Nekromanti Starchallenge Lägesrapport

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hehe vad kul! :gremlaugh: Och som sagt, tack för dina kommentarer men jag håller inte med så mycket. De jag håller med om är insiktsfulla och bra. Synd att du inte vill läsa.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Som en del kanske lagt märke till här så stötte Starchallenge på patrull.

Efter att lagt upp texten och flera välvilliga forumiter började granska texten uppdagades att texten var ofärdig med avseende på korrektur, läsvänlighet och redaktionellt arbete. Efter några dagars bollande med formuiter och förlag har jag kommit fram till att jag måste tvätta texten och att det kommer an på mig för att den är så pass ofärdig. I ett senare skede kommer den ses över av en redaktör men i detta skede är det inte möjligt.

Det här kommer ta cirka 150-200 timmar och jag beräknar tidigast vara färdig med jobbet till årsskiftet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Surt med ett sådant bakslag, men det lär nog bli till spelets bästa. Kämpa på!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jo det kan man säga men vad ska jag göra? Det finns ingen quickfix, fanns det det skulle jag ta den men det kan inte bli bra. Texterna är för undermåliga och bara jag kan styra upp dem. Det är bara jag som har insikten i texten och motivationen för jobbet av naturliga själ (eller motivation och motivation men jag ger mig inte). Därför har jag bett om hjälp i makarrforumet och ser om jag kan klara det här.

Jag skrev om Introduktionen under 3 timmar (!). Fick bra feed back. Jag tror jag kan klara det här och Myling hjälper mig med det sista. Men det är nog ett tufft jobb som jag har mycket liten erfarenhet av.

Att sluta nu skulle ju va att lägga av 1 meter innan mål på 800 meter. Men det kommer ta hårt på benen... den där sista metern. Den var ganska oväntad. Stackars min familj. Ska man se ljust på det ger det mig mycket bra lärdom inför nästa projekt. Och man SKA se ljust på saker!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Niklas73 said:
Att sluta nu skulle ju va att lägga av 1 meter innan mål på 800 meter.
I ditt fall handlar det nog mer om ett maratonlopp. Just sayin'.

Tur att du ser så ljust på det ändå. :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 24/9

Tre månader kvar till julafton. Det är en högtid som känns långt borta. Samtidigt som Starchallenge fick en massiv kritik för att vara svårläst lyckades en annan sak drabba mig som är hyfsat tung. Det gör det svårt att fokusera på SC men det är å andra sidan något som går framåt och som måste göras.

Jag kommer se över strukturen i första hand, inledningar och textlängder och korrektur. Sen kommer världen få lite förändringar. Illustratören har börjat skissa på stjärnkartan.

Jag kommer publicera lite åt gången. Gdocs är för tillfället låst men jag kommer PMa /höra av mig i makarforumet då det är dags för en första koll på den första delen. Om man jobbar så så minskar man nog riskerna med fler fel allt eftersom jag lär mig längs vägen.

Återkommer alltså.

---

26/9: Eftersom jag känner ansvar mot alla vänliga själar som hörts av så vill jag säga att mycket tynger mig nu samtidigt som jag drabbats av tekniskt misshap på datorn (allt ska alltid hända samtidigt). Sparade en ändring i ett dokument och KRASCH. Jobbar på att lösa det med världens bästa tekniska support på IDG forumen: Cecilia (ohämmad reklam för henne).

Jag försöker samla mig för att påbörja en redigering som sagt men det är mycket nu. Men jag kommer tillbaka.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 20 oktober

Jag är inne i en redigerings och delvis en korrekturläsningsfas och har fått en fantastisk hjälp av Telash på forumet som gör ett oerhört arbete. Om jag släppt Starchallenge i sitt nuvarande skick hade jag nog inte överlevt recensionerna.

Writng is rewriting är en sanning jag lärde mig på manusskolan. En annan var "writing is 10% inspiration and 90% transparation". Aldrig någonsin har denna innebörd stått så klar för mig.

