The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Jahaja, där ser man. Det innebär alltså att Amazon begår ett kontraktsbrott om de inte producerar en ny säsong oavsett hur säsong 1 går då den inte är längre än 8 avsnitt?
Ingen aning så klart. Amazon ska dock ha bundit upp sig för säsong 2 redan, så det kan ju ha med det att göra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Om det verkade som att jag tycker att folk ska göra det vill jag vara tydlig med att så är inte fallet.
Nej får man inte intrycket av. Däremot skulle jag gärna höra mer om vad du och andra konkret tycker verkar bra. Jag behöver peppas med positiva vinklar från folk som gillar källmaterialet 🙂.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det har varit känt ett tag att Amazon har vad som verkar ha framkommit i olika artiklar köpt rättigheterna till Bilbo , fellowship of the ring, the two towers och return of the king samt appendixet .


"Speaking to Vanity Fair, Payne detailed they did not have the rights to much of Tolkien’s writings on the Second Age.

He explained, “We have the rights solely to The Fellowship of the Ring, The Two Towers, The Return of the King, the appendices, and The Hobbit. And that is it. We do not have the rights to The Silmarillion, Unfinished Tales, The History of Middle-earth, or any of those other books."
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Nej får man inte intrycket av. Däremot skulle jag gärna höra mer om vad du och andra konkret tycker verkar bra. Jag behöver peppas med positiva vinklar från folk som gillar källmaterialet 🙂.
Det är ju inte så jättemycket vi har att gå på rent konkret, så det jag gillar är det jag sett i trailern. Jag tycker att den har en bra stämning, att den verkar episk, det verkar som att vi kommer att få se ett antal individers öden knytas samman genom stora världsomvälvande händelser vilket är ett upplägg som jag gillar. Jag gillar designen på det mesta, förutom hon som har nötter i håret. Jag har liksom inte förstått vad det finns att inte gilla. Argumenten mot serien tycks vara ”Serien tar sig friheter gentemot källmaterialet och därför kommer det nog att vara dåligt” och det resonemanget kan jag inte förstå. Främst för att många av mina favoritfilmer baseras på ett källmaterial de förhållit sig väldigt löst till. Jag förstår inte varför det per automatik skulle göra verket dåligt.

Men det ska sägas att jag tycker att Peter Jacksons The Hobbit är en fantastisk trilogi, och det känns det som att jag är ensam i hela världen att tycka. Jag älskar även MERP och många tycker att det spelet är ett hån mot Tolkien, och jag gillar Nick Perumovs fanfictionberättelse som utspelar sig i Midgård. Så jag är nog lite motvalls rådande konsensus 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Det är ju inte så jättemycket vi har att gå på rent konkret, så det jag gillar är det jag sett i trailern.
Fast det har också skrivits en hel del om intrigen och skaparnas syn på vad de gör i olika intervjuer, som det går att fundera kring.

Tre saker jag tycker verkar bra:
  • Jag håller med om att det mesta ser ut att vara snyggt gjort.
  • Jag tror att Galadriel är ett bra val som första säsongens centrala karaktär.
  • Jag har hela tiden tyckt att en skildring av de folk som koloniseras av Numenor/hamnar under skuggan vore intressant, som en spegling mot resten berättelsen. Det kanske inte är vad Arondir-Bronwyn-tråden är men den skulle kunna vara det.
Argumenten mot serien tycks vara ”Serien tar sig friheter gentemot källmaterialet och därför kommer det nog att vara dåligt” och det resonemanget kan jag inte förstå.
Självklart leder inga sådana val till att något automatiskt blir dåligt, det är givetvis ett förenklat argument. Allt är en fråga om vad som ändras och hur. Samtidigt, att anföra att det kan bli bra oavsett vad som ändras är lika tunt det i så fall. För egen del är det mer intressant att titta på vad de säger att de vill ändra och värdera det utifrån vad jag tycker är viktigt för min uppskattning av källmaterialet.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Två ändringar att fundera över:
  • Den kraftigt hoptryckta tidslinjen.
  • Introduktionen av hobbitar.
För mig riskerar den första att göra temat om människans rädsla för döden mindre kraftfullt och jag klurar på hur de tänker representera det istället för genom tidens gång, om alls (jag skulle nog sakna temat om det inte var med).

