Nekromanti Tankar om Mutant År Noll

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Mycket intressant läsning här.

Angående förkortningar så tycker jag att M0 låter bättre än MÅN.

Jag har inte läst artikeln än, men jag måste medge att trots vettiga resonemang om ämnet så kan jag inte tycka om beslutet att bara ha med en spelbar klass i första releasen och sedan pytsa ut övriga över en tid.

Som ett stort fan av MUA så ser jag fram emot det här, men det blir nog att vänta tills man kan få tag på alla klasserna i ett svep.

Sedan får man hoppas att reglerna blir bra också! Jag har förtroende att det blir något smart och genomtänkt, men vissa saker jag har sett i några olika indiespel gör mig lite oroad för saker som är "unika för att vara unika" eller "smarta för att vara smarta", så att säga. Jag tänker här på The Burning Wheel, t.ex.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Jag hoppas att det blir tokindie. Det finns redan två tradversioner. :)
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Kanske förkortningen Moll, dvs M(utant)(N)oll? Tycks ju fånga det dystra stämningsläget. Verb medföljer som bonus: "Vem vill molla ikväll?"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Inte mig emot. En stor tröskel till Svavelvinter för mig är att det är en 400sidors bamsekloss till bok. Hade det varit ett litet A5-häfte hade vi nog redan börjat spela. (Jo, jag känner till snabbstartshäftet.)

Nu står boken där i bokhyllan, en tung elefant som både fysiskt och psykiskt motsätter sig att flyttas till bordet.

--

Själv brottas jag med motsättningen i att jag vill äga stora och fina spel, men jag i praktiken bara spelar små och enkla spel.

Jag har fantastiskt fina spel, Svavelvinter och Aces&Eights till exempel, spel som kostat åtskilliga hundralappar styck. Kolosser med hög tröskel som förblir ospelade.

Och jag har en massa små och spel, nedladdade gratis, eller köpta för en hundralapp. Och de kommer till bordet gång efter annan. Sett till den glädje jag fått ut ur dem borde prislapparna bytt plats.

Zombie Cinema kostade iofs några hundralappar, men reglerna är ett ark papper, och jag har tappat räkningen på hur många gånger vi spelat det. Montsegur 1244 en hundring, Medan Världen Går Under kostar en femtilapp, Witch Quest var gratis. Det är spel jag borde betalat en femhundring för.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Jag hoppas det inte blir för indie med poäng-ekonomier och skumma, abstrakta egenskaper.
Poäng och egenskaper slipper vi gärna, helst så bort med dem ur karaktärsskapandet! Död åt lathundarna!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
För mig är det tvärt om. Jag vill äga små och söta spel med enkla mekaniker. Sedan spelar jag enorma jättespel i alla fall.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Arfert said:
Jag tycker det låter jättebra. Utom möjligen den mörkare tonen. Jag är sååååå trött på rollspel som är dystopiska. But that's just me.
Mörkt och dystopi är inte samma saker. =)
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag ser så sjukt fram emot detta! Av det man kan läsa och se så verkar Ligan gå i exakt rätt riktning från tidigare varianter av Mutant.

Jag hoppas verkligen formatet blir liknande A5 och i en låda, för jag har insett att alla riktigt bra rollspel de senaste 10 åren har kommit i lådor, jag funderar helt enkelt på att sluta köpa fysiska rollspel som INTE kommer i en låda.

Håller sig detta nu som utstakat; enkelt, strömlinjerat och metaplotat; då blir det en vinnare i min lilla värld i alla fall.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
lasergreger said:
Jag ser så sjukt fram emot detta! Av det man kan läsa och se så verkar Ligan gå i exakt rätt riktning från tidigare varianter av Mutant.

Jag hoppas verkligen formatet blir liknande A5 och i en låda, för jag har insett att alla riktigt bra rollspel de senaste 10 åren har kommit i lådor, jag funderar helt enkelt på att sluta köpa fysiska rollspel som INTE kommer i en låda.

