Nekromanti Thibaultkoden - vv x

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
xyas röstas ut, han tillhörde byborna.

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca
-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

7 deadlines kvar...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tack xyas! Jag är ingen sumprunkare!

Röst: BDG

Utöver denna väktarulv kan vi ha en till eller vad tror övriga? Vad väger upp avsaknaden av nattmördandet?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Konrad Konvalj said:
LJSLarsson said:
*tittar på listan*

*tittar på listan en gång till*

Röst Björn
Vad fick du för utslag på förmågan?
Jag trodde verkligen inte att vi skulle hamna i den här situationen, så jag checkade inte Björn. Jag checkade Korpa (eftersom hon fått en mer grön aura än vad hon förtjänar), men jag önskade verkligen att jag hade checkat Björn.

Korpa använder ej någon förmåga

Hoppas på Basse. :-/
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Konrad Konvalj said:
Utöver denna väktarulv kan vi ha en till eller vad tror övriga? Vad väger upp avsaknaden av nattmördandet?
Jag behöver tänka lite och lugna mig lite. Spelet blev plötsligt mer avancerat.

Jag vill fortfarande inte tro att Björn är röd. Det verkar ju otroligt med hans insatts mot Recca... kan någon kolla vad hans insats var mot Brynolf? Men hur otroligt är det att pricka rätt tre gånger i rad?

Jag har några teorier. Ulvarna kanske inte kan nattmörda och Björns förmåga är bara en red herring för att lura byn? Ulvarna kanske fick Vimes tillåtelse att inte mörda någon för att röda Björn?
Återkommer imorgon med mer funderingar.

Röst ingen
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
LJSLarsson said:
Jag vill fortfarande inte tro att Björn är röd. Det verkar ju otroligt med hans insatts mot Recca... kan någon kolla vad hans insats var mot Brynolf? Men hur otroligt är det att pricka rätt tre gånger i rad?
Det var i princip jag ensam som såg till att vända drevet mot Brynolf. Det är bara att läsa i tråden där på slutet för att se hur jag fucking kämpade stenhårt för att få folk att rösta på Brynolf, när Konrad tex hade helt andra planer länge.

Om ni tror att jag plockat ut två varulvar för att gröna mig själv, så jo, KK, då är ni ena riktiga sumprunkare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Ok, så här alltså, jag väktade ingen inatt. Alltså har jag bara gått omkring och trott att det varit mina väktande som har förhindrat mord på natten. Jag tänker fortfarande claima creds för att ha fått ut både Recca och Brynolf, men det verkar inte som att det är tack vare mig som ingen dött på natten. Det betyder också att anth snabbt ramlar av min grön-lista, även om jag fortfarande har honom som mer grön än till exempel Konrad och Basenanji.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
hm, något som däremot plötsligt makear sense är varför Brynolf gick ut och claimade väktarrollen, eftersom om nu ulvarna inte kan nattmörda så trodde han väl att det var helt safe då det väl knappast kunde vara så att det fanns en väktare.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Okej, spelet blev helt plötsligt väldigt mycket mer spännande. Jag tror att jag behöver ta en titt igen på alla spelare och tänka till ordentligt.

Spontant så är det väl egentligen två scenarion som gäller:
1) Ulvarna kan inte nattmörda och BDG är ulv, med antingen någon slags förmåga som inte är nattmord eller med Basse som ulvkompis.
2) Ulvarna nattmördar inte på samma sätt som de brukar och BDG är lika grön som jag vill tro att han är.

Jag ska kika närmare på det här imorgon när jag sovit och blivit tillräckligt klar i huvudet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
BDG är grön

För er som följt med i spelet och inte tror eller kommer försöka hävda att jag är ulv kan skippa resten av inlägget. I det här inlägget förklarar jag varför det är uppenbart att jag är grön. I nästa inlägg tänker jag gå in på hur vi bör gå vidare.

