Nekromanti Sverox byter ansikte igen

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Troberg sprider oupplyst ljus

Min erfarenhet är att när man tar en tidning och gör om den på detta sätt, dvs från en intressebaserad tidning till en aktivitetsbaserad tidning så sker två saker.
1. Färre läser den.


Blir nu påmind om Nightowls gamla skildring om hur han regelbundet får hem drivor av tidningar från olika förbund och föreningar, och brukar använda dem som tallriksunderlägg när han käkar middag framför TV:n. (-:

Läsarna är med i en förening för att utöva sin hobby. De utövar inte sin hobby för att de är med i en förening. Det här är inte bara en viktig distinktion, det är själva roten till hela frågan.

En bekant fraserade det "rollspel och föreningsverksamhet är inte samma sak - det är faktiskt två olika hobbies", men den där formuleringen var nästan ännu bättre...

(Edit: Skyll min närvaro här på Rising, det var han som tipsade mig om en kontroversiell tråd!)

Men ingen har ju ens nämnt Bush eller Israel, ju.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Och där vaknade han :)

Hur som helst, varför skulle inte 62% räcka? I opinionsundersökningar kollar man ju med betydligt färre personer och inte ens vid valen brukar vi ha så hög svarsfrekvens.
En tumregel som jag fått höra av två oberoende statistiker är 1000. Om man vill ha en rimlig säkerhet (glöm inte att säkerhet är relativ inom statistik) så behövs ett slumpurval på 1000 tester. Vill man dela upp populationen, tex män och kvinnor så behövs det 1000 tester per grupp. Detta gäller oavsett populationens totala storlek (man tappar iofs lite säkerhet med en ökande population, men det är så lite att det inte spelar någon roll), så länge som urvalet är slumpmässigt.

Har räknat lite på det nu och det verkar som en rimlig regel.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Re: Opinionsundersökningars svårigheter

Troberg har rätt i detta med tusen personer.

Jag läste faktiskt för ca 20 år sedan en universitetskurs i hur man gör opinionsundersökningar (en del av statsvetenskaps B-nivå vid Göteborgs universitet). Det finns en hel del finurlig matematik (som jag inte minns) som bevisar att ca 1000 personer är allt som behövs för att göra en tillförlitlig undersökning.

OBS! Detta förutsätter att de tusen är ett representativt urval av populationen.

Ett klassiskt exempel på hur man schabblar bort detta med representativt urval är en valprognos gjord 1936 i USA inför presidentvalet. Prognosen förutspådde att Alf Langdon skulle slå FD Roosevelt, men det gick tvärtom. Intervjun hade utförts per telefon, och exkluderade därför automatiskt de människor som 1936 inte hade telefon, det vill säga fattiga som energiskt stödde Roosevelt.

Sedan är det också frågan om att ställa rätt sorts frågor. Vissa formuleringar leder respondenten till att svara på ett visst sätt.

Opinions- och läsarundersökningar är inte lätta att genomföra så att de blir bra. SIFO och liknande företag lever gott på sin särpräglade expertis inom detta nog så väsentliga område.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Opinionsundersökningars svårigheter

OBS! Detta förutsätter att de tusen är ett representativt urval av populationen.
Exakt. Urvalet ska vara slumpat och man måste vara mycket försiktig så att man inte inför systematiska fel när man kompenserar för bortfall. Metoder som imputation, reservlistor och så vidare är alltså mycket farliga och ska behandlas med försiktighet och fingertoppskänsla.

Ska man hårddra det så måste man känna till en hel del om det man undersöker och vilka faktorer som inverkar för att göra en bra undersökning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Troberg sprider oupplyst ljus

Du tycker att jag gissat vettigt, med andra ord?

Men ingen har ju ens nämnt Bush eller Israel, ju.
Nej, men jag räknar kallt med att man så småningom kan slänga in lite inlägg om pulsjets som drivs av små papperspellets gjorda av återvunna olästa tidningar.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Vad gör Fabel?

Ju mer jag får veta om de som ligger bakom November och nya Sverox, ju mer intressant blir det att se om November vidare kan kapitalisera på sina kontakter med till exempel Fabel, och de möjligheter de kan tillföra till Sverox, och hur den nya redaktionen tar sig an den svåra utmaningen. Förhoppningsvis kan de dra nytta av sina erfarenheter att driva projekt såsom de som Fabel driver, och de kontakter detta medför, till att skapa en spännande och intressant blandning för alla läsare.

