Nekromanti Tankar om Mutant År Noll

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Efter den mycket intressanta artikeln om Mutant År Noll i senaste Fenix tänkte jag att det kunde vara kul att höra vad folk tycker och tänker nu när vi har lite (pyttelite) mer kött på benen.

(Orkar inte skriva en sammanfattning så om ni inte läst artikeln så finns senaste Fenix ute nu att köpa. )

Det är två saker som jag tycker verkar väldigt positiva och två som verkar vara mer negativa.

Jag gillar att År Noll är mer mörkare och dystopisk än M:UA. Där M:UA var en gryningsvärld med ett nybyggarpathos om att återerövra världen så verkar År Noll verka vara en häxtimme-värld strax efter tolv på domedagsklockan där fokus ligger mer på att överleva och återuppbygga ett samhälle.
Det märks redan nu att inspirationskällorna till År Noll sneglar mer åt Stalker, Metro 2033 och Fallout än den kolonialism som fanns i M:UA.

Jag gillar även tanken på att det kommer finnas världsbyggarregler som låter spelarna skapa företag och verksamheter och genom dessa påverka själva världen. Tycker själv om sandlåderollspelande där spelarna själva har möjlighet att bestämma vad de vill göra i ett lite mer långsiktigt perspektiv och sen driva fram detta till ett avsluta av något slag är ett mycket roligt och stimulerande spelsätt.
Kommer ihåg hur min grupp la ner mycket tid till att utrusta och förbättra den vagn vi reste runt i M:UA med.

Däremot så känns idén med en överliggande metaplott som styr världen inte så kul.
Missförstå mig rätt, metaplott rollspel är både roliga och oftast mer stämingsfulla än mer klassika uppbyggda rollspel.
Det är bara att jag alltid tyckt att de är en "one trick pony". De gör en sak väldigt bra men så fort man vill göra något annat så uppstår det problem.
Den uppfattning jag åtminstone fick från artikeln så kommer första boxen och metaplotten vara fokuserad på Zonen. Det kändes lite som rollspelsversionen av deras Zonröjarbrädspel.
Problemet som jag ser det är att tidigare mutant versoner har varit öppna BRP influerade spel som gett spelgrupper väldigt fria händer när det gäller hur de velat gestalta mutant skandinavien.
Tror att risken finns att många kommer känna sig besvikna och frustrerade om den friheten försvinner i en låst metaplott. Chansen finns att även om År Noll blir ett väldigt bra rollspel så kan det leda till att folk inte kommer tycka att det är ett riktigt mutant spel eftersom de inte kan spela/uppleva de tycker är roligast med mutant.

En annan sak som känns lite riskabelt är att man enbart kommer kunna spela MM från början och de andra karaktärstyperna kommer inte finnas som spelbara rollpersoner för en deras egen modul kommer ut.
Det känns som allt kommer bero på utgivningstakten om idén med separata moduler kommer lyckas. Om modulerna kommer ut inom sex månader från ÅR Nolls release så är det nog inga problem och det kan funka även med upp till ett års väntetid på den sista. Men om man kommer behöva vänta två - tre år på den sista modulen så kommer det bli en automatisk mega-fail oavsett hur brilliant rollspelet i övrigt är.
Tror att om man vet att man inte kommer få ut modulerna inom sex månader så bör nog alla karaktärstyper finnas med som spelbara från start eftersom jag är villig att slå vad om tryckkostnaderna att om man enbart kan göra MM RPs från start så kommer det inte ta mer än en vecka förrän de första husreglade moddarna dyker upp.

Slutligen MÅN som förkortning på Mutant År Noll bra eller dåligt?
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Jag gillar att År Noll är mer mörkare och dystopisk än M:UA. Där M:UA var en gryningsvärld med ett nybyggarpathos om att återerövra världen så verkar År Noll verka vara en häxtimme-värld strax efter tolv på domedagsklockan där fokus ligger mer på att överleva och återuppbygga ett samhälle.
Det märks redan nu att inspirationskällorna till År Noll sneglar mer åt Stalker, Metro 2033 och Fallout än den kolonialism som fanns i M:UA.

Jag gillar även tanken på att det kommer finnas världsbyggarregler som låter spelarna skapa företag och verksamheter och genom dessa påverka själva världen. Tycker själv om sandlåderollspelande där spelarna själva har möjlighet att bestämma vad de vill göra i ett lite mer långsiktigt perspektiv och sen driva fram detta till ett avsluta av något slag är ett mycket roligt och stimulerande spelsätt.
Kommer ihåg hur min grupp la ner mycket tid till att utrusta och förbättra den vagn vi reste runt i M:UA med.
Dessa två saker gillar jag med. Att få spelarna involverade i världen mer än bara följa äventyr är alltid en positiv sak enligt mig. Lite skeptiskt till de med världsbyggande i sig då de hintar om att världen i sig inte kommer vara spec utvecklad. Visst kan jag skapa en cool/bra värld själv men de tar tid och energi och det är inte jag så säker på att jag har.

