The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Och jag såg den på premiärnatten här i Göteborg. Med tanke på att man hade fått köa en hel natt för att komma över biljetter, tror jag nog att extremt många i publiken var hängivna fans.

Och det var första gången jag upplevde att en biopublik ställer sig upp och applåderar mot filmduken efter en visning.
Jag såg den också på premiärnatten och det var den häftigaste bioupplevelsen jag varit med om! 😁 Jag fick dock se den i lilla Växjö, så jag gissar att din premiärnatt var mer maffig än min.

Med det sagt är publikens reaktion på en premiärnatt ingen superbra mätare på hur den efterkommande diskursen runt verket blir, det finns det ju många exempel på. Men ett minne för livet var den premiären absolut :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag såg den också på premiärnatten och det var den häftigaste bioupplevelsen jag varit med om! 😁 Jag fick dock se den i lilla Växjö, så jag gissar att din premiärnatt var mer maffig än min.

Med det sagt är publikens reaktion på en premiärnatt ingen superbra mätare på hur den efterkommande diskursen runt verket blir, det finns det ju många exempel på. Men ett minne för livet var den premiären absolut :)
Det var absolut ett minne för livet.
Jag hade även med mig dottern och sonen, 10 respektive 7 år gamla vid tillfället. Det var absolut ett minne de aldrig glömmer. :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Nej, jag säger att en personlig reflektion av någon som inte är berest och inte träffat särskilt många dvärgar inte är bra belägg för att deklarera att alla dvärgar i hela världen inklusive alla dvärgkvinnor har skägg.

I synnerhet inte eftersom hans uttalande även om det tas för absolut sanning behöver säga något överhuvudtaget om dvärgkvinnor.
Kanske inte det uttalandet isolerat, men i kombination med informationen från appendixen i LoTR att dvärgkvinnor utseendemässigt inte går att skilja från dvärgmän, så är ju den första slutsatsen man drar att dvärgkvinnor måste ha skägg i ungefär samma utsträckning som dvärgmännen. Den andra slutsatsen man kan dra av Bilbos tanke är att en överväldigande majoritet, möjligen alla, av de dvärgar som passerar genom Fylke har skägg.
Bilbo var åtminstone så pass bekant med dvärgar att han omedelbart kände igen dem som dvärgar när de oväntat kom och ringde på hans dörr.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Bilbo var åtminstone så pass bekant med dvärgar att han omedelbart kände igen dem som dvärgar när de oväntat kom och ringde på hans dörr.
Blå Bergen till Bri är en viktig dvärgisk handelsrutt (ursprungligen hela vägen till Erebor och Dale). Hobbitarna i Fylke har med all sannolikhet sett betydligt fler dvärgar än människor (i alla fall om de inte hälsat på i Bri).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Kanske inte det uttalandet isolerat, men i kombination med informationen från appendixen i LoTR att dvärgkvinnor utseendemässigt inte går att skilja från dvärgmän, så är ju den första slutsatsen man drar att dvärgkvinnor måste ha skägg i ungefär samma utsträckning som dvärgmännen.
Eh, nej =) En mer rimlig första slutsats hade nog varit att helt enkelt inte alla dvärgmän har skägg och att skägg därför inte är viktigt krav för att utröna om någon är dvärg eller inte.

Det finns ju gott om exempel även hos människor där det inte är omedelbart uppenbart ifall en person är kvinna eller man om man tar bort "traditionell könskodade uttryck" så som frisyrer och kläder ur ekvationen. Detta även om man bortser från eventuella transrelaterade situationer, och utan att kvinnorna i fråga har något skägg att tala om. Och hos människor är det ju i så fall ofta rösten som kan vara en avgörande faktor men inte ens det är definitivt avgörande alla gånger.

Jag tycker en betydligt viktigare fråga här i så fall är att börja diskutera dvärgars röster, och att de (som nämnts tidigare i tråden tycker jag mig minnas) kanske inte borde låta som bullriga skotska män hela bunten! Kanske något lite mer raspigare och hesare. Typ konstant whiskyröst på alla dvärgar.

Slutligen, rätta mig om jag har fel (För det är mycket möjligt att jag har det!), men talar inte Appendix A uteslutande om Durins folk? Dvs bara en del av alla dvärgar?

Bilbo var åtminstone så pass bekant med dvärgar att han omedelbart kände igen dem som dvärgar när de oväntat kom och ringde på hans dörr.
"Nu ska vi se här, de är uppenbart inte hobbitar. Och de är inte tillräckligt långa för att vara människor eller alver. Undrar vad de då kan tänkas vara...."

