Nekromanti Starchallenge Lägesrapport

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Nej, jag har inte lagt spelet på is. Däremot drog mitt företag igång på allvar så nu sitter jag på ett 9-5 jobb på dagarna och har telemöten eller utvecklingssejourer fram till 23 på kvällarna och jag orkar inte jobba med SC efter det. Jag har barn och närmar mig de 40. För 5 år sen kanske...

Nu har jag dock skrivit om det som inte funkade så bra vid spelmötena vilket är sociala konflikter och fordonsstrid. Dessutom har jag försökt strömlinjeforma lite mer - men det finns en del spel i spelet funktioner. Jag har emulerat fordonsstriden och ska ta lite tid i helgen för att sätta det sista. Därefter ska jag kalla ihop mina kära speltestare för en slutgiltlig test innan jag börjar skriva om reglerna mer begriplitg för korr och utskick till grupper som villprova spelet utan mig för att se att det håller även då.

Så hör av er om ni har frågor, vill testa eller bara undrar nåt i allmänhet. 2012 ska spelet gå i tryck. Det är mitt mål.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 12 februari

Den 25:e är det speltest. Och sen bär det av till Repticon IV där jag hoppas på Anth, Vic och Spider att testa mina förändringar.

Just nu har jag satt mig att läsa igenom vad jag skrivit och se om det håller. Det föranledde ännu en strömlinjeformning av konfliktsystemen. Nu tog jag itu med fordonssystemet och strömlinjade det mer med de andra konfliktsystemen. SC har pendlat från typ 7 system i ett till mer 2 system i ett. Gud vad jag velat fram och tillbaka mellan olika mekaniker. Gud vad jag ser problemen med att anpassa ett system för vad det är tänkt och sen förundras över buggarna som uppstår då man ska lira det systemet mot ett annat (tänk typ social konflikt möter väpnat våld. Jag förklarar inte hur man gör i reglerna - det ska kännas intuitivt).

Nu ska jag försöka renskriva dragen och känna på det så att det verkar hålla ihop inför den 25:e. Innan den 25:e ska jag också se över karaktärsgenereringen som jag strömmat också. Inga färdigheter. Bara egenskaper. Mål, relation och övertygelser har fått ny innebörd och jag har minskat ner på antalet tärningar i slagen - inte en massa val utan ett fåtal.

Jag hoppas ha klart det här till den 25:e. Det känns lite som att börja om lite men grunderna är ganska lika det jag förut hade.

Så jag klipper bort väldigt mycket nu och det känns väldigt bra för det verkar fortfarande va kul men enklare.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Känns som jag går in på finalvarvet. Sitter och försöker för första gången få en pedagogisk ordning på en massa lösa dokument. Speltestat till 2:30 igår. Jag tror systemen håller ihop. Jag tror jag fått till ett intressant fordonsstridssystem som är lätt att greppa men tuff att behärska och möjligt att bygga ut i det oändligt för olika spelgrupper med olika preferenser vad en strid ska innehålla.

Jag tror jag fått till snabbheten och överaskningsmoment i strid och käbblet i sociala konflikter som ändå sätter spelaren i ett val (ja meta) som kan vara avgörande.

Skadesystemet är till belåtenhet då det ger stor kontroll till spelaren men ändå tvingar henne till beslut.

Jag tror också jag hittat hem i karaktärsgenereringen som jag verkligen gillar.

...och mycket mer än så är det inte. Förutom att jag ska skriva en ny spelvärld med inspiration från Fading Suns och Drakar och Demoner och Starchallenge Saga.

Speltest på lördag. Repticon IV som sagt. Funkar det där ska jag skriva rent och försöka få spelgrupper testa utan mig med. Sen är det dags att kamma hem de sista illustrationerna, skicka ut på korr och gå på lay out (hej hej Rickard jag är din vän, din bästa vän i livet lalala) och sen tryck. Det här borde kunna ske under 2012.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport Mars 2012

2012 släpps ett nytt scifispel i Sverige på Mylingspel.

Det blev ett avbrott i utvecklingen. Jag höll på att gå in i väggen. Det privata, jobbet, företaget, spelet blev för mycket så jag fick lägga en av sakerna på is. Det blev Starchallenge. Jag har vilat upp mig en del och jobbat med spelet då jag känt att det funkat. Nu har jag så pass mycket att det håller för ett Reptikon till vilket jag signat upp mig på och hoppas att jag får några spelare som kan testa. Jag har förädlat och förenklat systemet sen Reptikon 2 då det ändå fungerade rätt bra och kändes nytt och fräscht. Nu är det dags att se om det är klart!

