Nekromanti Starchallenge Lägesrapport

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 12/6

STOPP!!! Jag har kommit till ett stopp. LÄget är sådant att jag påbörjar renskrivningen av det sista tunga kapitlet som beskriver hur man skapar en rollperson. Och det hänger så klart ihop med världen. Och efterssom att världen inte är klar även om grundkonflitkerna är klara och kanske räcker till och resten kan fyllas ut så står jag och stampar.

Efterssom världen består av konflitker behöver vi en karta som kan visa det här. Och efterssom en karta ska förmedla både det ena och det andra och jag inte ens vetat hur så har jag strandat på en stjärnkarta.

Och det här har jag inte tid med. Om vindarna bär sitter jag med ett företag i höst som kommer kräva en massa fritid och då har jag inte en chans med SC.

Sammanfattningsvis vet jag vart jag vill med kartan och har grundkonflikterna men vet inte hur jag ska gå vidare. Känner mig villrådig. Väntar svar från en illustratör om han kan hjälpa mig med kartan.

Så just nu är det trögt vilket är jobbigt så nära mål (beroende på vad korrarna kommer säga).

Tips från er?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Re: Starchallenge Lägesrapport 12/6

STOPP och belägg!!!

Jag är inte alls insatt i SC men... måste allt vara så komplicerat? Dels för din egen skull - du har (uppenbarligen) bättre saker för dig än att rita en stjärnkarta över all världens konflikter. Dels för projektets skull - om du beställer en vagt definierad stjärnkarta av en illustratör kommer du slösa med både pengar och tid. Men också för spelaren - även om ditt spel vänder sig till en die-hard publik som gillar textmassa finns det gränser för hur mycket man som spelare kan ta hänsyn till när man gör sin rollperson.

För ditt och spelets bästa ska jag lägga ned lagen i fyra punkter

om du som upphovsman behöver hjälp av någon annan för att visualisera något du tycker är svårgreppbart, MÅSTE du revidera den delen. Den naturliga befälsgången måste vara att du vet mest. Bara sådant som du själv förstår och kan överblicka kan du framgångsrikt kommunicera till någon annan.

om en nödvändig del av spelet innehåller en struktur som är så komplicerad som den du beskriver, MÅSTE du revidera den delen. Titta på eon. Det tar lätt fyra timmar att göra en rollperson, ändå följer varje steg samma enkla procedur (slå tärningar + läs på en tabell).

om "att göra en rollperson" är ett tungt kapitel, MÅSTE du konkretisera vad som utgör en rollperson. Fyra av fem spelare kommer möta spelet genom att göra en rollperson. Att göra rollpersonsskapandet till en tung och komplicerad del är att aktivt motarbeta spelbarhet.

ISTÄLLET

1) utgå från dina provspelsomgångar. Hur gjorde du rollpersoner då? Hur skulle du, så enkelt och konkret som möjligt, beskriva ditt tillvägagångssätt för en utomstående?

2) Skriv ned förklaringen och lägg den i en låda.

3) Skriv förklaringen en gång till, som att den riktade sig till en idiot.

4) Ta fram den första förklaringen ur lådan. Hur skiljer sig de två? Om det är något som du utelämnat i steg tre, är antingen för komplicerat eller för oviktigt för att du ska komma ihåg det. Om det är något som svällt ut och tagit jättemycket större plats i "idiotförklaringen" är det troligen ett väldigt komplicerat steg.

5) Sätt ihop förklaringarna och omarbeta de delar där de skiljer sig.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Starchallenge Lägesrapport 12/6

Nja nu är du som sagt inte insatt alls i SC. Det tar ingen tid alls att göra en rollperson. Det går förmodligen snabbare än i många andra spel. Det är inte det som är problemet. Problemet är att det man kan vara och spela i världen tar sitt ursprung utifrån världen och dess konflikter. Därför måste dessa "roller" man kan iträda sig vara definierade utifrån världen vilket plötsligt satte ett (för) stort fokus på världen.

