Nekromanti Sverox byter ansikte igen

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Omoget

Ett tips Thomas: vill du bli tagen på allvar så har du fel strategi. Att komma hit ifrån ingenstans och skriva ett enda syrligt inlägg är knappast rätt sätt att få oss att ändra åsikt. Vill du fortsätta debatten är du välkommen tillbaka med vettiga argument istället.
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Men varför?

Varför kan inte vi medlemmar bara få en ordentlig förklaring av varför ni valde en outbildad och oerfaren redaktion före Gilbringarna.
En redaktion som dessutom skulle producera färre nummer av tidningen.

Almström/Lanttos förslag hör dock inte till den här debatten, eftersom det inte vann.

Jag skulle vilja höra ett enda vettigt argument till varför beslutet blev som det blev, då protokollet innehåller helt mostridiga fakta.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Jag håller inte med

Almström/Lanttos förslag hör dock inte till den här debatten, eftersom det inte vann.
Jag anser att av de beslut som togs, är just frågan om varför man föredrog A/L före den befintliga Sverox en viktig del av debatten. För mig framstår A/L:s förslag som det klart svagaste, dyraste och minst förankrade i verksamheten av de tre förslag som diskuterades.

Ändå valdes det före Gillbringarnas förslag.

Det skulle jag vilja ha en mer utförlig förklaring på än "det var det jag tyckte bäst om". Det var dyrare, och det fick skarp kritik i upphandlingen. Ändå gick det vidare och ställdes mot November.

Att November sedan vann må vara hänt, såvitt jag förstått var det det bästa av de två förslag som gick till "final".

Magnus
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kritik mot kritiken

"Och insinuera inte att vi är odemokratiska! Vi i förbundsstyrelsen är valda att fatta sådana beslut av medlemmarna via riksmötet, och om vi hade velat låta November få tidningen på grund av att deras mammor bakade oss bullar, så kunde vi gjort det!"

"Nu agerar vi mer proffesionellt än så, men det fanns aldrig något krav på "demokratisk förankring" av beslutet, och vi såg inget större behov av det heller."

Nu ska vi se här, vi får inte anklaga er för att vara odemokratiska trots att du själv erkänner att ni inte hade några krav på demokratisk förankring av ert beslut? Jag hoppas verkligen inte att du är representativ för den typ av professionalitet som styrelsen sägs stå för.

"Och som sagt: du är inte represenativ för Sveroks melemmar. Sveroks genomsnittsmedlem är kanske 17 år och håller på med datorspel/lajv. Good luck!"

Vad vet du om honom egentligen? Vet du hur gammal han är och precis vad han sysslar med bara genom att läsa hans profil? Eller är du kanske också telepat förutom medlem i Sveroks styrelse? Törs man fråga om hur gammal du själv är och vad du har för intressen? Om du inte själv är en datorspelande 17-åring så har jag, med din egen logik, rätt att avfärda alla dina argument som skitsnack.

Den här typen av inlägg placerar knappast styrelsen i bättre dager. Om de ska försvara ett så pass viktigt beslut som det här ändå är så hade det varit klokt att skicka bättre och mer sansade debattörer.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Intressant frågeställning (OT)

Förr i tiden fick man på årsberättelsen till Sverok kryssa för vilka verksamheter föreningen sysslade med. Nu var det några år sedan jag såg en sådan blankett och jag vet att de har förenklats betydligt men man kan ju hoppas att något liknande fortfarande finns kvar. Isf bör man kunna ringa kansliet och få ganska exakta uppgifter om vad föreningar uppge sig syssla med.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Beklagligt

"Jag är en fan av diskussioner. Men jag tycker inte om när partiska personer berättar saker som om det vore den objektiva sanningen. "

Ska vi tolka det som att du också är en partisk person, och det du skriver inte är den objektiva sanningen?
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Förändringsprocess och anbud

Just att förbundet är inne i en förändringsprocess anses ju också vara ett av de mest utslagsgivande skälen till att man valde som man valde i upphandlingen.
Det är synd att det troligen inte har förmedlats tydligt nog för medlemmarna att så är fallet. Sverok behöver då verkligen ordentlig debatt om vart de är på väg och varför. Om man bara förändrar, utan att förankra det eller tänka efter, så riskerar förändringen verkligt mycket.

