Nekromanti Thibaultkoden - vv x

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: En vansinnig gambit?!

För övrigt har jag en teori om Vimes titlar:

v står för varulv

x står för bybo
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag siade Basse: 81
Han har uppgivit 8163, så ingen lögn.

BDG, vem vaktade du och hur fungerar din väktarförmåga?

Att BDG skulle lyckas använda sin väktarförmåga 3 ggr på raken känns minst sagt osannolikt.
Å andra sidan har han aktivt hjälpt till att slå ut två ulvar.

Tills vidare får vi utgå från att ulvarna inte kan nattmörda. Om så - hur mer skiljer sig detta varulvsspel från vanliga spel?
- Ulvarna har inga förmågor, men är betydligt fler än vanligt, 4 eller 5 st.
- Ulvarna kan smitta andra (jag har inte varit med i så många andra spel, hur brukar detta fungera?).
- Något annat, mer förslag?

Idag var ingen bra dag för varulvsspelet att bli mer komplext.
Jag startar ett nytt projekt på jobbet som MÅSTE vara färdigt på fredag. Och jag ska spelleda Barrowmaze ikväll.
Jag kommer att kunna läsa forumet under dagen och jag kan antagligen skriva lite på lunchen.
Mellan 18-22 är jag upptagen med att ta livet av mina spelare så då är jag oanträffbar.

Jag är inne på att hänga Korpa i informationssyfte.
Det känns konstigt med två tracers, men de har fått imunitet för att vi tidigare trott att det bara var 3 ulvar.
Viktigt: detta betyder att det är effektivare att hänga Korpa än Basse/Larsson.

Jag antar att vi alla är överens om att vi MÅSTE hänga en person om dagen resten av spelet.
Teori: ulvarna har med flit försökt förhala utröstningarna - eftersom ett av deras vinstkriterier är att de vinner om inte byborna vunnit efter 2 veckor.
Finns det någon som kan anses ha förhalat spelet?

I väntan på mer teorier...
Röst: ingen
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
låt oss säga att ulvarna endast kan använda sin "nattmördar"-förmåga ett visst antal gånger. Dom vet inte om det finns någon som har en väktarförmåga eller inte. Tills slut så tar ulv 1 chansen och outar sig som väktare, men ulv 2 tänker inte på detta utan tar även han chansen att outa sig som väktare.

Problemet är att vi inte vet hur nattmördandet fungerar överhuvudtaget, och därmed är det svårt att göra någon taktik gentemot den.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Operation: Hänga Björn förr eller senare

Har funderat under natten och här är mitt förslag.

Jag håller fortfarande Björn för grön. Jag anser det mera troligt att han har en väktarförmåga, men som i detta spel är helt värdelös, istället för att han skulle få ut Recca samt claima rollen efter sin varulvskompis Brynolf. Detta är ett spel där varulvarna tjänar på långsamhet och då kan jag inte tänka mig att en ulv skulle offra sina kompisar på löpande band med en så dålig lögn som ett väktarskap i bagaget.

Men vi måste ha några saker klara för oss. Först, Björn, du måste berätta vilka påstådda begränsningar du har. Du är i skottlinjen och trots all din argumentation behöver du bjuda.

Två, jag föreslår att oavsett vad vi anser om Björn hänger vi inte honom denna runda. Istället låter vi mig checka ifall han har förmåga. Har han ingen då vet vi att han ljugit, har han så grönar det en hel del. Hade han varit varulv med förmåga så hade han antagligen varit tracker, men vi har redan två sådana här.

Björn - du sa att du inte använde din förmåga i natt. Meddela Vimes att du använder den på mig. Då kan inte ulvarna nattmörda mig, om det är något de skulle kunna göra, för att hindra att jag kollar om du har förmåga. Dör jag ändå så vet vi att du aldrig kunnat väkta.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Godmorgon!

Jag tänkte roa mig med ett tankeexperiment just nu, baserat på antagandet att ulvarna inte kan nattmörda.

Om ulvarna inte kan nattmörda så finns det antingen fler ulvar än tre (och om det här stämmer så blir matten helt plötsligt väldigt mycket mer spännande och jag ska försöka ta reda på om matten blir omöjlig av det också) eller så värvar ulvarna fler allteftersom. Eller nej, då funkar inte matten med medelvärdena eller för den delen K.K:s info, så vi kan nog stryka den möjligheten. Så, fler ulvar än tre. Att börja med fem ulvar i ett spel med 11 deltagare känns lite jobbigt, så mest troligt är det fyra ulvar isf.

Recca och Brynolf är de två första.

Om jag inte har förstått BDG:s tidigare uträkning fel så förändras matten på ett spännande sätt om det finns fyra ulvar. Istället för att hitta igen 3-kombinationer som kommer upp i minst 70 så behövs 4-kombinationer som når upp till 89, helt plötsligt blir inte SJSLarsson helt grönad! Det är bara ett fåtal ulvpar som inte blir möjliga, (SJSLarsson + K.K, Basenanji, Paxen, jag eller BDG), i övrigt kan vilka två som helst vara våra två ulvar.

