Nekromanti Sverox byter ansikte igen

barmo

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
4
och svar på Lex frågor

Hej,
jag vet inte om frågorna var till mig, men jag ger mina svar ändå:

* Tror ni att styrelsen försökte tillsätta en redaktion som vill försöka göra en tidning som medlemmarna vill läsa?
Ja.

* Tror ni att styrelsen varit helt objektiv och opåverkad i beslutsprocessen?
Om du menar påverkad av de olika förslagens redaktioner eller anhängare tror jag att alla ledamoter har försökt vara det. Om det gäller annan påverkan har jag ingen aning, men jag tror inte att någon kan vara objektiv om åsikter kring en tidnings form eller innehåll. tror du det Lex?

* Tror ni att styrelsen visste något om kompetensen gällande någon eller flera av de olika redaktionerna?
Ja.

* Tror ni att styrelsen var beredd att ge alla tre redaktioner samma chans?
Ja. jag utgår från att du menar chans vid upphandlingen och sedan i det framtida arbetet.


/Thomas
thomas.davidsson@home.se / 0739-601371
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Ett tack

Man borde slå sig samman, några riktiga rollspelare och rollspelsmakare och slå huvuden i bitar för att se om man kanske inte skulle ha en dedikerad rollspelstidning ändå, en tidning för RiotMinds, en för Rävspel, Rävsvans och för Neogames.... Skulle kunna gå.... En idé, ett koncept...
Mycket bra tanke. Nu när varken Sverox eller Codex är särskilt inriktade på rollspel längre borde det finnas en viss marknad för en sådan. Visst, det finns ju Drakens Tand men jag har ingen koll på hur spridd den är, egentligen. Antagligen borde det finnas en målgrupp för mer spelspecifika artiklar, även om jag mest gillade de allmänt hållna i gamla Sverox. Och det lär ju knappast vara någon brist på kompetenta och engegerade skribenter direkt. Jag har länge gått och funderat på att höra av mig och se om jag kunde bidra med något till Sverox (kanske främst innan jag blev så aktiv på forumet, då jag hade något mer tid :gremsmile:) men nu blir det kanske inget av med den saken...

En bra idé är det i alla fall, och det skulle vara väldigt trevligt om den förverkligades.


/Dimfrost
 

barmo

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
4
Thomas kommentarer på några frågor och synpunkter

Hej Martin!
Tack för svaren på frågorna.

Först ett ytterligare klargörande:
Jag anser att teorierna kring Magnus intrigerande och manipulerande av Sverok på olika nivåer är befängda, grundade på lösa rykten och lögner.

Nu några punkter som jag inte vet om de var till mig:
*Att styrelsen får ta kritik håller jag med om. Vad gäller att ta illa upp var det för min del så att jag har tagit illa upp över, i mina ögon, personangreppen på Magnus. Det hade jag gjort, oavsett vem som hade hoppats på.
*Tidningen blir inte dyrare och kommer inte att kosta något, om inte Riksmötet 2004 beslutar annorlunda.

Avslutningsvis: det är olyckligt om man ska ta ställning mot någon bara för att man är för någon annan. Att du tycker Gillbring är bra, hindrar dig inte från att tycka detsamma om November, åtminstone teoretiskt sett.

mvh
Thomas

thomas.davidsson@home.se / 0739-601371
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Re: Thomas kommentarer på några frågor och synpunkter

"Jag anser att teorierna kring Magnus intrigerande och manipulerande av Sverok på olika nivåer är befängda, grundade på lösa rykten och lögner."

Jag vet ju inte hur allt står till på just den fronten och det kanske jag är glad för. Var det något som gick skumt till så får det stå för er, jag vill bara ha en läsvärd tidning som intresserar mig.

"*Att styrelsen får ta kritik håller jag med om. Vad gäller att ta illa upp var det för min del så att jag har tagit illa upp över, i mina ögon, personangreppen på Magnus. Det hade jag gjort, oavsett vem som hade hoppats på."

Jo, det är klart att Magnus del i den här tråden är lite olycklig och den förstår till och med jag att man kan ta illa upp för, om det nu är så att inget fuffens har förekommit. Det som gör mig konfunderad däremot är om de i styrelsen tar illa upp för att deras beslut får kritik. Alla beslut får kritik från något håll, så det kan ju knappast kommit som en överraskning. :gremsmile:

"*Tidningen blir inte dyrare och kommer inte att kosta något, om inte Riksmötet 2004 beslutar annorlunda."

