Nekromanti Sverox byter ansikte igen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Genomsnittsmedlemmen

Och som sagt: du är inte represenativ för Sveroks melemmar. Sveroks genomsnittsmedlem är kanske 17 år och håller på med datorspel/lajv. Good luck!
Och tydligen väldigt intresserad av att läsa Sveroks förbundsinformation. :gremgrin:

Men allvarligt talat, att avfärda någon med argumentet "du är inte representativ" är inte särskilt vettigt eller seriöst. Eller ens smart, det skulle ju innebära att vi måste avfärda hela styrelsen och deras beslut. Ni är ju knappast representativa. Såvida ni inte är 17 år allihopa, vilket jag betvivlar.

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Återigen tillfälle att citera Groucho Marx...

<center> "Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta."
- Groucho Marx
</center>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det finns en bra artikel om det

Det som förbryllade mig mest var ändå att ledamöter faktiskt svarade i sveroxtråden, fast undvek förfrågningarna och skrev istället tillbaks ytterligare lösa påhopp och allmänt nonsensbabbel, som enbart tjänade till att ytterligare röra om i en redan het gryta.
Det börjar kanske bli dags att utbilda fs-ledamöterna i allmänt mediavett och medlemsbemötande?
I nummer 31 av Sverox (tror jag det var) finns en bra artikel om hur man hanterar media. Vettig läsning för alla medlemmar och aktiva inom och utanför Sverok!

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ståendes utanför tältet...

Jag är inte, och har aldrig varit medlem i Sverok eller likaså dess styrelse. jag har aldrig begärt bidrag från dem, bläddrat i deras tidning tre gånger totalt och aldrig mött någon från förbundsstyrelsen. Jag har sett Gillbringarna en gång och ja... jag är inte så himla jäv(l)ig med andra ord.
Så då borde ju min syn på det hela vara ganska intressant, eller hur? Jag menar, jag är en av de som tidningen ska locka in i förbundet och jag har ganska schyssta fotvalv.
Summan av kardemumman torde vara att jag läst pdf:n, samtliga inlägg i denna tråd (med reservation för de som skrivs i skrivande stund) och lyssnat på Heavy Heavy Monster Hits av Madness och kommit fram till följande:
Om det inte är trasigt, försök inte laga det.
Nu kanske FS och andra har andra åsikter än mig om vad definitionen av "trasigt" är, det är förståeligt. Men det är min åsikt. Om det nu visar sig att den nya redationen är snorigt mycket bättre än den gamla så kommer jag så klart vända kappan efter vinden :gremwink:


Storuggla, Gun från Dragarbrunn
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Verkligen inte!

Jag är en Sverok-idealist så det nästan är synd om mig.
Fast om vi inte längre har ett riksförbund som är intresserade av roll och konflikspelare, utan numera är ett rikförbund för dataspelare och krigssimulerare, så är tyvärr det logiska att vi behöver ett nytt förbund.

Nu tror jag också att Karl L har fel angående medlemsfördelningen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Makt och gruppstatus

Jag har varit gamer i 30 år och verksam både ideellt och kommersiellt på många fronter inom vår hobby: Göteborgs Krigsspelsförening (1974-81), GothCon (1979-82, 1985), Ä-spel (1985-89), Forodrim (en Sverok-förening, 1981-2002), Sverox (1997-99, 2001-03), med mera. Dessutom har jag varit aktiv i en bunt andra föreningar.

Min erfarenhet är att en viktig drivkraft inom ideella verksamheter är gruppstatus. Många individer vill uppnå högre status inom sin organisation och eftersom antalet statuspoäng är statiskt (noll-tillväxt), så gäller det då att ta poäng från från andra individer för att öka sina egna. Detta kallas för noll-summespel. Jakten på statuspoäng kan få vissa människor att tappa omdömet så att de gör mycket märkliga saker som de sedan får kritik för från medlemmar som är förbluffade över hur okloka dessa beslut är för organisationen som helhet.

Detta är ett generellt uttalande och ska inte tolkas som att jag pekar ut specifika individer eller specifika beslut. (Släng inte epitetet "konspirationsteoretiker" på mig; det funkar inte inte. Jag tror nämligen inte på hemliga konspirationer.)
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Jävligt låg argumentation

Det är sällan man ser så låg argumentation på det här forumet som vissa medlemmar i Sveroks Förbundsstyrelse tar till (dock ej i den egenskapen, men uppenbarligen försvarande det de företar sig där).