Valet att ha med hobbitar känns mer bara konstigt. I trilogin är de ställföreträdande engelsmän och protagonister. Men vad ska de vara i andra åldern? Här finns kanske en tanke jag inte kan se. Tänker de använda dem som ram - hobbitar som berättar sagor för varandra om svunna tider? Det skulle kunna funka. Fast med ledning av vad som visats och skrivits tror jag egentligen inte det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
En sak jag tänkte på precis nu när jag reflekterade över att både Bronwyn och Halbarad låter som typiska nordmannanamn och därför möjligen är i "fel" kontext. Språk som bärare av kultur och historia är ju stor grej hos Tolkien och en av grunderna till hela hans legendarium. Har något läst eller sett något om hur serien tänker här? Självklart kan de inte göra den på sindarin men att bibehålla namnkonventioner från de fiktiva språken i deras respektive miljö är ju en genväg till en känsla av autencitet, så jag hoppas de håller kvar vid dem.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
En sak jag tänkte på precis nu när jag reflekterade över att både Bronwyn och Halbarad låter som typiska nordmannanamn och därför möjligen är i "fel" kontext. Språk som bärare av kultur och historia är ju stor grej hos Tolkien och en av grunderna till hela hans legendarium. Har något läst eller sett något om hur serien tänker här? Självklart kan de inte göra den på sindarin men att bibehålla namnkonventioner från de fiktiva språken i deras respektive miljö är ju en genväg till en känsla av autencitet, så jag hoppas de håller kvar vid dem.
Halbarad är ett namn på sindarin, och bärs av en av de utbygdsjägare som kommer söderut för att bistå Aragorn, så det behöver inte nödvändigtvis vara nordligt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Jag tog tid på mig att se trailern och nu har jag tagit mig tid på mig att kommentera den: jag fan trailer lite meh, vist den var snygg men personlighets lös, lite om med Drakens Återkomst trailern så kändes den rätt så generisk. Hoppas att kommande trailers visar lite mer karaktär.

Tänker inte kommentar något på vad vi ser (jätte älghorn burna på ett väldigt intressant sätt, folks hudfärger, ryktade hobbitar) eftersom det fullt möjligt att det kommer få en i-världen förklaringar i kommande trailar/själva serien.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Halbarad är ett namn på sindarin, och bärs av en av de utbygdsjägare som kommer söderut för att bistå Aragorn, så det behöver inte nödvändigtvis vara nordligt.
Helt rätt, fel av mig. Och fel även på namnet, karaktären heter Halberd. Som vapnet på engelska.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Fast det har också skrivits en hel del om intrigen och skaparnas syn på vad de gör i olika intervjuer, som det går att fundera kring.
Jo precis, men en intrig är ju något väldigt vagt. Den sämsta intrig kan ju bli en alldeles fantastisk historia om den utförs på ett bra sätt och vice versa. Jag har väldigt svårt att generellt få positiva eller negativa känslor för en intrig då reaktionen på en sådan blir ”Det här gillar jag inte gör det är inte historien jag vill se” istället för ”Det här gillar jag inte för att historien är dåligt berättad eller framförd”. Jag har försökt att i så stor mån som möjligt inte ha förutfattade meningar om serier/filmer då de säger så lite om det färdiga verket. Jag var exempelvis nära på att bojkotta Blade Runner 2049 när jag hörde att Harrison Fords Deckard skulle vara med då jag tyckte att det pissade på tematiken i den första filmen. Och den visade sig vara nästan bättre än originalet. Jag tyckte att Prometheus’ intrig av att vara en alienfilm utan xenomorphs var alldeles fantastisk och det visade sig vara en av de sämsta filmer jag sett. Det finns otaliga fler exempel men jag vill inte vara långrandig. Min erfarenhet säger mig att vara intrigen säger väldigt lite om hur bra en film eller serie kommer vara. Jag vill gärna veta så lite om ett verk innan jag tar mig an det. Jag undviker gärna att se hela trailern också, nöjer mig ofta med de första sekunderna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Helt rätt, fel av mig. Och fel även på namnet, karaktären heter Halberd. Som vapnet på engelska.
Jag måste vara den som är den och säga att du har fel igen , Han heter Halbrand.

