The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Vad gäller de sista (enligt mig bedrövliga) säsongerna av Game of Thrones så är de enda personer jag känner som var riktigt sura på hur mycket sämre de blev nördar. De mer ”normala” vännerna samt kollegor rykte mest på axlarna och brydde sig inte särskilt mycket. Hade faktiskt ett samtal i förrgår med två vänner som kollar om serien nu. Jag frågade hur de orkar ta sig igenom de sista usla säsongerna och de tyckte på axlarna och sa typ ”Äsch, det är underhållning”.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag frågade hur de orkar ta sig igenom de sista usla säsongerna och de tyckte på axlarna och sa typ ”Äsch, det är underhållning”.
Fast det låter väl mer som att de inte brydde sig så mycket om kvaliteten? Skulle man sätta dem på att se om allt och betygsätta varje avsnitt skulle de nog komma fram till det sedvanliga de med.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Glad om du gillade säsong 8! Men saker som User-betyg på Metacritic visar att de senare säsongerna också är de mindre populära generellt, där betygen sjunker dramatiskt från säsong 6 och framåt, och kraschar genom golvet i den sista.
Nu har jag ju inte uttalat mig om vad jag tyckte om åttonde säsongen, men for the record så tyckte jag att den var för kort för ståryn den ville leverera, och att den överlag hade en del bra och en del dåliga delar. Det är inte en av de bättre säsongerna i mitt tycke. Men vad jag tycker och inte tycker spelar egentligen ingen roll; poängen är att människor som verkligen hatar slutet av serien (eller kanske t.o.m. sista tredjedelen av den) känner sig nödgade att hela tiden hävda att alla andra minsann också gjorde det.

När det gäller Metacritic så är det endast typ 1000–1500 personer som uttalat sig om de flesta säsongerna, när det var miljontals människor som tittade på den. Men även om man går med på att användarbasens åsikter motsvarar vad tittarna överlag tyckte (och det finns absolut argument emot att så skulle vara fallet), så är det inte alls såpass nattsvart som folk vill göra gällande. Du skriver ovan att det alltså var en dramatisk dykning i betyg fr.o.m. säsong 6. I själva verket ser det ut såhär:

Säsong 1: 9,1Säsong 2: 9,1Säsong 3: 9,2Säsong 4: 9,2Säsong 5: 8,2Säsong 6: 8,3Säsong 7: 7,8Säsong 8: 4,1

Vill man göra gällande att det skedde en dramatisk förändring mellan säsong sju och åtta så känns det helt befogat. Fr.o.m. sjätte säsongen däremot? Nej, den fick ju t.o.m. bättre betyg än den femte. Och även om man tittar specifikt på betygen för den åttonde säsongen så är det ungefär 800 personer som varit jättearga, 200 som tycker att det var varierad kvalitet, och 400 som var positiva. Givetvis en enorm försämring gentemot tidigare säsongers betyg, men:
• Alla tycker inte att det var skit. Inte ens nästan alla. Inte i närheten. Det är typ lite mer än hälften.
• Det är endast den sista säsongen där det är en avgörande skillnad i mottagande. Inte de sista tre, eller »såfort man valde att frångå böckerna«.

I det här fallet korresponderar det också mot vad rescensenterna tyckte.
Mjäe, Critic Score för säsong åtta ligger på 75, »generally favorable reviews«.

– · – · – · – · –

Nu kan man ju tycka att allt det här är egentligen inte alls har någon direkt koppling till trådämnet, som ju berör en helt annan TV-serie, men jag tycker ändå att det finns en relevans här för hur man skall hantera och bedöma fansens och »fansens« reaktioner på det som har visats hittills. Angående materialet i sig så, tja, själv tycker jag att en del grejer ser bra ut, en del annat … less so. Vi får se. Jag känner mig inte jättehypad, men å andra sidan så är det pandemier och krig och annan skit i bakgrunden, så det kan ju ha med det att göra också.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Vad gäller de sista (enligt mig bedrövliga) säsongerna av Game of Thrones så är de enda personer jag känner som var riktigt sura på hur mycket sämre de blev nördar. De mer ”normala” vännerna samt kollegor rykte mest på axlarna och brydde sig inte särskilt mycket. Hade faktiskt ett samtal i förrgår med två vänner som kollar om serien nu. Jag frågade hur de orkar ta sig igenom de sista usla säsongerna och de tyckte på axlarna och sa typ ”Äsch, det är underhållning”.
De ”normala” personer jag känner som sett serien tycker egentligen inte serien är så värst bra och kollade inte på serien från början utan först när den hypats upp och hela stan var affischerad inför varje ny säsong.