Vad det gäller upphandlingsförfarandet, så är det också lite märkligt att ett av de viktigaste kriterierna vid upphandlingen - att man följer med förbundet i dess förändringar - inte tydligt förmedlades ut när man gick ut om upphandlingen. Kanske man berättade om det vid intervjuerna, och då är ju allt grönt.
Varför vara tydlig vid upphandlingar. Jo, då får man vad man söker efter. Risken finns att man nu har missat några bra anbudsgivare som har avstått, eftersom utannonseringen kanske har gett fel intryck. Samtidigt kanske de övriga som lämnade in anbud skulle ha gjort annorlunda och kanske något som mer var vad som efterfrågades.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Det finns två reservationer

Det är ju uppenbart att det finns anledning att diskutera eftersom det till och med finns ett reservationsinlägg i protokollet, skrivet av en förbundsstyrelseledamot, som tar upp kritiken.
Värt att notera i sammanhanget är att protokollet innehåller två reservationer, alltså från två olika medlemmar i styrelsen.

M.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Ståendes utanför tältet...

Jag betraktar det mer ur en företagsmässig synvinkel: utveckling är alltid prio 1. Men jag förstår din synpunkt och uppskattar den.

Karl Lampinen, personligen
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Re: Beklagligt

Ska vi tolka det som att du också är en partisk person, och det du skriver inte är den objektiva sanningen?
Självklart är jag partisk! Men sen försöker jag motverka det så mycket jag bara kan.. även om det sällan går så bra som man hoppas.

Som i det här fallet, faktum är att jag också är skeptisk till förbundsstyrelsens beslut. Jag gillade den gamla tidningen, inte för att var super på alla områden, men den fyllde sin funktion och jag fick ut något av den. Man kan väl säga att jag också anammar "if it ain´t broken, why fix it"?
Men trots att jag ogillar deras beslut, trots att jag gärna haft kvar den gamla tidningen så är jag beredd att lyssna till varför de tyckte som de gjorde.

Kanske för att jag är medveten om att den gamla Sverox inte var perfekt och att det faktiskt är möjligt att göra en bättre tidning. Hur osannorlikt det än må vara, så måste vi väl vara medvetna om det; det går faktiskt göra en bättre tidning...
Men sen är jag rädd att det blir ett par riktigt dåliga nummer som det blev senast vi bytte redaktion...

Hur korkade jag än tycker att styrelsen må vara, i deras resonemang och beslut, så utgår jag från att de hade medlemmarnas intresse i fokus. Att de inte är onda och att de faktiskt vågar ta kontroversiella beslut hur mycket huvudvärk det än må innebära. Ganska modigt tycker jag! Kanske dumt, men framförallt modigt.
Ett bra sätt att vinna min respekt på är att säga en sak och sedan stå för det. Vara beredd att möta kritik. Något som styrelsen också verkar vara beredda på. Innan jag gick in här och "försvarade" styrelsen så tog jag ett långt snack med valda delar av densamma (en lyx som man önskade att alla medlemmar hade, men jag råkar veta var några av dem bor :gremwink:). (Sen ska vi ha i åtanke att det är skillnad på kritik och kritik. Hade jag suttit i styrelsen eller varit någon av de nanmgivna här hade jag haft mycket svårt att svara sakligt!)

Efter att ha hört mig för om deras resonemang och tillvägagångssätt så började jag inte hålla med dem för det. Men jag förstod åtmistone att de tänkt till något innan de fattade beslutet. Om ni verkligen har låga tankar om styrelsen, så tycker jag att ni ska ta kontakt med dem! Det kan vara svårt för en enskild person att säga upp alla kritiker, så jag tycker faktiskt att det är kritikerns uppgift att ta debatt!

