Nekromanti Sverox byter ansikte igen

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
My bad

Skulle ha skrivit "en del av debatten grundade sig på dessa reservationer" istället. Glömde bort hur hela debatten började här också.

Att de ledamöter som inte håller med om styrelsebeslutet och tystas elelr väljer att undivka att uttala sig, är en ren tradition inom förbundet som jag hört berättats från flera tidigare styrelseledamöter.

Hade dock varit intressant om de fått tillfälle att förklara sig mer, nu när de i alla fall reserverat sig.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: "Den förlorande sidan"

Just att de kommer bränna alla sina bra idéer och kkrut tidigt är jag roolig fäör, men efter personligt samtal med dem, så har jag mer tillförsikt. Detta var för övrigt mitt enda "aber".

Karl Lampinen, personligen
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Så rätt, så rätt

Efter att ha pratat med några i styrelsen insåg jag som sagt att de inte vara korkade, de hade helt enkelt fel.
Hehe, det var ju ett bra sätt att se på saken. Lite som jag brukar säga när mina kompisar hävdar att Mumien II är en bra film: "ni tycker fel". Det lämnar inte så mycket utrymme för diskussion då!

M.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Syftesdiskussion

Det finns en syftesutredninge 'för närvarande kanske 14 personer, alterego är den av dem) som inte disktuerat så mycket som man kunde önskat (jag är självklart medskyldig till det), men det kommer att hålas ett möte i STockholm nästa helg där syftet ska brytas ner i småbitar och byggas upp igen och hitintills har ajg hört några intressanta idéer faktiskt, ,men nu är det nästan försent att engagera sig i den frfågan, tyvvärr.
:gremfrown:

(spoten satt uppe i en månad i maj och i augsuti också.

Karl Lampnen, personligen
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Kritik mot kritiken

Ehh.. har du den minsta aning om hur lång tid och hur mycket pengar en sådan undersökning skulle kosta... och hur tvivelaktigt reultat man skulle få?

Tja, Sverok Osts styrelse budgeterade 7000 till utskick i årets budget. Nu minns jag inte om det var för 6 eller 4 utskick, men oavsett: det är inga egentliga kostnader för de enskilda distrikten. Och jag personligen tror att de 'få' svaren man skulle få skulle vara många gånger mer representativ än styrelsen.

Och insinuera inte att vi är odemokratiska!

Demokrati betyder folkstyre. Om styrelsen själva beslutar om tidningens framtid kallar jag det inte demokrati i varje fall.

Nu agerar vi mer proffesionellt än så, men det fanns aldrig något krav på "demokratisk förankring" av beslutet, och vi såg inget större behov av det heller.

Det känns skönt att veta att styrelsen inte bryr sig om vad medlemmarna tycker om sin förbundstidning. Påminner lite om de mer sydliga breddgraderna i vårt Europa där politik inte anses vara för vanligt folk.

Och angående tidingens kommande innehåll: det är intressant att du med den knapphändiga information du bhar, mycket knapphändiga till och med, kan dra såna långtgående slutsatser som du gör. Tro är att inte veta.

Vad jag däremot vet är att Rävsvansarna gjort tidningen mycket bra och att Novembers förslag valdes in på disposition och layout och inte innehåll. Med detta som grund gjorde jag mitt uttalande.

Och som sagt: du är inte represenativ för Sveroks melemmar. Sveroks genomsnittsmedlem är kanske 17 år och håller på med datorspel/lajv. Good luck!

Jag är arton och håller på med datorspel och har ett intresse för lajv. Men det var väl inte nära nog. Men visst, om vi tar alla sjuttonåriga medlemmar i Sverok som har datorspel som sitt huvudintresse så kanske DE kan få bestämma vad Sverox ska handla om istället för styrelsen. Det vore fortfarande mer representativt än att styrelsen bestämmer.
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Ja, var?

Vad var det konspiratoriska i de uttalandena? All den texten var ju dessutom inte urpsrungen från mig.

Tillråga på allt var det senaste frågan ännu obesvarad.

Och om du anser att alla tycker att ni är onda som valde någon annan tidning än Gillbringarnas, så varför pådyvla mig en massa åsikter, som att jag på något sätt inte skulle vilja se någon annan tidning än Gillbringarnas. Jag förstår inte ens vad du skulle få det från.

Min kritik riktar sig ju emot styrelsens beslutsprocess, inte mot de enskilda tidningsförslagen. I mina ögon var dessutom Almström/Lanttos förslag uppenbarligen det bästa, utan att för den sakens skull veta vilka de var, men det hör ju inte till den här debatten.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: My bad

Om du menar att de "tystas" då förstår du inte innebörden av det uttrycket.