Med andra ord hade dem aldrig sett den om det inte var för att den fick så bra respons från fansen under de första säsongerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Fast det låter väl mer som att de inte brydde sig så mycket om kvaliteten? Skulle man sätta dem på att se om allt och betygsätta varje avsnitt skulle de nog komma fram till det sedvanliga de med.
Klart de tyckte att de tidigare säsongerna var bättre. Min poäng handlade om det du, @Rymdhamster och @Selly pratade om rörande hur investerade folk är och om de nödvändigtvis behöver vara samma folk som reggar sig på filmsidor och sätter betyg.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Med andra ord hade dem aldrig sett den om det inte var för att den fick så bra respons från fansen under de första säsongerna.
Ja, det är mitt argument för varför fansen har en betydelse som långt överskrider deras antal. Om inte ens de som borde gilla det gillar det, har man problem. Särskilt som de personerna också bryr sig mer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag vet inte, Game of Thrones sågs ju av de allra flesta redan från första säsongen. De som gjorde så att jag fick upp ögonen för serien var dels min mamma och dels min roomie i Barcelona och ingen av dom var fans. Jag minns det som att många fans var sura för att de ändrat så mycket.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Ja, det är mitt argument för varför fansen har en betydelse som långt överskrider deras antal. Om inte ens de som borde gilla det gillar det, har man problem. Särskilt som de personerna också bryr sig mer.
Är det ett välkänt varumärke à la Star Wars så kommer massa dönickar dyka upp i salongen eller framför rutan oavsett vad fansen tycker eller hur dåligt det är.

Huruvida Sagan om ringen - speciellt med den apokyfiska titeln Rings of power - kommer locka dessa zombies utan fansens draghjälp låter jag vara osagt.

GoT var helt okänt för allmänheten och är därför ett bra exempel på en serie som bars upp av fansen. Men när kreti och pleti checkat in kunde man massakrera serien utan att det gjorde något vad original-fansen tyckte.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag känner att jag mer och mer får vatten på kvarnen vad gäller mitt tidigare inlägg: ”Men jag tycker inte att det är särskilt roligt att ha låga förväntningar, och utan att vara elak så måste jag erkänna att jag efter att ha läst och sett inlägg från personer med låga förväntningar inte direkt avundas dem och vill byta med dem. Jag får uppfattningen att jag helt enkelt har roligare och är mer lycklig än dem 🙂

Angående fans så vill jag åter igen hänvisa till artikeln jag tidigare länkade som jag tror att kanske en del personer missade: https://www.escapistmagazine.com/wh...UW5__23pj-s999EY2iVO6dNtr-rs5QVZ3MzYGXAhHe0LY
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag känner att jag mer och mer får vatten på kvarnen vad gäller mitt tidigare inlägg: ”Men jag tycker inte att det är särskilt roligt att ha låga förväntningar, och utan att vara elak så måste jag erkänna att jag efter att ha läst och sett inlägg från personer med låga förväntningar inte direkt avundas dem och vill byta med dem. Jag får uppfattningen att jag helt enkelt har roligare och är mer lycklig än dem 🙂
Är en intressant filosofisk fråga som redan den gamle Sokrates funderade på. Du kan mycket väl ha rätt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alla I min omgivning såg på GoT, då inte bara den självklara nördskaran med vänner utan också min nu 63 åriga mor och hennes gäng med vänner i samma ålder. Min fru tittade på serien och alla hon arbetar och arbetade med tittade också på GoT och av alla nämnda så var det nog bara en liten del av mitt nördgäng till vänner som var riktiga fans av settingen innan serien började visas. Trots detta så var alla de jag nämnt väldigt besvikna efter sista säsongen. Jag kommer ihåg vad en av min mors vänner sa, ”Det hade varit bättre om The Night King bara dödat alla karaktärer”. Min fru sa ”Och den här serien har vi varit fokuserade på i nästan tio år, vilket slöseri med tid…”. Jag själv och den av mina vänner som var och är mest investerad vägrar helt enkelt att se serien som ”det riktiga slutet” och vi hoppas fortfarande på att det blir två böcker till som inte fuckar upp det fullt lika mycket som serien gjorde.

