The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Och jo, det ser ju onkeligen ut som om de är ute efter att "rätta" Tolkien, så du kommer nog att vara gladare än jag.
Oja, jag försöker begränsa mina förhoppningar (för förhoppningar leder alltid till besvikelse), men jag såg den där trailern och jag älskade allt jag såg!

Men...hobbit-filmerna ligger där och gnager i bakhuvudet. Så viss misstänksamhet håller jag ändock kvar vid.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Jag vill se dem jobba inom premisserna, inte dumpa dem så fort de tror att de har kommit på en bättre idé.
Fast så jobbar väl typ alla som gör en adaption? De följer källmaterialet och dess premisser förutom på de ställen där de tycker att de har en bättre lösning. Principiellt är väl det inte dåligt eller fel?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Fast så jobbar väl typ alla som gör en adaption? De följer källmaterialet och dess premisser förutom på de ställen där de tycker att de har en bättre lösning. Principiellt är väl det inte dåligt eller fel?
Du måste väl ändå hålla med om att det finns en enorm skillnad i hur man förhåller sig till källmaterialet? Jämför Foundation med The Expanse, till exempel. (Jag skulle hävda att det inte är en tillfällighet att den senare är helt fantastiskt mycket bättre...)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Du måste väl ändå hålla med om att det finns en enorm skillnad i hur man förhåller sig till källmaterialet? Jämför Foundation med The Expanse, till exempel. (Jag skulle hävda att det inte är en tillfällighet att den senare är helt fantastiskt mycket bättre...)
Jag har inte läst någon av förlagorna tyvärr, men två av mina absoluta favoritfilmer, Blade Runner och Apocalypse Now, är otroligt löst baserade på litterära förlagor men likväl alldeles underbara.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Jag vet inte vad det är jag blandar ihop tänker du? Tolkien skrev i appendixet att andra folk inte riktigt kunde skilja på dvärgmän och dvärgkvinnor. Inget om skägg.

Skägg nämns först i War of the Jewles som gavs ut av Christopher 57 år (om jag räknade rätt) efter att The Hobbit gavs ut.
Skägg nämns i första kapitlet av The Hobbit, när dvärgarna som ramlar in hos Bilbo beskrivs.

Varför envisas du med att dra upp det där citatet från War of the Jewels hela tiden? Jag har inte hänvisat till det, och bryr mig inte om vad det står där.

Fast I världens störta fantasyrollspel verkar det vara väldigt vanligt förekommande att avbildade dvärgkvinnor _inte_ har skägg =)
Lite irrelevant, eftersom jag bara påstod att det är allmänt vedertaget att dvärgmän har skägg.
Att D&D dvärgar inte är exakt lika som Tolkiens dvärgar påverkar inte hurdana dvärgarna är hos Tolkien.

Heh, knappast. Christopher var den som satte ihop och gav ut War of the Jewles, vilket mig veterligen är första gången det "bekräftas" att dvärgkvinnor i midgård skulle ha skägg (se mina tidigare inlägg angående vad jag anser om relevansen för vad Christopher gett ut).

Och tar man bort den inflikningen är skägg på alla dvärgkvinnor möjligen en väldigt långsökt extrem slutsats man kan dra.
Tvärtom. Att dvärgkvinnor i Tolkiens Midgård har skägg är den rimliga, uppenbara, slutsatsen, baserat på vad som står i The Hobbit och Lord of the Rings. (Dvärgkvinnor ser ut som dvärgmän, och alla dvärgmän förefaller ha skägg)
Att de inte skulle ha det är den välidgt långsökta, extrema slutsatsen utan något stöd i källorna förutom "Ja men, JJRT sa inte explicit att de har skägg"

Bland allt det som Tolkien skrev och publicerade - finns det någon enda referens till att en dvärg (man eller kvinna) inte skulle ha skägg?
Jag är rätt säker på att det inte finns. Å andra sidan finns det mängder av beskrivningar av dvärgar med skägg.


