Nekromanti Sverox byter ansikte igen

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Okej, den är väl inte riktigt ett fanzine, men ändå...

Det beslutades redan i söndags, men styrelsen har inte gjort det offentligt förrän idag - rävarna har (än en gång) röstats bort av Sveroks styrelse som redaktion för förbundstidningen Sverox. Vi kommer att göra ett nummer till, men sedan tas redax-pinnen över av Magnus Alm (från den omdiskuterade valberedningen) och en Patrik Eriksson.

De talar i sin offert om att de vill göra Sverox till en tidning med "journalistiskt upplägg" som har sitt fokus på själva förbundet och dess medlemmar, snarare än på spelandet i sig. Därmed kan man väl räkna med att den kommer att se ganska annorlunda ut jämfört med sin föregångare.

Mer info om det hela kan man läsa här (pdf, ca 450 Kb).

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Beklagligt

Jag är inte någon särskilt aktiv Sveroks medlem men jag tycker ändå att det är synd att Gillbringarna blev petade. Jag har svårt att tro att de två nya jepparna ska kunna upprätthålla samma höga standard.

"Vi kommer att göra ett nummer till, men sedan tas redax-pinnen över av Magnus Alm (från den omdiskuterade valberedningen) och en Patrik Eriksson."

Vaddå omdiskuterade? Jag tycker att det antyds lite här och var att det skulle finnas interna motsättningar inom förbundet som på något sätt kunnat påverka slutresultatet.

"Det beslutades redan i söndags, men styrelsen har inte gjort det offentligt förrän idag - rävarna har (än en gång) röstats bort av Sveroks styrelse som redaktion för förbundstidningen Sverox. "

Varför röstades de bort förra gången och vad hände då?
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Motsättningar

Jo, motsättningar finns det nog gott om. I synnerhet som en styrelseledamot dessutom reserverade sig mot beslutet.

Verkar konstigt att välja just dessa eftersom de helt saknar både utbildning och tidigare arbetserfarenhet för deras kommande jobb som tidningsredaktion.
Det mesta jag kan se är kortare praktikplatser och nån 5 och 10-poängskurs.
Strange.

Blir spännande att se vad de presterar och kanske slår de nytt rekord i varaktighet efter Jumsi.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Beklagligt

Vaddå omdiskuterade?

Det var ett stort ståhej i januari kring nomineringen av den nya styrelsen - Magnus Alm, som var sammankallande, nominerade kompisar i sin egen spelförening (friformsföreningen ASF), struntade* i att kontakta andra kandidater, och valberedningens förslag lades inte fram förrän tiden hade gått ut för att lämna in motförslag.
När ett sådant motförslag ändå dök upp ville valberedningen underkänna ett par av de nominerade personerna, med motiveringen att förslaget inte använde ordet "nominerar".

* Ok, ok - misslyckades med att få tag på dem. Trots telefonsvarare, mobil med mobilsvar och e-mail.

Jag tycker att det antyds lite här och var att det skulle finnas interna motsättningar inom förbundet som på något sätt kunnat påverka slutresultatet.

Det hela har föregåtts av en jävdiskussion, ja. Flera av dem har, åtminstone delvis, den blivande redaktören att tacka för att de kom med i styrelsen. Fredrik Engström (som också är med i ASF) valdes på riksmötet till ansvarig utgivare för Sverox och ansvarig för att hålla i kontraktsupphandlingen för tidningen, efter ihärdigt lobbande från... Magnus Alm, som nu alltså har vunnit upphandlingen ifråga.

Förbundet har dock bestämt att kompisrelationer inte är tillräcklig grund för jäv, eftersom Sverok till stor del är ett "alla känner alla"-förbund ändå. Däremot krävde de att Alm avgick från valberedningen för att få lämna in sitt anbud.

"rävarna har (än en gång) röstats bort av Sveroks styrelse som redaktion för förbundstidningen Sverox."
Varför röstades de bort förra gången och vad hände då?


