The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Jag har nyligen lyssnat på analys av The Nature of Middle-Earth, och Elrond är ung. Kom ihåg att han är född mot slutet av Första åldern - han är fullvuxen och så i Andra åldern, men litet av en spoling med alviska mått mätt fortfarande. Något av en yngling vid Sista Alliansen.
Medges. Tänkte på det innan jag skrev också. Men det är väl helt enkelt så att för unga skådespelare inte rimmar med min bild hur Tolkiens alver ser ut, där allt fysiskt åldrande skalas bort de första 100 åren. Därefter kvittar det om de är 400 eller 1500 år. Den tidlöshet jag föreställer mig (jag vet om Cirdan, jag väljer att bortse från det undantaget) tycker jag förmedlas bäst av människor som är aningen äldre.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Står också i artikeln att de kommer skita i att följa tidslinjen och tar sig en del kreativa friheter, vilket är förståeligt, men lite trist....

" In the novels, the aforementioned things take place over thousands of years, but Payne and McKay have compressed events into a single point in time. It is their biggest deviation from the text, and they know it’s a big swing. “We talked with the Tolkien estate,” says Payne. “If you are true to the exact letter of the law, you are going to be telling a story in which your human characters are dying off every season because you’re jumping 200 years in time, and then you’re not meeting really big, important canon characters until season four. Look, there might be some fans who want us to do a documentary of Middle-earth, but we’re going to tell one story that unites all these things.”
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Ja tack! :)

Tror att man får ha inställningen att det här blir fantasyaction vagt inspirerat av Tolkien om man ska ha en chans att uppskatta det. Annars exploderar antagligen huvudet redan i första avsnittet.
Ja, mina förväntningar är nu på botten, det får bli som det blir känner jag nu. Orkar inte bry mig mer, i alla fall inte idag! :ROFLMAO:
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
"Elrond and Galadriel are reunited in the majestic elven kingdom of Lindon." står det under bilden. De kan ju också bara vara glada att ses igen som goda vänner?
Jag vill inte ha dem som goda vänner! Galadriel är ju hans svärmor för sjutton hakar! Jag vill ha Stefan & Krister-skämt, fars och smäll i dörrar! Det här är ju en perfekt setup för ett riktigt bra folklustspel fast med spetsiga öron!

Att serien inte heter Midgård och Jäkelskap är ett underbetyg till hela jäkla Hollywood.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Står också i artikeln att de kommer skita i att följa tidslinjen och tar sig en del kreativa friheter, vilket är förståeligt, men lite trist....
Tycker det låter mer än lite trist, snarare som värsta sortens osäkerhet både på grundmaterialet och samtidigt sin egen förmåga att skapa bra drama och karaktärer kring de intressanta epokerna av andra åldern var för sig. Istället ska alla häftiga "måsten" klämmas inom samma berättelseram och involvera samma rollpersoner. Därtill lär valet att komprimera ihop allt till en enda tidslinje lär få svåra intrigmässiga återverkningar som nog inte kommer låta sig pareras till slut.

Annars exploderar antagligen huvudet redan i första avsnittet.
Pang alltså, för min del.

Och jo, de säger rakt ut att de måste ha med hobbitar för "annars känns det inte som Midgård". Inte för att det kanske inte kan funka med det upplägg som beskrivs men det låter väldigt ängsligt, och återigen som om man inte riktigt tror på grundmaterialet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Tycker det låter mer än lite trist, snarare som värsta sortens osäkerhet både på grundmaterialet och samtidigt sin egen förmåga att skapa bra drama och karaktärer kring de intressanta epokerna av andra åldern var för sig. Istället ska alla häftiga "måsten" klämmas inom samma berättelseram och involvera samma rollpersoner. Därtill lär valet komprimera ihop allt till en enda tidslinje lär få svåra intrigmässiga återverkningar som nog inte kommer låta sig pareras till slut.



Pang alltså, för min del.

