The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Ok jag ber om ursäkt men du vet att i dessa tider är det säkrast att göra så , jag vill inte få forumets Guardia de woke på mig för att råkat felköna dig eller nått annat vitt manligt cis-hatbrott
Den faran finns nog mest i ditt eget huvud så jag tror du kan vara lugn.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag tänker att det i normala fall är underförstått att statister inte riktigt räknas.
Så kanske skaparna av serien tänkt men för mig inkluderar "The first female dwarf we have ever seen on any screen" även statister.

Känns kul ändå att det är mindre än en månad kvar tills serien kommer. Ska bli intressant att se serien även om teasers och trailers varit av lite blandad kvalite.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Helt ärligt så har jag tappat peppen rejält för serien. Inte för att det som visats upp enligt mig är dåligt, tvärtom tycker jag att det är alldeles fantastiskt och sagolikt. Men allt bråk och allt negativt kring serien har gjort att jag inte längre får några roliga eller glada associationer av att tänka på den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Helt ärligt så har jag tappat peppen rejält för serien. Inte för att det som visats upp enligt mig är dåligt, tvärtom tycker jag att det är alldeles fantastiskt och sagolikt. Men allt bråk och allt negativt kring serien har gjort att jag inte längre får några roliga eller glada associationer av att tänka på den.
Det är helt klart den typ av serie där man får stänga av aviseringar från alla idioter, vänta tills hela serien är släppt, och sen sträckkolla den en helg med tekokaren och brödrosten framställd på soffbordet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Då du är Brigad General för Guardia de woke så tar jag dig på orden 😘
MODERERING!

Vi har redan sett att diskussionen i den här tråden kan bli förbryllande upprörd, med tanke på att ingen av er sett mer än ett par sammanhängande sekunder av tv-serien, så låt bli det här larvet med att hitta på öknamn till folk.

Tack så mycket!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Men jag tycker att det på många ställen på nätet (inte nödvändigtvis här så ingen behöver ta åt sig) liksom vältras i hat mot produktioner på ett sätt som jag kan tycka inte är proportionerligt.
Jag håller med dig i detta. Samtidigt tycker jag på nätet (inte så mycket här) så lyckas även de som kritiserar serien mer sakligt ut för en mobb som litegrann drar alla över en kam så helt plötsligt buntas de ihop med de som har väldigt nedlåtande syn på en massa saker. Så känns som båda sidorna eldar på varandra och det blir svårare och svårare att hitta någon som kan snacka sakligt om serien eller någonstans att ha en saklig diskussion utan att det spårar. Det här problemet tycker jag blivit rätt vanligt i samhället överlag tyvärr och gör nog att rätt ofta att många med sunda åsikter drar sig tillbaka och så syns mest de med mer högljudda åsikter.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det finns flera varningsklockor, men just att Galadriel skulle ha varit en krigsledare under 2:a tidsåldern för att sedan bli en tillbakadragen drottning i 3:e tidsåldern känns helt konsekvent för mig. Ger karaktären bra djup. Och så vitt jag vet finns det inte heller något som motsäger det (tvärt om, hon sägs ha varit ovanligt lång och stark i sin ungdom).
Just det är väl en av de mindre osannolika delarna.
I ett av sina många brev (#348) skrev Tolkien att "[Galadriel] was [in her youth] of Amazon disposition and bound up her hair as a crown when taking part in athletic feats." och i åtminstone en del versioner så deltog Galadriel i resan över isiga Helacarxe för att komma till Midgård - vilket var extremt fysiskt krävande.
Ingenstans står det att hon skall ha varit särskilt krigisk, men fysiskt aktiv var hon ju definitivt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag blir bara mer och mer pepp av att se serien efter att jag läser i den här tråden. Men jag har valt bort att se några trailar nu. Jag tolkar bara vad mina vänner på rollspel.nu tycker.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag blir bara mer och mer pepp av att se serien efter att jag läser i den här tråden. Men jag har valt bort att se några trailar nu. Jag tolkar bara vad mina vänner på rollspel.nu tycker.
Vad är det du läser som gör dig pepp?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
För egen del tror jag att serien kanske blir okej, eller till och med ganska hyfsad för den som inte känner till Tolkien, eller för den som gärna vill se Tolkiens verk dekonstrueras och wokeiseras.

Svårt att tänka mig att en sån här satsning helt saknar kvalité i manus eller produktion även om man förstås inte kan utesluta det numera.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag skrev en b-uppsats om Tolkiens kvinnoporträtt i sagan om ringen när jag läste litteraturvetenskap. Det som gör mig allra mest pepp är att en serie som inte är släppt än kan få så många att tycka så mkt
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tror, rent produktionsmässigt, skådespelare, miljöer, rekvisita, så kommer jag vara helnöjd.