Nu har det blivit bättre diskussion på detta forum, det som sägs inte får inte längre stå oemotsagt. När jag kom hit var alla rörande överrens om att det var något "fel" och att styrelsen var onda. Visst, alla var inte konspiratoriska men ingen talade mot konspirationerna.

Nu är styrelsen på plats och kan säkert tala för sig själva. Dock står de båda parterna i varsin ringhörna. Om alla här bara var beredda att ifrågasätta sina egna resonemang och kanske försöka möta den andra parten, så hade den diskussionen varit mycket trevligare att delta i.

(Det största problemet är dock fortfarande att vissa vågar utmåla enskilda personer som onda och konspiratoriska utan att ha något som helst objektivt perspektiv. Även om misstankarna är rätta, så bör man tänka sig för både en och två gånger innan man går till personangrepp på det viset! Visst har styrelsen bemöt kritiken sådär, men vem kastade egentligen första stenen?
Nej jag hoppas att alla tar ett par djupa andetag och tänker på två saker. 1. Det är inte en väldsproblem vi diskutterar, inga krig behöver startas för att vi är oense i den här frågan.
2. Personerna vi talar om är människor och kan ta illa vid sig. Visst kan det ingå i styrelsen jobb att ta kritik, men de tar säkerligen inga beslut bara för att djälvas med oss.
Tråkig start den nya redaktionen får när de får höra att de "lobbat" sig till jobbet, eller att de fick uppdraget bara för att styrelsen ville ha bort den gamla redaktionen till vilket pris som helst..)

Vänligen
/Dan Sivnert
Riksmötesombud 2003 (till sverok då :gremwink:)
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Passa på att upphäv mina fördomar...

orsaken till att man engagera sig i Sverok beror på att man vill göra något för SVeriges spelare och inte bara sig själv. Att man engagerar sig somföreningsaktiv betyder att man vill göra något för traktens spelare, och itne bara för sig själv. Det krävs samma sorts engagemang fast bara på olika arenor. och jag tror inte någon skulle kalla föreningsaktiva för "politiker". Lika förolämpad blir jag vöer att bli kallad politiker, eftersom att engagera mi i SVerok väldigt sällan ger någon uppskattning tillbaka och att det faktiskt kostar mig pengar och tid.

Karl Lampinen, personligen
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ståendes utanför tältet...

"Jag betraktar det mer ur en företagsmässig synvinkel: utveckling är alltid prio 1. "

Utveckling är bra så länge den är positiv. Men det är knappast ett begrepp som företagsekonomin har patent på. Hur bra och lämpligt är företagsmässigt tänkande i en ideell organisation som Sverok?
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Ståendes utanför tältet...

vad säger att det inte är det? jag tycker om idéen: att alltid sträva efter attnb utvecklas. företag som inte gör det dör, och organisationer som inte gör det stelnar och förlorar funktion. det finns det massor av exempl på.

Karl Lampinen, personligen
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Sant

Där sade du några sanna ord. Ideelt arbete är sällan uppskattat, förrän man lägger av med det och folk runtomkring inser hur mycket man verkligen arbetade.

Så skänk en god tanke åt alla som arbetar ideellt, inom och utanför Sverok!

Magnus
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Åjo

Sen när blev det befogat att svartlista alla rollspel.nu's forumskribenter som konspiratörer mot styrelsen?

Av ren lättja?
För att man gillar att vara otrevlig?
Så att man kan avfärda allt som skrivits som rena konspirationsteorier?
Så att man slipper bry sig om vem som skrivit vad, och kan dra alla skribenter över en kant?
Är det fråor eller är det illa dolda sura kommentarer?