Det kanske bara är så att Bilbo är en smula fördomsfull om andra folkslag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det skulle så klart också mycket väl kunna vara så att skägg är en åldersrelaterad sak (hos dvärgmän). Kanske misstas dvärgkvinnor bara regelbundet för att vara ynglingar.

Det är ju en rätt klassisk trope när det kommer till kvinnor i drag, om inte annat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Det skulle så klart också mycket väl kunna vara så att skägg är en åldersrelaterad sak (hos dvärgmän). Kanske misstas dvärgkvinnor bara regelbundet för att vara ynglingar.
Dvärgar föds med skägg. "Naugrim have beards from the beginning of their lives, male and female alike" (War of the Jewels).

(Jag fattar inte riktigt behovet att argumentera mot något som är helt entydigt i texterna...)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Dvärgar föds med skägg. "Naugrim have beards from the beginning of their lives, male and female alike" (War of the Jewels).

(Jag fattar inte riktigt behovet att argumentera mot något som är helt entydigt i texterna...)
Se alla mina tidigare uttalanden om texter som JRR aldrig publicerade och vad jag tycker om deras pålitlighet =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Se alla mina tidigare uttalanden om texter som JRR aldrig publicerade och vad jag tycker om deras pålitlighet =)
TV-folket verkar onekligen ha samma inställning till källorna, att de mest är jobbiga.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag tycker en betydligt viktigare fråga här i så fall är att börja diskutera dvärgars röster, och att de (som nämnts tidigare i tråden tycker jag mig minnas) kanske inte borde låta som bullriga skotska män hela bunten! Kanske något lite mer raspigare och hesare. Typ konstant whiskyröst på alla dvärgar.
Det finns ingen som helst anledning att tro att dvärgar låter som skottar. Inte heller någon anledning att tro att de har större alkoholkonsumtion än andra raser.
JRRT baserade dvärgarnas språk (Khuzdul) på semitiska språk, främst då hebreiska.
Han jämförde även dvärgar med judar i andra avseenden, främst då syftande på att bägge är folk som i många fall lever i landsflykt men håller hårt i sin egen kultur och språk.

Att de skulle ha någon slags whiskyröst passar inte bra ihop med beskrivningen av deras sång i The Hobbit.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
TV-folket verkar onekligen ha samma inställning till källorna, att de mest är jobbiga.
"Källor" =)

Tolkiens dvärgar hade funnits i utgiven form i 57 år in Christopher klampade in och bestämde att alla kvinnliga dvärgar skulle ha skägg.

57 år av att folk bildad sina egna uppfattningar och myter och sanningar.

Det är tur att tv-folket har en betydligt mer rimlig inställning till saker och ting =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det finns ingen som helst anledning att tro att dvärgar låter som skottar. Inte heller någon anledning att tro att de har större alkoholkonsumtion än andra raser.
JRRT baserade dvärgarnas språk (Khuzdul) på semitiska språk, främst då hebreiska.
Han jämförde även dvärgar med judar i andra avseenden, främst då syftande på att bägge är folk som i många fall lever i landsflykt men håller hårt i sin egen kultur och språk.
Jo ja vet. Likväl: skottar. Ett betydligt viktigare och mer relevant ämne än om dvärgkvinnor har skägg i mitt tycke. Men likväl är skägget det folk verkar rasa över.

Inconceivable!

Att de skulle ha någon slags whiskyröst passar inte bra ihop med beskrivningen av deras sång i The Hobbit.
Åhå? Jag får läsa om det kapitlet. Själv tycker jag en schysst whiskeyröst skulle göra sig fantastiskt bra med den sången =)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
"Källor" =)

Tolkiens dvärgar hade funnits i utgiven form i 57 år in Christopher klampade in och bestämde att alla kvinnliga dvärgar skulle ha skägg.

57 år av att folk bildad sina egna uppfattningar och myter och sanningar.

Det är tur att tv-folket har en betydligt mer rimlig inställning till saker och ting =D
Nu blandar du ihop saker och ting lite granna.

Att dvärgkvinnor ser likadana ut som dvärgmän är något som JRRT skrev, inte Christopher Tolkien.

Att alla dvärgmän har skägg är en ganska vedertagen uppfattning bland folk - åtminstone framställs de så i nästan all fantasy där dvärgar förekommer. JRRT skrev kanske inte explicit att alla dvärgmän har skägg i någon text som publicerades under hans livstid, men det är den tolkning de allra flesta har gjort.

Så att dvärgkvinnor har skägg är inget som Christopher hittat på, utan helt enkelt den logiska slutsatsen av dessa fakta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Det blir ett mycket fattigare Midgård om det enda man erkänner är Bilbo och Trilogin.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det blir ett mycket fattigare Midgård om det enda man erkänner är Bilbo och Trilogin.
Man kan inspireras av allt Christopher gett ut även om man inte ser det som 100% sanning.

