The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag nämnde Star Wars och Wheel of Time för att påvisa att det inte kommer bero på hardcorefansen om Rings of Power blir en succé eller inte.

Jag är fullkomligt ointresserad av att haka på allmänna diskussioner om fantasy eller företagspolicys eller kultur i en tråd om Rings of Power.
Ditt första stycke klaffar inte riktigt med ditt andra.

Men det sagt har du helt rätt i att dessa serier inte är beroende av fansen. Star Wars och Sagan om Ringen är så pass kända varumärken att man inte är beroende av några fans för att generera tittare. På samma sätt som inte ett enda terminator-fan går och ser terminator 7 på bio.
Kan säkert bli så att fansen förblir ljumna till den här serien men att det ändå blir en tittarsuccé.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Vad han faktiskt publicerade var ..... inte särskilt mycket.
Vill du bara gå på vad han faktiskt publicerade finns nästan ingenting av tv-serien kvar. Då räknas inte Silmarillion heller. Appendix A räcker inte långt.
Något man kanske borde ha i åtanke när man kritiserar folks tolkningar och ändringar. Vi vet att JRR gick igenom många drastiskt olika versioner av sina berättelser innan de publicerades.

Sådant Christopher sedan sammanställt och get ut har ju inte nödvändigtvis gått igenom samma process. De har fortfarande ett värde i sig, men bör kanske snarast ses som just sammanställda anteckningar och saker och ting skulle ha kunnat vara, snarare än som gospel. Inte som "den definitiva versionen av midgård".

Jag tycker man borde ha betydligt mer tolerans mot omtolkningar, omarbetningar och förändringar av sådant material. För det är troligtvis vad som hade hänt om JRR jobbat vidare med det också.

Men vi har det här citatet från början av The Hobbit som starkt implicerar att alla dvärgar har skägg: "[Bilbo's] only comfort was that he couldn't be mistaken for a dwarf, as he had no beard."
Vi vet också att många dvärgar i The Hobbit och Lord of the Rings beskrivs med skägg, men ingen dvärg beskrivs att inte ha skägg.
Hur många dvärgar i Bilbo beskrivs som kvinnor? Med den logiken kunde man lika gärna dra slutsatsen som att det inte finns några kvinnliga dvärgar.

Allt det där implicerar är möjligen att Bilbo inte sett en dvärg utan skägg. Hur mång dvärgar har Bilbo sett? Varenda dvärg i hela världen? Men inte ens det är "starkt implicerat" för Bilbo presenteras ganska maskulint, och förutsätter kanske att han i alla fall inte skulle misstas för en kvinna, och därför endast jämför sig själv med andra manliga dvärgar.

Bilbo är av allt som beskrivs en person som aldrig eller sällan lämnat sina hemtrakter innan hans resa till ensamma berget. Att dra slutsatser utifrån hur resten av världen ser ut från hans extremt begränsade synvinkel låter... inte särskilt rimligt.

(Vad står det andra J:et i JJR för?)
John. Det första J:et står för "Jätten": Jätten John Ronald. Jätten John Ronald Reuel kändes som lite för mycket på en och samma gång. Men om det nu är förvirrande kan jag övergå till att kalla honom JRR istället.

(Fram tills nästa gång jag skriver fel, i varje fall =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Ditt första stycke klaffar inte riktigt med ditt andra.
Jo, det gör det. Läs det igen så klarnar det säkert.

Kan säkert bli så att fansen förblir ljumna till den här serien men att det ändå blir en tittarsuccé.
Precis som med Peter Jacksons filmatisering. Ingenting förändras, allt är sig likt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jo, det gör det. Läs det igen så klarnar det säkert.


Precis som med Peter Jacksons filmatisering. Ingenting förändras, allt är sig likt.
1. Nej det gör det inte. Men inlägget du reagera på var i vilket fall inte adresserat till dig.

2. Både fans och icke-fans älskar filmerna. Bra exempel på att om man är trogen en en väldigt populär förlaga så blir det ofta bra om man utför det med gott hantverk.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
2. Både fans och icke-fans älskar filmerna. Bra exempel på att om man är trogen en en väldigt populär förlaga så blir det ofta bra om man utför det med gott hantverk.
Du hängde inte på Tolkien-forum när filmerna kom gissar jag?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Hur många dvärgar i Bilbo beskrivs som kvinnor? Med den logiken kunde man lika gärna dra slutsatsen som att det inte finns några kvinnliga dvärgar.
En. Men vi har också siffror på att de är ungefär en tredjedel.

Så inget vidare exempel. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Du hängde inte på Tolkien-forum när filmerna kom gissar jag?
Jag begriper inte den här konstiga mytologin som många verkar ha om Jackson-filmerna - de var (och är) väldigt populära hos de allra flesta fansen, särskilt Extended-versionerna.

(Folk var oroliga om information ur produktionen, som action-Arwen, men de kom ju inte heller med i slutänden.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag begriper inte den här konstiga mytologin som många verkar ha om Jackson-filmerna - de var (och är) väldigt populära hos de allra flesta fansen, särskilt Extended-versionerna.
Det är ingen konstig mytologi, gå tillbaka till forumen och läs de gamla trådarna. I was there. I was there 22 years ago when Fellowship of the Ring premiered.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
En. Men vi har också siffror på att de är ungefär en tredjedel.

Så inget vidare exempel. :)
Det är det som är min poäng, vad som sägs i Bilbo är inget bra exempel.

Vilken dvärgkvinna är det som nämns i Bilbo? Det var ett tag sen jag läste den, och minns inte någon. Torins mor?

Jag minns inte heller att det nämns några siffror om hur många dvärgkvinnor det finns i Bilbo.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Vilken dvärgkvinna är det som nämns i Bilbo? Det var ett tag sen jag läste den, och minns inte någon. Torins mor?

