The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Tycker också de kunde ha varit lite djärvare med teknologinivån. Mer järnålderskänsla. MÅSTE de ha plåtrustningar? Alltså jag efterlyser inte teknologisk konsistens (det är ju Tolkien), men en annan KÄNSLA hade varit trevligt. Ett primitivare midgård.
Primitivare? I Andra Åldern så har vi ju Numenor - definitivt det teknologiskt mest avancerade av alla de mänskliga rikena i Midgård under alla de tre första åldrarna.
Alverna i Eregion (där de smider Maktens Ringar) lär inte stå långt efter i teknologi, även om de inte är lika inriktade på krig.
Är det någonstans i Midgårds historia där plåtrustningar och senmedeltida påfund hör hemma, så är det i slutet av Andra Åldern.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Tolkien förknippade inte de gyllene (1:a) och silverne (2:a) tidsåldrarna med högre teknologisk nivå, snarare med högre hantverksskicklighet.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Alltså i Tolkiens texter finns väl aldrig något annat än ringbrynja? Generellt har väl alltid fantasy alldeles för många coola rustningar. Mer tråkig fantasy åt folket!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Tolkien förknippade inte de gyllene (1:a) och silverne (2:a) tidsåldrarna med högre teknologisk nivå, snarare med högre hantverksskicklighet.
Beror ju på hur man ser det.
Det i princip oförstörbara tornet Orthanc och de likaledes oförstörbara yttermurarna till Minas Tirith, det var numenoriansk byggteknik när den stod som högst.
Om palantirerna var magisk teknik, eller ojämförligt hantverk går ju att diskutera, men ingen lyckades efterapa Fëanors verk senare.
Elendil och hans söner och följeslagare flydde Numenor till Midgård ombord på nio skepp. De grundade två stora kungadömen. Måste varit enormt stora skepp som Numenor hade på den tiden för att kunna rymma tillräckligt med folk för två kungariken.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Dol Amroths riddare har "full harness", vilket väl knappast är bara ringbrynja?
Vet inte. Men det framgår att han bossen för Dol Amroths riddare har armskenor någonstans i efterspelet av slaget vid Pelennor. Så rustningsteknologin i tredje åldern var uppenbarligen lite mer än brynja och hjälm, i alla fall i Gondor
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Vet inte. Men det framgår att han bossen för Dol Amroths riddare har armskenor någonstans i efterspelet av slaget vid Pelennor. Så rustningsteknologin i tredje åldern var uppenbarligen lite mer än brynja och hjälm, i alla fall i Godor.
Däremot stämmer det förstås att ringbrynja var mycket vanligt - vi har ju "dwarven mail" på flera ställen, och vet från kvädet att Eärendil bar ringbrynja på sin quest.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Däremot stämmer det förstås att ringbrynja var mycket vanligt - vi har ju "dwarven mail" på flera ställen, och vet från kvädet att Eärendil bar ringbrynja på sin quest.
Ja, och riddarna i Dol Amroth verkar ju också vara speciella. Jag är ingen expert på någon sätt, men den där meningen är den enda jag har känt till som antyder något annat än brynja.

Nu googlade jag på ”full harness” och får då upp bilder på helrustningar. Frågan är dock om det utrycket hade den betydelsen på 50-talet i England också.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Håller med om att harness nog är plåt, men armskenor och bröstplåt kan ju bäras över ringbrynja a la 1300tal snarare än de 14-1500talshelrustningar vi ser i filmerna och teasersarna här.


De tar väl visserligen makten i de dåvarande numenoranska kolonierna. Så det fanns en hel del folk redan där.
Angående stora skepp, tillåt mig att presentera Tesserakontere:
tessarakonteres-e2a76360-d9c9-4834-936a-0d0b3ba344f-resize-750.jpeg

(fantasiversion, visst. Välkommen till Arda ;) )

Rent spontant känns 1:a åldern som bronsålder, 2:a åldern som järnålder/antik/folkvandringstid och 3:e åldern som medeltid. Med skillnaden att Tolkien tror på prisca sapientia, guldåldrar och utveckling som förfall, så alvhantverk från "bronsåldern" är naturligtvis överlägset senare epokers uppfinningar.

Men viktigast för mig är att det inte bara blir standardfantasy riken i midgård. Numenor skall förstås vara ett rom-atlantis-egypten, men den effekten förtas om det är riddarmedeltidsfantasy på fastlandet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
2:a åldern som järnålder/antik/folkvandringstid
Fast med ett high tech-Atlantis också då, ja...

En egentligen mycket bättre liknelse är nog det antika konceptet om guldålder, silverålder, bronsålder.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Fast med ett high tech-Atlantis också...
Nej?

Numenor är rom/atlantis/egypten. Kulturellt och teknologiskt överlägset, visst. Men fortfarande järnålder/antik/folkvandringstid.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Dol Amroths riddare har "full harness", vilket väl knappast är bara ringbrynja?
Var tvungen att undersöka detta då jag inte har samma minne kring att svanriddarna har mer än ringbrynja.


"Q: Was Imrahil’s Vambrace Made of Metal?
ANSWER: There is absolutely no evidence in any published Tolkien text that Prince Imrahil wore a metal vambrace. Nonetheless, people continue to cite the vambrace as proof that some forms of metal plate armor were used in Middle-earth."

Han drar dock inte upp några källor, utan säger enbart att det inte finns några källor.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Var tvungen att undersöka detta då jag inte har samma minne kring att svanriddarna har mer än ringbrynja.


"Q: Was Imrahil’s Vambrace Made of Metal?
ANSWER: There is absolutely no evidence in any published Tolkien text that Prince Imrahil wore a metal vambrace. Nonetheless, people continue to cite the vambrace as proof that some forms of metal plate armor were used in Middle-earth."

Han drar dock inte upp några källor, utan säger enbart att det inte finns några källor.
Hm. Har inte Rohirrim någon sorts plåtbitar på sig? Jag är rätt säker på att någon putsar sin armskena när Eowyn är "mostly dead" och håller den mot hennes ansikte, varpå hennes andedräkt syns.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Hm. Har inte Rohirrim någon sorts plåtbitar på sig? Jag är rätt säker på att någon putsar sin armskena när Eowyn är "mostly dead" och håller den mot hennes ansikte, varpå hennes andedräkt syns.
Fast metallarmskena =/= fullplåt
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Hm. Har inte Rohirrim någon sorts plåtbitar på sig? Jag är rätt säker på att någon putsar sin armskena när Eowyn är "mostly dead" och håller den mot hennes ansikte, varpå hennes andedräkt syns.
Det tror jag inte. Fast ja, en armskena är ju inte detsamma som full plate armour.

" or example, the word “breastplate” is never encountered even once in all of the Middle Earth writings (this includes the vast amount of material published after Tolkien’s death). In contrast, “Mail” is encountered many, many times. There are also equivalent terms used for mail on numerous occasions: hauberk, corselet, byrnie, habergeon, and harness."
 
Status
Not open for further replies.
Top