Att boken är en fysiskt stor och vacker pjäs har enligt mig ingenting med regeltyngden att göra.
TomasFriaLigan said:Både fysiska och mentala mutationer. Man kan ha bara det ena eller bara det andra, eller några av varje.
Elmrig said:När jag köper ett spel är min förhoppning att system och spelvärld är skrivna i samklang och för att tillgodogöra mig författarens illusion upplever jag att jag måste läsa de båda. Tjockare böcker -> mer läsning, även om jag i teorin kan nöja mig med att titta på bilderna och improvisera resten.
chryckan said:TomasFriaLigan said:Svarte faraonen said:Inkluderar MM psimutanter också, eller bara fysiska mutanter?
Både fysiska och mentala mutationer. Man kan ha bara det ena eller bara det andra, eller några av varje.
Betyder det att PSI inte kommer få någon egen modul och att de klassiska klasserna reduceras till att enbart omfatta MM, MD, Rob och IMM?
Kommer MD också kunna ha mentala mutationer?
chryckan said:chryckan said:Betyder det att PSI inte kommer få någon egen modul och att de klassiska klasserna reduceras till att enbart omfatta MM, MD, Rob och IMM?
Kommer MD också kunna ha mentala mutationer?
Bumpar den här frågan eftersom jag riktigt riktigt nyfiken på svaret.
TomasFriaLigan said:Vår tanke är dock att djuren i huvudsak inte kommer att förlita sig på samma mutationer som MM, utan på andra förmågor som snarare återspeglar vilken art de tillhör. Vi vill göra MD till något mer väsensskilt från MM, även regel- och förmågemässigt.
Etepete said:viss risk för fabelkänsla.
krank said:Etepete said:viss risk för fabelkänsla.
Är det något negativt? =)
Det tankar som jag/vi har (just nu finns bara spåndokument) är precis det du skriver att - djurens särart ska bygga på hur de är biologiskt snarare än i sagornas värld. Snarare blir hundar/vargar flockvarelser än trofast tjänare - även om delar av koncepten säkert kan kombineras.Etepete said:TomasFriaLigan said:Vår tanke är dock att djuren i huvudsak inte kommer att förlita sig på samma mutationer som MM, utan på andra förmågor som snarare återspeglar vilken art de tillhör. Vi vill göra MD till något mer väsensskilt från MM, även regel- och förmågemässigt.
Samtidigt är jag helt med på att det måste finnas en skillnad mellan djur och människor för att det skall finnas en poäng med att ha djurmutanter. I mitt stilla sinne funderade jag på om det skulle passa med något som är mer baserat på djuriska instinkter och flockbeteende i allmänhet, och inte arketypiska björn/råtta/kanindrag i synnerhet. Djurmutanten som vilddjur och som den otämjda zonmarken s.a.s.
chryckan said:krank said:Etepete said:viss risk för fabelkänsla.
Är det något negativt? =)
Tänkte samma sak med tanke på att M:UA i stort sett är Beatrix Potter med skjutvapen.
kosta said:Det tankar som jag/vi har (just nu finns bara spåndokument) är precis det du skriver att - djurens särart ska bygga på hur de är biologiskt snarare än i sagornas värld. Snarare blir hundar/vargar flockvarelser än trofast tjänare - även om delar av koncepten säkert kan kombineras.
Bra idé vi tar med oss!Etepete said:kosta said:Det tankar som jag/vi har (just nu finns bara spåndokument) är precis det du skriver att - djurens särart ska bygga på hur de är biologiskt snarare än i sagornas värld. Snarare blir hundar/vargar flockvarelser än trofast tjänare - även om delar av koncepten säkert kan kombineras.
Grymt
Kan man tänka sig en modell där man istället för utgå från en fast modell för vad vargar är använder en verktygslåda av djuregenskaper såsom "flockvarelse", "överlevare", "luktsinne", "blodtörst", "nattuggla" etc, och det sedan är upp till SL och spelare att sätta samman de djurmutanter de själva tycker är passande.
krank said:Etepete said:viss risk för fabelkänsla.
Är det något negativt? =)