Min upplevelse är självklart helt anekdotisk och jag tänker inte hävda att jag vet sanningen, men min personliga uppfattning är att även de som inte är lika fanatiska över detaljer som vi här på forumet, ja även ”normies” ogillade i stor utsträckning slutet och med det den sista säsongen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Är en intressant filosofisk fråga som redan den gamle Sokrates funderade på. Du kan mycket väl ha rätt.
Jag vet inte om det var menat som en subtil diss, fast den som skulle göra en sån diss har helt missuppfattat Sokrates, så jag tar det som en komplimang och tackar så mycket 🙂
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag vet inte om det var menat som en subtil diss, fast den som skulle göra en sån diss har helt missuppfattat Sokrates, så jag tar det som en komplimang och tackar så mycket 🙂
Inte egentligen, även om jag förstås att den kan tolkas så. Tycker uppriktigt sagt det är en intressant och relevant frågeställning. Var på vippen att göra en ny tråd om det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Min upplevelse är självklart helt anekdotisk och jag tänker inte hävda att jag vet sanningen, men min personliga uppfattning är att även de som inte är lika fanatiska över detaljer som vi här på forumet, ja även ”normies” ogillade i stor utsträckning slutet och med det den sista säsongen.
Din upplevelse stämmer helt överens med min 🙂 Jag kanske var otydlig och jag ber om ursäkt för det, men jag menade aldrig att ”vanligt” folk inte tyckte illa om slutet, bara att det inte var en nog deal för dem. Sen att din fru och din mor (och min mor och min f.d. roomie) benämns som zombies och kreti och pleti av andra som kallar sig fans, det tycker jag är mer trist än slutet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag känner att jag mer och mer får vatten på kvarnen vad gäller mitt tidigare inlägg: ”Men jag tycker inte att det är särskilt roligt att ha låga förväntningar, och utan att vara elak så måste jag erkänna att jag efter att ha läst och sett inlägg från personer med låga förväntningar inte direkt avundas dem och vill byta med dem. Jag får uppfattningen att jag helt enkelt har roligare och är mer lycklig än dem 🙂

Angående fans så vill jag åter igen hänvisa till artikeln jag tidigare länkade som jag tror att kanske en del personer missade: https://www.escapistmagazine.com/wh...UW5__23pj-s999EY2iVO6dNtr-rs5QVZ3MzYGXAhHe0LY
Jag tror du har rätt och fel på samma gång här :) Jag kan än en gång bara tala för mig själv och jag vet att om jag hypar mig själv inför någon serie eller film för mycket så riskerar jag på riktigt att bli djupt deprimerad om serien eller spelet visar sig vara skit. Om jag har hopp om att en serie eller spel ska bli bra samtidigt som jag är skeptisk mot att hypa mig allt för mycket, ja så brukar min egen ”lycka” klara av att hålla sig som mest stadig. Så jag har verkligen förhoppningar på en hel del fantasy som är på väg, men jag tänker inte svepas med och bli för uppspelt då jag då riskerar att bli extremt besviken. Men det är svårt, tror det ligger i nördens natur att ”go all in” och att det är svårt att just hitta det där perfekta mellanläget.

Men visst är det roligare att läsa när folk är optimistiska, speciellt i den tid vi lever i nu. Så med det sagt så hoppas jag att Amazon vet vad de gör och om det inte blir likt böckerna så hoppas jag att det kan vara underhållande ändå.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Inte egentligen, även om jag förstås att den kan tolkas så. Tycker uppriktigt sagt det är en intressant och relevant frågeställning. Var på vippen att göra en ny tråd om det.
Då tackar jag helhjärtat och ger dig en kram, även jag uppriktigt ❤
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Tolkien är väll inte ens nördigt? Alltså, jättemånga har läst Sagan om Ringen och/eller Hobbit. Det är mainstream. Anledningen till att folk inte läst Silmarillion är ju för att den suger och inte är en riktig/färdig bok. Att folk läser den texten som om den vore något att plugga in är inte så mycket att de är nördigare än allmänheten så mycket som att de står ut mer med tråkiga saker längre. Så folket som klagar över detaljerna är i det här fallet oundvikligen samma människor som orkar läsa Silmarillion. Den grejen är inte sann för serietidningsgrejerna (serietidningar är lättlästa och färgglada) eller Star Wars (tie-in materialet som är canon är tecknade filmer som är lätta och färgglada).
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Vad gäller de sista (enligt mig bedrövliga) säsongerna av Game of Thrones så är de enda personer jag känner som var riktigt sura på hur mycket sämre de blev nördar. De mer ”normala” vännerna samt kollegor rykte mest på axlarna och brydde sig inte särskilt mycket. Hade faktiskt ett samtal i förrgår med två vänner som kollar om serien nu. Jag frågade hur de orkar ta sig igenom de sista usla säsongerna och de tyckte på axlarna och sa typ ”Äsch, det är underhållning”.
Det intressanta med Game of Thrones är ju att, även om det förvisso bara var vi boksnobbar som tog personligt hur kass den var/blev som adaptation... så är den idag typ bortglömd, efter att för inte många år sedan alls varit ett superfenomen som alla pratade om hela tiden. Vem pratar om GoT idag, hur många GoT-memes ser man? Den imploderade verkligen totalt och bara försvann ur det allmänna medvetandet väldigt fort.

(Vilket både är tillfredsställande då vi "fick rätt" och otillfredsställande då det är lite som att vinna en diskussion på internet genom att motståndaren raderar hela tråden, men... ;) )
 
Status
Not open for further replies.
Top