Hur som haver. Jag stormgillar min värld och mina regler. De faller på plats och världen faller på plats. Jag börjar gilla mina soldater i Stjärnvärlden som börjar tvivla på sin härskarinna. Jag känner för barerna i Nyrike och de förstörda världarna. Jag ser fram emot att gränsla ett stjärndjur och kasta mitt stjärnspjut mot ett rymdskepp. Jag vill veta mer om de jagade kaotikerna i Utkant och jag vill utforska skogarna kring Gogoon i jakt på överstepräster.

Äntligen skriver jag för mig själv!

Jag ser fram emot spelkvällarna med mina släktingar och vänner. Om spelet inte säljer eller får motorsåg av Fenix så skiter jag i det (nej det gör jag inte men det är inte hela världen). Men visst vore kul att få bekräftelse av folk som gillar det jag gjort då jag lagt ner så mycket tid på SC.

Jag ska försöka läsa igenom 5 sidor om dagen. Det är ett tufft jobb. Då jag tycker att jag har ett klart avsnitt åker det upp på gdocs. Samtidigt samarbetar jag med Telash.

Jag stryker och förenklar och har tagit till mig mycket som sagts till mig. Ambitionen att få ut det här till sommaren känns lite oöverstiglig men det är som sagt... ambitionen.

Ska jag vara helt ärlig... Jag är rätt trött på det här nu. Jag har ingen turboväxel i för att korra spelet. Det är dags att växla ner i projektet men inte lägga av. Det skulle jag aldrig göra. 5 sidor om dagen gör att jag blir klar på 50 dagar. Men jag har redan gjort dryga 60 så det ger 38 arbetsdagar. Ser ut som att jag kan närma mig slutet kring början av december. Men eftersom man måste tvätta texten igen och igen vilket den är i behov av enligt min scriptdoctor så är ju arbetet säkert inte slut förrän i vår.

Sen ska det till bildmanus och iväg till Myling som också kommer redigera och komma med direktiv. Förhoppningsvis är illustratören klar med sitt jobb då.

Så det är en bit kvar. Men då boken står där i SciFi bokhandeln och då den ligger på mitt bord med spelsugna kids runt mig så är det värt det. Jag tror på många grymt spännande kvällar i Solhem. Lika mycket som jag längtar dit längtar jag till mitt nästa projekt. Men det hamnar inte här.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Bara så ni vet...

...sidantalen krymper i redigeringen. Och jag tycker redigeringen verkligen känns bra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,406
Re: Bara så ni vet...

Niklas73 said:
...sidantalen krymper i redigeringen. Och jag tycker redigeringen verkligen känns bra.
Det låter bra. Hade de ökat hade något varit fel!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 22/11

Det har varit tyst om läget på Starchallenge. Det innebär inte att det inte hänt något. Tvärtom. För ungefär två och en halv månad och många speltester och förändringar la jag ut reglerna för bedömning. Man kan säga att det var lite som då en av mina duktiga tae-kwon-do kamrater på min klubb gick upp i en ring och drog till med några showsparkar innan han ganska snabbt låg på golvet sänkt av motståndaren.

Redigering stavas ordet som mötte mig i den knock out tråden. Det var liksom inte läsbart alls. Och efter en del diskussioner med kunniga forumiter samt en del material från mer regeltunga spel än mitt satte jag mig ner för att redigera vilket var lite av en ny erfarenhet. Jag räknade med 2,5 månader och jag landade faktiskt där. Ju mer jag arbetade desto mer insåg jag hur rätt forumiterna haft.

Regelkärnan som är den tunga pucken är nu färdigredigerad och jag är väldigt nöjd. Jag har nu 4 kapitel kvar: Utrustning, Spelexempel, Att lära ut reglerna och Så spelar du Starchallenge. De kan nog gå in i varann och bakas ihop. Hur som helst läser jag dem rätt fort. Telash går över dokumenten i detta nu och gör det bra så jag får en temp på redigeringen. En annan person kommer läsa igenom reglerna, prova karaktärsskapande för sig själv etc och komma med synpunkter på läsförståelse.