Varför stämpla personer som ifrågasätter ens handlande som konspiratörer? En del av de du räknar upp har ju inte ens gjort det, utan bara bett om förklaringar. Läs inläggen istället för att att arbeta med personangrepp!
Det är allmänt känt att så fort man kallar någon för konspiratör eller liknande, förringar man deras argument och får dem mer att framstå som tokstollar.
Är det vad du försöker åstadkomma?

Vore det inte på sin plats med en ursäkt efter det här?


/Mats Bergström

PS. Hoppas du ser att jag inte ger min in i debatten om redaktioner osv, utan enbart påpekar att du använder en låg debattteknik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Kritik mot kritiken

Och som sagt: du är inte represenativ för Sveroks melemmar. Sveroks genomsnittsmedlem är kanske 17 år och håller på med datorspel/lajv.
Räv-Sverox version 1.0, som jag var chefredaktör för 1997-99, fick kritik för att tidningens layout och artiklar verkade vara skrivna för den 17-årige lajvaren. :gremconfused:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Passa på att upphäv mina fördomar...

Det är åratal sedan jag var aktiv i Sverok, men jag är en sådan där besvärlig föreningsmänniska . Jag engagerar mig i stort sett allting, jämt - eller gjorde, i alla fall.

Nu är min oskyldiga fråga: Jag har en djup fördom* sedan min tid i branschen att Sveroks förbundsaktiva är just föreningsmänniskor , främst sådana som varit aktiva i olika politiska ungdomsförbund men också andra ideella organisationer. Stämmer det?

Erik

*Det är ju inte nödvändigtvis något negativt, men en förutfattad mening kan väl kallas en fördom för det.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Konspirationen byter sida.

Vad är det som var så förkastligt med dagens Sverox?


För mycket bra artiklar, nyhetsinfo och brett och blandat innehåll och för få hemma-hos-reportage? Eller kanske för få friformsartiklar?

Jag tror inte det spelar någon roll - när man läser mellan raderna så verkar det ha varit bestämt på förhand att Gillbring måste bort, till varje pris. Sorgligt. Om det är någon/några som verkligen borde vara försiktiga med ordet "konspiration" så är det Sverok...
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Om att bemöta kritik

Jag har sett både bra och dåligt bemötande. Den konstruktiva delen av kritiken har fått relativt bra bemötande, då tänker jag på det som diskuterats på sveroks forum. D
Jag tyckte jag såg bra exempel på "stampa ner oliktänkande"-argumentation där också.
Troligen är det bara att man går i försvarsställning, men det är inte helt lyckat vid det här tillfället.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Helt rätt

Iofs en helt annan diskution, men som aktiv i en bunt andra sk "ideella" föreningar, så kan jag bara instämma.
Bort med så många ersättningar som möjligt. Dom ställer bara till problem.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Passa på att upphäv mina fördomar...

Du har nog rätt, men jag tror också att det till stor del beror på att det i många gamla Sverok-föreningar finns en tradition av att just vara "föreningsaktiv". Det gäller både politiskt och på andra sätt ideelt.
Skulle en undersökning göras om alla Sverok-medlemmars generella ideella engagemang, skulle förbundet ligga bra över medelsvenssons.
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Re: Artikel om Sveroxupphandlingen

Kontakta Jon Nilsson, han får uttala sig för Sveroks förbubndsstyrelse, det andra ä ju annas bara inofficiella kommentarer.
Jag tänker naturligtvis tala med alla, som anser sig ha något att tillägga till den här debatten innan jag söker efter något "officiellt" uttalande.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Förtydligande

Jag tror det är bäst att jag förklarar mig själv, eftersom jag är helt otydlig med vad jag syftar på.
Jag har varit Sverok-idealist på olika nivåer hela förbundets historia. Hela tiden har det funnits en klyfta mellan de som velat se Sverok som ett allmänt spelförbund och de som velat haft ett riksförbund för roll och konflikspelare. Nu ser det ut som om förbundsstyrelsen har beslutat sig för att Sverok inte längre är ett förbund för roll och konflikspelare i första hand, utan för några andra.