Röstläget 18de oktober 19:28:

Basenanji (1) - Xyas
anth (6) - Basse, Brynolf, Vicotnik, BDG, Recca, Paxen
KK: anth
Ingen: LJS

2012-10-18 19:28
BDG said:
Så vad säger ni andra, finns det något som tyder på att Recca inte är skum? Jag kan inte säga att jag tycker hennes spel så här långt har varit grönande direkt.
Röst: Recca
Efter min argumentation, som främst byggde på matematiken, men som jag ändå inte tror att någon annan hade plockat upp i det läget, KK tex var ju inne på att fortsätta tjafsa med anth även efter att han flippat, så lyckas jag vända drevet mot Recca. Recca var ulv.


Röstläge 20de oktober 17:22

xyas (6): LSJLarsson, Korpa, Vicotnik, Basenanji, KK, Brynolf,
K.K (1): anth

Ingen röst: BDG, xyas, !Paxen

BDG said:
Och nu får ju byn ta och skärpa sig. Jag håller med om att vi måste rösta ut någon ikväll men var kom xyas ifrån. [--- långt inlägg med lista mm] Så skärpning nu och följ färg:

Röst: Brynolf
KK said:
Brynolf enligt "BDGs lista" är inte fel men ligger det sex röster på xyas nu får ju även du, BDG haka på. Vi vill inte missa chansen att hänga nån.
BDG said:
Men sure, jag håller med om att vi borde döda någon. Denna någon borde vara Brynolf. Du verkade i senaste inlägget hålla med om att det var en bättre röst, så varför byter du inte nu så kan du byta tillbaka sen om det visar sig att byborna är dåliga och hellre vill döda xyas.
BDG said:
Brynolf nu och vi klockan 22 fortfarande inte fått en majoritet för Brynolf, så lovar jag att rösta på xyas?

Eller ja, ju mer du skriver desto mer röd blir du så jag vet inte riktigt varför jag försöker övertyga dig, helt ärligt så tror jag att du är den som jag har som mest misstänkt att vara ulv just nu (men vi ska fortfarande rösta ut Brynolf)....

Alla andra: Rösta på Brynolf nu! Det är väldigt mycket bättre än att rösta på xyas.
BDG said:
Just nu ligger rösterna på xyas. Vi ska nu allihop flytta våra röster till Brynolf för att det är en mycket bättre person att rösta ut. 1) Mycket troligare ulv, 2) Även om bybo ger oss mycket mer information att gå på.

Skulle folk spela inaktiva och vägra flytta sina röster så får vi väl flytta tillbaka till xyas när det närmar sig så att någon dör.
BDG said:
Fast redan innan du hann posta det där så hade Brynolf kommit upp i 3 röster, och jag tror Brynolf är ulv så rösta på honom då!

Du kan ju inte rösta på någon du INTE tror är ulv. Eller jo det kan du förstås, men om du ska göra det så är det ändå mycket bättre att rösta på Brynolf, då om han inte är ulv så ger det byn mycket mer information än om vi tar ut xyas.
BDG said:
Alltså nu får ni ju ta och vakna! Logga in och rösta på Brynolf, det är faktiskt skrämmande hur dag 1 i varulvsspelen alltid har så sjukt mycket mer aktivitet än dag 2.
Brynolf said:
Ok, det här ser ju inte så bra ut, hörni. Jag är nämligen väktare.
KK said:
Röst: xyas

BDG? Dags att byta nu va.
BDG said:
Se där ja! Jag är nämligen väktare och väktade mig själv. Så då har vi ju en säker ulv där, vad roligt.
Så för att sammanfatta, första utröstningen så lyckades jag genom ett långt inlägg med resonemang kring sifforna vända drevet till Recca, som visade sig vara ulv. Andra omröstningen så lyckades jag närmast fanatiskt vända drevet från xyas till Brynolf.

Med facit i hand att xyas är grön och Brynolf röd så tycker jag att det här är fruktansvärt talande. Alltså allvarligt, skulle jag verkligen vara ulv och första två omröstningarna dreva ut mina vänner? Skulle jag och Brynolf kommit överens om som ulvar att båda skulle bluffa väktare? Alltså, jag vet ju att det fortfarande finns en majoritet av bybor här inne. Ni måste kunna inse hur orimligt det är att jag är ulv.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Nu hänger vi någon (inte mig), kanske KK?