Däremot så känns idén med en överliggande metaplott som styr världen inte så kul.
Missförstå mig rätt, metaplott rollspel är både roliga och oftast mer stämingsfulla än mer klassika uppbyggda rollspel.
Det är bara att jag alltid tyckt att de är en "one trick pony". De gör en sak väldigt bra men så fort man vill göra något annat så uppstår det problem.
Den uppfattning jag åtminstone fick från artikeln så kommer första boxen och metaplotten vara fokuserad på Zonen. Det kändes lite som rollspelsversionen av deras Zonröjarbrädspel.
Problemet som jag ser det är att tidigare mutant versoner har varit öppna BRP influerade spel som gett spelgrupper väldigt fria händer när det gäller hur de velat gestalta mutant skandinavien.
Tror att risken finns att många kommer känna sig besvikna och frustrerade om den friheten försvinner i en låst metaplott. Chansen finns att även om År Noll blir ett väldigt bra rollspel så kan det leda till att folk inte kommer tycka att det är ett riktigt mutant spel eftersom de inte kan spela/uppleva de tycker är roligast med mutant.
Känner spontant att det inte är ett sådant mutant jag kommer vilja spela. Den stora tjusningen med MUA för mig var att man kunde göra i praktiken vad som helst och man kunde utvecka de områden man behövde. Detta utan känslan att världen går i en riktning och vi i en annan

En annan sak som känns lite riskabelt är att man enbart kommer kunna spela MM från början och de andra karaktärstyperna kommer inte finnas som spelbara rollpersoner för en deras egen modul kommer ut.
Det känns som allt kommer bero på utgivningstakten om idén med separata moduler kommer lyckas. Om modulerna kommer ut inom sex månader från ÅR Nolls release så är det nog inga problem och det kan funka även med upp till ett års väntetid på den sista. Men om man kommer behöva vänta två - tre år på den sista modulen så kommer det bli en automatisk mega-fail oavsett hur brilliant rollspelet i övrigt är.
Tror att om man vet att man inte kommer få ut modulerna inom sex månader så bör nog alla karaktärstyper finnas med som spelbara från start eftersom jag är villig att slå vad om tryckkostnaderna att om man enbart kan göra MM RPs från start så kommer det inte ta mer än en vecka förrän de första husreglade moddarna dyker upp.
Jag ser det som en skitdålig ide. Varför frångå en standardkoncept med att "härhar du alla x klassers grund vi kommer släppa specialsaker till varej senare men de kommer då. have fun =)"

För oavsett utgivningstackten så kommer det att limitera all form av egna äventyr...pga att vi vet inte hur en IMM psi rbt etc ska vara i år noll

och jo MÅN är hemsk förkortning på nya mutant...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag gillar att de vill göra ett mer fokuserat spel; jag ogillar spel där man kan "spela vadsomhelst". Jag har alltid så svårt att som SL faktiskt komma till skott och spela i en sådan värld. Jag föredrar också helt klart en klart och tydligt utstakad kampanj framför sandbox-spelande.

Sedan vet jag att Fria Ligan är mer indieinfluerade än vad jag är, så lite beroende på hur de sköter det här med att bestämma på metanivå så kan det bli bra eller dåligt...

Jag har inga problem alls med att de bara har MM först. Visserligen är MD mer ikoniska, men MM känns ändå coola och lätta att göra saker med. Jag ser inga problem alls med att allt inte finns tillgängligt från start heller.

På sex månader hinner åtminstone jag ingenvart. Det är väl tiden det tar att introducera de flesta SLP:erna och lägga grunden för en hyfsad kampanj, typ...

Sedan inser jag också att det kommer att finnas en stor mängd personer som egentligen bara vill ha mer M:UA. Well, tough titty. Det får ni inte. Det här är ett nytt spel, nytt perspektiv. Vill man spela nån äldre utgåva - spela den då istället. Jag älskar företag som vågar ta varumärken i nya riktningar och vågar gå ifrån de gamla hjulspåren.

om man enbart kan göra MM RPs från start så kommer det inte ta mer än en vecka förrän de första husreglade moddarna dyker upp.
Är detta något negativt?



Vad gäller förkortningen; den klingar lite ordvits-jöneseri, som var det som dödade M:UA för mig, men det funkar.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag gillar inte upplägget med endast en spelbar klass från början. Men det betyder ju inte att spelet på något vis blir sämre. (bara dyrare)
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Personligen är jag grymt peppad!