Jag minns inte heller att det nämns några siffror om hur många dvärgkvinnor det finns i Bilbo.
http://tolkiengateway.net/wiki/Dís , Thorins syster. Kommer inte ihåg om hon finns just i Bilbo.

Och jo, dvärgmän utnumrerar dvärgkvinnor två till ett. Appendix A, tror jag.

Och visst, har du bara Bilbo finns det jättemycket saker du inte kan dra slutsatser om, men nu har vi ju inte bara Bilbo, så jag ser inte riktigt vad argumentet är...

Alltså: Vad gäller dvärgkvinnors skägg har vi flera olika källor som samtliga ger samma information - att de har.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Nej. Men kan tänka mig att filmerna var impopulära bland alla tvätomtyper här.
"Här"? Menar du Tolkienforumen? Det fanns väldigt många där som älskade filmerna och väldigt många som hatade dem. Som det säkert kommer bli med Rings of Power. Allt är sig likt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
"Här"? Menar du Tolkienforumen? Det fanns väldigt många där som älskade filmerna och väldigt många som hatade dem. Som det säkert kommer bli med Rings of Power. Allt är sig likt.
Jag var (är) med med i Tolkien-förening (Forodrim) - där vi hade oroat oss över en hel del under produktionen, men mindre ju längre den fortsatte - men förutom någon enstaka purist var nästan alla nöjda till mycket nöjda med dem.

De saker folk brukar rull på ögonen kring är Legolas värsta surfningsgrejer och The Paths of the Dead.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
http://tolkiengateway.net/wiki/Dís , Thorins syster. Kommer inte ihåg om hon finns just i Bilbo.

Och jo, dvärgmän utnumrerar dvärgkvinnor två till ett. Appendix A, tror jag.

Och visst, har du bara Bilbo finns det jättemycket saker du inte kan dra slutsatser om, men nu har vi ju inte bara Bilbo, så jag ser inte riktigt vad argumentet är...
Enligt referensen så nämns hon i Appendix A, så hon verkar inte vara omnämnd i Bilbo. Alltså är mitt exempel på varför Bilbo är ett dåligt exempel ett alldeles ypperligt exempel =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Enligt referensen så nämns hon i Appendix A, så hon verkar inte vara omnämnd i Bilbo. Alltså är mitt exempel på varför Bilbo är ett dåligt exempel ett alldeles ypperligt exempel =)
"Bilbo är inte perfekt uttömmmande, alltså är Bilbo värdelöst som källa" verkar inte vara en stark argumentation. Du kan avskaffa hela historieforskningen med det resonemanget. :)

Om man vill kan man hävda att det bara handlar om vad Bilbo själv tror, men eftersom vi vet från andra källor att det också är så, så verkar det väl mer sannolikt att han faktiskt också visste?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag var (är) med med i Tolkien-förening (Forodrim) - där vi hade oroat oss över en hel del under produktionen, men mindre ju längre den fortsatte - men förutom någon enstaka purist var nästan alla nöjda till mycket nöjda med dem.

De saker folk brukar rull på ögonen kring är Legolas värsta surfningsgrejer och The Paths of the Dead.
Jo, jag och de i min krets gillade också filmerna men det är ju inte nödvändigtvis representativt för det allmänna snacket på Tolkienforumen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
"Bilbo är inte perfekt uttömmmande, alltså är Bilbo värdelöst som källa" verkar inte vara en stark argumentation. Du kan avskaffa hela historieforskningen med det resonemanget. :)

Om man vill kan man hävda att det bara handlar om vad Bilbo själv tror, men eftersom vi vet från andra källor att det också är så, så verkar det väl mer sannolikt att han faktiskt också visste?
Nej, jag säger att en personlig reflektion av någon som inte är berest och inte träffat särskilt många dvärgar inte är bra belägg för att deklarera att alla dvärgar i hela världen inklusive alla dvärgkvinnor har skägg.

I synnerhet inte eftersom hans uttalande även om det tas för absolut sanning behöver säga något överhuvudtaget om dvärgkvinnor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Här är några intressanta artiklar från det tidiga 2000-talets största svenska Tolkiensida. Kan vara intressant att få en uppfattning om hur klimatet var då:

http://tolkiensarda.se/new/nummer/magsidor/art25_2.php

http://tolkiensarda.se/old/tspalt5.htm#film

http://tolkiensarda.se/new/nummer/magsidor/artett10.htm

http://tolkiensarda.se/old/faq_28.htm#fran

http://tolkiensarda.se/old/faq_18.htm#smisk

Nu vill å det starkaste påpeka en del saker. Dels att det på samma sida också finns många artiklar som hyllar filmerna. Och jag vill inte använda dessa artiklar som något slags bevis på att Tolkienfansen hatade filmerna. Utan snarare att det pågick en ganska livlig diskussion bland fansen där vissa hatade filmerna och vissa älskade filmerna. Det fanns verkligen ingen rosenskimrande koncensus bland fansen att filmerna var underbara, de kritiserades kanske ofta och ganska brutalt.

De som är intresserade kan ju gå in på sidans gamla forum och läsa trådarna där. Det är verkligen inte enkom idel hyllningar kan jag lova.

Och detta är alltså bara den största svenska Tolkiensidan från den tiden, jag vill minnas att det var ännu mer svidande kritik på de internationella sidorna.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
I was there. I was there 22 years ago when Fellowship of the Ring premiered.
Och jag såg den på premiärnatten här i Göteborg. Med tanke på att man hade fått köa en hel natt för att komma över biljetter, tror jag nog att extremt många i publiken var hängivna fans.

Och det var första gången jag upplevde att en biopublik ställer sig upp och applåderar mot filmduken efter en visning.
 
Status
Not open for further replies.
Top