Nekromanti Sverox byter ansikte igen

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Kritik mot kritiken

Ehh.. har du den minsta aning om hur lång tid och hur mycket pengar en sådan undersökning skulle kosta... och hur tvivelaktigt reultat man skulle få?

Och insinuera inte att vi är odemokratiska! Vi i förbundsstyrelsen är valda att fatta sådana beslut av medlemmarna via riksmötet, och om vi hade velat låta November få tidningen på grund av att deras mammor bakade oss bullar, så kunde vi gjort det!

Nu agerar vi mer proffesionellt än så, men det fanns aldrig något krav på "demokratisk förankring" av beslutet, och vi såg inget större behov av det heller.

Och angående tidingens kommande innehåll: det är intressant att du med den knapphändiga information du bhar, mycket knapphändiga till och med, kan dra såna långtgående slutsatser som du gör. Tro är att inte veta.

Och som sagt: du är inte represenativ för Sveroks melemmar. Sveroks genomsnittsmedlem är kanske 17 år och håller på med datorspel/lajv. Good luck!

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Mer skumma fakta kring upphandlingen

Hela förbundet är uppbyggt på ideell basis, och det har faktiskt funkat, eller?

En sak som jag lärt mig den hårda vägen är: bara för att man betalar behöver det inte bli bra.

Karl Lampinen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Men

Har jag gjort det?

Däremot ligger det när till hands när det talas om jäv och hur November "manipulerat" styrelsen. Detta är inte kritik, detta är rykten och skitsnack.När ni har konkreta bevis så tack, men det tror jag ni får leta med ljus och lykta efter.

Jag är ju här och möter er kritik, trots att den är byggd på fördomar, och motsvarar en "det är bra, ingenting får förändras, jag är representativ för hela spelsverige"-attityd.

Hm. OM det är våra medlemmars kritik vi möter, men jag anser migg ha blivit mer illa bemött, förtalat och idiotförklarad än vad jag har gjort shjälv, så jag tänker itne lindra ditt dåliga samvete genom att be om ursäkt får något jag inte gjort.

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Det är just det här som jag tycker...

Om man röstade för Ahlström-Lantto var det nog som för mig:

Det var inte bra, men hellre Ahlström-Lantto än Gillbringarnas. Det står jag för.

Dummyn kommer ni att få se om ni åker runt på konvent och träffar Magnus ALm och Patrik, då de har dem med sig, men tyvärr finns de bara i 4 icke datoriserade exemplar.

Jag menar att jag hellre drar ner till 4 nummerän har 6 nummer med Gillbringarnas tidning. Inte för att jag skyr den som pesten, men det hade varit alternative om Ahlström-Lantto vunnit. Jag är övertygad om att de flesta i styrelsen ville ha Novembers förslag, och då hade det inte spelat någon roll vilken som kommit först eller vilken man röstade på först, och då röstar man på den minst onda.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Lyssna då

Läser du inte vad jag skriver?

Huvudförslaget var vad de somskötte utredningen kring upphandlingen, Fredrik Engström och Fredrik Axelsson, ville ha. Detta var Novembers förslag. Då blir det huvudförslaget och alla andra förslag (även o DN hade velatproducera vår tidning gratis) motförslag och behandlas först.

Jag tycker ajg gav ett tillfredsställande svar: det fanns en majoritet för November, och de som röstade på Ahlström-Lantto kanske faktiskt tyckte att denvar ett bättre förslagän Gillbringarnas. Jag tyckte det iaf.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Artikel om Sveroxupphandlingen

Kontakta Jon Nilsson, han får uttala sig för SVeroks förbubndsstyrelse, det andra ä ju annas bara inofficiella kommentarer.

jon@sverok.se

Karl Lampinen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kritik mot kritiken

Och som sagt: du är inte represenativ för Sveroks melemmar. Sveroks genomsnittsmedlem är kanske 17 år och håller på med datorspel/lajv. Good luck!

I så fall har det skett rätt omfattande förändringar på sistone. När 'Vadå Demokrati'-projektet gjorde en survey av Sveroks medlemmar för ett par år sedan blev resultatet såhär:

Rollspel - 87%
Datorspel - 81%
Brädspel - 65%
Figurspel - 52%
Levande rollspel - 46%
Kortspel - 40%
Paintball - 11%
Postspel - 5%

Övriga spel - 23%
Ej svarat - 0%

Dataspelarna var redan då nära majoritet och har ökat synligt sedan dess, men jag har faktiskt lite svårt att tänka mig att lajvarna skulle ha skjutit i höjden så fort och så markant att de har gått om rollspelarna.

Konkret bevis: http://www.sverok.se/fileadmin/dokument/Rapporter/VD-slutrapport.pdf, sid 43.

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Då blir det tydligare för mig

Bort med Gillbrings Sverox verkar ha varit melodin på mötet, om jag ska sammanfatta de svar jag läst. På annat sätt kan jag inte tolka det faktum att A/L slog ut Gillbrings förslag, trots sämre ekonomi, mindre erfarenhet av hobbyn, sämre förankring och en dummy som inte anknöt till hobbyn eller förbundet.