Det låter bra. :gremsmile:

"Avslutningsvis: det är olyckligt om man ska ta ställning mot någon bara för att man är för någon annan. Att du tycker Gillbring är bra, hindrar dig inte från att tycka detsamma om November, åtminstone teoretiskt sett."

För det första hade jag ju bara åsikter från ett håll att grunda det på, men som jag skrev på någon annan plats i tråden så är det klart jag hoppas att November gör det bästa av situationen, så jag får ut något av tidningen i fortsättningen. Skillnaden är väl att Gilbringarna vet jag att de gör en bra tidning, November hade jag inte hört talas om tidigare.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Hur jag vill ha min Sverox.

Sverox ska vara tidningen för förbundets medlemmar, och ett sätt att locka nya medlemmar till förbundet?

Eftersom jag för bara sex-sju år sedan var en 14-åring som funderade på att gå med i Sverok så minns jag ganka tydligt vad JAG skulle velat haft för tidning då.

Och en sak kan jag säga, det finns inget som skrämmer bort nyfikna 14-åringar mer än en tidning som handlar om föreningsaktiviteter, medlemmarna och diplomati. Jag ville då, och fortfarande, ha en tidning som handlar om Spel.

Dessutom har vissa av sveroks spelsorter redan egna fungerande tidningar. Lajvarna har FeaLivia. Paintball spelarna har flera helfärgstryckta tidningar på glassigt papper. Datorspel? Ja. hur många tidningar om datorspel finns det inte?
Jag känner däremot inte till någon vettig tidning för konflikt och figurspelarna. Och för rollspelarna vet jag ju att det inte finns någon...

chrull
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Verkligen inte!

Nu var det inte 88-89 jag tänkte på, utan förra redovisade undersökningen av vad folk i förbundet sysslar med.

Dessutom är jag av den absolut bestämda uppfattningen att förbundet varken skall eller _får_ ändra sin verksamhet och syfte bara för att majoriteten av medlemmarna gör det.
Säg att vi fick alla fotbollsspelare (ja, det är spel) med i Sverok istället. Skulle Sverok då bli ett fotbollsförbund istället?
Jag säger ALDRIG !
Det bildades av en anledning. Vill man ha ett riksförbund av en annan anledning, får man bilda det själv.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Intressant frågeställning (OT)

Nja, jag håller inte helt med dig. Baserat på att statistisken ljuger om vilken typ av medlemmar förbundet har.
Både du och jag vet att det är tre orsaker till att Sverok vuxit så mycket.

1. En bunt stora lan-föreningar med tusentals medlemmar. Några av dessa har hoppat av för att bilda eget riksförbund, men majoriteten är kvar.
Deras medlemmar är varken intresserade av Sverok, resten av förbundet eller ens sin egen förening.

2. Arrangemangsföreningar och liknande. Mest tomma skal för att få mycket bidrag till ett arrangemang. Deras medlemmar är knappt medvetna om att de är medlemmar.

3. Splittrade föreningar. Man bildar nya föreningar lite då som nu, eftersom det ger bidrag. Förr kanske man var en stor förening. Numera är det många _och_ en stor.
Samma folk, bara fler siffror.

Att man sedan går ut och tycker att förbundet skall förändras för att vi fått en massa medlemmar som är med i LAN-föreningar, så är man ute och cyklar.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Intressant

Först ett klarläggande om processen bakom beslutet: Det är två personer som berett frågan för styrelsen på styrelsens uppdrag. Det är Fredrik Engström och Fredrik Axelzon. Dessa blev valda av styrelsen för uppdraget för att de var de som var bäst lämpade.

