så har ulvarna exakt samma hets att få ut så många bybor som möjligt innan deadline. Att inte ens försöka nattmörda någon för att sätta väktaren i en dålig sits är ju inte bara väldigt dåligt spel av ulvarna utan det är ju banne mig episk illa av en ulv att skita i att göra det ända deras spel går ut på.

Att din förmåga inte funkar tre rundor i rad säger jag inget om. Alltså, upplägget skulle lätt kunna funka med en väktare som inte kan använda sin förmåga varje runda, men att ulvarna skiter i ett nattmord är ju bullshit.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
anth said:
2. Det är 3 ulvar, Björn har blockat de två första nattmorden och plockat de två första ulvarna.
Den sista ulven struntade i nattmordet med flit - för att misstänkliggöra Björn eftersom han hittills spelat bäst.
Grejen med Björn är ju att vi får ett kvitto på allt detta så snart vi hängt honom.

1. Är han grön så är han överjävlig.
2. Är han röd så har ulvarna något annat fuffens* för sig än nattmord.

Att ulvarna slopar sitt nattmord är helt otänktbart. Lixom, det finns ju fler aspiranter till galgen än BDG så att skita i ett nattmord för att svart måla Björn är lite slöseri med kills för ulvarnas del.

Hade ulvarna haft möjligheten hade de så klart nattmördat någon. Låt säga att de plockat bort !Paxen som är till synes rätt grön och inte i riskzonen för hängning denna runda.

BDG hade fortfarande varit ifrågasatt från min sida.

Basse hade fortfarande varit ifrågasatt från andra håll.

Jag hade varit ifrågasatt eftersom vi uppenbarligen har en väktare och ulvarna kan nattmörda. Lixom, att jaga på pöbeln för att hänga mig hade inte varit något stort problem. Det finns ju material som ogillas av övriga så att få till en hängning på mig hade inte varit obefogat.

* annat fuffens kan i det här fallet röra sig om:

* Fler än 3 ulvar
* Värva nya ulvar
* Förmågan att välja om den hängde skall visas som röd (ulv) eller grön (bybo)
* Annat fuffens?
 
Top