EMn förutom det: det hör till allmän hyfs att om man man har en omröstning att de som var emot majoritetsbesluitet tiger och samtycekr, för att slippa baktalningskampnjer etc (itne för att så är fallet här, men ändå). Ju mindre besvikelse som får utlopp ju mindre risk för skitprat och sura ord.

Se på regeringen, där journalisterna hänvisas vidare. Det beror inte på att de inte kan uttala sig, utan att det är onödigt då de då kanske skulle visa sin besvikelse och sedan skullle det skrivas spaltmeter om sådant somkanske itne ens ärreleveant.

Man har rättatt framföra sina åsikter inanan och under diskussionen men efter diskussionen så respekterar man beslutet! Det skapar mindre skada, faktiskt, i långa loppet. Det handlar inte om att "tystas" utan attrepsektera ett demokratiskt beslut.

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Ja, var?

Var ligger felet i styrelsen beslutsprocess?

Styrelsen gav yuppdraget att ta fram ett underlag kring upphandlingen till Fredirk Axelsson och Fredrik Engström, vilket de gjorde.

Styrelsen tog därefeter ställning till deras förslag och rsötade i deras favör. Beslutet verkställdes direkt efter.

Vari ligger felet?

och att du inte såg är jag itne förvånad över.
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Två anledningar

Ja, men klandras inte just samma regering för att just ha tysta ned Eurodebatten, där motståndare inte fick uttala sig då partiet tagit beslutet att följa en ja-linje.

Det finns olika åsikter om vad som är "rätt" i denna fråga. Å ena sidan får man en väldigt enkel, likriktad styrelse med samma vilja om de som inte samtycker förbjuds uttrycka sig efteråt, å andra sidan får man en mer öppen debatt, bättre insyn och i förlängningen också en bättre demokrati.

För det andra, så hade ledamöterna reserverat sig och bör just därför få uttrycka sig efteråt. Inte minst för att förklara sin reservation.
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Talar du ens om samma sak

Försök gärna läsa igenom de inlägg du besvarar och besvara det som står i inlägget istället för något annat.

Vad nu gäller det eventuella felet styrelsens beslutsprocess istället, så har jag inte sagt att det skulle vara något fel. Jag har iof heller inte sagt att det skulle gått rätt till, men det är ord du själv stoppat in mellan raderna.

Jag vill bara ha mer fakta, eftersom det i mina ögon verkar en snudd på omöjlighet att ha fattat det beslut som nu fattats, på grundval av de fakta som enbart framkommit i protokollet.

Vad var det jag inte skulle sett? Menar du dummiesarna, så är det sant att jag inte sett dem, men jag ser dem gärna om du kan skicka dem till dem, eller om möjligt scanna in dem så att alla får ta del av dem.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Kritik mot kritiken

Tja, Sverok Osts styrelse budgeterade 7000 till utskick i årets budget. Nu minns jag inte om det var för 6 eller 4 utskick, men oavsett: det är inga egentliga kostnader för de enskilda distrikten. Och jag personligen tror att de 'få' svaren man skulle få skulle vara många gånger mer representativ än styrelsen.
Jo, men det jag jämför ärdet enda stora utskick som behandlade SVerox (vadå demokrati) och svarsfrekvensen var ... jag vet inte hur mågna, men jag tror inte det kom över 10 %, rätta mig om jag har fel.

Demokrati betyder folkstyre. Om styrelsen själva beslutar om tidningens framtid kallar jag det inte demokrati i varje fall.
Jo. Det är det. Riksmötet har valt oss i förbundsstyrelsen för att fatta beslut löpande under året. Det har vi gjort. Om riksmötet tycker vi har misskött oss så röstar de bort oss. Det är så den representativa demokrati vi har (just nu, märk väl!) fungerar.

Det känns skönt att veta att styrelsen inte bryr sig om vad medlemmarna tycker om sin förbundstidning. Påminner lite om de mer sydliga breddgraderna i vårt Europa där politik inte anses vara för vanligt folk.
Demokratisk förankring menas att få så många att uttala sig om frågan som möjligt. Att inte sträva efter det handlar om att vi tror att vi i förbundsstyrelsen är kunniga och duktiga nog att fatta det beslutet.