Och jo, de säger rakt ut att de måste ha med hobbitar för "annars känns det inte som Midgård". Inte för att det kanske inte kan funka med det upplägg som beskrivs men det låter väldigt ängsligt, och återigen som om man inte riktigt tror på grundmaterialet.
BOOM! 🤯

Ja, trist att de känner att de "måste" ha med hober.....
Men för vaniljfansen så blir de säket förvirrade annars....."Vart är hoberna?" "Vart är Gandalf" "Jag trodde det här var lord of the rings" så en del av mig förstår, men en mycket större del av mig dog precis.....min själ är tom......dags att bli poet!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Och alltså, om du är en jägare, är det inte litet grand opraktiskt och jobbig att klä på dig världens största älghorn? De där måste ju väga hur mycket som helst, för att inte tala om hur de är i vägen!

1644509486099.png
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Världshistoriens dyraste fanfic, ser det ut som? Det är möjligt att det går att uppskatta, men inte ser det ut att vara mycket Tolkien över det längre.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Och alltså, om du är en jägare, är det inte litet grand opraktiskt och jobbig att klä på dig världens största älghorn? De där måste ju väga hur mycket som helst, för att inte tala om hur de är i vägen!
Förutsätter att hornen i sig är något slags byte.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Och alltså, om du är en jägare, är det inte litet grand opraktiskt och jobbig att klä på dig världens största älghorn? De där måste ju väga hur mycket som helst, för att inte tala om hur de är i vägen!

View attachment 8227
Det där är dock inte konstigt. Jägare bär med sig saker hem från jakt. Jag kan visa upp hundratals bilder. Det är ju inte deras kläder, utan de bär med sig kött och värdefulla delar hem igen.
Åtminstone hoppas jag att så är fallet, annars är de ju helt dumma i huvudet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det där är dock inte konstigt. Jägare bär med sig saker hem från jakt. Jag kan visa upp hundratals bilder. Det är ju inte deras kläder, utan de bär med sig kött och värdefulla delar hem igen.
Åtminstone hoppas jag att så är fallet, annars är de ju helt dumma i huvudet.
Det är ju camouflage för att komma nära bytesdjuren i det här fallet mastodont älgar . Det fattar ju alla 🤣😜
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Ja, alltså det här ser nog bättre ut än jag väntat mig. Galadriel D'Arc är ju rätt kick ass och casting ser bra ut öh även om Elrond inte riktigt klickar för mig.

Men de stora besvikelserna är förstås först och främst att de kommer att våldföra sig på kronologin, samt att de är tvungna att shoehorna in hober (harfoots, whatever). Tror som sagt att man får skala ned förväntningarna på att det kommer att vara Midgård :/

Tycker också de kunde ha varit lite djärvare med teknologinivån. Mer järnålderskänsla. MÅSTE de ha plåtrustningar? Alltså jag efterlyser inte teknologisk konsistens (det är ju Tolkien), men en annan KÄNSLA hade varit trevligt. Ett primitivare midgård.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Och alltså, om du är en jägare, är det inte litet grand opraktiskt och jobbig att klä på dig världens största älghorn? De där måste ju väga hur mycket som helst, för att inte tala om hur de är i vägen!

View attachment 8227
Det här är ju hur jävla fett som helst! ALLA karaktärer borde se minst så här awesome fantasy ut!

Tycker också de kunde ha varit lite djärvare med teknologinivån. Mer järnålderskänsla. MÅSTE de ha plåtrustningar? Alltså jag efterlyser inte teknologisk konsistens (det är ju Tolkien), men en annan KÄNSLA hade varit trevligt. Ett primitivare midgård.
Buu! Nej! Buu! Det är ju en bättre tidsålder för fan! Det värsta med Sagan om Ringen är att det är så lågfantasy och utrustningen är inte cool nog! Jag vill att varenda liten fotsoldat ska se ut som Sauron i början av första filmen! Fast kanske med guld och vingar och skit. Och Balrogs + ultra-drakar + varulvar + flygande båtar borde vara med i varje avsnitt! Varje scen!
 
Status
Not open for further replies.
Top