Att dvägkvinnor hos Tolkien inte skulle ha skägg verkar mest någon slags önsketänkande liksom att de skulle ha mänskligt feminina drag i övrigt (vilket jag har sett en del andra människor efterfråga), trots att dvärgar inte ens är släkt med människor på något vis.
För vissa personer (inte nödvändigtvis du) så verkar det väldigt svårt att förstå att kvinnliga varelser av en annan art inte behöver ha några av de egenskaper som vanligtvis anses kvinnligt kodade hos människor.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag har inte läst någon av förlagorna tyvärr, men två av mina absoluta favoritfilmer, Blade Runner och Apocalypse Now, är otroligt löst baserade på litterära förlagor men likväl alldeles underbara.
"Otroligt löst" tycker jag nog är att ta i. De skiljer sig givetvis en hel del från Do Androids Dream of Electric Sheep respektive Heart of Darkness, men jämfört med hur TV-serien The Foundation vimsade ut i lingonskogen är de ju ett under av exakthet. ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
"Otroligt löst" tycker jag nog är att ta i. De skiljer sig givetvis en hel del från Do Androids Dream of Electric Sheep respektive Heart of Darkness, men jämfört med hur TV-serien The Foundation vimsade ut i lingonskogen är de ju ett under av exakthet. ;)
Nu tycker jag kanske inte det är helt rimligt att säga att Blade Runner och Apocalypse Now inte är lösa adaptioner bara för att Foundation är ännu lösare men vill man ha exempel på andra lösa adaptioner som är väldigt bra har vi ju Frankenstein (1931), Batman (1989), The Shining, Sleepy Hollow, Ponyo, Trainspotting 2, de senaste Bond-filmerna, Disneys Djungelboken, Den lilla sjöjungfrun med flera
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Varför envisas du med att dra upp det där citatet från War of the Jewels hela tiden? Jag har inte hänvisat till det, och bryr mig inte om vad det står där.
Jag vet inte vad annars det är du tycker jag är förvirrad om. Det är enda stället där någon med efternamnet Tolkien faktiskt skriver rakt ut att alla dvärgar, inklusive kvinnor har skägg.

Lite irrelevant, eftersom jag bara påstod att det är allmänt vedertaget att dvärgmän har skägg.
Ja se där, det gjorde du ju. Eftersom hela diskussionen främst handlar om dvärgkvinnor så läste jag visst lite slarvigt.

Absolut, att de flesta tycker att de allra flesta dvärgmän har skägg tror jag nog du har helt rätt i. Det är dock den typiska sortens monokultur som jag tycker är så fullkomligt orimlig att jag inte förstår hur folk kan hålla fast vid den så envist. Att hävda att det aldrig finns några avvikande personlighetstyper, trotsiga ungdomar, dvärgar som helt enkelt inte vuxit upp bland andra dvärgar i en dvärgkultur och därför inte tillskriver sig samma kulturella betingelser även om på något magiskt sätt _alla_ andra dvärgkulturer i världen på något magiskt sätt skulle ha annamat just exakt detta gemensamma kulturella uttryck utan undantag.

Att D&D dvärgar inte är exakt lika som Tolkiens dvärgar påverkar inte hurdana dvärgarna är hos Tolkien.
Det var du som ville dra in "nästan all annan fantasy" i diskussionen.

Tvärtom. Att dvärgkvinnor i Tolkiens Midgård har skägg är den rimliga, uppenbara, slutsatsen, baserat på vad som står i The Hobbit och Lord of the Rings. (Dvärgkvinnor ser ut som dvärgmän, och alla dvärgmän förefaller ha skägg)
Pff, typ tretton dvärgar från en och samma klan är tydligen "alla dvärgmän". Knappast.

Bland allt det som Tolkien skrev och publicerade - finns det någon enda referens till att en dvärg (man eller kvinna) inte skulle ha skägg? Jag är rätt säker på att det inte finns. Å andra sidan finns det mängder av beskrivningar av dvärgar med skägg.
Som vanligt är avsaknaden av bevis inte samma sak som bevis för total avsaknad. Varför är det lättare för dig att tro att precis 100% av alla dvärgar i alla klaner i alla släkter i alla de mest avlägsna och isolerade hörn av världen delar exakt samma kultur utan avvikelser? För mig är det extremt långsökt.

I synnerhet som det där med kulturella skillnader beskrivs redan mellan de närliggande orterna i fylke.

För vissa personer (inte nödvändigtvis du) så verkar det väldigt svårt att förstå att kvinnliga varelser av en annan art inte behöver ha några av de egenskaper som vanligtvis anses kvinnligt kodade hos människor.
Medan det för andra verkar vara så sjukt svårt att acceptera att de inte måste ha maskulint kodade egenskaper heller. Det är full möjligt att dvärgar bara ser "neutrala" ut. Och den del av dem har skägg, andra inte.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Efter påverkanskampanjerna från högerextrema kabaler och ryska trollfabriker ger Amazon oss de riktiga superfansens reaktioner.