Därefter ska jag ta det till ännu en grupp. Håller det då också ska jag skriva rent reglerna och lägga upp för korr. Samtidigt ska jag bearbeta om världen och få till en stjärnkarta och en framsida. Dessa två kort är rätt osäkra idagsläget men jag har en förhoppning om en lösning.

Sen ska jag göra ett dokument för sättningen med illustrationer och hela baletten och låta det gå till layout. Det här hoppas jag kan vara klart under hösten.

Så mot slutet av 2012 ska Sverige få ett nytt scifispel. Jag vet att det inte är ett groundshaking event men själv välkomnar jag alla nya spel på marknanden. Och jag är nyfiken på hur det tas emot - de få ex som kommer säljas.

Så det är läget för Starchallenge i mars 2012.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,406
Re: Starchallenge Lägesrapport Mars 2012

Niklas73 said:
2012 släpps ett nytt scifispel i Sverige på Mylingspel.
Heja Niklas!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Re: Starchallenge Lägesrapport Mars 2012

Niklas73 said:
2012 släpps ett nytt scifispel i Sverige på Mylingspel.
Du menar förstås TVÅ nya scifispel. :gremwink:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Egentligen 3 tror jag för Coriolis är väl på G? Vi vlir scifi kollegor på Myling :gremlaugh: Vi kanske ska låta våra scifi världar battla i en jättestrid? :gremwink:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tack, jag behöver verkligen påhejning (och hjälp i ett senare skede...puh). Men tack!
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Årets bästa idé! Såklart att era spel måste stödja att man åker och pulveriserar/koloniserar den andres spel. Det vore oceaner av tufft.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Niklas73 said:
Egentligen 3 tror jag för Coriolis är väl på G? Vi vlir scifi kollegor på Myling :gremlaugh: Vi kanske ska låta våra scifi världar battla i en jättestrid? :gremwink:
Fyra om jag får be.
Jarl håller på med sitt space crawl: "Derelict" - och där kan vi snacka om battle, då Jarl LOVAT att han ska få sitt Derelict publicerat INNAN du lyckas publicera Star Challenge. :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det lär han väl inte ha problem att tro på med tanke på hur länge jag snackat om SC. Frågan är om vi har samma förutsättningar dvs: Företag, jobb och familj samt den sista förälders död med allt vad det innebär för ett ensambarn i friskt minne inte ens ett år tillbaka i tiden. Men jag önskar honom lycka till och jag tror han slår mig. Jag tänker inte gå in i väggen för ett rollspels skull :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Niklas73 said:
Men jag önskar honom lycka till och jag tror han slår mig. Jag tänker inte gå in i väggen för ett rollspels skull :gremsmile:
Jag håller tummarna för att alla rymdrollspelen blir färdiga i år.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ett bra sätt för det är att hjälpa mig utröna mitt spelsystem på Reptikon :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag med... vill ha ett hardcore "verkligt" rymdspel a la Traveller på svenska. Utan skumma grejer som religion, mysticism o dyl. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Arfert said:
Jag med... vill ha ett hardcore "verkligt" rymdspel a la Traveller på svenska. Utan skumma grejer som religion, mysticism o dyl. :gremwink:
Menar du utan fungerande religion, eller utan att folk har en religion?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fungerande. Inga mirakel, demoner, gudar mm på riktigt.
Fast egentligen gillar jag om det är sekulärt a la Star Trek. Visst kan man tro, men det är en privatsak. Det är ju 2600-talet (eller nåt), för sjutton! Gammal vidskepelse är bara så ...ute.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Jo, fast Coriolis ges ut av Fria Ligan och inte av MylingSpel. Både Starchallenge och Leviathan ges ut av MylingSpel - och båda kommer i slutet av året. Jag hoppas visserligen på att få ut det till hösten, men vi får se. I'll race ya! :gremwink:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Olav said:
Årets bästa idé! Såklart att era spel måste stödja att man åker och pulveriserar/koloniserar den andres spel. Det vore oceaner av tufft.
Eftersom Leviathan utspelar sig på jorden, nere i oceanerna, så vet folk i alla fall var man hittar platserna att bomba! :gremwink:
 
Top