De fråogor som ajg anser vara frågor svarade jag på. Jag frågade om jag någonsin svartlistat hela forumets skribenter som konstpirationsteoretiker (vilket jag inte gjort, och om du tycker något annat får du tycka det) samt på frågan om jag ska be om ursäkt.

Jag kan inte tala för styrelsen, men jag ansåg, enligt det underlag som fanns, de ekonomiska beräkningarna samt främst vad jag personligen tycker om tidningen baserat på kontakter ute bland medlemmarna, att oavsettom Ahlström-Lanttso eller November skulle få uppdraget skulle det leda till utveckling, vilket jag tycker at t SVerox de senaste året klart saknat. Jag tyckte det var en tråkig tidning, och de har aldrig funnits något krav på journalistisk kunskap lika lite som det finns krav på viss tubildning för att få engagera sig i förbundet.

Övrigt material har jag rerdan nämnt var det finns att tillgå: i begränsad upplaga hos Magnus Alm och Patrik.

Jagdebatterar med dig och förklarar vilka och varför jag ansett det förelagts konspirationsteorier. Om du vill kan jag citera dem.

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Antydningar

Man kan lika lite som Daniel Roos sa säga med säkerhet att ALLA är det. Därför sa jag "OM". Men jag menade ignet annat än det.

All kritik fårn medlemmar är relevant kritik, men kritik från ickemedlemmar har logiskt nog lägre prioritet. Men ajg tar ignen hänsyn till den skillnaden, nej,

Att det var ett kontroversiellt beslut: ja.
Att den "förlorade sidan" reagerade som om vi försnillat alla pengarna och köpt knark för dem: nej.

Karl Lampien, personligen
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Beklagligt

"Men trots att jag ogillar deras beslut, trots att jag gärna haft kvar den gamla tidningen så är jag beredd att lyssna till varför de tyckte som de gjorde."

Det är jag också, men allt jag har fått höra hittills är att alla som inte gillar deras beslut är bakåtsträvande konspiratörer som borde hålla käften.

"Hur korkade jag än tycker att styrelsen må vara, i deras resonemang och beslut, så utgår jag från att de hade medlemmarnas intresse i fokus. Att de inte är onda och att de faktiskt vågar ta kontroversiella beslut hur mycket huvudvärk det än må innebära. Ganska modigt tycker jag! Kanske dumt, men framförallt modigt. "

Så du respekterar dem för att de är modiga dumskallar? :gremsmile:

"Ett bra sätt att vinna min respekt på är att säga en sak och sedan stå för det. Vara beredd att möta kritik. Något som styrelsen också verkar vara beredda på. Innan jag gick in här och "försvarade" styrelsen så tog jag ett långt snack med valda delar av densamma (en lyx som man önskade att alla medlemmar hade, men jag råkar veta var några av dem bor ). "

Jag tror att det är ett bra sätt att vinna de flestas respekt. Men som du själv nämner så är det få förunnat att personligen kunna besöka styrelsen. Den enda styrelsemedlem som själv har hittat hit har inte gjort några särskilt övertygande försök att förklara sina motiv eller svara på folks frågor.

"Visst har styrelsen bemöt kritiken sådär, men vem kastade egentligen första stenen?"

Varför skulle styrelsen själva starta ett tråd där de kritiserade sitt eget agerande? De har ju knappt ens lyckat förklara det ordentligt. :gremsmile:
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Det finns två reservationer

Ja, och deras motivation finns med i protkollet. Jag, å andra sidan, håller inte alls med vad de säger, men det är deras tubnga ord och det får stå för dem och deras uppfattning. Det betyder INTE att det gått till på det sättet, bara att de tycker så.

Karl Lampinen, personligen
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
"Den förlorande sidan"

Menar du då oss som var med i ett av de förlorande förslagen, eller de som ville ha kvar Sverox?

Om styrelsen inte förutsett denna storm (i ett vattenglas?) är det en miss av styrelsen, som alltå inte har haft så bra koll på läget som man trodde.

MVH

Magnus
 
Top