Jag tror man måste förvänta sig "inspired by Tolkien/Silmarillion/Unfinished Tales". Ungefär som Gotham City i Batman är "inspired by New York". Fast med en del lånade referenser (Galadriel). Det tror jag att jag kan vara ok med - men jag var ganska generös mot Peter Jackson också.

Det jag är mest orolig för är att det blir så förbannat episkt och maffigt att... det blir löjligt. Andra åldern är maffigare än tredje ålder, så amazon och de Tolkien-entusiaster som skapar serien kan lockas att försöka överträffa filmerna... men eftersom filmerna är mer autentiska (om man kan vara det i förhållande till fiction) så kanske det faller. Jag är rädd att hela serien blir som en Belgian Blue.

Personligen - jag hade varit mer road av att se ... mer lågmälda ... berättelser i Middle Earth. Det finns en Fan-fiction-film som heter Hunt for Gollum (?) på Youtube, som inte är SÅ dåligt. Den handlar om Aragorn, ~50 år innan trilogin, när han på uppdrag av eller tillsammans med Gandalf försöker finna Gollum. För mig så väcker den något till liv på ett sätt som känns autentiskt. På samma sätt hade jag kunnat uppskatta att se delar av Silmarillion eller Unfinished Tales filmatiserade, och kanske inte nödvändigtvis Fall of Gondolin med massa Balroger och Uber-alver... utan Beren och Luthien kanske (ok, det är också en maffig berättelse). ...men det ska bli roligt att se Amazons serie.... jag är rädd att jag kommer tröttna innan första avsnittet är över, och jag hoppas att jag inte vill plocka fram skämskudden.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag skrev en b-uppsats om Tolkiens kvinnoporträtt i sagan om ringen när jag läste litteraturvetenskap. Det som gör mig allra mest pepp är att en serie som inte är släppt än kan få så många att tycka så mkt
Blir ju intressant att se vem som får rätt. Själv hoppas jag den antingen blir jättebra så man kan se den, alternativt blir uberdålig så alla som vill dekonstruera Tolkien får plåga sig igenom den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,044
Blir ju intressant att se vem som får rätt. Själv hoppas jag den antingen blir jättebra så man kan se den, alternativt blir uberdålig så alla som vill dekonstruera Tolkien får plåga sig igenom den.
Min prognos är medioker men inte aktivt anstötlig, så det blir väl sämsta möjliga utfall utifrån dina preferenser i så fall.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För egen del tror jag att serien kanske blir okej, eller till och med ganska hyfsad för den som inte känner till Tolkien, eller för den som gärna vill se Tolkiens verk dekonstrueras och wokeiseras.

Svårt att tänka mig att en sån här satsning helt saknar kvalité i manus eller produktion även om man förstås inte kan utesluta det numera.
Jag tror men kan ha fel att detta kommer bli en serie som endast kan förstås och uppskattas till fullo av dom som doktorerat i genusvetenskap och kritisk rasteori.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du är uppenbarligen desperat att trolla tråden. Men jag tror inte mitt inlägg behövs.

Jag har flera gånger tidigare i tråden sagt att jag inte bryr mig om dom har med starka kvinnor eller om sauron är inuit och Elrond arab utan dom får type casta hela mena och sydöst Asien om dom vill.

Jag har i inlägget du uppenbart störde dig på endast uttryckt att jag tror att detta kommer bli en serie för folk som uppskattar sådana förändringar och att dessa individer troligtvis existerar bland den intersektionella sidan , sedan att jag bakade in det i en möjligtvis för dig provocerande semantik som inte föll dig på läppen är ditt problem och inte mitt . Jag kan inte ta ansvar för dina känslor eller hur du väljer att tolka mig .
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
[
Jag har flera gånger tidigare i tråden sagt att jag inte bryr mig om dom har med starka kvinnor eller om sauron är inuit och Elrond arab utan dom får type casta hela mena och sydöst Asien om dom vill.

Jag har i inlägget du uppenbart störde dig på endast uttryckt att jag tror att detta kommer bli en serie för folk som uppskattar sådana förändringar och att dessa individer troligtvis existerar bland den intersektionella sidan , sedan att jag bakade in det i en möjligtvis för dig provocerande semantik som inte föll dig på läppen är ditt problem och inte mitt . Jag kan inte ta ansvar för dina känslor eller hur du väljer att tolka mig .
Jag valde att radera mitt inlägg eftersom jag inte ville uppmuntra eller fortsätta en OT-diskussion
 
Status
Not open for further replies.
Top