The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Nä. Silmarillion handlar mest om första åldern och tiden till och med innan dess. Det allra mesta vi vet om andra åldern står faktiskt i appendixen till Return of the King. Om man inte räknar med de ytterligare postumt utgivna anteckningarna, då.
Ja, Silmarillion slutar ju med slutet på första åldern. Akallabeth utspelar sig däremot i andra. Men den är ju separat från Quenta Silmarillion.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Ja, Silmarillion slutar ju med slutet på första åldern. Akallabeth utspelar sig däremot i andra. Men den är ju separat från Quenta Silmarillion.
Akallabeth innehåller lite fler detaljer än Appendix A om just Numenors fall, det är sant. Men den här serien tycks ju mest utspela sig i Eriador ändå.
Då är de första sidorna i Of the Rings of Power and the Third Age mer relevanta. Har inte lusläst dem på sistone, men vid en snabb jämförelse verkar tidslinjen i Appendix B ha med alla de centrala händelserna. Skillnaderna verkar mest vara sånt som att i appendixet står det bara att Gil-galad inte litade på Sauron, och i den längre texten får vi en något längre mening som säger samma sak - plus att Elrond var där också. Betyder det att i serien får de inte visa att Elrond var med på det beslutet? Okej, det kanske vi får mista då, men det är kanske inte så oerhört viktigt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Bombadil är en absolut plåga i boken och ingen bra filmversion hade haft med en enda sekund med honom.
Har sett en intressant tolkning på nätet där han är någon sort uråldrig ondska, som kontrollerar the Barrow-wights samt onda trän i skogen. Just nu bryr han sig inte så mycket, men vill ha bort den där uppkomlingen Sauron.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Apropå Bombadil: I min bild är att det ofta funkar mycket enklare att stryka delar ur en berättelse, eller omtala vissa delar snarare än visa dem, än att ändra deras innebörd eller flytta dem i tid/plats. Gamla skogen och Kummelåsarna är bra exempel från filmerna. Eller vargarnas anfall på vägen mot Morias port, eller att Halbarads kompani inte anländer. Deras frånvaro stör inte alls på samma vis som Alvkompaniets plötsliga uppdykande vid Hornborgen.
 
Last edited:

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Har sett en intressant tolkning på nätet där han är någon sort uråldrig ondska, som kontrollerar the Barrow-wights samt onda trän i skogen. Just nu bryr han sig inte så mycket, men vill ha bort den där uppkomlingen Sauron.
Undrar de får ihop det? Det finns väl ingenting runt Bombadills beskrivning som indikerar annat än godhet, lugn, trygghet etc
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Apropå Bombadil: I min bild är att det ofta funkar mycket enklare att stryka delar ur en berättelse, eller omtala vissa delar snarare än visa dem, än att ändra deras innebörd eller flytta dem i tid/plats. Gamla skogen och Kummelåsarna är bra exempel från filmerna. Eller vargarnas anfall på vägen mot Morias port, eller att Halbarads kompani inte anländer. Deras frånvaro stör inte alls på samma vis som Alvkompaniets plötsliga uppdykande vid Hornborgen.
Nä, strykningar, ändringar och tillägg är lika illa.
Saknar Ghân-buri-Ghân och har alltid stört mig på det i filmen!
Sen kan jag ha förståelse för att man anser sig behöva göra förändringar, men jag hade inte gjort det.

//EvilSpook
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Du är vad han vill att du skall tro. Han har optat sin rollfigur runt Bedräglighet. ;)

Det är som det sägs: "Put enough ranks into Deception, and you won't need any combat skills."
Låter fortfarande som riktigt svag litteraturanalys :)
"Han skulle ju kunna vara ond"
"Vad i texten pekar på det?"
"Asså... ingenting... men möjligheten finns ju"

Möjligheten finns ju att Star Wars utspelar sig i en datorsimulation som existerar i pokemon-världen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Senaste nytt ifrån YouTube är att Amazons rings of power trailer har blivit ratioed på Youtube i UK och är bara 1000 disslikes från att vara ratioed på Youtube i USA.

ratioed för dom som inte vet är när negativa kommentarer och disslikes väger över positiva kommentarer, likes och reposts

Om detta stämmer och inte är fake så kan man ju om man vill se det som en respons ifrån fandomen att dom inte är positivt inställda till Amazons rings of power
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Senaste nytt ifrån YouTube är att Amazons rings of power trailer har blivit ratioed på Youtube i UK och är bara 1000 disslikes från att vara ratioed på Youtube i USA.

ratioed för dom som inte vet är när negativa kommentarer och disslikes väger över positiva kommentarer, likes och reposts

Om detta stämmer och inte är fake så kan man ju om man vill se det som en respons ifrån fandomen att dom inte är positivt inställda till Amazons rings of power
Nästan alltid visar det sig att sånt här är organiserat av en mycket liten skara personer.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nästan alltid visar det sig att sånt här är organiserat av en mycket liten skara personer.
Det finns ju en möjlighet att det är så eller så är fansen rent generellt helt enkelt missnöjda och visar sitt missnöje på ett sätt där dom kan göra sina röster hörda genom tumme ned på Youtube.


Personligen har jag ingen häst med i racet då jag inte är varken tolkien nörd eller Tolkien purist så jag bryr mig inte nått större personligen om hur Amazon valt att tackla the second age men jag följer hur snacket går på olika forum och på Youtube/Twitter mm då jag finner det intressant och Amazons rings of power har om inte annat väckt mycket starka känslor hos Tolkien fanbase.

Vad jag sett och upplever så verkar missnöjet vara spritt över hela spektrumet inom fandomen.
 
Status
Not open for further replies.
Top