Nekromanti Tankar om Mutant År Noll

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Arfert said:
Jag vill ha mer fabelkänsla.
Ja, jag också. Eller, jag vill ha möjligheten att ha fabelkänsla; framför allt vill jag gärna att en räv ska kännas som en räv - även om inte alla rävar blir likadana.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
krank said:
Ja, jag också. Eller, jag vill ha möjligheten att ha fabelkänsla; framför allt vill jag gärna att en räv ska kännas som en räv - även om inte alla rävar blir likadana.
Alltså, poängen med att kunna spela en räv är ju förvisso att ha rävigheten (djurisk eller fabelsk) som klangbotten. Men gärna på ett oväntat vis. Jag ser inte riktigt poängen med att köra på Mickel Räv a la Beatrix Potter. Något baserat på Londons stora, skabbiga gaturävar däremot. Eller (NFW) http://www.youtube.com/watch?v=dCuUnTJgD9M

Eller något HELT annorlunda. Men då är det roliga kontrasten.

Jag förstår inte varför vi skulle backa från MUAs öppna och mångfacetterade djurmutanter till grunda arketyper. De är ju inte lika roliga att spela.

Och framförallt tycker jag att det är koncept man kan leka med på RP-nivå, inte på "folkslags"nivå.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Etepete said:
chryckan said:
krank said:
Etepete said:
viss risk för fabelkänsla.
Är det något negativt? =)
Tänkte samma sak med tanke på att M:UA i stort sett är Beatrix Potter med skjutvapen.
Beror på vad man menar med fabel. Håller verkligen inte med om "Beatrix Potter med skjutvapen". Med vissa undantag var MUAs djurmutanter unika och individer, och inte djurarketyper.
Du har uppenbarligen inte läst Peter Rabbit. :gremlaugh:
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Nu var det ett tag sedan jag läste M:UA men mångfacetterade är inget ord jag skulle vilja välja. De var i mångt och mycket precis som en muterad människa om än med en hästmask över huvudet. Djuren fanns bara där som ren och skär kosmetika. I varje fall i grundreglerna.

Undantagen var väl i några av de skönlitterära texterna där de fick vara djur som mer eller mindre var parodier på nutida människogrupper.

Nej, gör klasserna väsensskilda från varandra för första gången i spelets historia. Något som tar tillvara på deras ursprung och allt sådant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Etepete said:
grunda arketyper.
Jag förstår inte vad du får "grunda arketyper" ifrån, riktigt. Vem har förespråkat det? Jag har sagt att jag gärna har rävar som generellt känns som rävar; det betyder inte att alla rävar måste vara listiga eller måste ha exakt samma mutationer. Men jag tycker att rävigheten är en klangbotten som bör ligga till grund för de rävar man skapar; något den räv man skapar måste förhålla sig till på ett eller annat sätt och som kommer fram olika mycket i olika individer.

Att ha fabelkänsla eller att ha påtvingad klangbotten av det djur man är, innebär inte att det inte kan vara på ett oväntat vis. Så jag förstår inte riktigt vad eller vem det är du argumenterar emot. Mig är det uppenbarligen inte.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
krank said:
Jag förstår inte vad du får "grunda arketyper" ifrån, riktigt.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig. Detta är alltså min farhåga för resultatet, inte något som någon förespråkat.

Och jag argumenterar inte emot någon. Om jag missförstått dig och vi egentligen tycker ganska lika är detta ju utmärkt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
ninjamupp said:
Nu var det ett tag sedan jag läste M:UA men mångfacetterade är inget ord jag skulle vilja välja. De var i mångt och mycket precis som en muterad människa om än med en hästmask över huvudet. Djuren fanns bara där som ren och skär kosmetika.
Det här kan jag hålla med om, men det är en annan fråga. Jag tror det vore grymt med både MM och MD som är tydligare "annat" än i MUA. Men bara för att de inte är människor med hästmask behöver de inte vara Herr Häst, Herr Räv och Herr Padda. Jag tycker att de kan få vara muterade vilddjur med olika aspekter och förmågor beroende på karaktärskoncept, inte "djurfolkslag".