Så här skriver de själva i underlaget till upphandlingen:
" Dock tror vi båda att den enorma medlemsökning och perspektivförskjutning i verksamhet som Sverok genomgått under de senaste åren bör ge utslag på såväl vår interna dialog med medlemmarna som vårt ansikte utåt. Sverox symboliserar i stort båda dessa uttryck."

Kanske är det så att nästan inga medlemmar spelar rollspel längre, och då skall ju heller inte Sverox handla om det.
Om förbundsstyrelsen har rätt i sin analys av läget, så bör Sverox ändras till att handla om annat, som dataspel mm.

Alltså bör roll och konflikspelare söka sig någon annanstans.
Ett nytt riksförbund är då inte en dum tanke.

Fast jag är inte helt säker på vad förbundsstyrelsen bygger sin analys på. Kanske man bara gissar eller önsketänker? Om jag får gissa, så är många av de nya medlemmarna helt enkelt gamla medlemmar som räknas fler gånger, eftersom man tjänar på att bilda föreningar numera. Fast jag kanske också önsketänker.


/Mats Bergström
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Intressant frågeställning (OT)

Det du tar upp är ju en oerhört intressant frågeställning.

Vilka olika hobbies sysslar de som är med i Sverok med? Enligt de siffror Rosens har från 2001 är det mest rollspelare och dataspelare. Enligt den nuvarande styrelsen är det lajvare och dataspelare.

Jag tycker att det vore intressant att se dels Rosens siffror uppdaterade, och dels se vilka grenar styrelsen ägnar sig åt. Detta skulle nog vara av intresse för alla medlemmar inom Sverok, då förbundet enligt styrelsen uppenbarligen är inne i en förändringsprocess, och i ett läge där man alltså antyder att rollspelarna numera är överspelade som intressegrupp.

Är detta fakta, eller är det så att styrelsen låter sina egna preferenser styra deras syn på forbundet? Eller är det vi, som rollspelare, som överskattar vår betydelse för och närvaro i Sverok? Är det våra preferenser som ger oss en sned bild?

Det enda sättet att få ett svar på det är att sammanställa siffror på vad medlemmarna har för sig, och sedan göra dessa tillgängliga för offentlig granskning.

Kanske något för årsmötet att besluta om.

MVH

Magnus
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Åjo

Både du och "barmo" stampade in och förklarade bort alla övriga skribenter som konspirationsteoretiker. Vad tjänar detta till egentligen?

Jag skulle vara väldigt försöktig med vad ni än en gång visar exempel, i att klumpa ihop allas inlägg till något ni lättsamt kan förkasta. Var vänlig och bemöt varje enskild skribents konstruktiva kritik, istället för att säga att alla bara skitsnackar om rykten och fördomar.

Vari skulle exempelvis mitt eget "skitsnack" vara? Om du inte kan svara på detta förväntar jag mig faktiskt en ordentlig ursäkt till både mig och de andra skribenterna som du och barmo anklagat.

Om sedan några personer diskuterar huruvida det föreligger jäv i en del av styrelsens beslut, så är det både deras rättighet och skyldighet som medlemmar att göra så, för att det demokratiska systemet ska fungera och de enskilda medlemmarna inte ska skrämmas till tystnad.

Förstår verkligen inte varför ni (som de övriga forumsskribenterna) kan förklara er sakligt och föra fakta till debatten istället för att ta till personpåhopp. Det är ju uppenbart att det finns anledning att diskutera eftersom det till och med finns ett reservationsinlägg i protokollet, skrivet av en förbundsstyrelseledamot, som tar upp kritiken.

Oavsett vad gäller jävsituationen, så förstår jag heller inte varför du häver allt detta mot mig istället för att debattera det med de som tagit upp det. Jag förstår heller inte varför du inte bemöter min egen kritik, när du ändå bemödar dig att svara på mina inlägg.

Hur kommer det sig att styrelsen valde en redaktion som både saknade utbildning och erfarenhet av att skapa tidningar, och som dessutom utgav sig för att skapa en mer journalistisk tidsskrift utan att vara journalister?
Om styrelsen ändå eftersökte en mer journalistisk tidning, så var det ju självklart att välja Almström/Lanttos förslag.
Jag eftersöker även övrigt material som fanns som beslutsunderlag, för att ge oss medlemmar en chans att sätta oss in i beslutsprocessen och varför styrelsen tagit det beslut de ändå gjort.
 
Top