Nekromanti Tankar om Mutant År Noll

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
kosta said:
Rymdhamster said:
Det kändes tråkigt i M:UA att min mentalt muterade katt inte fick ha klor eller svans.
Jag kände precis som du - blandning känns rätt (och det finns en poäng).
Men, men - alla bokstavskombinationer då! FMD, MMD, FMM, YMMV... :gremwink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Etepete said:
kosta said:
Rymdhamster said:
Det kändes tråkigt i M:UA att min mentalt muterade katt inte fick ha klor eller svans.
Jag kände precis som du - blandning känns rätt (och det finns en poäng).
Men, men - alla bokstavskombinationer då! FMD, MMD, FMM, YMMV... :gremwink:
Nu får du ju fler bokstavskombinationer: FOMMD och FOMMM
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
TomasFriaLigan said:
Angående att enbart kunna spela MM: Vi inser att det är ett riskabelt designbeslut. Skälet är definitivt inte att kränga mer grejer. Skälet är att vi vill utforska de olika klasserna - och deras skilda ursprung - mer på djupet.
Det hela är i linje med den något mörkare tonen i hela spelet. Vilka är de muterade människorna - egentligen? Var kommer de ifrån? Vilket öde strävar de mot? Och vad innebär det att vara mutant? Det är frågor som vi tycker är coola och vill svara på i spel - utan att det blir gravallvarligt förstås! :gremsmile:
Samma behandling vill vi sedan ge även de andra klasserna. Vi siktar på att ge ut modulen om muterade djur senare nästa år, och robotmodulen strax därpå.
Jo, det var just det riskabla med det design beslutet jag reagerade på. Och att risken som sagt inte ligger i själva speldesignen utan i just utgivningstakten. Om alla moduler kommer ut relativt snabbt i följd så blir det inga problem men om utgivningstakten drar i väg med mycke tid mellan modulerna så är nog risken hög att folk tröttnar och överger MÅN i förtid.
Personligen så tror jag att det kommer fungera bra med att fokuserar på endast en klass per modul och ge varje klass extra djup.
Dessutom så är det ju inget nytt. Järnringen gjorde ju samma sak och släppte en fördjupningsmodul för varje klass i M:UA. Enda skillnaden var att de tog det säkra för det osäkra alt. fegade ur beroende på hur man ser det och hade med kortare regler för alla klasser i grundboken.

En grej som jag personligen skulle tycka vore cool var om varje klass modul presenterade metaplotten på nytt men från den nya klassens perspektiv. Så att sanningen hamnar i betraktarens öga så att säga.

TomasFriaLigan said:
Svarte faraonen said:
Inkluderar MM psimutanter också, eller bara fysiska mutanter?
Både fysiska och mentala mutationer. Man kan ha bara det ena eller bara det andra, eller några av varje.
Betyder det att PSI inte kommer få någon egen modul och att de klassiska klasserna ( :gremlaugh: ) reduceras till att enbart omfatta MM, MD, Rob och IMM?
Kommer MD också kunna ha mentala mutationer?





TomasFriaLigan said:
krank said:
Sedan inser jag också att det kommer att finnas en stor mängd personer som egentligen bara vill ha mer M:UA. Well, tough titty. Det får ni inte. Det här är ett nytt spel, nytt perspektiv. Vill man spela nån äldre utgåva - spela den då istället. Jag älskar företag som vågar ta varumärken i nya riktningar och vågar gå ifrån de gamla hjulspåren.
Tycker att krank slår huvudet på spiken här. Vi inser att det finns massor av rollspelare som älskar MUA. Det gör vi också! MUA är ett mästerverk och en milstolpe i svensk rollspelshistoria.
Men - när vi i Fria Ligan nu gör Mutant måste vi följa vår egen vision. Att bara göra en fortsättning på MUA vore ärligt talat ganska meningslöst. Vi vill göra något nytt och delvis annorlunda - men fortfarande ett spel som är väldigt, väldigt mycket MUTANT. Det är vårt mål mer Mutant: År Noll.
Håller helt med och speciellt som Järnringens version är så genomarbetat att det är väldigt svårt att bara ta över den och göra den rättvisa även om man så ville. Det blir bättre om man gör något eget. Fast det är ett par rejäla skor att fylla.


Vad gäller förkorningen så tror jag nästan att jag skulle använda mig av M:ÅN. Både för den stilistiska arvet från M:UA och för att jag stör mig på förkortningar som är egna ord. MÅN spelet för omtänksamma mutanter. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
chryckan said:
folk tröttnar och överger MÅN i förtid.
Det här är mest en nyfikenhetsfråga: Är det alltså så att "normala människor" bara spelar ett enda spel, och om de slutar spela det så gör de det för gott, till förmån för något annat?

Jag förstår nog liksom inte riktigt det här med att "överge" spel, tror jag. Inte om det antas vara slutgiltigt, snarare ön att man helt enkelt kan gå tillbaks till spelet om det kommer nya grejer. Jag menar, i min värld finns det tusen kampanjer och spel som väntar på att få tid och möjligheter att spelas, så man hoppar ju mellan kampanjer och spel ganska ofta =)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
TomasFriaLigan said:
Skälet är definitivt inte att kränga mer grejer.
Ok, men jag blir ju tvungen att köpa fler böcker för att få en mer komplett leksak. Och ja, jag vet att "alla" spel erbjuder extramaterial i ytterligare böcker.

Detta är inte kritik, det är min åsikt.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
slanfan said:
Ok, men jag blir ju tvungen att köpa fler böcker för att få en mer komplett leksak. Och ja, jag vet att "alla" spel erbjuder extramaterial i ytterligare böcker.
jag vet inte jag. Det blir en mindre bok som jag ser det. De skippar grundboken där allt ändå är för innehållsfattigt för att ge något annat fyra paragrafer per klass-text för att få plats med det som behövs i form av regler. På det här sättet kan muterade djur faktiskt få utrymme att bli muterade djur och inte en människa i pålimmad fuskpäls.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
ninjamupp said:
De skippar grundboken där allt ändå är för innehållsfattigt för att ge något annat fyra paragrafer per klass-text för att få plats med det som behövs i form av regler. På det här sättet kan muterade djur faktiskt få utrymme att bli muterade djur och inte en människa i pålimmad fuskpäls.
Exakt så har vi resonerat.
Men, det ska ju tilläggas - det är en bra bit kvar, och inget (well, nästan inget) är hundraprocentigt spikat.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag gillar greppet. Det visar på hur rikt Mutant-konceptet är: det kommer tillbaks vart tionde år (eller så) och varje ny version har sin speciella "smak". Jag ser fram emot att se den färdiga boken.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
kosta said:
YMMV? Nyfiken :gremsmile:
Yvigt Mentalt Muterad Valross?

Naeh, Your Mileage May Vary (internetska for "du kanske har en annan erfarenhet") :gremtongue:
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
På tal om ogooglebart är MÅN helt ogooglebart. Man får med t.ex. jordmån, 3-månränta, Måns etc.

Jag röstar för M:Å0. Eller vilket som helst av de andra alternativen förresten.

EDIT: Självklart använde jag AltaVista för att testgoogla.
 
Top