Vi röstades bort i början av 2000, till förmån för Karin Persson och hennes firma Jumsi, vilket resulterade i Sverox #16-19. Anledningen var främst att många i styrelsen med omnejd ville ha en "förbundstidning" och inte en "speltidning". (Jfr Magnus Alms "en tidning om förbundet och dess medlemmar".)
Om man läser Alms 'spel-CV' i offerten avslutar han fö med att nämna en referens - Carl Heath, samma person i den dåvarande styrelsen som förde fram Karin Persson.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Motsättningar

kanske slår de nytt rekord i varaktighet efter Jumsi.

Det är inte särskilt svårt... (-:
Inte så välkänt, men hon sa faktiskt upp sitt kontrakt medan Sverox #17 låg hos tryckeriet (jag har hört spekulationer om anledningen, men inga fakta). Enda anledningen att #18-19 kom ut var att det fanns uppsägningstid på det.

--
Åke
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Sverige utan speltidning

Mycket tråkigt.
Jag kommer med fasa ihåg Sverox nr 16-19 som kändes mer som en skoltidning gjord av högstadiebarn än en speltidning -- min förening var på god väg att lämna Sverok pga Sverox beklagliga utveckling. Ska man nu behöva uppleva det igen?

Jag kan inte förstå hur styrelsen kan rösta för Almström/Lantto i det första skedet! Helt ofattbart måste jag erkänna efter att ha läst PDF-filen.

Kanske tur att Almström/Lantto inte fick tillfälle att skriva om svenska fansin... "Drakens tand, Runan, Nisse Nytt". När läste de fansin sist? 1997?

Så är Sverige återigen utan speltidning.

/ Peter Lexelius
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Beklagligt

Det är förbannat tråkigt att inte ens Sverok ska vara befriat ifrån interna intriger och nepotism. Gillbringarna har ju sysslat med rollspel redan innan killarna i November ens var födda. :gremmad:

Fast risken är nog rätt stor att de nya pajsarna inte blir särskilt långvariga. Undrar hur många gånger Gillbringarna är beredda att ställa upp och rädda Sverox när de hela tiden blir motarbetade?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Beklagligt

»Undrar hur många gånger Gillbringarna är beredda att ställa upp och rädda Sverox när de hela tiden blir motarbetade?«

Såvitt jag förstår: Ytterligare noll gånger.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
De talar i sin offert om att de vill göra Sverox till en tidning med "journalistiskt upplägg" som har sitt fokus på själva förbundet och dess medlemmar, snarare än på spelandet i sig. Därmed kan man väl räkna med att den kommer att se ganska annorlunda ut jämfört med sin föregångare.
Åh, mer artiklar om förbundet och dess medlemmar. Exakt de artiklar som jag snabbt bläddrar förbi när jag ser dem i Sverox.

Synd. Sverox var den enda speltidningen i Sverige som faktiskt gav en känsla av att den försökte ha intressanta artiklar om rollspel.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,547
Location
Fallen Umber
Det här var faktiskt otroligt tråkigt. Jag avskyr den tidigare flumperioden av hela mitt hjärta och tycker Sverox har varit en mycket mysig tidning under Rävarna.

en tidning med "journalistiskt upplägg" som har sitt fokus på själva förbundet och dess medlemmar, snarare än på spelandet i sig
Helt seriöst, vem fan bryr sig om sådant egentligen? Förbundstomtar som tycker byråkrati är det roligaste som finns och som vill se sig själva på bild?


/Dimfrost, bedrövad
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Sverige utan speltidning

Kanske tur att Almström/Lantto inte fick tillfälle att skriva om svenska fansin... "Drakens tand, Runan, Nisse Nytt". När läste de fansin sist? 1997?
Hrm, en av tre är väl inte så illa...? :gremwink:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Beklagligt

Det är förbannat tråkigt att inte ens Sverok ska vara befriat ifrån interna intriger och nepotism.