Har för mig att jag läste att man kan möta MD och robotar som SLPs, så antagligen behöver ni inte sitta på händerna ett halvår innan ni kan göra äventyr med sådana varelser i sig.
De har nog grunnat en del på de Muterade djurens vara och icke vara. Jag kan tycka att det ger en viss fabelstämning på gott och ont... Samtidigt är jag glad att man fokuserar på de muterade människornas strävsamma tid nära zonens faror. Känns lite råare och mer överlevnadsfokuserat jämfört med tidigare utgåvor.
Det sägs ju även att reglerna ska generera brister i ammo och mat som man måste jaga, det ska bli spännande att se hur de gör.
Samtidigt funderar jag lite på hur rått spelet blir, kanske man kan dra i några spakar för hur "gritty" man vill ha spelet...?

Har aldrig spelat ett spel med metaplott, men kan man inte bara strunta i den om man bara vill kuta runt fritt och äventyra på klassiskt manér ?
Personligen ser jag fram emot att spelet blir mer fokuserat, numer vill jag veta; Det här förväntas ni göra.

Om MÅN-förkortningen är en ordvits kan kanske nån förklara skämtet för mig?
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Bra diskussion, värdefull för oss att följa.

Mörkare ton och världsbyggande är definitivt två saker som kännetecknar Mutant: År Noll. Kul att det gillas!

Vad gäller metaplotten är nog ett förtydligande på sin plats. Spelet har en rätt tydlig premiss och utgångspunkt, men metaplotten är inte en spikad och färdig kampanj som man sen måste följa. Snarare är metaplotten något som finns där i bakgrunden, som SL för in i spelet i den mån man känner för det. Tänk typ Arkiv X och andra tv-serier där vissa avsnitt knyter an till "den stora plotten" medan andra inte gör det. Metaplotten bildar en fond till hela settingen, men styr inte handlingen i detalj.
Vi siktar på att göra Mutant: År Noll till ett ganska utpräglat sandboxigt spel. Men det är en sandbox med gott om stoff att skapa action med, och en "stor story" som lurkar i bakgrunden.

Angående att enbart kunna spela MM: Vi inser att det är ett riskabelt designbeslut. Skälet är definitivt inte att kränga mer grejer. Skälet är att vi vill utforska de olika klasserna - och deras skilda ursprung - mer på djupet.
Det hela är i linje med den något mörkare tonen i hela spelet. Vilka är de muterade människorna - egentligen? Var kommer de ifrån? Vilket öde strävar de mot? Och vad innebär det att vara mutant? Det är frågor som vi tycker är coola och vill svara på i spel - utan att det blir gravallvarligt förstås! :gremsmile:
Samma behandling vill vi sedan ge även de andra klasserna. Vi siktar på att ge ut modulen om muterade djur senare nästa år, och robotmodulen strax därpå.

Angående förkortningen MÅN: Ingen ordvits är avsedd och det är inget genomtänkt beslut i sig. Vi har själva använt MÅ0, M0, M:Å0 om vartannat. Till slut tyckte vi dock att MÅN var lättast att uttala och skriva.

Vilken förkortning tycker ni är bäst?

krank said:
Sedan inser jag också att det kommer att finnas en stor mängd personer som egentligen bara vill ha mer M:UA. Well, tough titty. Det får ni inte. Det här är ett nytt spel, nytt perspektiv. Vill man spela nån äldre utgåva - spela den då istället. Jag älskar företag som vågar ta varumärken i nya riktningar och vågar gå ifrån de gamla hjulspåren.
Tycker att krank slår huvudet på spiken här. Vi inser att det finns massor av rollspelare som älskar MUA. Det gör vi också! MUA är ett mästerverk och en milstolpe i svensk rollspelshistoria.
Men - när vi i Fria Ligan nu gör Mutant måste vi följa vår egen vision. Att bara göra en fortsättning på MUA vore ärligt talat ganska meningslöst. Vi vill göra något nytt och delvis annorlunda - men fortfarande ett spel som är väldigt, väldigt mycket MUTANT. Det är vårt mål mer Mutant: År Noll.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Apropå metaplott - något jag gillar då - så är det precis som Tomas säger något som ligger som ett extra lager på spelet. Det går helt klart att strunta i den och bara äventyra på ute i Zonen eller intrigera i Arken (eller både och).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tycker det låter jättebra. Utom möjligen den mörkare tonen. Jag är sååååå trött på rollspel som är dystopiska. But that's just me.

Annars låter det bra. Men bli inte för mycket indie bara. :gremwink:
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Jag gillar som du inte dystopi, men det är inte heller det vi är ute efter - en stor grej i spelet är ju att utveckling pågår, samhället växer fram, även om det är hårt och fyllt av konflikter.

