The Rings of Power

Status
Not open for further replies.
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Hoppas, hoppas de inte har filmerna som inspiration
Jag skulle i ärlighetens namn bli förvånad om de går helt bort från Alan Lee och John Howe´s inflytande på Jacksons filmer rent visuellt, och om så är fallet så förstår jag faktiskt helt varför man väljer samma visuella stil.
Kan tänka mig att man vill knyta an till filmerna och knyta ihop dem med serien en aning i känsla rent visuellt. Även musiken känns rätt Howard Shore.
Den träffade rätt hos mig, men den visar ju inte särskilt mycket förutom ett enormt snyggt intro som INTE är skapat med CGI.

Vi får se! Ännu omöjligt att säga om det blir bra eller anus.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag hoppas verkligen att denna serie blir bra och den har alla möjligheter i världen att bli det också. Jag gissar dock att vad skaparna än gör kommer det att bli kontroverser. Om de tar inspiration av Peter Jacksons filmer kommer folk att bli upprörda över det, att den inte är tillräckligt sann Tolkiens verk. Och om de helt gör sin egen grej kommer Peter Jacksonvurmarna att gå bananas och säga att det är ett hån mot filmerna från den gamla goda tiden.

Jag är övertygad om att jag kommer gilla detta! Jag älskar ju Hobbitfilmerna som alla verkar hata 😄
 
Last edited:

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag skulle i ärlighetens namn bli förvånad om de går helt bort från Alan Lee och John Howe´s inflytande på Jacksons filmer rent visuellt, och om så är fallet så förstår jag faktiskt helt varför man väljer samma visuella stil.
Kan tänka mig att man vill knyta an till filmerna och knyta ihop dem med serien en aning i känsla rent visuellt. Även musiken känns rätt Howard Shore.
Den träffade rätt hos mig, men den visar ju inte särskilt mycket förutom ett enormt snyggt intro som INTE är skapat med CGI.

Vi får se! Ännu omöjligt att säga om det blir bra eller anus.
Har inga problem med att de gör det liknande visuellt och designmässig! (även om det vore coolt med en mer sago-stil)

Tänker främst på Jacksons äventyrsfilmmakarstil; snabba klipp, roterande flygande kameror, sneda 60-talsserievinklar och det allmänt upphissade tempot.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Coolt. Jag måste säga att mina förväntningar och förhoppningar är höga. Antar att jag kommer att bli besviken (Wheel of Time har inte grundat för så högt förtroende). Men ge mig tio dramatiska avsnitt om ringsmidandet och Saurons svek och kriget som slutar med att numenoranerna kommer till undsättning. Bra upplägg för kommande säsonger. Och så några smaskiga men ändå återhållsamma flashbacks till Första åldern.

För min del får de gärna ta visuell inspiration från Jackson, det går att ha sämre bas att dra från. Men som @Jarl skriver finns det ingen anledning att härma hans tempo, och dramaturgiska fokus på action eller önskan att förenkla.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Mer
Har inga problem med att de gör det liknande visuellt och designmässig! (även om det vore coolt med en mer sago-stil)

Tänker främst på Jacksons äventyrsfilmmakarstil; snabba klipp, roterande flygande kameror, sneda 60-talsserievinklar och det allmänt upphissade tempot.
Sagostil? Nej tack! Är ju bara The Hobbit som går i den andan. Ah, du menar så. Ja, svårt att gissa. Vi får se!

Coolt. Jag måste säga att mina förväntningar och förhoppningar är höga. Antar att jag kommer att bli besviken (Wheel of Time har inte grundat för så högt förtroende). Men ge mig tio dramatiska avsnitt om ringsmidandet och Saurons svek och kriget som slutar med att numenoranerna kommer till undsättning. Bra upplägg för kommande säsonger. Och så några smaskiga men ändå återhållsamma flashbacks till Första åldern.

För min del får de gärna ta visuell inspiration från Jackson, det går att ha sämre bs att dra från. Men som @Jarl skriver finns det ingen anledning att härma hans tempo, och dramaturgiska fokus på action eller önskan att förenkla.
Det är ju inte samma studio som utvecklar serierna, även om Amazon ligger bakom båda. Kolla dessutom på budgetskilladen mellan de två serierna. De har fan inte råd att misslyckas. Hela säsong1 är dyrare än alla TRE filmerna Jackson gjorde.
Det är ju dock ingen garanti!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För mig står hela serien och faller med castingen av Sauron. Det finns liksom bland tecknare diametralt motsatta skolor vad gäller Sauron-design, och endast bishie-spåret är acceptabelt. Tack och lov är det också det populäraste, använt i tex Realms in Exile-modden till Crusader Kings III, men vågar man hoppas att Amazon väljer det? Vi får väl se.

