Nekromanti Sverox byter ansikte igen

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Om journalistik

Ja, jag formulerade mig nog lite otydligt. Vad jag menar att ifrågasätta är en tidning med journalistiskt fokus på personer och inte spel. Jag vill minnas att Jumsi-perioden innehöll ändlösa rader intervjuer med personer jag aldrig hört talas om, och inga djupgående artiklar av någon sort. Vi får hoppas att vi inte återgår till det nu.


/Dimfrost
 

alterego

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
4
Location
Göteborg
Re: Dåligt Farmen avsnitt?

>Det är en ideell förening för att främja rollspelshobbyn. Vad >kan man egentligen tjäna på att intrigera till sig en plats i >styrelsen?

Tja, Birgerson gjorde sig en snygg karriär på kontakterna i Telia som han etablerade under sin tid i Sveroks ledning. Att vara ansvarig utgivare för Sverox en liten tid är nog en hyfsad trampolin till mer lukrativa jobb om man vet hur slipstenen skall dras. Gillbringarna som vill ägna sig åt tidningen för sakens egen skull är säkert välkomna tillbaka om ett år när ungtupparna har flugit vidare uppåt. Men nu är jag elakare än jag har fog för, jag har inga inblickar i hur upphandlingen gick till eller de nyas kvaliteer. Men varningsantennen lyftes när jag läste om involveringen av Achims Spel Förening i denna huggsexa...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Att lära av erfarenhet..

Så gott som de enda exemplaren av Sverox som har varit läsvärda är de som Rävarna har producerat. De har en bra mix av spelmaterial, recensioner och artiklar av allmäntintresse.

De andra visionerna som har blivit förverkligade har varit ... fullständigt jättetrista. Så trista så man somnar.

Med den motiveringen som nu har lagts fram ser jag framför mig hemma-hos-reportage hos förbundsstyrelsen, Ordförandens topp-tio-lista över bra skivor, medlemsprofiler utan allmänintresse och liknande. Eftersom jag inte har sett (eller är synsk, inte så mycket iaf) ett ex av den "nya" Sverox så är det svårt att vara helt bestämd, men om allmänintresset tas bort (artiklar, kopplingarna till den "hemska" kommersiella delen av hobbyn, osv) kan de ju lika gärna trycka upp tidningen i 150 ex och dela ut den till de som figurerar i den, eller som känner de som figurerar.

Sammanfattning - "If it's ain't broken, don't fix it". Sverox fungerade asbra under Rävarna. Jag kan inte förstå att de slår sönder detta. Eller finns det någon opinionsmätning som säger att majoriteten av Sveroks-medlemmarna ogillade Sverox under Rävarnas regi? Om nu förbundet anser att det är medlemmarna som är viktigast, varför inte ta till sig vad de också tycker?

Men det skulle väl rubba maktbalansen för mycket.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dåligt Farmen avsnitt?

"Gillbringarna som vill ägna sig åt tidningen för sakens egen skull är säkert välkomna tillbaka om ett år när ungtupparna har flugit vidare uppåt. "

Jo, det antyds i den diskussion som förekommer på Sverox-forumet. Av förklarliga skäl så tror jag inte att det blir så lätt att kalla in Gillbringarna en tredje gång för att städa upp röran som andra lämnat efter sig. :gremfrown:
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Re: Beklagligt

ojoj! Här spekuleras det gladeligen märker jag! Jag vill mest göra läsare på detta forum observanta på att det som skrivs om valberedning och annat är högst subjektivt. Jag känner inte alls igen mig i beskrivningarna.