Vad är det som var så förkastligt med dagens Sverox?

M.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Lyssna då

»Huvudförslaget var vad de somskötte utredningen kring upphandlingen, Fredrik Engström och Fredrik Axelsson, ville ha. Detta var Novembers förslag.«

Och en av de här Fredrikarna är alltså kompis med November-killarna?

Ja ja. Det är bara att invänta medlemmarnas dom över November-Sverox första nummer.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det förfarandet har jag i alla fall...

...fått klart för mig hur det fungerade. Tack för din förklaring. På något sätt skulle jag kunna tycka att man kunde gjort den "sittande" redaktionen som den som "utmanades", men lösningen att låta upphandlingsunderlagets rekommendation stå som den "utmanade" är ju också okej.

Synd att inte upphandlingsunderlagets utlåtande om A/L gavs samma tyngd som deras rekommendation av November. :gremconfused:

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Förtydligande

Sist i upphandlingen kom Gillbringarna. Deras kostnad per nummer var 66633.

Näst sist kom Alström/Lanto. Deras kostnad per nummer var 97500.

Först kom alltså November. Deras kostnad per nummer var 65625.

Så det vinnande förslaget var inte dyrare än det nuvarande. Det var till och med, av en outgrundlig slump, lite mer än 1000 kronor billigare än Gillbringarnas förslag. Tänk så det kan slumpa sig. :gremgrin:

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Mitt misstag

"Så det vinnande förslaget var inte dyrare än det nuvarande. Det var till och med, av en outgrundlig slump, lite mer än 1000 kronor billigare än Gillbringarnas förslag. Tänk så det kan slumpa sig :gremgrin: "

Exakt hur mycket får/fick du för att skriva för Sverox? :gremwink: :gremtongue:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Antydningar

Jag uppskattar att du tar dig tid att svara på frågor om upphandlingen.

Jag uppskattar inte att du antyder att alla de som postar i denna tråd inte är Sverok-medlemmar.

Styrelsen måste ha vetat att det var ett på sina håll kontroversiellt beslut att byta ut redaktionen, och att klandra de som inte gillar det beslutet genom att antyda att kritiken framförs av icke-medlemmar är inte acceptabelt, i mina ögon.

M.

Moderator på www.rollspel.nu
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Motsättningar

Varför får du inte det? Du har ju aldrig suttit med i någon förbundsstyrelse och varit ansvarig för beslutet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Miljoners kronor

Har inte så mycket koll på det, men det kanske var 250 spänn per sida eller nått sånt, så om man säger att jag har fyra sidor med i ett nummer, så föriklarar ju det tusenlappen! :gremgrin:

Men det är ingen som behöver oroa sig över att eventuella frilansersättningar till mig kommer att knäcka Novembers budget. :gremwink:

Magnus

(som också igen vill förtydliga att jag även var del av Gillbringarnas "nya" redaktion som fick nobben, om utifall nån missat det. Så var medvetna om att jag talar i egen sak. Det betyder ju inte att det jag säger är fel, men ta en funderare innan ni godkänner allt jag säger som sanning. Det är sanning, men det känns bättre om ni först tänkt efter lite, och sen accepterar min information :gremgrin: Glöm inte vem som vann rollspelsvalet!)
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Frågorna väcker nya frågor

Nu var dessa frågor inte adresserade till mig men då jag redan kastat stora stenar inne på Sverok-forumet så antar jag att även jag kan räknas till regimkritikerna.

* Tror du att de vill försöka göra en tidning som medlemmarna vill läsa?

Ja.

* Tror du att Magnus Alm har intrigerat sig fram som Rosen beskriver/antyder i ett inlägg nedan?

Kan ej avgöra.

* Vad vet du om den nya redaktionens kompetens?

Mycket lite.

* Är du beredd att ge dem en chans?

Ja.

Fast frågorna borde nog hellre handla om styrelsen istället för den nya redaktionen. Jag har gjort ett försök att omformulera frågorna:

* Tror ni att styrelsen försökte tillsätta en redaktion som vill försöka göra en tidning som medlemmarna vill läsa?
* Tror ni att styrelsen varit helt objektiv och opåverkad i beslutsprocessen?
* Tror ni att styrelsen visste något om kompetensen gällande någon eller flera av de olika redaktionerna?
* Tror ni att styrelsen var beredd att ge alla tre redaktioner samma chans?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Ytterligare relevanta klyschor

Vi kan dra till med:

There's no such thing as a free lunch.

eller

Du får det du betalar för.

Och nu är det ju ändå så att Sverox, oavsett vilken redaktion det skulle varit, inte är gratis för Sverok.

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Du har missuppfattat detta

Enligt upphandlingsunderlaget var nuvarande Sverox bara "relativt populär". :gremwink:

Vad det nu ska betyda egentligen. :gremcool:

M.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Fördelning av intressegrupp

Intressant. Jag har för mig att Sverok startades för Roll och Konfliktspelare. Nu är dom i minoritet och andra intressen skall prioriteras istället.

Kanske dags att starta ett roll och konfliktspelsförbund för att tillvarata våra intressen? :)
 
Top