SC är inte komplicerat. Det har varit men jag har slitit ut allt sånt. Problemet är att jag inte vet vilken väg jag ska gå just nu och stressen över det börjar bli en stoppfaktor i sig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,566
Location
Helsingborg
Re: Starchallenge Lägesrapport 12/6

Niklas73 said:
STOPP!!! Jag har kommit till ett stopp. LÄget är sådant att jag påbörjar renskrivningen av det sista tunga kapitlet som beskriver hur man skapar en rollperson. Och det hänger så klart ihop med världen. Och efterssom att världen inte är klar även om grundkonflitkerna är klara och kanske räcker till och resten kan fyllas ut så står jag och stampar.

Efterssom världen består av konflitker behöver vi en karta som kan visa det här. Och efterssom en karta ska förmedla både det ena och det andra och jag inte ens vetat hur så har jag strandat på en stjärnkarta.
Om man stannar av i textskrivandet för att man inte har någon inspiration så beror det på att grundarbetet är för dåligt gjort. Gå tillbaka och gör om det. Nu har du redan hittat vilket som är ditt grundarbete så börja där istället. Överge rollpersonskapitlet tills du byggt världen klart. Först då kan du gå tillbaka till rollpersonen.

Sedan ser jag inte riktigt vad kartan har med saken att göra. Ja, du vill ha en karta. Ja, kartan ska visa konflikterna. Men någonstans måste du har skrivit konflikterna också. Om du vill ha en karta som stöd, gör en tankekarta med konflikterna istället - med papper och penna - så att du har någonting att utgå från. Skit i utseendet, koncentrera dig på informationen. Du skriver själv "efterssom att världen inte är klar även om grundkonflitkerna är klara", så fyll i det som du tycker saknas när du har gjort tankekartan. Tankekartan kommer att hjälpa dig få överblick.

Du kan inte fuska med grundarbetet. Om du gör grundarbetet ordentligt så kommer du spara tid på andra områden eftersom resten flyter på bättre. Det är A och O i projektarbete. :gremsmile:

/Han som känner igen problemet, särskilt när en sak (som inte är lika rolig att göra) ligger i vägen för en annan
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Starchallenge Lägesrapport 12/6

Jag har en tankekarta men helt plötsligt mynnade det ut i en stjärnkarta utan att jag riktigt är med på varför. Jag gjorde en klassisk djupdykning för att jag blev bortfintad av mig själv. Tankekartan är den som ska göras. Däremot behöver jag inte skriva hela galaxen nu. Den är i mångt och mycket framarbetad. Mmm ska fundera ltie till och ta mig ur stoppet.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 14/6

Efter en klassisk sitta till 1 natt (EM förstör verkligen min tid för SC):

Mitt Skapa rollpersonskapitel är 16 sidor där 5-6 sidor är listor och en tabell för underlättande av beräkning. Jag har al-drig skrivit något så kort. Jag är så stolt.

Nu återstår Chaotika kapitlet som är mycket kort, vapenlistor (kommer bli hejans kort), redigera och skapa dokumentet om klasser, bakgrunder, raser, sysselsättningar och mål. Sen ska jag läsa igenom allt och slänga upp för korr medan jag ger mig på att författa galaxen.

Illustratören har givit klartecken för stjärnkartan så den ska införlivas med galaxskrivandet. Sen återstår bara en framsida och att jag lägger in illustrationshänvisningar. Sen layout! Almost there!!!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 26/6

Det här med värld vs kartor har vållat huvudbry. Jag har fått många bra tips men att skriva världar är mer konstform än jag trodde.

Jag har försökt se över helheten och nu har jag skrivit de nära 6 sidorna som lägger grunden för konflikter, platser och fraktioner i den lilla delen av spiralarmen i den galax där allt utspelar sig. Jag är mycket nöjd med vad det blev. Det här är en värld jag gärna vill spela i själv.

Med den som bas skapade jag en mycket ful skiss med en enda pensel i PS för att få en grafisk bild. Basen ska även tjäna mig då jag nu ska börja brodera ut de olika fraktionerna med ställen och platser och varelser som jag återanvänder från den tidigare världen och versionen.

