Nekromanti Thibaultkoden - vv x

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Ja, det kommer bli fruktansvärt spännande ikväll.

Inför upploppet så skulle jag önska att alla funderar lite på hur varulvar beter sig –

och på om mitt spel verkligen är så varulvslikt.

Nog finns det indicier, men så är det ju alltid i varulvsspel. Vi ser ju hur xyas åkte ut utan att ha gjort speciellt mycket väsen av sig. Jag har klantat mig, men har det egentligen förstört för byn? Betyder det att min förmåga inte är sann? Vad betyder sådana indicier mot bakgrund av att jag har varit väldigt tydlig med min roll? Spelar jag speciellt annorlunda mot de andra spelen?

Kort och gott: får ni verkligen varulvsvibbar av mitt spel?

BDG däremot har varit enormt förtegen och inte velat ge oss information som vi definitivt hade haft nytta av tidigare.

Att BDGs väktarförmåga är begränsad till tre gånger kan vi knappast ta för en sanning. Det kan ju lika gärna vara något en ulv drar till med.



Däremot är det inte ett indicium att BDG påstår sig vara väktare utan att något nattmord skett.
BDG sa det så bra själv att jag gärna citerar honom:

En ulv som vet att det inte kan ske några nattmord kan lätt claima väktarrollen.


anth och LJSLarsson.

Fundera en gång till på var er röst ligger.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Nu röstar vi ut BDG!

BDG said:
För den som behöver mer motivation till att rösta på Basenanji så hänvisar jag till hans inlägg.. och min 7 punkterslista som jag gjorde i början av dagen, där hans enda försvar så här långt är att han bemött 2 av punkterna och påstått att han bara varit klantig bybo.
Okej, så du vill ha fler svar på den där fåniga listan?

Comin' up!

Och till protokollet: vare sig anth eller LJSLarsson behöver vara speciellt gröna speciellt inte om vi har fyra ulvar från början.

Right?!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Basenanji said:

En ulv som vet att det inte kan ske några nattmord kan lätt claima väktarrollen.
Men snälla. Ja det stämmer. Men inte fasiken skulle planen för ulvarna vara att två! Stycken ulvar går ut och claimar väktare. Det här börjar ju bli pinsamt, jag hoppas verkligen att du är ulv.

Och jag har fortfarande mer eller mindre själv drevat ut två ulvar. Det är möjligt att det i din värld är ett ulvbetéende, i min är det det inte.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
BDGs fåniga frågor får svar på tal!

1) Han har claimat tracker, vilket traditionellt sett är en ulv-förmåga.

Det här är inte ett traditionellt spel. Vimes excellerar i ett nytt spel med spännande och oväntad utgång.

2) Han har precis som KK varit inne på att det är viktigt att få ut väktaren, och senare att det är viktigt att få ut exakt hur väktarrollen fungerar och vilka begränsningar den har, det här är så fruktansvärt ulvigt.

Förvisso – om det hade varit ett vanligt spel. Men det här är inte ett vanligt spel. Tvärtom så talar den där pressen för att jag ville testa din påstådda Väktar-roll. Och nu när det ser ut som att ulvarna inte nattmördar är ju väktarrollen verkligen ett mysterium.

Att jag och KK inte släppt det här tycker jag talar för att vi är ettriga bybor som vill reda ut en för spelet avgörande detalj.

3) Han glömde bort att använda sin förmåga. Alltså, jag tror ju inte att han bluffar förmågan, men jag tycker ändå att det tyder på att han är ulv. Är man grön och får reda på att man är 'tracker' vilket känns som en ganska viktig roll när vi tror att ulvarna nattmördar med förmåga, så inte fasen glömmer man bort att använda den, det är ju något man kommer gå runt att tänka på hela tiden.

Redan tidigt brödsmular jag om att jag har en vanilj-roll. Att kunna se om någon har en förmåga är ju ingen big deal, förutsatt att sådana förmågor inte spelar stor roll i spelet. Att kunna sia om någon är bybo/varulv däremot, det hade varit en annan sak.

Men visst, det var utomjordiskt klantigt att missa förmågan. Jag tror att det undermedvetet berodde på de flytande rundorna. Men hade inte en varulv lätt kunna ljuga ihop något istäkllet för att göra sig till en så enkel måltavla?

4) Röstar aldrig på Recca

Nej, men jag har alltid varit på henne. Kolla det innan du insinuerar att jag inte ville ha ut henne.