Skulle tro att Fredrikarna satt inne med viss förhandinformation gällande några av budgivarna, vilket mycket väl kan tänkas kvalificera dem.

http://www.fabel.nu/
http://www.asf.o.se/
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Verkligen intressant

Fabel verkar vara ett spännande och intressant företag, fast förankrat i svensk rollspelsverksamhet. Grundaren sitter i Sveroks styrelse, en av medarbetarna har varit med och skött upphandlingen för nya Sverox, och en annan av medarbetarna är en av de som ligger bakom November som nu fått ansvaret av styrelsen för Sverox (om jag nu inte blandat ihop något eller några namn, stavningen verkar vara lite annorlunda på Axelsson?). Detta plus de projekt företaget redan genomfört borgar för ett intressant och förhoppningsvis brett kontaktnät som kan utveckla även Sveroks kontakter.

Riktigt kul idé och spännande kompetensmix! Särskilt kopplingarna till den "traditionella" kulturverksamheten är intressant tycker jag.

Ju mer jag får veta om de som ligger bakom November och nya Sverox, ju mer intressant blir det att se om November vidare kan kapitalisera på sina kontakter med till exempel Fabel, och de möjligheter de kan tillföra till Sverox, och hur den nya redaktionen tar sig an den svåra utmaningen. Förhoppningsvis kan de dra nytta av sina erfarenheter att driva projekt såsom de som Fabel driver, och de kontakter detta medför, till att skapa en spännande och intressant blandning för alla läsare.

MVH

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Slemma friformare!

Usch! Försvinn, försvinn! Spela utan regler, vad är det för påhitt! När jag var ung, då HADE vi inte ens regler att spela utan... ööhhhmmm... ehhhmmm... eller nått sånt... :gremgrin:

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Troberg sprider oupplyst ljus

Efter att ha läst tråden och utan att ha några som helst kunskaper om det aktuella fallet (har aldrig sett mer än ett omslag av tidningen ifråga), men väl av liknande så har jag följande att säga.

Jag lämnar tills vidare konspirationerna utanför diskussionen, de är en fråga som kan behandlas separat och som jag återkommer till.

Min erfarenhet är att när man tar en tidning och gör om den på detta sätt, dvs från en intressebaserad tidning till en aktivitetsbaserad tidning så sker två saker.

1. Färre läser den.
2. Den utvecklas gradvis till ett forum för inbördes beundran, ett sätt att visa hur mycket jobb man gör. Ingen betvivlar att det görs mycket och viktigt jobb av sverok, men vill man läsa en hel tidning om det.

Det bildas helt enkelt ett gap mellan tidning och läsarna. Läsarna är med i en förening för att utöva sin hobby. De utövar inte sin hobby för att de är med i en förening. Det här är inte bara en viktig distinktion, det är själva roten till hela frågan. Det är det som återstår när man skalat bort allt oväsentligt.

Jag säger inte att det måste gå såhär, bara att det i de fall jag sett det blivit ett internblad för en liten skara invigda.

OK, åter till konspirationerna. Till och börja med så tycker jag att det är överdrivet att kalla det för konspiration, en riktig konspiration ska innehålla minst en Elvis, rymdvarelser och minst en Kennedy.

Utan att egentligen ha tillräckligt med fakta för att göra en bedömning så ger det mig en känsla av en öronmärkt upphandling. Jag kan inte säga något påtagligt, men jag har sett tillräckligt många sådana upphandlingar (från alla tre hållen (upphandlare, vinnare, förlorare)) för att se varningssignalerna.

Men, som jag skrev (nej, inte den sortens skrev) så har vi inte tillräckligt med fakta för att göra en definitiv bedömning och kommer antagligen inte att få det heller.

Detta för in mig (nej, inte på det sättet) på min andra viktiga kärnpunkt.

Varför förekommer den här diskussionen över huvud taget? Vad motiverar den? Något måste vara fel om en sådan här diskussion kan blossa upp.

Vad är då fel?

Jo, det som är fel är att saker inte skötts tillräckligt öppet. Folk kan inte själv verifiera att det skötts på rätt sätt, alltså kommer spännande teorier fram. En grundläggande princip i sådana här sammanhang är att allt måste ske helt öppet, med full insyn.

Hade det gjorts hade den här diskussionen inte kunnat uppkomma, därför att fakta skulle finnas som löste den. Det man ska lära sig är alltså att som all offentlig verksamhet så ska den bedrivas som om den drevs i ett glashus. Allt ska ske väl synligt.

