The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
Och att den retar gallfeber pĂ„ denna lilla arga skara ger den redan extra plus i min bok 😁👍
Just detta verkar vara drivkraften för mycket av det som produceras inom film och serier just nu, sÄ du har nog fler sötebrödsdagar att vÀnta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Corey Olsen har helt enkelt fel om dvÀrgarna och skÀgg (och Àr som alltid positiv till allt, det Àr bara hans stil), men vÀrt att se ÀndÄ.

 

Rymdhamster

ÉčǝʇsɯɐɄpÉŻÊŽÉč
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Corey Olsen har helt enkelt fel om dvÀrgarna och skÀgg
SÄg inte hela (för en halvtimme lÄng), men han har ju rÀtt i att JRR inte sa nÄgot om dvÀrgar och skÀgg. Det var Christoffer som gjorde det som jag nu förstÄtt det.

Förvisso baserat pÄ JRRs anteckningar, men han hade ju Àven anteckningar som sa att Vidstige var Bilbo i förklÀdnad, en annan hobbit medmed trÀskor, eller allternativt en alv, att Frodos namn skulle vara Bingo, att Sams namns kulle vara Frodo, och att Pippin och Merry skulle hete Odo och Marmaduke XD.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
SÄg inte hela (för en halvtimme lÄng), men han har ju rÀtt i att JRR inte sa nÄgot om dvÀrgar och skÀgg. Det var Christoffer som gjorde det som jag nu förstÄtt det.

Förvisso baserat pÄ JRRs anteckningar, men han hade ju Àven anteckningar som sa att Vidstige var Bilbo i förklÀdnad, en annan hobbit medmed trÀskor, eller allternativt en alv, att Frodos namn skulle vara Bingo, att Sams namns kulle vara Frodo, och att Pippin och Merry skulle hete Odo och Marmaduke XD.
Det Àr skillnad pÄ tidigare (som Bingo och Trotter) och senare kommentarer. Det hÀr Àr en senare.

Tyckte om öppningen för BlÄ Trollkarlar i Andra Äldern. Tyckte inte om "Sauron anlÀnder i en meteorit", Àven om det onekligen ser ut att vara vad det Àr (det Àr mycket vÀrre om det Àr Gandalf...).
 

Rymdhamster

ÉčǝʇsɯɐɄpÉŻÊŽÉč
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Det Àr skillnad pÄ tidigare (som Bingo och Trotter) och senare kommentarer. Det hÀr Àr en senare.
Absolut! Det Àr vÀldigt viktigt att bara erkÀnna de kommentarer som man sjÀlv gillar och förkasta resten :gremgrin:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,976
Location
Linköping
Är samtliga fanboys pĂ„ internet negativt investerade i serien nu eller hur Ă€r poĂ€ngstĂ€llningen? :)

Att hitta pÄ nyskapande drar sig bolagen för, men om de tar nÄgot med för stark fanbase sÄ överröstas allt av "I tredje appendixen stÄr det att person X har en grÄ kappa men i trailern sÄ Àr den grön, buuuu!". SÄ jag tittar med nÄgon slags skrÀckblandad förtjusning pÄ det hÀr. Trevligt med högbudgetfantasy men fy fasen för att ansvara för ett sÄdant hÀr projekt.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Även om det skulle vara organiserat att nĂ„gon satt igĂ„ng en kampanj för att ge den mĂ„nga downvotes sĂ„ Ă€r 75000 upvotes ingen att skryta om för det som kommer bli vĂ€rldens dyraste serie och som Ă€r baserat i samma vĂ€rld som LOTR böckerna och filmerna som varit oerhört populĂ€ra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Är samtliga fanboys pĂ„ internet negativt investerade i serien nu eller hur Ă€r poĂ€ngstĂ€llningen? :)

Att hitta pÄ nyskapande drar sig bolagen för, men om de tar nÄgot med för stark fanbase sÄ överröstas allt av "I tredje appendixen stÄr det att person X har en grÄ kappa men i trailern sÄ Àr den grön, buuuu!". SÄ jag tittar med nÄgon slags skrÀckblandad förtjusning pÄ det hÀr. Trevligt med högbudgetfantasy men fy fasen för att ansvara för ett sÄdant hÀr projekt.
Jag tror att det Ă€r samma som med Disneys Star Wars eller Wheel of Time. Det vill sĂ€ga att de som antingen Ă€r lyriska eller hatiska Ă€r fanboys som Ă€r i vĂ€ldigt liten minoritet. De flesta ”vanliga” mĂ€nniskor kommer nog att se det som okej underhĂ„llning för stunden, nĂ„got spĂ€nnande att se en fredag tillsammans med familjen.