Ju mer jag försöker förstå mig på Fabels hemsida desto mer övertygad blir jag på att jag inte vill märka av Fabel i nya Sverox. Är det någon som begriper vad de marknadsför?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Verksamhetsutveckling med hjälp av lajv

Såvitt jag fattar i alla fall. Kanske personlighetsutveckling också, absolut medarbetarutveckling. Och så extrajobbar ju grundaren och några av medarbetarna för Sverok på fritiden, i diverse olika roller, men det har nog inget med Fabel att göra.

M.
 

Carl_UBBT

Veteran
Joined
15 Oct 2003
Messages
1
Härliga konspirationer

Hej!

Nu har jag hört talas om såväl detta forum och denna diskussion. Mitt inlägg kommer som ett resultat av följande, av Rosen:

"Vi röstades bort i början av 2000, till förmån för Karin Persson och hennes firma Jumsi, vilket resulterade i Sverox #16-19. Anledningen var främst att många i styrelsen med omnejd ville ha en "förbundstidning" och inte en "speltidning". (Jfr Magnus Alms "en tidning om förbundet och dess medlemmar".)
Om man läser Alms 'spel-CV' i offerten avslutar han fö med att nämna en referens - Carl Heath, samma person i den dåvarande styrelsen som förde fram Karin Persson."



Jag måste säga att jag blev lite förvånad av att fortfarande omnämnas som en del av någon sorts Sverokiansk konspiration... Jag tänkte att jag skulle skapa lite ljus kring denna konspiration, så att ni slipper undra mer.

Det är helt riktigt att jag är referens till Magnus Alm. Faktum är att jag känner honom ganska väl. Vi har lajvat ihop (dvs suttit i bastun) och har en nära relation. Det är också så att jag har en nära relation till Karin Persson, också nämnd ovan. Vi har också en nära relation.

Det är vidare så att jag är god vän med Thomas Davidsson, han är en av de leverantörer av interaktiva teateruppsättningar som mitt arbete kontrakterar.

Jag spelar rollspel med Fredrik Engström en gång i veckan.

Veronika Almström, som lämnade in ett annat anbud (som förlorade) är gift med min tidigare chef Gabriel på den tiden jag arbetade i Stockholm. Han var arbetskamrat med Mattias, som råkar vara pojkvän till ovan nämnda Karin. Hon med Jumsi. Denna Mattias spelar också rollspel med Fredrik Engström, vars flickvän för övrigt är god vän med ovan nämnda Karin.

Mina övriga relationer till Sveroks styrelse ödslar jag inte tid med. Det skulle ta ganska mycket plats.

I dagsläget har jag inte någon som helst formell koppling till Sverok, annat än att jag var ordförande på föregående riksmöte, som valde in den sittande styrelsen (bla Fredrik och Thomas).

Mina relationer till rävarna är minst sagt begränsade. Den närmsta koppling jag kan komma på är att jag intervjuat Blixt under mitt tidigare Sverokarbete med Vadå Demokrati? projektet. Ett passande namn, för övrigt, i ett förbund där det finns många kontakter och kanaler.

Så visst, vill man konspirera så får man gärna göra det. Det bjuder jag på. Gräver man lite till går det säkert att gräva upp betydligt fler kontakter, kanaler och nätverk.

För egen del är jag övertygad om att det inte är speciellt svårt att skapa en riktigt smaskig konspiration på grundval av allt det här. Med tanke på att jag i mitt arbete med regelbundenhet kommer i kontakt med såväl Sveroks som andra organisationers finansörer, och har ett arbete som innebär regelbunden kontakt med regeringskansliet, så går det ju att göra det till en statlig konspiration om man vill. Det krävs inte en en tillstymmelse till fantasi. Tänk - Staten kanske tycker att det är dags att styra Sverok... Att byta redaktion skulle få stora konsekvenser för förbundets framtid... Inte ens frågan om att bilda studieförbund (som diskuterades vid samma styrelsemöte) kan komma upp till den viktiga faktor som sverox har för Sverige.... Hmmm. Tänk om det är så det är? Undertecknad som en kugge i en massiv komplott för att byta redaktion? För att ändra på rollspelares vardag... Har Sverok för mycket makt över unga människor?? En hundraprocentig medlemsökning på mindre än två år är ju jättefarligt! Hu! 38000 medlemmar! Illa. Ojojoj. Bäst att vara på sin vakt.