Alltså två slutsatser (nej, inte den sortens slutsatser):

1. Förstå läsarnas motivation och skriv för dem.
2. Låt folk se att ni sköter saker korrekt.

Vad säger ni? Har mina totalt oinsatta synpunkterna träffat målet eller knattrar jag på allt som rör sig?

(Edit: Skyll min närvaro här på Rising, det var han som tipsade mig om en kontroversiell tråd!) :gremgrin:
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Antydningarnas mästare

Som vanlig medlem kan vi ju bara reagera på vad styrelsen gör och, som du påpekade, inte påverka er, eftersom ni är framvalda av riksmötet.
Däremot är det vår skyldighet att reflektera på vad ni gjort, och om nödvändigt, dra upp det på nästa riksmöte där ni trotts allt måste stå till svars för årets handlingar (kallas ansvarsfrihet och omval).

Så fungerar ju föreningsdemokrati.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
KONSPIRATIONSTEORETIKER !

Och av de människor på detta forumet (som drivs av flera av "Gillbringarna" som förlorade upphandlingen, bör tillägggas) anser jag INTE vara representativ efter vilka reaktioner jag mött bland andra.

Så, nu fick jag det sagt.

Det var lågt!

Men va fasen fick du den tanken från? Folk kan faktiskt fatta egna beslut.
 

Molle_UBBT

Veteran
Joined
14 Oct 2003
Messages
2
Location
Linköping
Re: Kritik mot kritiken

"Jo, men det jag jämför ärdet enda stora utskick som behandlade SVerox (vadå demokrati) och svarsfrekvensen var ... jag vet inte hur mågna, men jag tror inte det kom över 10 %, rätta mig om jag har fel."

Svarsfrekvensen var 62%, vilket gjorde att den inte kan säkerställas statistiskt (vilket kräver 96% svarsfrekvens).

Molle
f.d utredare i projektet Vadå Demokrati?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jaja, lugn nu

Carl har redan fått det där utrett och har sagt att han hade fel i sitt påstående. Vi kan nog släppa det nu.

Tack

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Aha

Okej, jag säger såhär, i marknadsföringssammanhang är 10% en acceptabel svarsfrekvens. Till och med en bra svarsfrekvens.

I statistiska sammanhang verkar det som om siffran bör vara högre, om jag fattat Molle rätt. Man lär sig något nytt varje dag. :gremgrin:

MVH

Magnus
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Och där vaknade han :)

Hej och välkommen hit till forumet.
Ser ut som den här debatten har lockat en hel del folk som sällan annars dyker upp här.

Hur som helst, varför skulle inte 62% räcka? I opinionsundersökningar kollar man ju med betydligt färre personer och inte ens vid valen brukar vi ha så hög svarsfrekvens.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Kollade man?

Det kändes inte som priset var det mest prioriterade. Om så var fallet kanske det gamla förslaget med att låta olika fanzines ta hand om Sverox varit aktuellt.
Var det inte förnyelse som var viktigast för beslutet?
 

Molle_UBBT

Veteran
Joined
14 Oct 2003
Messages
2
Location
Linköping
Re: 10% svarsfrekvens

Svarsfrekvensen var 62% vilket inte gör resultatet inte kan säkerställas statisktiskt. Man kan därmed inte säga hur det verkligen ser ut, bara ge en bild av den. Man kan dock skönja trender och dra slutsatser utifrån detta. Anledningen till den låga svarsfrekvensen beror till stor del till den begränsade budget vi hade för att få in svaren.

Att jämföra VD? med ett reklamutskick är inte relevant eftersom de har totalt olika mål och syften.

Vad gäller "vetenskpligheten" kring VD? så hade vi utmärkt hjälp av en professor i statistik på Chalmers (vilket var bra eftersom han såg till att frågorna utformades på rätt sätt). Vi hade också hjälp av Ungdosmsstyrelsens utredare av rollspel (som skrev "Vad är rollspel?", numera professor i Ungdomskultur på Uppsala Universitet. Att vissa inte är nöjda med de statistiksa resultaten kan vi inte göra så mycket åt. Våra slutsatser är däremot subjektiva i våra roller som utredare, men att säga att den är ovetenskapligt utförd är bara fel.

Dans kritik av VD? får han gärna utveckla, gärna direkt med mig eller på ett annat forum då dessa trådar inte handlar om VD?

Molle
också akademiker...
 
Top