5) Röstar inte på Brynolf under kvällen när jag först försöker dreva ut honom, men kommer in 10 minuter! efter deadlinen med någon ursäkt om att han inte kommit in tidigare, ser att brynolf har 5 röster och röstar på honom.

Nej, därför att jag hade ett case mot anth! Varför vill du gröna anth hela tiden?

6) Ändrade sin siffersumma från 19 till 18. Den här tycker jag iofs själv är rätt svag.


Och jag undrar varför inte anth kollar upp mig när jag går ut med det här. Jag borde ju vara det perfekta valet för att dubbelkolla om någon har ljugit.

7) Följande tidigare resonemang: ...

Mitt resonemang kring att siffer-infon faktiskt kan ge oss en fördel om rundorna drar ut på tiden eftersom det också innebär att ingen powerroll kan offras. Nu vet vi att BDG inte ville behöva svara på frågor om förmågorna…
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Nu röstar vi ut BDG!

Basenanji said:
Och till protokollet: vare sig anth eller LJSLarsson behöver vara speciellt gröna speciellt inte om vi har fyra ulvar från början.

Right?!
Korrekt. Däremot tycker jag vi kan vara ganska säkra på att anth har den förmågan han säger sig ha. Och LJS är grönad i scenariot, det finns 3 ulvar, och varken !Paxen eller Vicotnik har ljugit.

Fast det är klart, som jag har läst spelet så är dom implicit grönade eftersom det annars skulle vara 5 ulvar, och det verkar ju inte så sannolikt :gremwink:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Men snälla själv...tycker du att Brynolfs reaktion

"Sällan hostar hackspetten gubbe!"

signalerar att han blev förvånad av att du claimade den?

Hela språkbruket SKRIKER hur ni garvar åt den här episoden.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Barnkanalen pratar med en prao-elev

Björn said:
Korrekt. Däremot tycker jag vi kan vara ganska säkra på att anth har den förmågan han säger sig ha. Och LJS är grönad i scenariot, det finns 3 ulvar, och varken !Paxen eller Vicotnik har ljugit.

Fast det är klart, som jag har läst spelet så är dom implicit grönade eftersom det annars skulle vara 5 ulvar, och det verkar ju inte så sannolikt
---

Jag tycker att anth har gått från att vara röd, till att bli gulgrön till att bli röd igen eftersom ni "grönar" varandra.

Ser ni andra det?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: BDGs fåniga frågor får svar på tal!

Basenanji said:
4) Röstar aldrig på Recca

Nej, men jag har alltid varit på henne. Kolla det innan du insinuerar att jag inte ville ha ut henne.
Vilket även om det stämmer är typiskt ulvbeteende, man vill inte verkar vara för mycket kompis med sina ulvvänner, men vill inte faktiskt rösta på dom eftersom man helst inte ser att dom åker ut.

Basenanji said:
5) Röstar inte på Brynolf under kvällen när jag först försöker dreva ut honom, men kommer in 10 minuter! efter deadlinen med någon ursäkt om att han inte kommit in tidigare, ser att brynolf har 5 röster och röstar på honom.

Nej, därför att jag hade ett case mot anth! Varför vill du gröna anth hela tiden?


Du kanske har missat att Brynolf var ulv? Det gör det ju i vart fall betydligt mer troligare att Brynolf är ulv än att anth är det, eftersom vi faktiskt vet att han var det. Alltså hur kan du inte förstå att en person som inte varit med på något av dreven mot de två ulvar vi röstade ut, men var väldigt tidig med att rösta på den bybo vi röstat ut blir misstänkt?

Basenanji said:
7) Följande tidigare resonemang: ...

Mitt resonemang kring att siffer-infon faktiskt kan ge oss en fördel om rundorna drar ut på tiden eftersom det också innebär att ingen powerroll kan offras. Nu vet vi att BDG inte ville behöva svara på frågor om förmågorna…
Så du tycker fortfarande att vi inte borde rösta ut någon alls alltså eftersom du skriver i det tempus du gör? Allvarligt? Och det tror f* att jag inte ville svara på frågor om min förmåga eftersom jag är väktare, enligt dig och KK hade alltså det bästa varit om jag direkt gått ut dag 1 och sagt att jag har en powerroll den fungerar exakt så här? Det här är ju inte på riktigt.