Jag kan gå direkt på det mest uppenbara, och mest intressanta. Om det inte finns nattmord så finns det inget behov av en väktare.

Då har BDG, Brynolf och Recca kläckt en plan som ska göra BDG ärkegrön och skydda honom och den fjärde ulven så att spelet hinner ta slut. BDG borde då pola med Basse, som sagt att han använt en förmåga. Basse blir då en ulv-tracker, som har möjligheten att hitta igen t.ex. en siare. SJSLarsson blir då byns tracker som kan upptäcka Basse.

Om BDG är grön så betyder det att han väktar mot något, men inte nattmord. Vad detta något skulle vara vet jag ärligt talat inte då vi tycks ha harmlösa eller byvettiga förmågor i övrigt. Min poäng här är att om ulvarna inte kan nattmörda så måste BDG vara ulv, per automatik, något fler än jag varit inne på.

Vi står då inför två val: Antingen så antar vi att ulvarna inte nattmördar och hänger den tredje ulven (BDG) idag eller så riktar vi in oss mot någon annan och ser vad som händer under nattfasen. Det kan finnas fler förklaringar till varför ingen har blivit nattmördad och det skulle vara ganska surt att offra en väktare om det är så att vi har fel.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
De jag litar mest på (eller snarare misstror minst) är Korpa, Paxen och Vicotnik (och Björn, som dock sitter i anklagandestolen). Vad anser ni tre om min plan? Oavsett vad vi anser om Björn så behöver vi ändå rösta ut någon denna runda.

Om vi fyra kommer överens om en att rösta ut så blir det svårt för ulvar att motivera varför de inte lägger röst med oss. Är vi fyra överens får vi dessutom med oss Björns röst, eftersom han inte vill bli utröstad.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Röstordningen på de personer som slagits ut ur spel. Har folk lagt sin röst upprepade gånger på samma person så har jag låtit dem stå kvar på sin ursprungliga plats.
Har de där emot bytt mellan två röster så har de fått inställa sig på en ny plats.
De som står innom () på Brynolf, är de som la sina röster sent, vilket gjorde att yttligare en dag förbrukades.

Recca: BDG, !Paxen, K.K, xyas, Vicotnik, anth, Korpa, Brynolf,

Brynolf: K.K, BDG, Vicotnik, anth, xyas, (Basse, LJSLarsson, Korpa, !Paxen)

xyas: BDG, Basse, K.K, !Paxen, Vicotnik, Korpa, anth

Något som jag noterar dock är att Basse, inte är med i utröstningen av recca, sen att lägga sin röst på Brynolf men där emot tidig att lägga sin röst på xyas.
Om någon av BDG, K.K och Basse är ulvar så tror jag det är störst chans att hitta en ulv i Basse.

Röst: Basenanji
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
!Paxen said:
Tills slut så tar ulv 1 chansen och outar sig som väktare, men ulv 2 tänker inte på detta utan tar även han chansen att outa sig som väktare.
Detta resonemang har logiska hål.

Läsigenom hur väktaroutingen gick till.
Brynolf håller på att åka ut så han outar sig som väktare.
Varpå BDG går ut och säger - du är ulv som ljuger för det är jag som är väktaren.

Så ulv 2 (BDG) hade tänkt igenom detta väl - alltså är BDG inte ulv.

Även om vi förutsätter attulvarna INTE känner varandra så faller det.
BDG verkar vara en mycket smart herre.
Om JAG var ulv och någon annan outade sig som väktare skulle jag anse det vara självmord att säga "ha ha, det är du inte alls det - för jag är väktaren!"
Alltså skulle BDG INTE göra så om han var ulv och inte visste om Brynolf var ulv eller ej.

Det finns bara en lösning där BDG kan vara ulv.
Det är en där ulvarna i förväg bestämmer sig för att offra två av sina egna.
Kan någon ge mig en förklaring till varför ulvarna skulle ha en sådan plan kan jag tänka mig att rösta på BDG, inte annars.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag tror att din plan kan funka. Att få samma resultat från dig, som jag ser som grön, skulle räcka för att jag ska se BDG som väktare, trots bristen på nattmord.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
Något som jag noterar dock är att Basse, inte är med i utröstningen av recca, sen att lägga sin röst på Brynolf men där emot tidig att lägga sin röst på xyas.
Om någon av BDG, K.K och Basse är ulvar så tror jag det är störst chans att hitta en ulv i Basse.

Röst: Basenanji
Tror vi att Basse är tracer?
Är tracer en byförmåga eller ulvförmåga.

