The Rings of Power

Status
Not open for further replies.
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Absolut, det är här är den viktigt punkten om det blir bra eller inte, ihop med något så svårfångat som stämningen i stort.

Men det är onekligen svårt att träffa rätt. Säg att Sauron är huvudperson. Hur ger man honom ett djup? Skulle det funka att ge honom motstridiga drivkrafter? Att någon alv sviker honom? En olycklig kärlek i Eregion? Bra exempel där jag tror att konventionell TV-serielogik gör att man kan trampa snett. Sauron har ju fallit på grund av sitt högmod, men men en serie skulle lätt kunna hänfalla till att göra ringsmidandet till något slags etiskt vägval i syfte att förmänskliga karaktären och och göra handlingen spännande för oinsatta, samtidigt som det vore ett kraftigt tematiskt avsteg. (Jag vet självklart inget om seriens val här, det är bara exempel.)
Sauron är INTE huvudperson. Det är en annan karaktär. Vill du veta mer går det att hitta på tuben ;)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Orka, där föreslås 10 olika i diverse fan-teroier... :) Spoila oss istället.
Jag vet förstås inte vem som kommer vara huvudperson, men min gissning är någon Numenorian. Men jag tror att de karaktärer som nämnts, tex Elrond och Galadriel kommer ha stort fokus också. I teasern kan ju dessutom ana att vi kommer få se Numenors fall i säsgon 1 redan, där vattnet sköljer in över brädet.

Finns ett gäng karaktärer man kan gissa sig till kommer vara med. Isildur och Anarion, Elendil, Ar-Pharazon, Miriel mfl känns hyfsat säkra att gissa på här.
Övriga är Gil-Galad, Cirion, Celeborn såklart. Ja listan är lång. Ska bli skoj att se vilka som dyker upp och inte.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Om jag skulle få önska så skulle jag gärna vilja att varje säsong var självständig. Att det som händer i säsong 1 knyts ihop och avslutas, sen i säsong 2 får vi se en annan historisk händelse med andra karaktärer. Det vore verkligen awesome!!!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Dessa borde de dock spara till senare säsonger, om de är smarta.
Tjaa, om vi får se Numenors undergång i serien så som det antyds i introt så lär de ju vara med och de kommer troligtvis vara med redan i säsong 1, det är åtminstone vad jag tror. Men ja, jag kan hålla med om att de kan vänta med Numenors fall till säsong 2 eller 3.

Gissar att serien börjar omkring 1500 S.A då det är då Sauron i form av Annatar blir vän med alverna i Eregion. Så tror vi kommer få se detta i säsong 1, så Numenors fall bör då rimligtvis bli senare. Säsong 3 kanske?
Vill gissa att The Last Alliance blir avslutningen på denna serie och att de knyter an till filmerna på så sätt. Som filmerna börjar, slutar The Rings of Power. Bara min egen spådom. Sk bli spännande att se, hoppas jag! :)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Det vore säkert kul för Glorfindel att få vara med, efter att han blivit brutalt utkastad ur båda filmatiseringarna av Lord of the Rings.
Det går inte att utesluta - om vi kommer tillräckligt långt in i Tredje åldern till slut är antagandet att Glorfindel åkte tillbaka till Midgård med samma skepp som transporterade trollkarlarna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Det går inte att utesluta - om vi kommer tillräckligt långt in i Tredje åldern till slut är antagandet att Glorfindel åkte tillbaka till Midgård med samma skepp som transporterade trollkarlarna.
Kommer högst troligen inte att ge sig in i tredje åldern alls.

Blir det här hälften så bra som filmerna blir jag mycket positivt överraskad. Det har kommit en bisarr backlash mot dem, kanske triggad av Hobbit-filmerna. LotR-filmerna är superba.
JAg syftade på hur de gjorde introt. Hur kan man tycka något är "meh" efter att ha sett ett intro? ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Dessa borde de dock spara till senare säsonger, om de är smarta.
Första säsongen är väl sluttampen på Númenor? Då är de här givna.

Korrekt casting av Elendil blir svår eftersom han var världens längsta människa någonsin. ;-)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Många av kartorna de teasade med var Tredje åldern.
Nej, fel. Numenor finns inte längre i tredje åldern. Vilken karta visade att det var tredje åldern? De har visat en karta med Numenor på. Du får gärna motbevisa mig.

Det är väl inget konstigt med att tycka att en teaser var meh?
"Meh, inget Peter Jackson", hur ser man det på en teaser? Det är ju svinsnyggt gjort :)
Men klart du kan tycka meh.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Nej, fel. Numenor finns inte längre i tredje åldern. Vilken karta visade att det var tredje åldern? De har visat en karta med Numenor på. Du får gärna motbevisa mig.
Gå till Facebook-sidans teaser-kartor från för något år sedan, där kom det Tredje-åldern-saker.

"Meh, inget Peter Jackson", hur ser man det på en teaser? Det är ju svinsnyggt gjort :)
Men klart du kan tycka meh.
Ja, det är ju det jag inte tycker att det var. Och voiceovern var inget särskilt (jämför med Cate Blanchett, liksom!). Musiken var väl... OK, men inte mer?
 
Status
Not open for further replies.
Top