FB_IMG_1634677766951.jpg
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
För mig står hela serien och faller med castingen av Sauron. Det finns liksom bland tecknare diametralt motsatta skolor vad gäller Sauron-design, och endast bishie-spåret är acceptabelt. Tack och lov är det också det populäraste, använt i tex Realms in Exile-modden till Crusader Kings III, men vågar man hoppas att Amazon väljer det? Vi får väl se.

View attachment 8007
Har svårt att se att man skulle göra något annorlunda, men ja, jag kan delvis hålla med!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
För mig står hela serien och faller med castingen av Sauron. Det finns liksom bland tecknare diametralt motsatta skolor vad gäller Sauron-design, och endast bishie-spåret är acceptabelt. Tack och lov är det också det populäraste, använt i tex Realms in Exile-modden till Crusader Kings III, men vågar man hoppas att Amazon väljer det? Vi får väl se.
Som jag dock sade senast vi diskuterade den där bilden: ser det där ut som någon som ägnar sig åt metallhantverk och gillar tung industri?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Som jag dock sade senast vi diskuterade den där bilden: ser det där ut som någon som ägnar sig åt metallhantverk och gillar tung industri?
De som jag känner som ägnar sig åt metallhantverk är ganska nätta personer som gått Konstfack så jag måste nog svara ja på åtminstone den första frågan 😊
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Som jag dock sade senast vi diskuterade den där bilden: ser det där ut som någon som ägnar sig åt metallhantverk och gillar tung industri?
Jag gissar att Sauron inte smider med enbart ren muskelkraft, det lär finnas en rätt rejäl dos med magi i det han dels tillverkar men också hela processen. Så för min del ser jag gärna Sauron mer som en vacker Lucifer-figur som först mycket senare får sitt i filmen vagina/öga blandade utseende. En vagina/öga som dessutom är på toppen av den största fallosen i hela Middle Earth.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Nu när jag har haft natten på mig att fundera så har jag lyckats samla tankarna lite mer tydligt om vad jag hoppas på rörande den nya serien. Jag är ett enromt Tolkienfan! När mina klasskamrater i högstadiet skolkade för att åka moppe och röka gräs skolkade jag för att läsa Sagan om Ringen i skolans bibliotek. Det var kärleken till Tolkiens verk som fick mig att börja publicera saker på internet i min ungdom. Jag var en av de som övernattade utanför biografen för att få premiärbiljetter till Sagan om Ringen-filmerna.

Dock är jag ingen purist vad gäller Tolkiens värld. Jag gillar när andra skapare tar sig an Midgård och gör sin egna grej med det. MERP är ett av mina absoluta favoritrollspel och jag tycker att Nick Perumovs böcker som utspelar sig i Tolkiens Midgård är väldigt bra! En sak som jag dock tycker är viktig att förhålla sig till är den tematik som genomsyrade Tolkiens böcker. Tolkien var djupt troende katolik och krigsveteran och dessa saker hade en djup prägel på vad han ville säga med sina verk.

Betyder detta att jag tycker att alla historier som utspelar sig i Tolkiens Midgård måste ha en etisk och moralisk kompass som inspirerats av katolicismen? Ingalunda! Som jag sa så måste man förhålla sig till det, men man behöver absolut inte göra samma sak. Jag tycker inte att Nick Perumovs har någon religiös prägel, utan handlar snarare om att läsa sig att de som betraktas som onda kanske inte är så onda, inte ens orcher. Nature v.s. nurture och olika sätt att se på livet. Men det finns inte heller något i Perumovs tematik som direkt säger emot Tolkiens tematik, och detta är en viktig grej för mig.

Ett exempel på ett verk som direkt går emot vad Tolkiens verk står för är enligt mig TV-spelet Shadow of Mordor och dess uppföljare. När jag fick reda på vad spelet handlade om tappade jag hakan, och hur de utfört det hela gjorde det än värre! Detta kändes som en antites till Tolkien, och det pinsamma är att spelskaparna inte själva verkar fatta det (hade de gjort det hade det ju kunnat bli intressant) utan istället raljerade på om hur otroligt trogen Tolkiens värld deras spel är. Men de trodde detta för att de pluggat på om obskyra saker som hänt, men totalt missat den tematiska innebörden i händelserna.

