The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,472
Det tror jag inte. Fast ja, en armskena är ju inte detsamma som full plate armour.

" or example, the word “breastplate” is never encountered even once in all of the Middle Earth writings (this includes the vast amount of material published after Tolkien’s death). In contrast, “Mail” is encountered many, many times. There are also equivalent terms used for mail on numerous occasions: hauberk, corselet, byrnie, habergeon, and harness."
Jag har ju samma mentala bild av ringbrynja, men om jag skall vara ärlig är det två av orden ovan som jag har svårt att korrelera med ringbrynja. En corselet är för mig en bröstplåt, harness är lite klurigare eftersom jag tror man luras av "harnesk" (dvs bröstplåt) som svensk. Ett harness är väl egentligen något som sitter ihop med remmar? Draghästar har ju "harness". Men det används också för en riddares fulla mundering, och då kanske a priori plåtbeklädd. För mig känns corselet och harness båda betydligt senare än man brukar tänka sig Middle Earth - mer korsär och tercio än riddare och långbågskytt.

Det är synd att professor Tolkien inte hade en WRNU-panel som kunde hjälpa honom med att definiera sin förmoderna rustningsterminologi ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,231
Min allmänna inställning är att artikulerad full plate känns som mycket, men bara ringbrynja som litet. Någonstans mellan.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Jag har ju samma mentala bild av ringbrynja, men om jag skall vara ärlig är det två av orden ovan som jag har svårt att korrelera med ringbrynja. En corselet är för mig en bröstplåt, harness är lite klurigare eftersom jag tror man luras av "harnesk" (dvs bröstplåt) som svensk. Ett harness är väl egentligen något som sitter ihop med remmar? Draghästar har ju "harness". Men det används också för en riddares fulla mundering, och då kanske a priori plåtbeklädd. För mig känns corselet och harness båda betydligt senare än man brukar tänka sig Middle Earth - mer korsär och tercio än riddare och långbågskytt.

Det är synd att professor Tolkien inte hade en WRNU-panel som kunde hjälpa honom med att definiera sin förmoderna rustningsterminologi ;)
" A corslet is defined by the Oxford English Dictionary as "a piece of defensive armour covering the body."

Men jag förstår att en majoritet primärt tänker på en bröstplåt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,472
De har flygande skepp och något som antingen är kanoner eller (som jag föredrar) raketer! :)
Fast det är väl 'apokryfiskt' från History of Middle Earth? Och hänger ihop med en tidigare iteration av hans Legendarium där Amman skiljs från Midgård tidigare än Numenors dränkande?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,472
Min allmänna inställning är att artikulerad full plate känns som mycket, men bara ringbrynja som litet. Någonstans mellan.
Ja, jag kan som sagt köpa max 1300-talsrustningar, med bröstplåt och skenor. Samtidigt kan vi inte helt avskriva att han egentligen tänker på tidigare teknologinivåer - hopliter etc
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Rustningar och vapen i film kommer, vad jag tror, alltid gå efter the rule of cool, oavsett vad källan säger. Vi som tycker att det är cool att följa källan, vi är nog i en stark minoritet dessvärre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,231
Ja, jag kan som sagt köpa max 1300-talsrustningar, med bröstplåt och skenor. Samtidigt kan vi inte helt avskriva att han egentligen tänker på tidigare teknologinivåer - hopliter etc
Användningen av ”panoply” - den grekiske hoplitens rustning - kan dra åt det hållet. Samtidigt är det som beskrivs som ”panoply” för Eärendil explicit ringbrynja.

Rustningar verkar inte riktigt ha varit Tolkiens grej?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Användningen av ”panoply” - den grekiske hoplitens rustning - kan dra åt det hållet. Samtidigt är det som beskrivs som ”panoply” för Eärendil explicit ringbrynja.

Rustningar verkar inte riktigt ha varit Tolkiens grej?
Tja, man kan ju inte vara bäst på allt? ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,246
Rustningar verkar inte riktigt ha varit Tolkiens grej?
Fast oavsett smak kan väl konstateras att den stora majoriteten av alla beskrivna rustningar är ringbrynja? Det är ganska tydligt att teknologinivån är tidigmedeltida och att den egentligen inte ändras mellan åldrarna. (Liksom att eventuellt magiskt hantverk inte påverkar helheten.) Sen kan man leka med nyare teknologi i film/serie, det är väl ok så länge det inte rubbar trovärdigheten. Själv slipper jag det gärna, rule of cool kan Shannara få ägna sig åt.
 
Last edited:

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Hm. Har inte Rohirrim någon sorts plåtbitar på sig? Jag är rätt säker på att någon putsar sin armskena när Eowyn är "mostly dead" och håller den mot hennes ansikte, varpå hennes andedräkt syns.
Det är Imrahil, som nämnts flera gånger i tråden. ”Och han höll den blankpolerade armskenan i sin rustning framför hennes kalla läppar”.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Historisk betyde väl "mail" (eller "maille" eller hur tusan det stavas på ye old english) bara rustning, helt enkelt? Eller i vart fall haft en skiftande betydelse beroende på tidsepok och geografi.

Och betänk i DnD där vi har både chain mail, scale mail och plate mail.
 
Status
Not open for further replies.
Top