Nekromanti Tankar om Mutant År Noll

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Stretchgoals är uppe!
Vill ni se en zonsektor skapad av Anders Blixt är det bara att pytsa in :gremlaugh:
krank är redan klar som konstruktör till en zonsektor, underbart!
Hur ska jag kunna ge mig till tåls ett helt år...??
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
ekofest said:
krank är redan klar som konstruktör till en zonsektor, underbart!
Det innebär, för den som hänger med, att jag skriver till Mutant innan jag spelat ens ett enda äventyr.

Av någon inkarnation av Mutant. Utom "cybermutant" och chronicles då, men de räknas inte.

Det ska bli mycket spännande och intressant, och givetvis en ära att ens ha blivit tillfrågad när jag ser vilka övriga som ska skriva...
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Tänker kidnappa den här tråden lite men satt och såg på Kung-fu Panda: Legends of Awesomeness (It's awesome!) när jag slogs av en tanke.
Har det någonsin funnits några muterade djur av insektstyp i någon version av mutant?
Jag menar officellt skapade SLPs och karaktärer från spelen och inte någon hembyggd spelarkaraktär.
Kommer själv inte på någon.
Har det funnits någon "regel" som begränsat MDs till däggdjur, reptiler och fåglar?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
chryckan said:
Tänker kidnappa den här tråden lite men satt och såg på Kung-fu Panda: Legends of Awesomeness (It's awesome!) när jag slogs av en tanke.
Har det någonsin funnits några muterade djur av insektstyp i någon version av mutant?
Jag menar officellt skapade SLPs och karaktärer från spelen och inte någon hembyggd spelarkaraktär.
Kommer själv inte på någon.
Har det funnits någon "regel" som begränsat MDs till däggdjur, reptiler och fåglar?
Ä-spel hade med intelligenta jättespindlar i det officiella konventsäventyret Ambassadören som försvann. (Jo, jag vet att spindlar inte är släkt med insekter.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Det är i synnerhet kul för du kommer ju på sätt och viss göra precis det som du säger att du inte kan göra till andra spel som exempelvis Coriolis =) Skapa världen själv så att säga :gremwink:

Jag är sjukt spänd på att få se mutant "krank-style"!
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag var och snokade på Kickst-, jag menar FundedByMe-sidan för Mutant: År Noll. Det hela ser fin-fint ut, och det blir nog att slänga en slant på detta!

Dock så skulle jag vilja dela med mig av en post jag lämnade där, och försöka få lite klarhet på några funderingar.

"Jag är ett stort fan av Mutant: Undergångens Arvtagare, trots att reglerna blev lite wonky med tiden. Det är trevligt att se att licensen inte bara ligger och ruttnar, och att den dessutom sticker iväg i nya riktningar!

Dock har jag några funderingar.

Intrycket jag får av det jag läst i Fenix, på Rollspel.nu och här är att spelet tycks vara ganska smalt eller snävt i sitt omfång. Det känns som om det är mycket "Det här är vad det går ut på" eller "Det här är vad ni kommer hålla på med".

Något jag uppskattade med M:UA var att det var väldigt öppet med vad man höll på med: utforskning av zoner, förhandlingar mellan fribyggarsamhällen, hovintriger, brottsutredningar/detektivarbete, div. kriminella åtaganden såsom smuggling, lönnmord, etc. etc.

Även i postapokalyptiska settings som utspelar sig lite närmare undergången, såsom i Fallout-serien, så brukar det finnas en hel del att ha för sig utöver ren överlevnad.

Stämmer det här intrycket jag har fått, eller har jag bara, i min entusiasm, övertolkat utifrån det lilla vi vet?

Kommer det finnas brädspelsinslag? Det är inte så att jag är emot det, utan jag undrar bara då särskilda tärningar, brickor, och det (uppfattat) snävare fokuset och liknande har nämnts. Jag kan tänka mig att det kan vara ett intressant avsteg från mer "traditionellt" rollspelande.

Är spelet på något vis besläktat med Fria Ligans brädspel om Zonen med Arken och allt det där?