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kan tipsa om Tolkienpoddens senaste avsnitt där de bl.a. diskuterar trailern ingående. Om man föredrar att hålla sig med en optimistisk bild av seriens kvalité ska man dock kanske inte lyssna 🙂 (även om de också pratar om möjliga tolkningar av bilderna och narrativa val mer allmänt).
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Kan tipsa om Tolkienpoddens senaste avsnitt där de bl.a. diskuterar trailern ingående. Om man föredrar att hålla sig med en optimistisk bild av seriens kvalité ska man dock kanske inte lyssna 🙂 (även om de också pratar om möjliga tolkningar av bilderna och narrativa val mer allmänt).
De är alltid så negativa till allt, blir lite tradigt!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Om serien är sådan att de som gillar Tolkien inte kommer att tycka om den har den... problem.
Tvek. Hur många har läst böckerna jämfört med känner till/sett filmerna?

Game of Thrones blev inte stort för att alla hade läst böckerna. Majoriteten av alla som kollar Marvel-filmer har aldrig läst en serietidning om Captain America.

Hardcore serietidningsnördarna ogillar MCU, hardcore bokfansen ogillar Game of Thrones-serien (efter några säsonger in iallafall). Such is the price of adaption.

Vill mig minnas att de riktiga boknördarna passade på att ogilla Sagan om ringen filmerna också. Vem minns inte hur hatat Legolas åker skateboard i Helm's Deep var en gång i tiden liksom?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det är kul att folk, vare det är i forum, på youtube eller i poddar har tankar och funderingar om den kommande serien. För egen del ser jag tyvärr inte riktigt poängen med att lyssna på en podd som är negativt inställd till något jag är positivt inställd till. Risken finns ju att de har goda argument och går mig mer negativt inställd och varför skulle jag vilja bli det? 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det är väl jättebra att ha låga förväntningar? Då kan man bara bli positivt överraskad, inte besviken!
Absolut, rent praktiskt finns det en poäng. Men jag tycker inte att det är särskilt roligt att ha låga förväntningar, och utan att vara elak så måste jag erkänna att jag efter att ha läst och sett inlägg från personer med låga förväntningar inte direkt avundas dem och vill byta med dem. Jag får uppfattningen att jag helt enkelt har roligare och är mer lycklig än dem 🙂 Jag tror att med rätt inställning så kan man ha höga förväntningar och sen när serien kommer tänka ”Okej, det var inte så megafantastiskt som jag hoppades, men med det sagt inte så illa ändå”. Eller, som i fallet Book of Boba Fett var för mig, tänka ”Okej, detta var en ren besvikelse, men vissa enskilda avsnitt var godkända, och vi pratar ändå bara om en tv-serie så det är inte hela världen.” 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Man får väl skilja på förväntningar och förhoppningar. Jag hoppas alltjämt att serien blir bra men tror inte att så blir fallet. Men det är bara en TV-serie, blir den dålig är det inte mer med det. Det sagt finns det väl ingen anledning att i en tråd på ett diskussionsforum hålla med sina åsikter, åt något håll.

För övrigt har jag äntligen hittat en uppgift om rättighetsfrågan som verkar logisk, vilket är att Amazon specifikt köpt rättigheterna att göra en TV-serie längre än 8 avsnitt på appendixen (och trilogin?). Något som inte ingick i filmrättigheterna. Det förklarar hur de och Zaentz samtidigt kan ha rättigheter till samma material.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det sagt finns det väl ingen anledning att i en tråd på ett diskussionsforum hålla med sina åsikter, åt något håll.
Om det verkade som att jag tycker att folk ska göra det vill jag vara tydlig med att så är inte fallet.

För övrigt har jag äntligen hittat en uppgift om rättighetsfrågan som verkar logisk, vilket är att Amazon specifikt köpt rättigheterna att göra en TV-serie längre än 8 avsnitt på appendixen (och trilogin?). Något som inte ingick i filmrättigheterna. Det förklarar hur de och Zaentz samtidigt kan ha rättigheter till samma material.
Jahaja, där ser man. Det innebär alltså att Amazon begår ett kontraktsbrott om de inte producerar en ny säsong oavsett hur säsong 1 går då den inte är längre än 8 avsnitt?
 
Status
Not open for further replies.
Top