Håller sig detta nu som utstakat; enkelt, strömlinjerat och metaplotat; då blir det en vinnare i min lilla värld i alla fall.
Så det är lådan som är det viktigaste? :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Magnus Edlund said:
Arfert said:
Jag tycker det låter jättebra. Utom möjligen den mörkare tonen. Jag är sååååå trött på rollspel som är dystopiska. But that's just me.
Mörkt och dystopi är inte samma saker. =)
Ok, då är jag sjukt trött på mörka spel. OCH på dystopiska. Fantasilöst och förutsägbart. Snark. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Anarchclown said:
För mig är det tvärt om. Jag vill äga små och söta spel med enkla mekaniker. Sedan spelar jag enorma jättespel i alla fall.
Samma här. Hej Pathfinder!

Fast Svavelvinter T.ex. hade vart perfekt - för mig alltså - om man styrkt ner det med en tredejdel i regelväg. Flumdelen som kanske är kul för recensenter och folk som gillar att diskutera på forum, men mest är i vägen när vi spelar. :gremwink:

(Ja jag vet, man kan modda, men man måste ändå läsa det för att veta vad man ska stryka sedan. Jag har begränsat med tid för sånt.)
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
chryckan said:
lasergreger said:
Jag ser så sjukt fram emot detta! Av det man kan läsa och se så verkar Ligan gå i exakt rätt riktning från tidigare varianter av Mutant.

Jag hoppas verkligen formatet blir liknande A5 och i en låda, för jag har insett att alla riktigt bra rollspel de senaste 10 åren har kommit i lådor, jag funderar helt enkelt på att sluta köpa fysiska rollspel som INTE kommer i en låda.

Håller sig detta nu som utstakat; enkelt, strömlinjerat och metaplotat; då blir det en vinnare i min lilla värld i alla fall.
Så det är lådan som är det viktigaste? :gremlaugh:
Ja? Vem som helst kan ju meka ihop ett äventyr och rulla lite tärning, men alla kan inte trycka en fin låda!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Förstår omöjligt kritiken med att Svavelvinter "psykiskt" är en för stor bok. Först och främst så finns det (som jag såg nämdes ovan) snabbstartsregler för att på ett enkelt sätt komma igång. Sedan är reglerna i regelboken dessutom modulära så det går att lägga till och dra ifrån bäst det passar. För det tredje så är regeldelen egentligen knappt 150 sidor och resten är världsbeskrivning som man inte alls behöver sätta sig in i från början. Slutligen finns spelet på PDF för att enkelt ta sig fram till rätt regelavsnitt.

Att boken är en fysiskt stor och vacker pjäs har enligt mig ingenting med regeltyngden att göra.

(Sorry om jag kapade tråden)
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
lasergreger said:
chryckan said:
lasergreger said:
Jag ser så sjukt fram emot detta! Av det man kan läsa och se så verkar Ligan gå i exakt rätt riktning från tidigare varianter av Mutant.

Jag hoppas verkligen formatet blir liknande A5 och i en låda, för jag har insett att alla riktigt bra rollspel de senaste 10 åren har kommit i lådor, jag funderar helt enkelt på att sluta köpa fysiska rollspel som INTE kommer i en låda.

Håller sig detta nu som utstakat; enkelt, strömlinjerat och metaplotat; då blir det en vinnare i min lilla värld i alla fall.
Så det är lådan som är det viktigaste? :gremlaugh:
Ja? Vem som helst kan ju meka ihop ett äventyr och rulla lite tärning, men alla kan inte trycka en fin låda!
Nu kommer jag inte ihåg om gamla mutant kom in en låda som D&D och Mutant 2089 gjorde.
Men egentligen så borde År Noll släppas som A5 softcover böcker i en låda bara för retro känslan. :gremlaugh:

Och med tanke på att det snackas om både specialla kort och träningar till spelet så är väl egentligen en låda så jätte osannolikt.
 
Top