Innan dess ska rollpersonskaparkapitlet fördjupas eller snarare grundas med Klasser, Yrken, Raser, Arektyper, Mål och Bakgrunder vilket är ett skönt pussel helt utan spelvärden där spelaren kan botanisera och sätta ihop ett intressant porträtt att sedan fylla med siffror.

Det ska inte ta speciellt lång tid i och med att mycket är klart redan. Att lägga världspusslet kan ta lite mer tid men jag hoppas att det inte gör det. Det finns mycket input, inte minst från er, att ta hänsyn till. Att sortera, rensa, kategorisera och skönskriva är ett tufft jobb.

Nu har jag 4 dagar nästa vecka då familjen är borta. Jag kommer leva på hämtmat och sena nätter efter jobbet för att försöka nå att bli klar. Till sist måste jag hitta en bra form för stjärnkartan vilket börjar närma sig och snacka med illustratören.

Sen läser jag igenom allt och lägger ut för korr men nu ser det inte ut att bli förrän i höst, jag tvivlar på att semestern tillåter dessa åtaganden men jag ska i alla fall försöka. Samtidigt så levererar programmeraren i företaget ständigt nytt material att gå igenom så tiden är minst sagt knapp. Familj, jobb, företag, SC. Men den stora oron är att SC drar ut på tiden i höst för då kommer jag gå av på mitten.

Kom igen, sista racet nu!!!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 7/7

Jisses!

Jag tog åt mig av era tankar kring världsbygge. Nu har jag 40 sidor av skapa karaktär utan ett enda tärningslag eller en enda regel, bara inspirationen och mycket sprang ifrån diskusionen. (Sen har vi 20 sidor med regler också men det låter längre än vad det är. Skapa karaktär i SC är superenkelt).

Det var ett bitvis monotont arbete. Idag skulle jag fixa några vapenlistor (det slutade med att jag strök dem, det finns ingen anledning till vapenlistor i SC längre) och hej hopp så sprang jag på en regeldublett som resulterade i korrektion på massa andra ställen. Problemet är att ju närmare du kommer ett färdigt spel desto mer måste du städa om du upptäcker ohyra.

Nu var det iofs ingen ohyra utan mer dubbla budskap och lite osäker regeldesign som jag nu skärpte upp. Och jag fick STRYKA regler. Älska!

Sen gick jag över rustningar. Vilket otyg. Men eftersom SC är ganska stridsinriktat (meh sluta sucka alla kan inte göra mysteriespel och stridsspel kommer tillbaka, allt kommer tillbaka) så är jag tvungen att ha dem. Jag jobbade utifrån ett derivat som Genesis tutade i mig att en rustning kan ta en skada per strid. Riktigt så enkelt blev det inte men nästintill.

Sen städade jag en utrustningslista, orkar inte länka, men hittade roliga saker där som en kikare som kunde lagra 8000 bilder. Jisses.

Till sist gav jag mig på sista blocket innan korrläsningen: Världen. Den har fått mycket kött efter de 40 sidorna och 30 till ligger copypaste klara + 15 sidor anteckningar. Det kommer nog bli en del. Strukturerade och tog kopior på en del inlägg här som får bli stöd i arbetet. Jag är rätt rookie där. Att det var sånt slit och inte bara Hej hopp Ddjava exporterar te och Imock har hårda handelshinder. Men jag är helt med nu, hoppas jag.

Sen ska massa exempel skrivas, lite listor göras och sånt mög. Trist men nödvändigt. Efter sommaren hoppas jag vara klar för att släppa ut på korr. Helst innan.

Vet inte om jag berättade om Pick up and play kapitlet som bygger en karaktär på 5 sekunder, presenterar ett scenario och sen kör man. Jag vill att även om SC stödjer lååånga kampanjer så ska man kunna ta upp och lira det en regnig dag isf för Monopol. Ibland vill man ju bara köra ett scenario: jag är en kampsportare med en fotomodell vid min sida och jag ska gå en turnering. Vad kan vi göra av det? Fort ska det gå. Dels att skapa och dels att spela.