Angående den omdiskuterade valberedningen:
Jag vill inte minnas att valberedningen var särskilt omdiskuterad, däremot var de två skilda förslagen omdiskuterade av naturliga skäl. Jag hör iof till kritikerna av valberedningens jobb, de gjorde flera fel på vägen. Däremot så tycker jag att det är fullt att lägga upp brister som att Magnus skulle ha varit "ond/partisk/beräknande" eller whatever.
För det första, ja han nominerade en kille från sin spelförening. Det finns inga regler mot det, tänk om denna kompis verkligen är super kompetent, isåfall är jag glad att Magnus tog med honom, kompis eller inte. Det är ganska självklart att en valberedare hämtar kandidater från sina bekantskapskretsar, om en valberedare inte har kontakter bör han eller hon inte va valberedare överhuvudtaget. Att valberedningen struntade i att kontakta andra kandidater är nog lögn eller åtminstone en överdrift. Kanske någon glömdes på vägen (för det var många personer involverade) men att de struntade har jag svårt att tro.

Om valberedninges förslag lades fram när tiden hade gått ut, hur kunde då det lämnas in ett motförslag...?

Det stämmer att det fanns åsikter om att det andra förslaget skulle underkännas, dock inte för att förslaget inte använde ordet "nominerar"(!??!) utan för att alla inte var nominerade helt enkelt. Vidare var det _inte_ valberedningen som ville underkänna det andra förslaget! Däremot ville jag det, av skäl som jag inte har några problem att motivera...

Om interna motsättningar och annat:
Jag anser mig vara hyfsat insatt i hur diskussioner och annat förts inom förbundet, att du har koll på hur densamma Magnus lobbade för att få Fredrik som sveroxansvarig är inte bara subjektivt utan i det närmaste förtal. Styrelsen bestämmer själv vem som ska ansvar för vad eller inte. Det kan mycket väl vara så att Magnus lobbade för den saken, men att skriva det som en sanning är nog att sticka ut halsen lite väl långt!

Om att Magnus lämnade valberedningen:
Ja det gjorde han och tur är väl det! Dock är jag rätt säker på att Magnus avgick på eget intiativ, inte att förbundsstyrelsen krävde detta!?!

Nej Åke, mycket spekulationer och direkta felaktigheter för att jag ska hålla tyst och låta det gå obemärkt förbi. Dessutom bildar det en cynisk och förhoppningsvis falsk bild över hur politiken i sverok går till. Usch!

/Dan Sivnert
Riksmötesombud 2003
"pensionerad" Sverokmupp :gremsmile:
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Kritik mot kritiken

Jag vill först klargöra lite vem jag är och varför jag skriver.

Mitt namn är Karl Lampinen, jag är ledamot av förbundsstyrelsen i Sverok och var mötesordföradne det mötet då det beslutades om att låta November få ta över ansvaret för produktionene av förbundstidnignen. Jag uttalar mig dock INTE för Sveroks, förbundstyrelsen eller någons annan räkning än mig själv.

Först angående nepotism:

Jäv förekommer då någons närastående (förälder, barn eller käresta i praktiken) och inte föreningsvänner. Man ska vara försiktig att ropa "jäv" när det gäller valberedare, för valberedarna är valda delvis för att de har ett stort kontaktnät att hitta folk bland. Om de sedan anser någon i detta kontaktnät är duglig och lämplig, hur nära ska den få vara utan att det ska räknas som jäv? Vissa anser att vara i samma förening är för nära och jag anser: aldrig!

Att sitta i Sveroks förbundsstyrelse är ett väldigt tvivelaktigt nöje. Jag gör det jag gör enbart för att jag vill att det ska finnas en plats för spel och spelaren i vårt samhälle, som är sjukt TV , alkohl och och idrotssfixerat. Ingen politisk språngbräda, ingen kontaktskapande, utan jag vill bara göra det lite bättre för mina mespelare. Ett genomgående tema har dock de som talat om nepotism är att det har nämnts ex "jag är inte så aktiv/insat/engagerad.. MEN" och just det, vad grundar ni detta på?

Jag kan villigt erkänna att jag röstade för Novembers förslag, trots att jag har pratat med Gillbringarna 10 gånger fler gånger än med November (träffade Patrik, andra halvan av Novemberproduktion) öfrsta gången i helg.)