Det jag vill varningsflagga för, för att vara jättetydlig, är en mutantvärld där alla djurmutanter är antingen rubbitar, gåsapågar eller albionska grävlingar (alla med sin egen bakgrundshistoria). Hellre allmänna regler för det djuriska i djurmutanter och sedan fria tyglar.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Det går ju att dela in djurreglerna enligt den förenklade näringskedjan och sedan utöka den lite för att få större spännvidd — ett rovdjur lär ha kvar både huggtänder och klor och behöver inte den mutationen. Svans däremot kan innebära mer än en svans om sådan redan finns.

Och helt klart bör det vara karaktärsnivåbaserat. Har inte sett någon som tyckt att det ska vara arketyper baserade på specifika djur (även om man kan använda sådan som exempel på grundförmågor som inte behövs köpas). En växtätare med stora huggtänder skulle kunna vara utstött bland sina egna för att vara demon, sådant öppnar upp för stora möjligheter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag sparade några gammla rader ur en tråd som handlade om "vad är mutant":

Tag Fablernas Värld. Bomba marken, bränn skogen, och gnid in gammal motorolja i pälsen på alla djuren. Addera en stor hög järnskrot från modern tid. Blanda och njut

Mutant är ett vissnande dråparträd som växer bredvid en oljegrop i Möken.
Mutant är en munfull konserverad burkskinka intagen i det tillfälliga äventyrarlägret klockan fyra på morgonen.
Mutant är ett utplundrat bilvrak täckt av glänsande morgondagg i en liten glänta i skogen.
Mutant är en tejpad slaglåspistol, gömd under en smutsig trenchcoat
Mutant är taggtråd kring en röd stuga med vita knutar



/edit/ skrivfel
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Tag Fablernas Värld. Bomba marken, bränn skogen, och gnid in gammal motorolja i pälsen på alla djuren. Addera en stor hög järnskrot från modern tid. Blanda och njut
Tycker mig komma ihåg/känna igen det där =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Rymdhamster said:
Tag Fablernas Värld. Bomba marken, bränn skogen, och gnid in gammal motorolja i pälsen på alla djuren. Addera en stor hög järnskrot från modern tid. Blanda och njut

Mutant är ett vissnande dråparträd som växer bredvid en oljegrop i Möken.
Mutant är en munfull konserverad burkskinka intagen i det tillfälliga äventyrarlägret klockan fyra på morgonen.
Mutant är ett utplundrat bilvrak täckt av glänsande morgondagg i en liten glänta i skogen.
Mutant är en tejpad slaglåspistol, gömd under en smutsig trenchcoat
Mutant är taggtråd kring en röd stuga med vita knutar

Kulturgärning :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
krank said:
Rymdhamster said:
Tag Fablernas Värld. Bomba marken, bränn skogen, och gnid in gammal motorolja i pälsen på alla djuren. Addera en stor hög järnskrot från modern tid. Blanda och njut
Tycker mig komma ihåg/känna igen det där =)
Tycker mig komma ihåg att det var du som skrev just den biten =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Rymdhamster said:
krank said:
Rymdhamster said:
Tag Fablernas Värld. Bomba marken, bränn skogen, och gnid in gammal motorolja i pälsen på alla djuren. Addera en stor hög järnskrot från modern tid. Blanda och njut
Tycker mig komma ihåg/känna igen det där =)
Tycker mig komma ihåg att det var du som skrev just den biten =)
Kan vara så. =)

Ursprungligen har jag för mig att jag skrev det innan M:UA släpptes (japp, så tidigt fanns jag på forumen), och att jag sen blev besviken över att jag inte alls fick den känslan av själva spelet. Sen upprepade jag det lite då och då när frågan kom på tal i hopp om att det skulle fastna =)

Märk väl att jag aldrig faktiskt spelade eller spelledde M:UA. Eller någon annan version av Mutant som inte är svarta eller chronicles.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Öppen spekulation om hur de olika expansionerna kan tänkas se ut:


M0 Grund - tema: Överlevare, klass: MM, spelplats - Arken

Första expansionen: tema - Marodör, klass: -MD,spelplats - Rovmarken/Zonen

Andra expansionen: tema - Nedfryst människa, klass - IMM, spelplats - Enklaven

Tredje expansionen: tema - Sökare, klass - RBT, spelplats - Skrothögen
 
Top