Personligen hĂ„ller jag helt med dig om att det Ă€r kul med högbudgetfantasy! Jag kommer med största sĂ€kerhet som sĂ€mst ha kul nĂ€r jag ser denna och som bĂ€st tycker jag att den Ă€r gripande pĂ„ riktigt. Vi fĂ„r se, men skoj kommer det nog att bli 🙂
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det Àr skillnad pÄ tidigare (som Bingo och Trotter) och senare kommentarer. Det hÀr Àr en senare.
Framför allt Àr det skillnad pÄ opublicerade texter som Àndrats i senare texter, och opublicerade texter vars innehÄll aldrig blev Àndrat i nÄgon senare text.
Att Vidstiges roll upptogs av en hobbit vid namn Trotter hör till den förra kategorin, medan att alla dvÀrgar har skÀgg hör till den senare kategorin.
 

Rymdhamster

ÉčǝʇsɯɐɄpÉŻÊŽÉč
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Framför allt Àr det skillnad pÄ opublicerade texter som Àndrats i senare texter, och opublicerade texter vars innehÄll aldrig blev Àndrat i nÄgon senare text.
Att Vidstiges roll upptogs av en hobbit vid namn Trotter hör till den förra kategorin, medan att alla dvÀrgar har skÀgg hör till den senare kategorin.
JJR tyckte tydligen om att pilla och Àndra pÄ vÀldigt mycket under skrivandets gÄng. Prövade olika koncept och idéer. Det kÀnns vÀldigt underligt att förutsÀtta att sÄ inte skulle varit fallet Àven hÀr om han hade hunnit skriva Ànnu mer. Allt vi kan sÀga med sÀkerhet Àr att JJR aldrig publicerade nÄgon text som sa att alla dvÀrgar har skÀgg. Alla andra slutsatser Àr rena spekulationer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
JJR tyckte tydligen om att pilla och Àndra pÄ vÀldigt mycket under skrivandets gÄng. Prövade olika koncept och idéer. Det kÀnns vÀldigt underligt att förutsÀtta att sÄ inte skulle varit fallet Àven hÀr om han hade hunnit skriva Ànnu mer. Allt vi kan sÀga med sÀkerhet Àr att JJR aldrig publicerade nÄgon text som sa att alla dvÀrgar har skÀgg. Alla andra slutsatser Àr rena spekulationer.
Vill du bara gÄ pÄ vad han faktiskt publicerade finns nÀstan ingenting av tv-serien kvar. DÄ rÀknas inte Silmarillion heller. Appendix A rÀcker inte lÄngt.

(Vad stÄr det andra J:et i JJR för?)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
JJR tyckte tydligen om att pilla och Àndra pÄ vÀldigt mycket under skrivandets gÄng. Prövade olika koncept och idéer. Det kÀnns vÀldigt underligt att förutsÀtta att sÄ inte skulle varit fallet Àven hÀr om han hade hunnit skriva Ànnu mer. Allt vi kan sÀga med sÀkerhet Àr att JJR aldrig publicerade nÄgon text som sa att alla dvÀrgar har skÀgg. Alla andra slutsatser Àr rena spekulationer.
Vad han faktiskt publicerade var ..... inte sÀrskilt mycket.

Men vi har det hÀr citatet frÄn början av The Hobbit som starkt implicerar att alla dvÀrgar har skÀgg: "[Bilbo's] only comfort was that he couldn't be mistaken for a dwarf, as he had no beard."
Vi vet ocksÄ att mÄnga dvÀrgar i The Hobbit och Lord of the Rings beskrivs med skÀgg, men ingen dvÀrg beskrivs att inte ha skÀgg.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,092
Location
Göteborg
Appendix A rÀcker inte lÄngt.
Som jag redan pÄpekat rÀcker Appendix A och B utmÀrkt som en ram för handlingen. Jag tror till och med att manusförfattare kan föredra att det inte Àr sÄ detaljerat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Jo, att det blir den kvalitetsnivĂ„n (som senaste Star Wars-trilogin, eller WoT) Ă€r vad jag Ă€r orolig över