Vad jag däremot vet är att Rävsvansarna gjort tidningen mycket bra och att Novembers förslag valdes in på disposition och layout och inte innehåll. Med detta som grund gjorde jag mitt uttalande.
Ja. Men förutom de aritkelförslag (och de konkreta artiklar vi fick in från både November och Gillbringarna) så måste man ta hänsyn till dispositon och layout, men mycket också om vilken inriktning de vill ta. Du tycker att Gillbringarna gjort tidningen mycket bra, men det tycker inte jag. Finns det bara en förutom jag som tycker så kan jag anse mig representera en del av medlemmarna, och jag är helt övertygad om att det finns fler, men även att många inte läser den eller bryr sig om den (den stannar tyvärr ofta hos postmottagaren)

Jag är arton och håller på med datorspel och har ett intresse för lajv. Men det var väl inte nära nog. Men visst, om vi tar alla sjuttonåriga medlemmar i Sverok som har datorspel som sitt huvudintresse så kanske DE kan få bestämma vad Sverox ska handla om istället för styrelsen. Det vore fortfarande mer representativt än att styrelsen bestämmer.
Då får du ursäkta. Du ÄR representativ för en stor del av förbundet, det jag däremot talar om var den rollspelkonstruktionsorienterade 27 +:aren. Den delen är i klar minoritet.

Som jag förstår det anser du att Sverox är en fråga som är så viktig att alla medlemmar ska få uttala sig i saken, eller?

Om det är frågan svarar jag:

Jag anser :

1. Den inte är så viktigt.
2. Att medlemmarna alltid har möjlighet,antagligen genom att personrösta bort folk eller kalla till extra årsmöte eller lägga in motioner till riksmötet ändra saker de vill ändra. Men Nu ärvi valda att fatta sådana här beslut löpande, och då finns det inget odemokratiskt i det,eller?

Karl Lampinen, personligen
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Re: "Den förlorande sidan"

"Den "vanliga" medlemmen bryr sig nog måttligt."

Jag anser nog att jag tillhör de vanliga medlemmarna, då jag inte är särskilt ovanlig inom Sverok, om nu det är vad du menar med vanlig. Hur som helst så bryr jag mig eftersom jag tyckte Gilbringarna gjorde ett oerhört bra jobb med Sverox och inte gärna ser någon förändring. Men eftersom jag lägger mig i den här diskussionen är för att jag dels vill veta hur allt står till och dels vill bry mig lite mer än måttligt.

"Nu tror jag dock att den nya tidningen kommer vara bra, så den huvudsakliga kritiken kommer nog främst att komma från gamla rävar som vi."

På grund av att jag inte har en aning om vad den nya redaktionen är för gökar tänker jag inte tro något innan jag håller tidningen i handen, men eftersom det har sagts att tidningen ska vara mer inriktad på föreningen och mindre på hobbyn, så är jag lite orolig. Jag vill se hobbyn.

Men jag hoppas förstås allt vad jag kan, att tidningen blir bra.

"Det som jag är orlig för är att den nya tidninge inte kommer hålla i x (fler stycken) antal. Men att hänga upp mig på den biten verkar jag vara rätt ensam om..."

Vad händer om det går åt skogen? Kommer det dyra alternativet tas in då eller kommer Sverok vara tvugna att krypa tillbaka till Gilbringarna (ännu en gång?)?
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: "Den förlorande sidan"

Om tidnignen misslyckas får vi ta en ny upphandling, om Gillbrinarna vill ha dden då (det handlar om pengar, inte någon helig uppgift) så finns det en möjlighet att de kan få den, men kommer det in något bra förslag så kommer den att få ge ut tidnignen.

Och krypa tillbaka: om förbundsstyrelsen elelr riksmötet vill kan vi dra in tidningen och köpa kola för pengarna. Varken Gillbringarna eller tidnignen är oumbärliga.

Karl Lampinen, personligen.
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Om demokrati

**Demokrati betyder folkstyre. Om styrelsen själva beslutar om tidningens framtid kallar jag det inte demokrati i varje fall.
Jo. Det är det. Riksmötet har valt oss i förbundsstyrelsen för att fatta beslut löpande under året. Det har vi gjort. Om riksmötet tycker vi har misskött oss så röstar de bort oss. Det är så den representativa demokrati vi har (just nu, märk väl!) fungerar.
Faktiskt inte riktigt sant, men ett vanligt missförstånd.
Sveroks "demokrati" är nämligen just en representativ demokrati och inte ren demokrati i egentlig mening, med syfte av folkstyre.
Däremot så kan ju alltid styrelsen bytas ut under pågående styrelseår, om folket (medlemmarna) inte skulle överensstämma med styrelsens agerande, eller anser att de tagit till alltför mycket egenmäktigt förfarande utan att först förankra beslutet bland folket som faktiskt valde dem.

En styrelse kan nämligen inte bete sig hur som helst, bara för att de valts fram på demokratisk väg, utan de är skyldiga att tjäna folket (medlemmarna) i det syfte och under den villfarelse de valdes fram.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Ytterligare relevanta klyschor

Därmto så kan man göra tidnignen JÄTTEbillgit. Om det skullefiinnas några somskulle velat göra tidningen helt ideellt kan jag lvoa att de skulle fått min röst, men nu inkom det inga sådana förslag.