Sen tro jag att alla kommer att spela det på sitt sätt, sin stil - olika betoning - kanske bara liv i tunnelbanor a la 2033, eller grönskande övervuxna ruiner fulla med faror, eller disigt ruinlandskap med Arken som enda hopp.

Det coola som spelet gör – är att det ger redskap för att hantera mutationer, brist på krubb och vatten och ett sätt för samhället att utvecklas.

Sen finns ju metaplotten - som förklarar ett och annat :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Angående att enbart kunna spela MM
Jag tycker att det hela verkar bli riktigt schysst (jag gillar sandboxiga spel). Jag har två funderingar/kommentarer:

1) Själv blev jag lite avtänd av MM-only i grundboken. Men insåg att detta är baserat på gamla föreställningar och referensramar som inte är etablerade utan personliga - dvs, jag har ingen aning om hur MM ser ut i MÅN. Det jag skulle vilja se är, då jag gärna spelar karaktärer som är "pure" på olika sätt, MM som är mycket IMM-lika. För ofta blev muntanter i Mutant cirkasattraktioner och putslustiga (med grön hud, sex armar och gälar). Det vore intressant om mutationerna inte bara är kulörta utan mer diskreta eller nedtonade. Så, hur ser ni på MM i MÅN jmf med MUA eller Mutant anno -84?

2) En fråga gällande att MÅN är "mörkt". Är det verkligen mörkt? Eller är det snarare kargt och hårt (begreppen är lätta att förväxla). Finns det konkret ondska eller är ondska en primär del av spelet och premissen? Är det hopplöst? Personligen har jag ju inget problem med mörka spel (jasså?!) men jag skulle nog hellre spela ett MÅN som är just kargt, hårt och bistert mer än just mörkt.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Jag fick en väldigt positiv känsla av Fenixartikeln. Gillar att man fokuserar på en klass i taget och att det finns en metaplot (vilket det ju även finns i MUA). Spännande också att man verkligen vågar satsa på själva förpackningen. Box, tärningar, kartor, kort mm. låter riktigt gött!

Framför allt gillar jag att det är ett spel som står på egna ben. MUA är skitbra, men det finns ju redan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
kosta said:
Jag gillar som du inte dystopi, men det är inte heller det vi är ute efter - en stor grej i spelet är ju att utveckling pågår, samhället växer fram, även om det är hårt och fyllt av konflikter.
Ok, jag är lugnad,
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Den Upplyste Despoten said:
Angående att enbart kunna spela MM
2) En fråga gällande att MÅN är "mörkt". Är det verkligen mörkt? Eller är det snarare kargt och hårt (begreppen är lätta att förväxla). Finns det konkret ondska eller är ondska en primär del av spelet och premissen? Är det hopplöst? Personligen har jag ju inget problem med mörka spel (jasså?!) men jag skulle nog hellre spela ett MÅN som är just kargt, hårt och bistert mer än just mörkt.
Kargt, hårt och fullt av konflikter men också möjligheter - inte bara mörkt med andra ord.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Precis - "mörkt" är kanske fel ord, kargt och hårt är bättre. Det finns svärta, men spelet är absolut inte dystopiskt. Nybyggaranda, att bygga en ny värld bland ruinerna, är en viktig del av spelet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
TomasFriaLigan said:
Både fysiska och mentala mutationer. Man kan ha bara det ena eller bara det andra, eller några av varje.
Det här var ett kul beslut tycker jag! Det går också i stil med vad jag funderade på till Mutanter och Manicker, varför begränsa sig liksom. Hoppas ni kör på samma koncept till muterade djur, om de kommer att kunna få mentala mutationer. Det kändes tråkigt i M:UA att min mentalt muterade katt inte fick ha klor eller svans.

På det stora hela känns det här lovande. Ert spel verkar ta en rätt annorlunda riktning än vad MuMa kommer att göra.

Klargjordes det föresten i artikeln om ungefärlig tidsperiod? Snackar vi typ pyrissamfundets grundande eller snackar vi direkt efter katastrofen?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Jag har tyvärr inte kunnat lägga vantarna på Fenix än (nackdel med att bo i utlandet) men jag får säga att allt jag hör så långt låter mycket bra. Intressant grepp att göra en FFG med delböcker - jag undrade just hur ni skulle lösa IMM/NFM i en så tidig miljö
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Etepete said:
- jag undrade just hur ni skulle lösa IMM/NFM i en så tidig miljö
Den delen ser jag särskilt fram emot...

Även om jag vet att mycket koolt kommer komma innan (beroende på smak så klart).
 
Top