Nästa fredag kommer jag speltesta en sista gång. Det är mer en säkerhetstest, att spola igenom reglerna. Det har hållt de senaste gångerna men det är bra att se om det smådroppar nånstans.

Då det är klart kommer jag helt enkelt lägga upp reglerna till beskådning. Vissa jag haft kontakt med kommer jag knuffa lite extra på. Sen får de ligga där ett tag och folk får komma och gå under en tid. Arbetet med SC kommer äntligen börja avta…

Allting har en ände. Medan det här sker kommer jag lägga bildmanus och invänta stjärnkarta och omslag (det sista är faktiskt inte löst än). Under vårvintern kommer spelet gå till Myling. Jag antar att jag kommer få lite redigeringsjobb igen då. Men sen är spelet hos Myling och förhoppningsvis i handeln till hösten.

Jag ser ljuset i tunneln. Återkommer nästa helg med länkar till de redigerade reglerna.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge lägesrapport 3/12

Det är klart! Nästan klart. Efter nära 2,5 år har jag skrivit klart och redigerat reglerna så pass att det ska hålla för en genomläsning. Nu är det upp till er att dissa, hissa, tycka till, såga, vad ni vill, när ni vill . Jag räknar inte med allt för mycket engagemang då alla har fullt upp med sitt och egna intressen men jag kommer låta reglerna ligga uppe några månader. Den som känner, orkar, vill läser precis det de tycker är intressant och kommenterar det de vill kommentera: setting, korr, värld, regler…

Speltestades gjordes det i fredags. Ett par rollspelsmakare kom över och satte reglerna på det hala igen. Det visade sig att det fanns en detalj för wild card träffar (du har alltid chans att slå ut motståndaren no matter what) som glömts bort och att reglerna för samarbete behövde justeras. Vi djupdök i samtliga regler förutom vissa fördjupande konfliktregler och det höll ihop precis som förra gången. Däremot upptäcktes vissa saker som behövde förtydligas, ett nytt vapen kom till, diskussioner kring ”lyckas med komplikation” fördes och några funderingar kring sociala konflikter. Sen spelade vi ut mentala konflikter. Det var sjukt skoj att bara sitta och flumma ihop ett strategispel man ska spöa någon i och låta korten berätta om man fixar det eller inte. Det enda du gör är att hitta på spelet och vad du gör i det. En av de mest underhållande konfliktvarianterna.

En annan sak som uppskattades var världen där fantasyriken möter scifi, nekromantiska och postapokalypsriken. En riktig körvtårta som kommer hatas men också gillas. Den är grymt trevlig!

En av fördelarna imho med systemet är att man alltid kommer vidare. Du kan slås ut i konflikter men det är framförallt du själv som har makten att bestämma om du ska förlora konflikten till förmån för att inte drabbas av hemskheter som leder till saker man sällan önskar sig. Det gör SC till ett ganska odödligt spel och det är något jag själv gillar. Men är din önskan att dö hjältedöden så styr du det själv. Hela systemet för när din karaktär tas av daga är alltså mycket upp till dig själv. Det är också ditt eget val vilka konflikter du väljer att ge upp. Och med ge upp menas så väl ge upp som i "jag ger mig" som i ge upp "jag berättar hur hon vinner över mig". Ovanligt men i mina ögon intressant.

Precis som vanligt är man rätt slut efter några timmar Starchallenge. Det är intensivt med tidslås, fysiskt agerande vid spelbordet, ljudeffekter och annat. Reglerna gör det de ska och de håller sig undan. Berättandet är i fokus och det är lite ovant med upplägget då jag är så traddigt BRP skolad. Jag tror säkert spelet skulle må bra av något test till och det blir det nog innan det skickas iväg till förlaget.