Karl Lampinen, personligen
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Om demokrati

och det tycker du inte att vi har gjort?

Presentera gärna en fullständig lista på vilka punkter vi brustit.

men att vi är en represenatativ demokratis, stämmer,

Karl Lampinen, personligen
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Kritik mot kritiken

Jo, men det jag jämför ärdet enda stora utskick som behandlade SVerox (vadå demokrati) och svarsfrekvensen var ... jag vet inte hur mågna, men jag tror inte det kom över 10 %, rätta mig om jag har fel.

Du tar inte in andemeningen i mina uttalanden. Men om vi ska nitpicka, 10% av medlemmarna är fortfarande fler än de personerna som sitter i styrelsen.

Demokratisk förankring menas att få så många att uttala sig om frågan som möjligt. Att inte sträva efter det handlar om att vi tror att vi i förbundsstyrelsen är kunniga och duktiga nog att fatta det beslutet.

Men nu anser gräsrötterna att de INTE har skött sig. Får vi då inte komma med kritik?

Ja. Men förutom de aritkelförslag (och de konkreta artiklar vi fick in från både November och Gillbringarna) så måste man ta hänsyn till dispositon och layout, men mycket också om vilken inriktning de vill ta.

Styrelsen fann det tydligen viktigt att ha en tidning med journalistisk inriktning, och de verkar ha drunknat i alla fina ord istället för att läsa ordentligt. Har det ens inkommit kritik mot Gillbringarnas sätt att sköta tidningen eller deras inriktning från medlemmarna?

Du tycker att Gillbringarna gjort tidningen mycket bra, men det tycker inte jag.

Och du sitter i styrelsen och således är din åsikt värd mer än min.

Finns det bara en förutom jag som tycker så kan jag anse mig representera en del av medlemmarna

Den enda på det här stället som stödjer FS' beslut är du vad det verkar. Alltså är vi också en representation av medlemmarna, och eftersom vi är i majoritet är det vi som har rätt. Eller?

Då får du ursäkta. Du ÄR representativ för en stor del av förbundet, det jag däremot talar om var den rollspelkonstruktionsorienterade 27 +:aren. Den delen är i klar minoritet.

han har alltså nio års livserfarenhetsmässigt försprång på mig. Han är för gammal för att ge bidrag till en Sverokförening men hans åsikter ska inte ringaktas för det.

Som jag förstår det anser du att Sverox är en fråga som är så viktig att alla medlemmar ska få uttala sig i saken, eller?

Ja. Eller iallafall en representation, vadsomhelst som är fler personer än styrelsen eftersom det är MEDLEMMARNA som får läsa tidningen. Den är till för dem, inte för att FS ska lyfta tidningen och säga 'det här gjorde vi bra'.

1. Den inte är så viktigt.

Och du sitter fortfarande i styrelsen och är fortfarande mer värd än mig.

2. Att medlemmarna alltid har möjlighet,antagligen genom att personrösta bort folk eller kalla till extra årsmöte eller lägga in motioner till riksmötet ändra saker de vill ändra. Men Nu ärvi valda att fatta sådana här beslut löpande, och då finns det inget odemokratiskt i det,eller?

Det funkade inte i EMU/EU-valet då folket var så splittrade. Det där är för övrigt maktelitens bästa ursäkt när de misskött sig. Och ja, det får väl kallas demokratiskt med representativ demokrati att FS bestämmer åt oss. Problemet ligger i att jag kallar det demokrati när jag(alla) får vara med och bestämma, inte när vi får välja vilka som ska bestämma åt oss. För risken är mycket stor att det blir fel. Se bara på Göran Persson. Han fick hälften av sina väljare emot sig när han ställde sig hårt och aktivt på Ja-sidan.

Representativ demokrati är ett trasigt system, men det är en debatt för en annan dag. Om du ursäktar tänker jag springa till jobbet nu.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Ett tve-eggat svärd

Och krypa tillbaka: om förbundsstyrelsen elelr riksmötet vill kan vi dra in tidningen och köpa kola för pengarna. Varken Gillbringarna eller tidnignen är oumbärliga.
Nä, och det är inte styrelsen heller. Det enda som är oumbärligt är medlemmarna och deras verksamhet.

Gilllbringar kommer och går.

Tidningar kommer och går.

Styrelser kommer och går.

Verksamheten är det enda som består.

M.
 

CarlMcLam

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
57
Re: Årets sämsta argument

Ja. Definitivt. Men saken med självkritiken är att man håller den inom styrelsen, där den gör nytta.

angående sandlåda: jag hoppas att jag itne har varit prepubertal, men när jag läser vissa av de de inlägg som finns har jag svårt attlägga band på mig själv.


Karl Lampinen, personligen
 
Top