Varför? För att jag tycker att Magnus Alm är söt och trevlig? Nej. Jag står för vad jag tycker: Jag tycker att Sverox de senaste året/åren stagnerat och att den var/är så tråkig att jag plågade mig igenom den, och att mina vänner (väldigt lite Sverokaktiva) tyckte den var skittråkig. Det bästa med den var "Fantastiska Sverokfakta". Utan konkurrens.

Något som måste kommas ihåg och påminnas om gång efter en annan är att Sverox är en FÖRBUNDSTIDNING. Den är till för att fungera som mervärde men även informationskanal, och ska tilltala en klar majoritet av alla medlemmar. Och efter att ha talat med flera läsare, och diskuterat med flera (som ignenting har med Sverok som organisation att göra, exempelvis vanlgia hobbyutövare på tåget) så har jag förstått att många tycker den är ok, men inte mer.

Jag anser inte att den fungerat som informationskanal eller tilltalande för de flesta medlemmar, och jag tycker det inte är värt 850 000 kronor om året att ge enbart en bra speltidning, det får marknaden sköta själv.

JAG har röstat efter hjärtat, och om ni vill utan kunskap om vare sig processen eller objektivt betrakta de åsikter som fanns rita upp olika konspirationsteorier så gör det. Men jag vet att ni inte vet, bara gissar.

Ni får ursäkta dett långa inlägg, men jag blir både matt och upprörd över det ogrundade gnäll som finns. Om ni tror att Novembers tidning kommer att bli enormt dålig får ni väl engagera er som riksmötesombud och dra in pengarna till tidningen, eller avsäga er tidningen. Eller så får ni vara goda förlorare och acceptera att Sverox kommer att leva vidare hursomhelst.

Och om November misslyckas? Ska Rävarna, som vissa antytt att "rädda situationen"? Gillbringarna har fått betalt för att göra en tidning och jag VETatt det finns fler som vill testa göra tidningen om November skulle misslyckas, vilket jag varken tror eller hoppas. Sveroks tidningsutgivning står INTE och faller med Gillbringarna, oavsett hur kunniga ochy duktiga de än må vara.

Sverox är förbundet Sveroks tidning, och om ni som protest väljer att läsa inte läsa den, det rör mig inte närmvis eftersom det finns 39080 andra personer förutom er som Sveroks förbundsstyrelse bör ta hänsyn till.

Jag vill bara klargöra än en gång att jag INTE skriver detta i någon´annan position än som vanlig läsare och medlem.

Karl Lampinen
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Att lära av erfarenhet..

Jag håller med helt och fullt. Frågan är, hur kommer det sig att den tidning som vi tycker har varit ytterst underhållande beskrivs som "så tråkig att jag plågade mig igenom den" av andra? På något sätt tror jag det har att göra med vilken inställning man har till hobbyn. Det som har tilltalat mig mest är de allmänt hållna rollspelsinslagen, som Lemuria, medeltida magi och så vidare, och samma sak gäller för många jag har snackat med. Antagligen beror det på att vi är rollspelsmakare, och trivs med skumma artiklar som ger inspiration. Det enda riktigt tråkiga tycker jag är paintball- och airsoftartiklar; jag skulle gärna se att de verksamheterna inte ingick i Sverok överhuvudtaget men det är ett annat ämne.

Min teori är alltså att den icke-kreativa delen av rollspelspopulationen (eller åtminstone de som sällan är spelledare och aldrig bygger egna spel) trivdes sämre med Sverox än vi andra. Det är väl svårt att testa här, eftersom det stora flertalet wrnu-folk tycks vara spelledare titt som tätt, dock...


/Dimfrost
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
En fråga

Gillbrings (och därmed det förslag där jag själv förekom som redaktionsmedlem) ställdes väl aldrig mot Novembers förslag?

Om jag hade valt mellan November och Ahlström/Lanto hade jag nog också valt November.