Men jag får säga att det är lite smickrande att bli omnämnd i konspirationsteoretisk text.

Med en önskan om fler mysiga konspirationer,

Carl
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Det var värst vad tyst det blev?

Tja, din främsta debattmotståndare har ju flytt med svansen mellan benen :gremwink:

Vi andra håller ju med dig, ju. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Sveroks Ordförande svarar och förklarar.

Det är synd att vi inte får i hit en massa Sverokfolk av någon annan anledning än att ge syrliga svar och komma med konspirationsanklagelser. Jag hoppas att i alla fall några av dem väljer att fortsätta skriva inlägg på våra fantastiska forum. Sveroks egna är ju bleka och tråkiga i jämförelse.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Härliga konspirationer

Med en önskan om fler mysiga konspirationer,

För att citera Dimfrost från ett av de andra rollspel.nu-forumen:
"Bah, det där är bara vad en ondskefull konspiration vill övertyga oss om. Det finns så många konspiratörer här på forumet numera att Sveroks styrelse, Posten och en lanthandlare i Kisa har börjat motkonspirera. Faktiskt."

Fast jag kan också nämna att så fort jag hade läst Carls inlägg och skulle gå tillbaka till forumslistan så låste sig min Internet Explorer, och när jag försökte döda den med Task Manager så låste sig hela datorn. Medge att det är nåt skumt här. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ordmärkning (OT)

Jag retar mig på att man använder uttrycket 'konspirationer' eller 'konspirationsteorier'. Vad man (måhända orättvist!) har anklagat Sveroks styrelse för är väl närmast vänskapskorruption vilket måhända är fult men inte kräver något aktivt 'konspirerande'.

(Det kan t.o.m. ske mer eller mindre omedvetet, vilket är något jag sett exempel på i helt andra sammanhang - det är sådant som man ser när man jobbar offentligt i en liten kommun. :gremcrazy:)

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nä, du har fått det lite om baken

Eller vad man nu säger... :gremgrin:

Det är VI som är anklagade för att ha konspirationsteorier. Detta har i sin tur lett till att anklagelser om att styrelsen har konspirationsteorier har förts fram, just för att det verkar som om det finns de i styrelsen, eller de med täta kontakter med styrelsen verkar föra fram teorier om att vi skulle vara konspirationsteoretiker.

Om det nu var nån som hängde med där. Det där med konspirationer och sånt, det är det alltså mest vi på www.konspirationsspel.nu som sysslar med.

En fråga. Om man inte är konspirationsteoretiker, kan man då få vara vara konspirationspraktiker? Det låter roligare!

Eller kan man vara konstipationsteoretiker?

:gremgrin:

M.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nä, du har fått det lite om baken

Det är VI som är anklagade för att ha konspirationsteorier.
Det var ju det jag menade! Ingen har använt ordet konspiration eller konspiratör som det skall användas i den här debatten. Styrelsen har (möjligtvis) ägnat sig åt vänskapskorruption och forumet har (möjligtvis) trott på vad en forumit säger utan att kolla fakta. Läs innantill, ditt häbbre! :gremgrin:

Erik, ordfascist

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Läsa och läsa

Äsch, om jag läste fel är det ditt fel som inte skriver tydigt! :gremwink:

Jag har aldrig förstått varför ni bibliotekarier är så fixerade vid det där med läsning. Och om jag verkligen läste så att jag förstod, skulle jag ju inte kunna göra billiga ordvitsar på beställning. :gremlaugh:

M. :gremtongue:
 

abe_UBBT

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
42
Till kritiken av exploateringen på Sverok

"Något som måste kommas ihåg och påminnas om gång efter en annan är att Sverox är en FÖRBUNDSTIDNING. Den är till för att fungera som mervärde..."

Ur Kapitalet:

Emellertid återuppstår endast det bevarade värdet, det fanns redan där, och endast arbetsprocessen tillför nytt värde. Och det betyder i den kapitalistiska produktionen mervärde, produktvärdets överskott över värdet av de konsumerade produktbildande elementen (produktionsmedel och arbetskraft).

Så hur mycket extra mervärde tror ni att ni kan får ur November?
 
Top