Efter några års erfarenhet av dem skulle jag nog säga att förbundet har klart mer av den varan än många andra...
Någon beskrev en gång arbete inom Sverok som ett ovanligt utdraget parti Diplomacy - folk paktar, stabbar och ränksmider så blodet skvätter bakom kulisserna. (-:

--
Åke
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
en tidning med "journalistiskt upplägg" som har sitt fokus på själva förbundet och dess medlemmar, snarare än på spelandet i sig
---
Helt seriöst, vem fan bryr sig om sådant egentligen? Förbundstomtar som tycker byråkrati är det roligaste som finns och som vill se sig själva på bild?
Jo, och dessutom så har ju ingen av dem varken journalistisk utbildning, erfarenhet eller för den delen pressleg, så undrar hur de kunnat lura styrelsen till att gå på den linjen ändå?

Jag förstår Jumsifallet (förra Sverox), om man nu ändå ville göra tidningen mer journalistisk, men här blir jag bara mörkrädd.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,547
Location
Fallen Umber
Jag kollade inte upp saken så noga att jag såg att de saknade journalistisk erfarenhet. Det är väl mer eller mindre uppenbart att någon form av kupp har skett här, men eftersom mitt eget engagemang i Sverok är minimalt (jag håller ihop vår gamla splittrade förening med tejp och gem) kommenterar jag inte den saken. Det intressanta är i mitt tycke varför de vill göra en journalistisk tidning. För vilken marknad? Vilka är egentligen mer intresserade av en sådan produkt än en högkvalitativ speltidning?


/Dimfrost
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Om journalistik

Jo, men det är väl självklart att journalistiska artiklar även intresserar gamers, så länge det är spelrelaterade journalistiska artiklar. Även Gillbrings Sverox var ju självklart journalistisk, då undersökande artiklar om spel, intervjuer med spelskapare och recensioner av spel är djupt journalistiska. Det är ju bara att vissa tycker om att klä sig med flashiga ord som de tydligen inte riktigt vet vad de innebär, för att framstå bättre och mer trovärdiga.

Journalistik är aldrig tråkigt i sig självt, dock så kan man vinkla det till att bara skildra medlemmarna och aldrig hobbyn (så som Jumsi gjorde), men det är en annan sak. Det är dock fel att klandra journalistiken i sig och kalla den tråkig, då det mer är ett verktyg till att berätta vad man vill ha sagt.

De allra flesta tidningar är journalistiska och självklart ska även Sverox i fortsättningen innehålla grävande och intressant journalistik. Frågan är bara varför man tror att ett par outbildade och oerfarna personer ska kunna lyckas bättre än Gillbringarna inom detta område?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Dåligt Farmen avsnitt?

"Efter några års erfarenhet av dem skulle jag nog säga att förbundet har klart mer av den varan än många andra..."

Det är en ideell förening för att främja rollspelshobbyn. Vad kan man egentligen tjäna på att intrigera till sig en plats i styrelsen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Makt och status

Främst skulle jag tänka mig att man vill åt makt och status.

Men sen skulle jag nog tro att de flesta på allvar tror att de kan göra allt mycket bättre än alla andra, men är sura för att ingen vill ge dem chansen. Alltså måste de intrigera sig fram till makten, för att där upptäcka att det inte var så jävla enkelt ändå.

Rent generellt alltså. Jag vet väldigt lite om hur Sverok fungerar, men om det fungerar som de flesta andra förbund och föreningar i Sverige, så är det mycket makt och status det handlar om.

Sånt kan få folk att göra de mest barocka saker.

M.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Beklagligt

Den beskrivningen är väldigt nära verkligheten faktiskt, och jag brukar själv dra liknande liknelser. Det är ganska naturligt, tycker jag i alla fall, när man stoppar massvis av makthungriga personer som dessutom har tränat dylikt genom åratals av Diplomacy-spelande tillsammans. Men det är också lite av charmen med Sverok, även organiserandet av spelarna blir ett spel i sig. =].
 
Top