Det som förvånar flera som jag pratat med, och även mig själv, är att just Gillbrings förslag ansågs vara det SÄMSTA av de tre förslag som inkom. Och att Gilbrings förslag förlorade mot Ahlström/Lanto, som var 200 000 dyrare, och som hade en redaktion som i alla fall för oss utomstående inte verkade ha så bra koll på hobbyn överhuvudtaget.

Detta tror jag färgar och förvirrar diskussionen. Du kanske kan ge oss mer info om vad det var som gjorde att just Ahlström/Lanto ansågs vara bättre än Gillbrings förslag? Inte för att du behöver göra det, men det skulle nog göra debatten mer nyanserad.

MVH

Magnus

(som återigen vill förtydliga att jag alltså var inkluderad som red-medlem i Gillbrings förslag, OCH att jag efter att ha tagit del av underlaget är uppriktigt förvånad att det ansågs vara sämst av de tre förslagen)
 

barmo

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
4
Mer skumma fakta kring upphandlingen

Hej,
jag vill som privatperson, ej som styrelseledamot i FS, uttrycka min förvåning över dessa konspirationsteorier. Jag har några frågor till er som konspirerar (Rosen, tinwe, Dimfrost, walium,alterego främst) mot den nya redaktionen.

* Tror du att de vill försöka göra en tidning som medlemmarna vill läsa?
* Tror du att Magnus Alm har intrigerat sig fram som Rosen beskriver/antyder i ett inlägg nedan?
* Vad vet du om den nya redaktionens kompetens?
* Är du beredd att ge dem en chans?


mvh
Thomas Davidsson
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Mer skumma fakta kring upphandlingen

Själv vet jag egentligen ingenting förutom vad som sagts här i tråden, och eftersom jag inte har någon anledning att misstro Rosen litade jag på vad han skrev. Det jag däremot hävdar är att jag i likhet med många andra ogillar en tidning som är inriktad på personerna och inte spelen. Den förra perioden av en mer "journalistisk" (inom citationstecken eftersom jag vet att även Rävarnas Sverox var journalistisk, men du förstår säkert vad jag avser) tidning tycker jag var otroligt ointressant. Jag misstänker att den nya redaktionen inte har järnkoll på vad medlemmarna egentligen vill ha, men det är säkert möjligt att de har medlemmarnas bästa för ögonen. En chans kan jag väl ge dem, men det är ändå en stor risk att jag kommer att sakna den gamla Sverox.


/Dimfrost, nu även konspiratör!
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Fördelning av intressegrupp

En kvalificerad gissning är att de som inte sysslar med något slags spelskapande, är i klar majoritet inom SVerok, (95 %? ) ex: datorspelare, kortspelare, figurspelare, arisoftare, paintballare, de allra flesta lajvare och många många rollspelare inte faller in i din kategori "kreativa rollspelsmänniskor" (ingen värdering däri)

Själv spelar jag rollspel, och har gjort egna äventyr, men tar mer inspiration från klassiska b-filmer och serietidningar än ex. Lemuria, även om jag fröstår den funktionen.

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Mer skumma fakta kring upphandlingen

Att lägga fokus mer på spelarna behöver ju inte betyda att man helt lämnar spelen därhän! Av den testtidning (dummien) vi fick presenterad för oss så fanns det rollspelsrecenssioner och spelrepotage också, dock lite mindre.

Karl Lampinen, personligen
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Fördelning av intressegrupp

Ja, naturligtvis är vi inte i majoritet. Förhållandena här på forumet är helt annorlunda än i rollspelssverige som helhet. Men min teori var ju bara en gissning, och det skulle vara kul och se om det verkligen är så att det främst är de "kreativa" (jag vet, det är en väldigt dålig benämning) som har gillat Sverox medan resten mest tyckt den varit tråkig. Min egen bekantskapskrets av rollspelare utanför forumet är inte så stor, så jag kan inte kolla upp saken på så sätt.