Ok, först av allt, eftersom det nu verkar som att folk inte dör på natten, vad det nu kan bero på, tydligen är det inte jag som lyckas väkta folk i vart fall... så är det plötsligt extremt bråttom. Vi måste tills det börjar dö av folk ha ihjäl en person varje dag nu. Jag hoppas att alla bybor förstår detta, och alla som inte samarbetar till detta kommer automatiskt att pinga som ulv i mina ögon.

Som jag har läst spelet så här långt så är det alltså följande som jag har som ulvigast: Konrad Konvalj, Basenanji, Korpa. Anth har seglat upp som en bubblare eftersom det tydligen inte var mitt väktande som gjorde att han överlevde förra natten, men jag är säker på att han är siare, och jag tror nog fortfarande att en sådan roll borde tillhöra byn och inte ulvarna.

Av dessa så är det lättast att bygga ett case mot Konrad Konvalj, visserligen också för att han sagt mest av dessa, men han har spelat stundom extremt konstigt.

I punktform så har KK gjort följande skumma saker:

1) Han har claimat väldigt konstig information. Jämför övrigas information "Ulvarna har högre medelvärde än byborna", "Totalsumman av alla siffror är 218", "Ingen har exakt likadana siffror", "Två personer har samma förmåga", med KKs "Summan av de två lägsta siffrorna hos två av ulvarna blir om man lägger ihop dom samma som den lägsta siffran hos den person som har högst summa." Det är alltså 4 personer som fått enkel kort info, och 1 person som fått extremt komplicerad info, det känns inte bra.

2) Han har ägnat fruktansvärt mycket tid åt att försöka få ut en väktare. Detta är typiskt ulvspel vilket jag är säker på att fler kan se, även om han själv hävdar att de bästa för byn är att få ut powerrollerna och få dom att förklara exakt hur dom fungerar.

3) Han höll emot bra när jag försökte vända drevet mot Brynolf (röd), och ville in i det sista få mig att istället byta till xyas(grön).

4) Han har trots en stor mängd inlägg fortfarande inte tillfört byn någonting, där hans mumlande om sifferkombinationer snarare förvirrat än hjälpt, och där utröstningarna av Recca och Brynolf knappast varit hans förtjänst.

5) Han var extremt obstinant mot anths tidiga tankefel, och kunde inte släppa det fast det var hur tydligt som helst att det borde vara överspelat. Men sen som ett vingslag när det passade hans argumentation bättre så var anth helt plötsligt helt grön eftersom han var siare (vilket han claimat långt innan KK släppte trycket på honom), för att sen när jag pressade honom på det så hade han tydligen fortfarande inte släppt att han trodde anth var röd på grund av feltänket, samtidigt som han alltså ansåg att han var helt grön.

Saker som talar emot att KK är röd.

1) Även om han inte var drivande så var han tidigt inne och röstade på Recca-tåget.

2)Även om han stretade emot i argumentation mot Brynolf så höll han ändå sin röst där ett tag, och det hade varit mycket enklare för honom som ulv att helt låta bli att munhuggas med mig där, logga ut, och känt sig hyfsat säker på att xyas skulle bli den som dog runda 2.

Fan alltså jag tror inte att en ulv skulle ha varit så här kall. Nytt försöka i nästa inlägg.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Basenanji då?

Saker som talar för att Basenanji är röd

1) Han har claimat tracker, vilket traditionellt sett är en ulv-förmåga. Nu hade det på sätt och vis känts rimligt att det var en byboförmåga om det hade varit så att ulvarna hade förmåga: nattmord. Men med tanke på den senaste utveckligen så känns inte det så troligt. När jag tittar tillbaks på den startdiskussionen så var det xyas som först kom med idén, men sen skriver Recca:

Recca said:
Smart.