Slutligen, vart på skalan mellan Fallout och The Road skulle Ni säga att Mutant: År Noll kommer hamna?"
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
krank said:
Rymdhamster said:
krank said:
Rymdhamster said:
Tag Fablernas Värld. Bomba marken, bränn skogen, och gnid in gammal motorolja i pälsen på alla djuren. Addera en stor hög järnskrot från modern tid. Blanda och njut
Tycker mig komma ihåg/känna igen det där =)
Tycker mig komma ihåg att det var du som skrev just den biten =)
Kan vara så. =)

Ursprungligen har jag för mig att jag skrev det innan M:UA släpptes (japp, så tidigt fanns jag på forumen), och att jag sen blev besviken över att jag inte alls fick den känslan av själva spelet. Sen upprepade jag det lite då och då när frågan kom på tal i hopp om att det skulle fastna =)
Ska bli spännande att se vad du gör av "din" zonsektor :gremsmile:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
StreetBushido said:
Intrycket jag får av det jag läst i Fenix, på Rollspel.nu och här är att spelet tycks vara ganska smalt eller snävt i sitt omfång. Det känns som om det är mycket "Det här är vad det går ut på" eller "Det här är vad ni kommer hålla på med".

Något jag uppskattade med M:UA var att det var väldigt öppet med vad man höll på med: utforskning av zoner, förhandlingar mellan fribyggarsamhällen, hovintriger, brottsutredningar/detektivarbete, div. kriminella åtaganden såsom smuggling, lönnmord, etc. etc.
Jo, har själv funderat i de här banorna. Just att ta ett klassiskt öppet BRP influerat spel och begränsa både öppenheten och spelbara klasser från start är ett modigt men riskabelt designbeslut.
Om det inte blir väldigt bra från början och man snabbt får ut nya kampanjsupplement som öppnar upp spelvärlden så är chansen stor att man alienerar en stor mängd spelare som är vana att spela mutant på "sitt sätt".

Har egentligen inga egna synpunkter på vad jag tycker om deras upplägg från ett spelarperspektiv.
Däremot så tycker jag att det är ett rejält tufft och modigt designbeslut och det ska bli både intressant och spännande att följa eftersom det beslutet endast kan leda till att ÅR Noll antigen blir en stor succé eller en massiv flopp. Något mellanläge finns liksom inte utrymme för, just pga. av det designbeslutet begränsar vad spelargrupper kan göra från start.
De måste gilla att spela mutant på År Nolls sätt och inte sakna att spela mutant på det sättet som de är vana vid för att År Noll ska bli en succé.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Vill bara inflika att Mutant: År Noll inte är så snävt som det låter här. Visst har spelet en tydlig premiss, och den har vi försökt framhäva i det vi hittills skrivit om spelet, men Mutant: År Noll rymmer mycket mer än bara rå överlevnad. :gremsmile:

Regelmässigt finns ett fokus på postapokalyps och mutationer, men spelet kan definitivt handla om mycket annat: att utveckla Arken, maktkamp, utforskning, mysterielösning, utbyte med andra bosättningar, och annat.

För att svara på Streetbushidos fråga så skulle jag definitivt säga att Mutant: År Noll kan rymma minst lika många olika sorters aktiviteter som Fallout.

Även om spelet kommer med spelkort och kanske spelmarker är det i högsta grad ett rollspel. Korten och markerna är till för att underlätta bokföring och ge känsla - och för att rent psykologiskt sätta fokus på fornfynd och mutationer (som man har kort för). Men det går finfint att spela utan korten om man vill. :gremsmile:
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Tack för svaret!

Nu när Torment-kickstartern är över så blir det att slänga lite pengar på Mutant också. Det ska bli riktigt spännande att se hur det artar sig!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Vill bara säga att jag tycker det är svinfett att ni som gör spelet har en närvaro här och har en dialog igång kring utvecklingen. Jag är övertygad om att sånt leder till bättre spel än när det plötsligt droppar in ett färdigt spel från vänster. Och bättre spel = bra sak.

Så: kudos!
 
Top