Jag har grönat Basse i tron att Basse är tracer och att tracer är en byförmåga.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
anth said:
!Paxen said:
Det finns bara en lösning där BDG kan vara ulv.
Det är en där ulvarna i förväg bestämmer sig för att offra två av sina egna.
Kan någon ge mig en förklaring till varför ulvarna skulle ha en sådan plan kan jag tänka mig att rösta på BDG, inte annars.
Alternativt att de räknar på medelvärden och inser att byn kommer bli allvarligt misstänksamma gentemot de två ulvar som angett höga totalsummor. Jag vet inte hur ulvarna tänker, men om BDG är ulv så måste det vara i de banorna som de har resonerat.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
anth said:
Vicotnik said:
Något som jag noterar dock är att Basse, inte är med i utröstningen av recca, sen att lägga sin röst på Brynolf men där emot tidig att lägga sin röst på xyas.
Om någon av BDG, K.K och Basse är ulvar så tror jag det är störst chans att hitta en ulv i Basse.

Röst: Basenanji
Tror vi att Basse är tracer?
Är tracer en byförmåga eller ulvförmåga.

Jag har grönat Basse i tron att Basse är tracer och att tracer är en byförmåga.
Har vi några bevis på att Basse har lyckats använda sin förmåga? Där siffrorna inte varit outade på förhand?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
BDG said:
Det var i princip jag ensam som såg till att vända drevet mot Brynolf. Det är bara att läsa i tråden där på slutet för att se hur jag fucking kämpade stenhårt för att få folk att rösta på Brynolf, när Konrad tex hade helt andra planer länge.

Om ni tror att jag plockat ut två varulvar för att gröna mig själv, så jo, KK, då är ni ena riktiga sumprunkare.
Alltså, efter Bullshit Brynolfs outning av väktare kan du ju omöjligt säga att jag hade andra planer? Innan det är det ju en helt annan match, men så snart vi har två väktare så gäller det ju att ta ställning.

Redan där är jag rätt säker på att ni båda är scum, men att först hänga väktare 1 och sedan väktare 2 rundan där efter är lite magstarkt trots att jag är rätt säker på att ni båda är ulvar.

Valet av xyas skadade minst. Jag hade kunnat offra mig, men nu är jag rätt glad att det inte blev så. I spelet tror jag att jag kan tillföra mer än xyas i kampen mot BDG och hans får som han vallar mellan knäna.

Att du väljer att peka ut mig som en motsträvare i det här är bara löjligt Björn. Det är bara att läsa i tråden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
]Har vi några bevis på att Basse har lyckats använda sin förmåga? Där siffrorna inte varit outade på förhand?
Hur menar du nu?
Basse påstår sig vara tracer.
Efter första rundan "glömde" han använda sin förmåga.
Efter andra rundan sa han att du inte använt någon förmåga.
Efter tredje rundan sa han att Larsson använt en förmåga.
Vad har det med outade siffror att göra?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
anth said:
Vicotnik said:
]Har vi några bevis på att Basse har lyckats använda sin förmåga? Där siffrorna inte varit outade på förhand?
Hur menar du nu?
Basse påstår sig vara tracer.
Efter första rundan "glömde" han använda sin förmåga.
Efter andra rundan sa han att du inte använt någon förmåga.
Efter tredje rundan sa han att Larsson använt en förmåga.
Vad har det med outade siffror att göra?
Fick för mig att Basse siade siffror, där av min kommentar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
Fick för mig att Basse siade siffror, där av min kommentar.
Det är jag som siar siffror - och nej, siandet har inte varit till någon hjälp.

Jag siade BDG - men eftersom jag var huvudmisstänkt var jag tvungen att gå ut med mitt siande först och BDG behövde bara säga att jag hade rätt (något som varken grönar mig eller BDG).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Men Vicotnik...

...jag gick ju igång på anth?! Jag var ju på honom!

Det var därför jag inte röstade på Brynolf.

Och jag är idag imte säker på tt anth är så grön som jag har varit förut. Hans förmåga är ju bajslätt att imitera när vi har gått ut med siffror.

Sedan: hur kan ni INTE rösta på BDG när han har claimat en väktarroll utan att varulvarna nattmördar?

För att han kanske är väktare? Eller för att ni är på hans lag?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Så som det utvecklar sig...

...ser vi vilka som är ulvar.

Jag bara säger det, frustrerad på ett tåg, eftersom jag fattar hur kul ulvarna har just nu.

Tänk i stället om vi kunde göra så att så många som möjligt röstar på BDG. Då kan vi också se vilka ulvar som kommer försöka fördröja eller avstyra hans hängning.

Eller så måste de "haka på" och offrar sin tredje ulv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Så som det utvecklar sig...

anth said:
Det finns bara en lösning där BDG kan vara ulv.
Det är en där ulvarna i förväg bestämmer sig för att offra två av sina egna.
Kan någon ge mig en förklaring till varför ulvarna skulle ha en sådan plan kan jag tänka mig att rösta på BDG, inte annars.
Därför att varulvarna har större chans att vinna om de offrar sina egna och på så sätt kan gömma sig bland byborna "på gamla meriter".

De kan ju inte nattmörda.
 
Top