Jag tror att om Vimsy lagt fram det så i början så kan det mycket väl tyda på att han velat ge oss den hinten, nattmord är en förmåga helt enkelt.
Det här tycker jag tyder så här i efterhand, ganska kraftigt på att dom inte har det. Det känns nämligen väldigt märkligt om en ulv skulle vilja hjälpa byborna att förklara hur spelet är upplagt, istället för att förvirra.

2) Han har precis som KK varit inne på att det är viktigt att få ut väktaren, och senare att det är viktigt att få ut exakt hur väktarrollen fungerar och vilka begränsningar den har, det här är så fruktansvärt ulvigt.

3) Han glömde bort att använda sin förmåga. Alltså, jag tror ju inte att han bluffar förmågan, men jag tycker ändå att det tyder på att han är ulv. Är man grön och får reda på att man är 'tracker' vilket känns som en ganska viktig roll när vi tror att ulvarna nattmördar med förmåga, så inte fasen glömmer man bort att använda den, det är ju något man kommer gå runt att tänka på hela tiden. Är man däremot ulv och ens ulvkompis håller på att bli utröstad, ja då kan jag tänka mig att man har tankarna annorstädes.

4) Röstar aldrig på Recca

5) Röstar inte på Brynolf under kvällen när jag först försöker dreva ut honom, men kommer in 10 minuter! efter deadlinen med någon ursäkt om att han inte kommit in tidigare, ser att brynolf har 5 röster och röstar på honom.

6) Ändrade sin siffersumma från 19 till 18. Den här tycker jag iofs själv är rätt svag.

7) Följande tidigare resonemang:
Basenanji said:
Nu slår det mig att det faktiskt kan vara bra för byn att dagsfasen förlängs genom att vi låter bli att hänga folk.

Kolla:

Om alla outar allt – utan att någon snaras - kommer vi få tid på oss att analysera folks siffror tills vi hittar varulvarna! Våra powerroller är ju inte hotade så länge vi inte har sex röster på någon! Och eftersom folk sitter med information som gör det lätt att kolla om folk ljuger om sina siffror borde det inte vara någon fara att outa.

Vad tror ni om det?
Saker som talar mot att Basenaji är röd

1) Tja, alltså, han är ju tracker, och vi har information om att det ska finnas två roller med samma förmåga, så det verkar ju logiskt, men som sagt det behöver ju inte betyda att han är grön.

2) Hm, nä jag kommer inte på något mer alltså.

Röst: Basenanji

Denna röst kan naturligtvis ändras om vi 1) har en siare som lyckats hitta en bluffare. 2) Vi har en tracker som lyckats hitta en bluffare. 3) Jag måste byta till största drevet för att någon överhuvudtaget ska bli utröstad.

Alla som skriver inlägg i tråden borde se till att lägga sin röst också, någon måste dö varje kväll nu!

så alltså: Röst: Basenanji

Klockan är två, jag ska jobba imorgon, orkar tyvärr inte kolla upp fler personer ikväll men hoppas att vi fått tillräckligt att jobba med redan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Basenanji då?

Å herregud, vafan händer?

Grattis Vimes, du har verkligen hittat på ett bra, spännande och svårt spel.

Jag kollade LJSLarsson - han använder en förmåga.


BDG får min röst. Han brukar säga att man inte ska ljuga.

Nej, just det...

Röst: BDG
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
BDG och hans tre kamrater med päls?

Okej.

Sitter på Malmötåget från Stockholm. Klockan är tio över fem.

Jag kommer inte att kunna delta så mycket som jag vill idag eftersom jag ska ha manusmöte 11.30-16.30. Mitt bredbandsmodem har kass täckning under tågresorna.

Okej.

Nu får vi jobba arslet av oss, byn. Vi vet just nu att det är fler bybor än ulvar, men så mycket mer kan vi inte veta. Vimes ska ha cred för ett grymt lir, men det är svårt.