Blir det lika bra som de bĂ€sta avsnitten av Wheel of Time, The Force Awakenes, The Last Jedi eller The Mandalorian blir jag vĂ€ldigt glad. Blir det lika illa som Rise of Skywalker, Book of Boba Fett eller de sĂ€mre avsnitten av Wheel of Time blir jag mindre glad. Men det var inte kvalitetsnivĂ„n pĂ„ de franschiserna som var min poĂ€ng utan att det som för oss nördar Ă€r superpolariserande dĂ€r en grupp hatar verken med hela sitt hjĂ€rta och en grupp Ă€lska samma verk inte verkar finnas bland ”vanligt” folk. Har aldrig hört vare sig vĂ€nner, kollegor, elever eller slĂ€ktingar uttrycka nĂ„gra starka Ă„sikter om vare sig nya Star Wars eller Wheel of Time. De flesta verkar tycka de Ă€r helt ok men inget man minns.
 

Dr_DĂ€ngrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
det som för oss nördar Ă€r superpolariserande dĂ€r en grupp hatar verken med hela sitt hjĂ€rta och en grupp Ă€lska samma verk inte verkar finnas bland ”vanligt” folk. Har aldrig hört vare sig vĂ€nner, kollegor, elever eller slĂ€ktingar uttrycka nĂ„gra starka Ă„sikter om vare sig nya Star Wars eller Wheel of Time. De flesta verkar tycka de Ă€r helt ok men inget man minns.
Det Àr vÀll inget konstigt , normies Àr inte lika engagerade i Tolkien eller wheel of time eller star wars sÄ som vi nördar Àr utan dom har troligtvis inga Äsikter om hur saker skall eller bör vara i dom franchisen utan ist sÄ engagerar dom sig i huruvida Frölunda skall ha en "Indian" som logga eller ej vilket vi nördar eller iaf jag skiter fullstÀndigt i dÄ jag inte bryr mig om hockey .
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
För de som inte Àr intresserade av Tolkien, Star Wars eller Wheel of Time stÄr inget pÄ spel. Man har inga förvÀntningar, inga föraningar och kÀnner kanske knappt eller inte alls till berÀttelserna. Om slutresultaten blir uselt sÄ mÀrker man aldrig av det, blir det bra sÄ kanske man ser det, och blir det mÀsterligt sÄ upptÀcker man det nog och kan uppskatta det.

Tror Fantasy Àr lite speciellt dÄ det knappt gjordes nÄgon Fantasy under vÀldigt lÄng tid. Det gör fantasyfans svÀltfödda pÄ genren. Och sen fÄr vi nÄgra av historiens bÀsta filmer (LOTR) och serier (GOT 1-4) vilket skickar förvÀntningarna pÄ ny fantasy upp stratosfÀren.

Men man ska nog inse att Fantasy numera blivit en genre likt alla andra och att det kommer lida av samma sjukdomar (politisering, brist pÄ kreativt berÀttande och cooperative greed) som det mesta som görs i serie- och tv-vÀg.

Tror vi kommer fÄ ser en tillvÀnjningsprocess framöver. Inget Terminator fan Alien(s) fan och knappt nÄgot Star Wars fan bryr sig lÀngre om allt skit som slÀpps under dessa brand names.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Tror Fantasy Àr lite speciellt dÄ det knappt gjordes nÄgon Fantasy under vÀldigt lÄng tid. Det gör fantasyfans svÀltfödda pÄ genren. Och sen fÄr vi nÄgra av historiens bÀsta filmer (LOTR) och serier (GOT 1-4) vilket skickar förvÀntningarna pÄ ny fantasy upp stratosfÀren.

Men man ska nog inse att Fantasy numera blivit en genre likt alla andra och att det kommer lida av samma sjukdomar (politisering, brist pÄ kreativt berÀttande och cooperative greed) som det mesta som görs i serie- och tv-vÀg.

Tror vi kommer fÄ ser en tillvÀnjningsprocess framöver. Inget Terminator fan Alien(s) fan och knappt nÄgot Star Wars fan bryr sig lÀngre om allt skit som slÀpps under dessa brand names.
Jag nÀmnde Star Wars och Wheel of Time för att pÄvisa att det inte kommer bero pÄ hardcorefansen om Rings of Power blir en succé eller inte.

Jag Àr fullkomligt ointresserad av att haka pÄ allmÀnna diskussioner om fantasy eller företagspolicys eller kultur i en trÄd om Rings of Power.
 
Status
Not open for further replies.
Top