The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
[


Jag valde att radera mitt inlägg eftersom jag inte ville uppmuntra eller fortsätta en OT-diskussion
Där går våra åsikter isär du säger bu och jag säger bä.

Jag tror snarare att du raderade det för att den ganska anklagade ton du använde där du mer eller mindre inlindat pekade på att jag hörde hemma i ett visst politiskt läger kunde få dig trådbannad .

Men det är nu water under the bridge för mig .

Stör du dig på mig och vad jag skriver och hur jag väljer att uttrycka mig så vill jag påminna om forumets ignore funktion ☺
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag är av vad jag sett tämligen övertygad om att serien kommer bli väldigt ojämn på nästan alla plan - kostym, miljöer, effekter och så vidare. Manus verkar bli den stora utmaningen och jag tror skådespelarinsatserna blir det bästa. (Det baserar jag visserligen endast något slags TV-serie-logik där man numera är bortskämd med att skådespeleriet nästan alltid är gediget.)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tror men kan ha fel att detta kommer bli en serie som endast kan förstås och uppskattas till fullo av dom som doktorerat i genusvetenskap och kritisk rasteori.
Det tror verkligen inte jag. Det finns, vad jag vet, inte några tecken på att serien skulle behandla några frågor som kräver djupa kunskaper i de ämnena, om ens några kunskaper alls. Varför tror du det?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det tror verkligen inte jag. Det finns, vad jag vet, inte några tecken på att serien skulle behandla några frågor som kräver djupa kunskaper i de ämnena, om ens några kunskaper alls. Varför tror du det?
Vad jag sett hittills och läst ifrån dom som försvarar serien och dom som kritiserar serien även läst av uttalande ifrån skådisarna , Lindsey Weber , Tolkienkännare osv så tror jag att detta kommer bli en serie som kommer ha väldigt lite med Tolkiens ursprungsverk att göra utan ist pushar en viss agenda.


Allt detta sammantaget så tror jag att detta kommer bli en serie för folk som tillhör en ideologi som jag själv inte bekänner mig till och har väldigt lite gemensamt med.

Om man så VILL av mig PLUMPT uttryckt som individer som doktorerat i genusvetenskap och kritisk rasteori .
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vad jag sett hittills och läst ifrån dom som försvarar serien och dom som kritiserar serien även läst av uttalande ifrån skådisarna , Lindsey Weber , Tolkienkännare osv så tror jag att detta kommer bli en serie som kommer ha väldigt lite med Tolkiens ursprungsverk att göra utan ist pushar en viss agenda.


Allt detta sammantaget så tror jag att detta kommer bli en serie för folk som tillhör en ideologi som jag själv inte bekänner mig till och har väldigt lite gemensamt med.

Om man så vill av mig PLUMPT uttryckt som individer som doktorerat i genusvetenskap och kritisk rasteori .
Jag vet inte om det var så plumpt uttryckt. Det verkar snarare som att du skrev en sak, men menade något annat. Att bekänna sig till en ideologi är ju inte synonymt med att vara väldigt inläst på de ämnen som ligger bakom. Det är långt fler än doktorerna i genusvetenskap och kritisk rasteori som är okej med, eller till och med kan uppskatta, att alla tongivande karaktärer inte är vita män. Jag tror att de som blir provocerade av sådant är färre än dem som inte blir det, helt oberoende av högskolepoäng i något ämne.

Sedan har jag respekt för att Tolkien-fantaster blir besvikna på när serien avviker från böckerna, men det det tror jag inte handlar om ideologi.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Utifrån de trailer som visats får jag tyvärr lite Shannara-vibbar. Fantastiska böcker som blev till en MTV-doftande, plastig tonårsserie. Jag tyckte att Peter Jackson höll sig på rätt sida den linjen i så gott som hela LotR, men spårade ur lite för mycket i The Hobbit. Maktens ringar känns som att den ofta hamnar på fel sida. Men det kan så klart bero på valet av scener i trailern. Serien är kanske mestadels bra. Ganska snart vet vi.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Vad jag sett hittills och läst ifrån dom som försvarar serien och dom som kritiserar serien även läst av uttalande ifrån skådisarna , Lindsey Weber , Tolkienkännare osv så tror jag att detta kommer bli en serie som kommer ha väldigt lite med Tolkiens ursprungsverk att göra utan ist pushar en viss agenda.
Just ja. Det är en ideologisk agenda att inkludera kvinnor och folk som inte är vita, men att exkludera dem är helt neutralt och oideologiskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Resonemanget är väl snarare att tv-serien känner ett behov att "rätta" Tolkien snarare än att reproducera källmaterialet?
Serien produceras inte av Tolkien på 50-talet, den produceras idag och dess producenter har ansvar och rätt till sitt eget artistiska uttryck. Det kommer alltså inte att bli en karbonkopia av Tolkien (i synnerhet eftersom det inte finns något riktigt ursprungsmaterial, till skillnad från LOTR-filmerna), och om det ens var möjligt vore det inte eftersträvansvärt. För att en ny tolkning, oavsett medium, skall vara berättigad så måste den ha verkshöjd. Det har inte en karbonkopia.

Sedan kommer det säkert finnas massa irriterande, dåligt avvägda och onödiga ändringar och tillskott. Men att ha med färgade huvudpersoner och starka kvinnor tillhör inte den kategorin.

Jfr i LOTR-filmerna, massvis att anmärka på, och jag saknar Glorfindel en smula, men har verkligen inga problem med att Arwen får en mer aktiv och framträdande roll. Det är ganska välbehövligt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Resonemanget är väl snarare att tv-serien känner ett behov att "rätta" Tolkien hellre än att faktiskt reproducera källmaterialet?
Alla adaptationer "rättar" sitt källmaterial på ett eller annat vis i det att de gör olika adaptationsval. Det ingår i själva konceptet att göra en adaptation.

Att hålla fast vid det grumliga 1800-talsrastänkande som genomsyrade Tolkiens fiktion vore i allra högsta grad ett ideologiskt val.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Just ja. Det är en ideologisk agenda att inkludera kvinnor och folk som inte är vita, men att exkludera dem är helt neutralt och oideologiskt.
Att vilja låta ett verk vara sant mot källmaterial utan förändringar har noll och ingenting med ideologi och agenda att göra .
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Alla adaptationer "rättar" sitt källmaterial på ett eller annat vis i det att de gör olika adaptationsval. Det ingår i själva konceptet att göra en adaptation.

Att hålla fast vid det grumliga 1800-talsrastänkande som genomsyrade Tolkiens fiktion vore i allra högsta grad ett ideologiskt val.
Så att hålla sig till källmaterialet är att vara ideologiskt.

Men att rätta det efter gängse idéer från genusteori och kritisk rasteori är det inte.
 
Status
Not open for further replies.
Top