Och här kommer vi till vad som nog är min enda farhåga vad gäller den kommande tv-serien. Att de inte över huvud taget förhåller sig till vad som är tematiskt viktigt i Tolkiens verk men inte själva förstår det. Jag skulle nog kunna ha överseende med nästan alla andra tillkortakommanden rörande en serie i Tolkiens Midgård, men inte just detta.

EDIT: Vill även understryka att detta är bara min personliga uppfattning. Om någon här gillar spelen Shadow of Mordor och Shadow of war så är det såklart awesome!!! Jag är faktiskt avundsjuk på er, för jag skulle så gärna vilja att det fanns ett tv-spel baserat på Tolkiens verk som jag kunde ha kul med :)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Och här kommer vi till vad som nog är min enda farhåga vad gäller den kommande tv-serien. Att de inte över huvud taget förhåller sig till vad som är tematiskt viktigt i Tolkiens verk men inte själva förstår det. Jag skulle nog kunna ha överseende med nästan alla andra tillkortakommanden rörande en serie i Tolkiens Midgård, men inte just detta
Absolut, det är här är den viktigt punkten om det blir bra eller inte, ihop med något så svårfångat som stämningen i stort.

Men det är onekligen svårt att träffa rätt. Säg att Sauron är huvudperson. Hur ger man honom ett djup? Skulle det funka att ge honom motstridiga drivkrafter? Att någon alv sviker honom? En olycklig kärlek i Eregion? Bra exempel där jag tror att konventionell TV-serielogik gör att man kan trampa snett. Sauron har ju fallit på grund av sitt högmod, men men en serie skulle lätt kunna hänfalla till att göra ringsmidandet till något slags etiskt vägval i syfte att förmänskliga karaktären och och göra handlingen spännande för oinsatta, samtidigt som det vore ett kraftigt tematiskt avsteg. (Jag vet självklart inget om seriens val här, det är bara exempel.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Men det är onekligen svårt att träffa rätt. Säg att Sauron är huvudperson. Hur ger man honom ett djup? Skulle det funka att ge honom motstridiga drivkrafter? Att någon alv sviker honom? En olycklig kärlek i Eregion?
Jättebra fråga! Ryktas det att Sauron kommer vara huvudperson? Min idé skulle i sådana fall vara att göra serien som böckerna om Sherlock Holmes (inte tv-serien) där man får allt berättat från Watsons perspektiv. Det vill säga, Sauron står i fokus, men vi får följa hans historia genom någon som står honom nära. Då blir det ju lite "den opålitlige berättaren" vilket jag tror kan vara en fördel. Sauron är inte allt igenom ond, fast det är ju den här andra karaktären som berättar det, så det är upp till var och en att avgöra om det verkligen stämmer. Tolkien var ju väldigt noga med att påpeka att ingen varelse i Midgård är allt igenom ond, inte ens orkerna, så jag tycker inte att en tv-serie där Sauron står i fokus nödvändigtvis behöver strida mot Tolkiens tematik. Det skulle vara en typisk grej som jag skulle tycka var intressant och spännande om det gjordes på rätt sätt :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Nej, en serie med Sauron i fokus behöver inte bryta med Tolkiens teman. Det är helt en fråga om hur han framställs.

Och nej, att Sauron skulle vara en huvudperson är bara en gissning eftersom det kommit en del hintar om att säsong 1 ska handla om ringsmidandet i andra ålderns mitt (trailern inte minst). Mer rimligt är nog som du säger att Sauron är en karaktär man mest för se "utifrån" och att personer som Elrond, Celebrimbor och Galadriel är huvudperosner, ihop med någon numenoransk kung kanske.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Som jag dock sade senast vi diskuterade den där bilden: ser det där ut som någon som ägnar sig åt metallhantverk och gillar tung industri?

I den form som Sauron tar när han närmar sig alverna så är han enormt fager, så jag tror han kommer framställas åt något dylikt håll. Han är ju en person som då kan ta olika former och se ut som han vill se ut. Tror vi kommer få se olika utseenden på Sauron under seriens gång. Eller jag hoppas snarare.
 
Status
Not open for further replies.
Top