Tänk om det just nu är tre ulvar kvar? Då vinner de ikväll om en bybo röstas ut.
De låter ju helt makalöst - det skulle betyda att det var fem ulvar från start, men med tanke på att de inte kan nattmörda, att vår information snabbt pekar ut dem kan i min paranoida hjärna räcka för att jag åtminstone ska ta med så kaxiga odds i beräkningarna.

Okej.

Björn den Gode? Du får säga vilka vackra saker som helst kompis, men problemet är inte att "din väktarförmåga inte verkar funka", utan att ulvarna inte nattmördar.

Och om man inte har nattmord finns det ingen att väkta. Och då finns det ingen väktare. You do the math.

Okej.

Jag tror att om nu bDG är ulv, då är han också lagledare för ulvarna. Det skulle kunna förklara deras offer-taktik i början. vilket kolt spel om de frivilligt offra Recca och Brynolf bara för att kamma hem segern till slut.

Jag tror att de gör så därför att et enda sättet de kan vina på är genom att vi når den slutliga deadlinen. De kan inte nattmörda utan vinner bara genomsatt rösta ut bybor. Men då måste de också ha hela byn bakom sig och med tanke på att vi bybor kan gå på information om siffrorna så har de ett svårt startläge. Därför: offer.

Och att man offrar Recca och Brynolf är väl inte så konstigt med tanke på hur de stod ut i Vic/!Paxens ssumma-tabell?

Okej.

Byn behöver i det här läget tankeskärpa och aktivitet. !Paxen, Vicotnik, Korpa – ni behövs idag!

Varför har inte anta siat mig? Jag har ju uppgett fel siffror vid ett tillfälle – vilket borde vara ett ypperligt skäl för att dubbelkolla mig.

Jag tror att BDG är ulv. Jag kan också tänka mig att anth och LJSLarsson är skumma. anth är skum pga det vi pratat om tidigare, men hans "jag singlade slant om vad jag skulle outa" är ju en potentiell klassiker, singla slant hörde jag senast att man gjorde i en pilsnerfilm med Thor Modéen.

Jag skulle vilja kolla hur rösterna lägger sig idag: det tror jag är ett bra sätt arts e vilka som är ulvar.

Återkommer vid 10.45 ca.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: BDG och hans tre kamrater med päls?

BDG said:
hm, något som däremot plötsligt makear sense är varför Brynolf gick ut och claimade väktarrollen, eftersom om nu ulvarna inte kan nattmörda så trodde han väl att det var helt safe då det väl knappast kunde vara så att det fanns en väktare.
Vilket är en perfekt analys för att fånga in dig, BDG.

Du vet att ulvarna inte kan nattmörda, varpå det var enkelt att claima väktarrollen. Att du tvekade så när jag pressade dig kring "dina begränsningar" talar också det sitt tydliga språk.

Satan vad spännande och svårt det här är. ASnart kommer min täckning brytas...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
En vansinnig gambit?!

Jag tror alltså att BDG är ulv och ledare för ulvarna. Jag tror också att ulvgänget har offrat sina egna för att kunna hålla sig gömda ända fram till deadline.

Man kan ju undra varför de skule offra två ulvar de första rundorna?

Jag tror att det hänger ihop med att de inte kan nattmörda, men också med att byn bara kan rösta ut folk i majoritet. Men om ulvarna börjar lägga sig på olika alternativ avslöjar de sig, varpå de kommer överens om att tidigt offra sina egna. De vinner ju till slut ändå, speciellt efter en så vågad manöver.

Nu i Södertälje. Undrar hur länge jag har uppkoppling?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: En vansinnig gambit?!

Och jag tror att BDG:s sista kort är att tjafsa med mig. Jag kommer hamna i strålkastarljuset under dagen.

Tänk då på hur jag pressade honom under gårdagen. Tänk på hur jag vill få ut Brynolf innan ni andra ville det.

Jag röstade inte på Recca, det är sant, men har haft henne som kandidat hela tiden 8det var mest hennes armont som hindrade mig från att dra på tidigt).

Och till sist: tycker ni verkligen att jag har spelat scummigt? Möjligen klantigt – men scummigt?
 
Top