Det öppnar istället upp för allsköns nya möjligheter och mysterier.

En miljardär är tekniskt sett mycket fattigare än en biljardär, men fortfarande tillräckligt rik för att "fattig" ska vara ett rätt märkligt ord att använda i sammanhanget =D
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Det öppnar istället upp för allsköns nya möjligheter och mysterier.
Varför skulle jag vilja se egna dubiösa påfund som direkt bryter mot vad Tolkien själv skrev i en TV-serie? Vill man skriva eget, skriv en ny fantasy-serie i stället. Alltså, vad är poängen (undantaget det uppenbara, marknadsföringen) med att göra en adaptering som systematiskt bryter mot källmaterialet? Den här tanken att man kan bättre än den ursprungliga författaren, när man verkligen inte kan det, är den kanske enskilt vanligaste anledningen till att adapteringar suger. Man ser på Game of Thrones hur bra det gick när man började hitta på egna saker i stället för att använda källmaterialet. Det är väldigt ovanligt att tv-manusförfattare är bra på handling eller världsbygge (eftersom de är vana att fokusera på karaktärer och dialog).

Och så blir det meteorit-Sauron eller vad det nu är.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Nu blandar du ihop saker och ting lite granna.

Att dvärgkvinnor ser likadana ut som dvärgmän är något som JRRT skrev, inte Christopher Tolkien.
Jag vet inte vad det är jag blandar ihop tänker du? Tolkien skrev i appendixet att andra folk inte riktigt kunde skilja på dvärgmän och dvärgkvinnor. Inget om skägg.

Skägg nämns först i War of the Jewles som gavs ut av Christopher 57 år (om jag räknade rätt) efter att The Hobbit gavs ut.

Att alla dvärgmän har skägg är en ganska vedertagen uppfattning bland folk - åtminstone framställs de så i nästan all fantasy där dvärgar förekommer. JRRT skrev kanske inte explicit att alla dvärgmän har skägg i någon text som publicerades under hans livstid, men det är den tolkning de allra flesta har gjort.
Mig veterligen är det tvärt om ett hett debaterat ämne inom fantasy så fort det kommer på tal. Vad som är "en vedertagen uppfattning" oh "vad de flesta har gjort för tolkning" verkar båda sidorna ha olika åsikt om, och ingen av sidorna har vad jag vet kunnat presentera några som helst siffror för att backa upp såna påståenden =)

Fast I världens störta fantasyrollspel verkar det vara väldigt vanligt förekommande att avbildade dvärgkvinnor _inte_ har skägg =)

Det är så klart svårt att säga hur många av de dvärgar som har skägg som skulle kunna vara kvinnor, så vilken sida som är mest dominerande där vill inte uttala mig om =D

Men jag vill minnas att diskussionen om i fall dvärgkvinnor har skägg eller inte går tillbaka hela vägen till Gary Gyxax dagar.

Så att dvärgkvinnor har skägg är inget som Christopher hittat på, utan helt enkelt den logiska slutsatsen av dessa fakta.
Heh, knappast. Christopher var den som satte ihop och gav ut War of the Jewles, vilket mig veterligen är första gången det "bekräftas" att dvärgkvinnor i midgård skulle ha skägg (se mina tidigare inlägg angående vad jag anser om relevansen för vad Christopher gett ut).

Och tar man bort den inflikningen är skägg på alla dvärgkvinnor möjligen en väldigt långsökt extrem slutsats man kan dra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Varför skulle jag vilja se egna dubiösa påfund som direkt bryter mot vad Tolkien själv skrev i en TV-serie?
Jag vet inte varför du skulle vilja se det, men för min del låter en TV-serie som slaviskt försöker följa förlagan rätt poänglös. Jag ser hellre deras egna take på det.

Omskapande och nyskapande.

Den här tanken att man kan bättre än den ursprungliga författaren, när man verkligen inte kan det,
Well, nu var ju ursprungsförfattaren inte mycket att hurra för heller så det är bra att de strävar efter förbättringar...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag vet inte varför du skulle vilja se det, men för min del låter en TV-serie som slaviskt försöker följa förlagan rätt poänglös. Jag ser hellre deras egna take på det.
Jag vill se dem jobba inom premisserna, inte dumpa dem så fort de tror att de har kommit på en bättre idé. För det har de nästan säkert inte.

Och jo, det ser ju onkeligen ut som om de är ute efter att "rätta" Tolkien, så du kommer nog att vara gladare än jag.
 
Status
Not open for further replies.
Top