Min enda läsning av det här är att du just nu spelar en roll vars enda syfte är att till varje pris ser till att jag blir utröstad. Du reflekterar inte längre, och du bryr dig inte om att lyssna. Fine, om du är bybo som är helt övertygad om att jag är ulv så är det väl inte helt fel att göra så, och om du är ulv är det väldigt rimligt. Om du är någonting annat så tycker jag du får skärpa dig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Basenanji said:
Men snälla själv...tycker du att Brynolfs reaktion

"Sällan hostar hackspetten gubbe!"

signalerar att han blev förvånad av att du claimade den?

Hela språkbruket SKRIKER hur ni garvar åt den här episoden.
Ja... det verkar ju rimligt att vi båda skulle vara ulvar och sitta och vara skitnöjda, till och med skratta åt att vi lyckades rösta ut ulvar de två första rundorna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: BDGs fåniga frågor får svar på tal!

Nu ska jag strax gå iväg och äta.

Kolla:

Vimes skriver aldrig uttryckligen att varulvarna kan nattmörda.

Ingen har nattmördats av ulvarna.

Björn claimar Väktarrollen.

Vi har bara Björns ord på att han har lyckats "väkta" någon.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Barnkanalen pratar med en prao-elev

Basenanji said:
Björn said:
Korrekt. Däremot tycker jag vi kan vara ganska säkra på att anth har den förmågan han säger sig ha. Och LJS är grönad i scenariot, det finns 3 ulvar, och varken !Paxen eller Vicotnik har ljugit.

Fast det är klart, som jag har läst spelet så är dom implicit grönade eftersom det annars skulle vara 5 ulvar, och det verkar ju inte så sannolikt
---

Jag tycker att anth har gått från att vara röd, till att bli gulgrön till att bli röd igen eftersom ni "grönar" varandra.

Ser ni andra det?
Du tror alltså inte att anth har den förmågan han säger sig ha?

Jag säger förövrigt inte att anth är grön, jag säger att jag är säker på att han har den förmåga han tror sig ha. Och jag håller både dig och KK som troligare ulvar av helt andra anledningar.

Det är förresten ett spännande inlägg det här på en annan nivå eftersom jag tycker det ser ut som att du försöker bonda ännu mer med KK här, som ju hela tiden varit inne på att det är orimligt med en "supersiare" (som också erkänt är mycket sämre än en vanlig siare varför namnet kanske är illa valt), det är om något lite grönande för KK, då du knappast skulle behöva bonda med en ulvpolare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: BDGs fåniga frågor får svar på tal!

Basenanji said:
Nu ska jag strax gå iväg och äta.

Kolla:

Vimes skriver aldrig uttryckligen att varulvarna kan nattmörda.

Ingen har nattmördats av ulvarna.

Björn claimar Väktarrollen.

Vi har bara Björns ord på att han har lyckats "väkta" någon.
Och så bara för att få fakta rätt. Jag hävdar inte att jag lyckas väkta någon. Jag var övertygad om det under de två första dagarna, även om jag började vackla lite på slutet, men eftersom jag inatt inte väktade någon och ändå ingen dog så är jag som jag skrivit tidigare inte alls säker på att jag lyckats väkta någon dag. Att jag däremot är väktare är jag förstås övertygad om, det står ju liksom i mitt roll-PM.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag tror att det ni missar är själva grejen med att siffrorna har varit avslöjande. Recca med sin 29:a stack ut på en gång och siffrorna sa att hon var ulv, sedan rök Brynolf då det stod mellan honom och anth. Jag tror inte att ulvarna planerat att rösta ut två av sina egna, däremot kan jag tänka mig att bybornas info har lett till att det blev tvungen.

Sedan kan jag erkänna att jag inte blir så mycket klokare av att BDG går på Basenanji, detta eftersom de är ulvparet om det finns två ulvar kvar och inga nattmord. Om Basenanji är röd så är han isf en ulv-tracker eftersom min info bekräftar att det existerar två och med tanke på hur han har spelat så antar jag att det är möjligt.

Just nu ligger min röst kvar på BDG och jag ska bli lite klokare innan jag eventuellt byter. Och nej, jag vill inte påstå att jag blir ulv per automatik om jag röstar på dig. Väktarförmågans begränsningar är ganska passande och hursomhelst borde inte väktarförmågan finnas i ett spel utan nattmord. Det är, för mig, den viktigaste frågan och avgör i allra högsta grad var min röst hamnar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Tydlighet

Och bara för att göra det extremt tydligt för folk.