Starchallenge kommer vara ett smalt spel för det innehåller sådant som en del inte gillar vilket Repticon visat. Men samtidigt har stor entusiasm också riktats mot spelet. Jag kommer nu göra ett inlägg i makarforumet där reglerna läggs upp till allmän beskådan under några månader innan det helt enkelt får gå iväg till Myling.

Det lär nog bli några fler lägesrapportstrådar men det känns som jag börjar nå vägs ände och det känns både lite sorgligt men mest skönt. Så många timmar som lagts på det här… Jag ser fram emot lediga kvällar och mot mitt nästa projekt som inte är rollspelsrelaterat.

Vi hörs.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Starchallenge lägesrapport 3/12

Niklas73 said:
Starchallenge kommer vara ett smalt spel för det innehåller sådant som en del inte gillar vilket Repticon visat.
Förlåt för det här, men jag har sett det stavas fel flera gånger på olika håll nu:

Det heter Repeticon. För att det upprepas, repeteras.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Starchallenge lägesrapport 3/12

Jag tror det sköts via Myling. Jag ska kolla. Däremot är det inte publicerat än men det kommer under 2013.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Starchallenge lägesrapport 3/12

Du kan skicka in en beställning på info@mylingspel.se. Spelet är nu under korrektur och speltest i spelgrupper där jag ej är delaktig. Jag beräknar ha det i affären under 2013.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det händer i alla fall lite här.

En del är inne och kikar och gillar! En illustratör jobbar med framsidan och det verkar bli ett kollage som det ser ut idag. Stjärnkartan är på gång även om jag kommer få göra en del själv. Speltestare från de enkäter jag lagt på Scifi bokhandeln och Dragons lair har hört av sig och läser spelet på nätet för att testa i sina egna grupper utan mig närvarande. Ett ultimat test för spelet. Jag kommer också påbörja ännu en korrektur modell långsam! Jag hoppas få iväg SC till Myling nästa halvår. Med tanke på lån från ALMI och 2 romanprojekt ser det ut att bli hektiska månader... Ovanligt? Nä.

Gott Nytt År!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Världsdelen färdigkorrad.

Nu har jag korrat världsdelen med avseende på språk. På minussidan: språket är inte det bästa. Det märks att jag haft bråttom och texten är inte prosaistisk. Helt OK men det blir lite torrt. Sen har jag säkert missat en del korr också.

På plussidan: Jag har korrigerat massa som behövdes men det skönaste är att jag verkligen faller för den här världen och att det finns så oerhört mycket att kroka äventyr på. Jag är så glad att jag hade dialog med er här om hur man skriver värld innan jag började. Som en del minns så satt jag helt fast i hur jag skulle skapa världen ganska länge. Mycket kom ut av mina frågor till er och det gav (i mina ögon) resultat.

Nu ska jag ge mig på regelavsnittet för korr och promotionporra mig mer i "Det bästa med Starchallenge" tråden men inte förrän i morrn för nu ska jag jobba med communityn för företaget och sen ska jag natta, se Heimat och läsa. Lite kultur varje dag!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Har faktiskt ägnat dagen åt ett tillägg. I lördags pratade jag om reglerna med min rollspelande kusin som ska läsa igenom dem och komma med kommentarer. Jag upptäckte att jag i stort sett lyckades kommuniciera regler och värld i en dialog på ca 60 minuter. Då insåg jag att det borde vara möjligt att kommunicera detsamma i text: Reglerna i ett nötskal. Så det har jag gjort nu. Inledningen av "Så spelar du Starchallenge" får alltså bestå av en sammanfattning av regelavsnittet. Kopierar man upp det och har det på spelbordet kommer spelet gå smidigt och enkelt. Me like! Jag kan mycket väl spotta upp det i min promotiontråd då jag kommer dit i korrläsandet.
 
Top