Re: Beklagligt
ojoj! Här spekuleras det gladeligen märker jag! Jag vill mest göra läsare på detta forum observanta på att det som skrivs om valberedning och annat är högst subjektivt. Jag känner inte alls igen mig i beskrivningarna.
Angående den omdiskuterade valberedningen:
Jag vill inte minnas att valberedningen var särskilt omdiskuterad, däremot var de två skilda förslagen omdiskuterade av naturliga skäl. Jag hör iof till kritikerna av valberedningens jobb, de gjorde flera fel på vägen. Däremot så tycker jag att det är fullt att lägga upp brister som att Magnus skulle ha varit "ond/partisk/beräknande" eller whatever.
För det första, ja han nominerade en kille från sin spelförening. Det finns inga regler mot det, tänk om denna kompis verkligen är super kompetent, isåfall är jag glad att Magnus tog med honom, kompis eller inte. Det är ganska självklart att en valberedare hämtar kandidater från sina bekantskapskretsar, om en valberedare inte har kontakter bör han eller hon inte va valberedare överhuvudtaget. Att valberedningen struntade i att kontakta andra kandidater är nog lögn eller åtminstone en överdrift. Kanske någon glömdes på vägen (för det var många personer involverade) men att de struntade har jag svårt att tro.
Om valberedninges förslag lades fram när tiden hade gått ut, hur kunde då det lämnas in ett motförslag...?
Det stämmer att det fanns åsikter om att det andra förslaget skulle underkännas, dock inte för att förslaget inte använde ordet "nominerar"(!??!) utan för att alla inte var nominerade helt enkelt. Vidare var det _inte_ valberedningen som ville underkänna det andra förslaget! Däremot ville jag det, av skäl som jag inte har några problem att motivera...
Om interna motsättningar och annat:
Jag anser mig vara hyfsat insatt i hur diskussioner och annat förts inom förbundet, att du har koll på hur densamma Magnus lobbade för att få Fredrik som sveroxansvarig är inte bara subjektivt utan i det närmaste förtal. Styrelsen bestämmer själv vem som ska ansvar för vad eller inte. Det kan mycket väl vara så att Magnus lobbade för den saken, men att skriva det som en sanning är nog att sticka ut halsen lite väl långt!
Om att Magnus lämnade valberedningen:
Ja det gjorde han och tur är väl det! Dock är jag rätt säker på att Magnus avgick på eget intiativ, inte att förbundsstyrelsen krävde detta!?!
Nej Åke, mycket spekulationer och direkta felaktigheter för att jag ska hålla tyst och låta det gå obemärkt förbi. Dessutom bildar det en cynisk och förhoppningsvis falsk bild över hur politiken i sverok går till. Usch!
/Dan Sivnert
Riksmötesombud 2003
"pensionerad" Sverokmupp