Ikväll röstar vi ut någon

Denna någon är antingen mig eller Basenanji

Om ni tycker att jag är en bra röst så läs mitt försvarstal i början av dagen igen. Ni har fel.

Om ni tycker att Basenanji är en dålig röst, så läs min kritik av honom, eller ännu bättre gå igenom hans inlägg själv, jag känner mig mer och mer övertygad om att han är ulv för varje inlägg som görs

Även om ni har fel så är det bättre att rösta på mig än att inte rösta alls eller på någon annan än Basenanji

Så, nu ska jag också lämna datorn ett tag och förflytta mig från jobbet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tydlighet

Björn den gode said:
Och bara för att göra det extremt tydligt för folk.

Ikväll röstar vi ut någon

Denna någon är antingen mig eller Basenanji

Om ni tycker att jag är en bra röst så läs mitt försvarstal i början av dagen igen. Ni har fel.
Jag håller med om allt.
Det finns en möjlighet att ni BÄGGE är gröna.
Det hindrar inte att jag röstar ut någon av er.
Vad jag däremot vill veta - var får jag mest info om jag röstar ut en av er och denne är grön?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Korpa said:
Jag tror att det ni missar är själva grejen med att siffrorna har varit avslöjande. Recca med sin 29:a stack ut på en gång och siffrorna sa att hon var ulv, sedan rök Brynolf då det stod mellan honom och anth. Jag tror inte att ulvarna planerat att rösta ut två av sina egna, däremot kan jag tänka mig att bybornas info har lett till att det blev tvungen.
Och så kommer vi också ihåg att innan jag gick ut och verkligen började tjata! om hur viktiga de här siffrorna var så var den allmänna uppfattningen att "lite intressant men spelar egentligen ingen roll eftersom vi vet att ulvarna ljugit så kan detta inte säga oss något"
Hade jag verkligen kämpat så hårt för att ta bort den villfarelsen och jag var ulv som bett mina ulvkompisar bluffat höga siffror?

Korpa said:
Just nu ligger min röst kvar på BDG och jag ska bli lite klokare innan jag eventuellt byter. Och nej, jag vill inte påstå att jag blir ulv per automatik om jag röstar på dig.
Nä, jag håller med att det inte med automatik gör dig till ulv, för i så fall hade det varit lite väl lätt kommande dagar. Det gör dig däremot till antingen ulv eller dålig bybo. Av det jag har sett av dig tidigare så tycker jag det tyder på det första.

Korpa said:
Väktarförmågans begränsningar är ganska passande och hursomhelst borde inte väktarförmågan finnas i ett spel utan nattmord. Det är, för mig, den viktigaste frågan och avgör i allra högsta grad var min röst hamnar.
och med det argumentet så behöver du inte ta ansvar för din röst heller känns det som. Men hur rimligt skulle det vara att bluffa väktare i ett spel utan nattmord, är inte det ännu orimligare? Och att dessutom 2 ulvar skulle gå ut och bluffa väktare?

Alltså jag förstår ju att jag är partisk då jag har information som inte ni har (att jag är grön framförallt), men hur kan det inte vara sjukt uppenbart att jag är grön är vad jag däremot inte kan förstå. Läs om, läs rätt!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag kommer att läsa om och jag kommer att flytta på min röst om det känns befogat. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Korpa said:
Jag kommer att läsa om och jag kommer att flytta på min röst om det känns befogat. :gremsmile:
Vilka har bestämt sig för BDG?
Vilka har bestämt sig för Basse?
Vilka bestämmer sig senare ikväll?
För säkerhets skull:
(ja, jag har satt larmet på mobilen till 22:00 för att vara säker på att inte missa)
Röst: ingen
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag är väldigt kluven mellan de två. Som jag ser det hänger vi inte BDG ikväll så hänger vi Basse. Och oavsett vem vi hänger är den personen grön så kommer den andra med stor sannolikhet dingla i galjen nästa runda.

Det här blir troligtvis mitt sista inlägg för dagen då jag ska spela rollspel ikväll.
Min röst faller på BDG, då vi vet att han har någon form av förmåga (väktare) dock har vi inget som kan bekräfta den i och med att det inte dog någon förra rundan.

Röst: Björn den gode
 
Top