Om det syftas på på karaktären ifrån rings of power.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Tvek. Hur många har läst böckerna jämfört med känner till/sett filmerna?

Game of Thrones blev inte stort för att alla hade läst böckerna. Majoriteten av alla som kollar Marvel-filmer har aldrig läst en serietidning om Captain America.
Det är betydligt mer komplicerat än så. Fansen kan visserligen vara ett mindre antal, men de är helt oproportionerligt viktiga för hur det går. Anledningen är att det är de som syns och hörs mest, de som kompisar frågar om det här nya som kommer, och så vidare.

Hur många adapteringar har gått bra där fansen avskyr den, liksom? Det är som minimum mycket ovanligt. Punisher-filmerna är de närmsta jag kan komma på. Kanske Foundation om den håller sig gående ett par säsonger till.

Hardcore serietidningsnördarna ogillar MCU, hardcore bokfansen ogillar Game of Thrones-serien (efter några säsonger in iallafall). Such is the price of adaption.
Det förra tror jag inte ens är sant. Det senare... du kanske har märkt att alla tycker så?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Ja, man ska inte underskatta fanatikernas förmåga för att sabba allas roliga. Antingen ska alla ha kul på deras sätt, eller så ska ingen få ha kul! Även om det innebär att de måste börja föra ett propagandakrig för att åstadkomma det =D

Det är inte en bra sak, skall sägas.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Det senare... du kanske har märkt att alla tycker så?
Nej, verkligen inte. Det stämmer visserligen att en högljudd skara än idag, flera år senare, inte kan låta bli att spy galla närhelst tillfälle ges, men det innebär inte att alla andra håller med.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Nej, verkligen inte. Det stämmer visserligen att en högljudd skara än idag, flera år senare, inte kan låta bli att spy galla närhelst tillfälle ges, men det innebär inte att alla andra håller med.
Glad om du gillade säsong 8! Men saker som User-betyg på Metacritic visar att de senare säsongerna också är de mindre populära generellt, där betygen sjunker dramatiskt från säsong 6 och framåt, och kraschar genom golvet i den sista.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Vet inte hur man ser betyg per säsong. Men när jag kollar på metacritic verkar betyget vara baserat på input från 1127 personer. Jag gissar att det var många, många fler som faktiskt såg serien.

Frågan är så klart om de där tusen är tillräckligt många för att vara representativt. Jag har ofta grunnat över vilken typ av personer som faktiskt reggar sig på sidor som metacritic och rotten tomatoes, och om de är tillräckligt vitt skilda för att representera helheten.

Jag vet sen länge att "communityn" inte är nödvändigtvis samma sak som "de som väsnas online" och misstänker att det kan vara applicerbart även här.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag vet sen länge att "communityn" inte är nödvändigtvis samma sak som "de som väsnas online" och misstänker att det kan vara applicerbart även här.
I det här fallet korresponderar det också rätt väl mot vad rescensenterna tyckte.

Sedan finns det goda skäl att det blir så här också. När folk är fans av något, betyder det att de uppfattar kvaliteter hos det. Om den som gör en adaptering då struntar i de kvaliteterna och försöker hitta på något eget i stället, sjunker chansen att det blir bra dramatiskt - det är ju just de uppfattat bra sakerna man skippar!

Det finns definitivt detaljer hos Peter Jacksons som jag inte gillar (dödskallavinen, Legolas surfande, en del Gimli), men de är just detaljer. Han försöker inte bryta tematik eller skriva in sitt eget budskap. Jämför med Foundation, som tar budskapet "det som spelar roll i historien är de breda socio-ekonomiska förändringarna, inte individerna" och ersätter det med att heroiska individer som rusar omkring och löser saker är det enda som spelar någon roll...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: abe
Status
Not open for further replies.
Top