Eller är det helt enkelt så att folk känner att rollspelen har fått för stor del av Sverox? Det kan jag väl i och för sig förstå, jag spelar själv Magic och det har sällan varit någon vettig artikel om kortspel över huvud taget. Dock, delvis beror detta på att det är mycket enklare att skriva allmänt hållna artiklar om andra delar av hobbyn, antar jag.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Mer skumma fakta kring upphandlingen

Vilken typ av artiklar kan vi då vänta oss i den nya Sverox? Det kanske skulle hjälpa lite om vi hade lite kött på benen i debatten. :gremsmile:


/Dimfrost
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Ett svar

Propositonsordingen var sådan att först ställdes utmanarna (d.v.s Gillbringarna och Ahlström-Lantto) mot varandra. Detta kan tyckas märkligt, men eftersom de som hade skött förarbetet inför upphandlingen yrkade på att bifalla Novembers förslag så var detta huvudförslaget, så alla andra förslag bearbetas först, där är praxis.

Propositionsordningen godkändes av mötet, och Ahlström-Lantto ställdes därför emot varanda. Där utföll omröstingen så att 3 röstade för Ahlström-Lantto och 3 för Gillbringarna och 2 röster lades ned. Förbundsordföranden har vid lika röstetal utslagsröst, och röstade för Ahlström-Lanttos förslag.

Man kan i en sådan situation lägga ned sin röst för att "spara "den till senare, men jag anser att en nedlagd röst är en protest och röstar alltid, och då väljer jag det mindre onda av två onda ting, så att säga. Därav varför jag valde Ahlström-Lantto, för att jag ärligt tyckte den var bättre (riktigt snygg layout måste tilläggas) och att man alltid kan ge ut 4 istället för 6 nummer, vilket minskar kostnaderna rejält. (jag var/är förresten emot att sätta mer pengar på Sverox än nu, bara klargöra). Jag tror att de andra resonerade som jag, men dte innebär inte att förbundsstyrelsen som gurpp betraktade Gillbringarnas förslag som sämst utan en del av gruppen betraktade den som minst bra, faktiskt, för inget av alternativen var ju direkt värdelöst.

Karl Lampinen, personligen
 

alterego

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
4
Location
Göteborg
Disclaimer

Jag menade inte att utala mig om Novembers förutsättningar att göra tidningen eller hur upphandlingen gick till. Om det vet jag inte mer än vad jag läst på tråden här och på Sverox forum, vilket är ganska lite eftersom de som var med i karusellen verkar mindre lösmyntade i frågan än jag själv är till vardags... Jag måste också försäkra om att jag inte vill kasta skuggor över någon enskilds engagemang i och för Sverok. Men på 'Waliums' allmänna fråga, om det kan finnas personlig gagn i att nätverka och integrera i en ideel förening som Sverok, så måste svaret bli självklart ja. Att mitt ja blev elakare formulerat än var menat ber jag om ursäkt för.

/Johan
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Mer skumma fakta kring upphandlingen

Det tror jag inte ens redaktionen kan svara på, för deras arbetssätt (p.g.a minskade pengar till frilanspengar) kommer bygga mer på ideell basis så om folk vill skriva artiklar kommer det finnas stor möjliughet att få dem publicerade (såvitt jag förstått, ta inget dödsallvarligt, för jag är lite osäker)

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Fördelning av intressegrupp

Jag säger inte att majoritet har tyckt dne varit tråkig, jag har ju också mitt breda men ändå utrval att gå på. Däremot så finns det mycket som jag tycker tidinginenhar bruistt i och en av de sakerna är att lvisa för redan inbitnia andra delar av hobbyn.

Karl Lampinen, personligen
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Mer skumma fakta kring upphandlingen

Det låter väl i och för sig trevligt, men det är sällan "ideell basis" är liktydigt med hög kvalitet... :gremfrown:


/Dimfrost, pessimistisk
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Disclaimer

Jag håller med dig, ideelt engagemang är en snygg merit, och jag kan strycka dig från konspirationsteoretikernas lista.
:gremwink:

Karl Lampinen, personligen
 
Top