Jag känner mig skitnöjd så här långt. Systemet ger mig kickar och världen likaså. Det är väl så då man skriver spel - det blir precis som man vill ha det men aldrig nånsin har det varit så här nära vad jag vill och jag kan knappt backtracka processen. Och mycket är tack vare er och våra diskussioner. Min (nästan) enda rollspelserfarenhet är EDD från 89 och det kommer ingen märka då SC släpps. Men Gud vad med rewriting det varit. Writing is rewriting som sagt. Och vad jag strukit och spelet ändrat sig. Som en bok eller film man skriver (jo jag har läst manus). Eller ett företag.

Återkommer då jag börjat snickra värld.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,566
Location
Helsingborg
Re: Starchallenge Lägesrapport 7/7

Kul att det går framåt. Av egen erfarenhet vet jag att det är jättesvårt att sitta och stryka saker. Det brukar bli att man blir väldigt närsynt efter ett tag.

/Han som ändå tycker Niklas borde trycka originalSC också :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Starchallenge Lägesrapport 7/7

Hehe vilket av versionerna? Jag antar att ni är ute efter 2000 sidors versionen? Jag skulle vilja trycka den från 1984 skrivet av en 10 åring med egna illustrationer.

Jag älskar att stryka numer. Men visst jag fattar vad du menar. Men jag har strukit mängder med grejer sen för 2 år sen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,566
Location
Helsingborg
Re: Starchallenge Lägesrapport 7/7

Niklas73 said:
Hehe vilket av versionerna? Jag antar att ni är ute efter 2000 sidors versionen?
Japp, monsterversionen. :gremsmile:

/Han som gillar när rollspelsskrivandet ger en kickar, men han känner sig faktiskt som mest inspirerad några dagar efter han har spelat rollspel
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport - IDIOTI

Sommaren bjuder på så mycket mer än rollspel. Varje dag är en fest på mitt land där släktingar myllrar om varann. Lyckades introducera DoD 82 för några nya ungdomar som ÄLSKADE rollspel. Rollspelsdöden tror jag inte på. Däremot så för ingen ut rollspel till ungarna.

Starchallenge fick 8 timmar jobb i sommar. Jag jobbade med det sista - världen. Att göra värld är en konst. Nästan en lika stor konst som att skriva regler. Jag fick en massa tips här. Då jag var klar slog jag upp min gamla värld på 315 sidor. I-DI-OT. Hela jävla världen är fylld med Länder i fickformat fakta som export, import, straffsatser och bebyggelse. Skulle man räkna antal % tecken så vill jag itne ens veta hur många det skulel bli. Det finns kanske max 15 sidor som innehåller något att kroka äventyr på. Jag har alltså lagt ner åtskilliga timmar av mitt liv på en missuppfattning om vad världar bör kommunicera. Det hela känns som en modul till Dod anno 1989. Puh. Jobbig erfarenhet idag då tiden saknas mig.

Men! Nu har vi istället 60 sidor actionpackad värld inklusive en ordlista. En stjärnkarta med över 70 spännande platser och konflikter en masse mellan olika riken. Vi svävar mellan fantasy, hitech, odödvärld och post apokalyps där världarna har väldigt olika villkor men är ändå sammanflätade av galaxens öde på olika sätt de själva inte valt. Till detta finns också en stjärnkarteskiss som, då den blir klar, nog kan bli en eggande historia. Den ska snart gå till illustratören.

En regel tillkom i somras. Annars är jag stenhård på att inte ha fler regler. Regeln kontrollerar hur man får relationer, mål och övertygelser under spel. Dessa kan sedan användas i tärningsslag.

Nu står korrläsningen på tapeten innan jag lägger ut verket till de som kan/ska hjälpa mig korrläsa med friska ögon. Jag tror det rör sig om ca 200 sidor totalt. Vi börjar närma oss crusendo. Just nu jobbar jag 50/50 med SC och företaget på kvällarna. Under hösten hoppas jag kunna släppa iväg det här till Myling. Sen blir det lite sabbat innan romanprojektet ska starta. Jag är sååå sugen på det. Det och lediga kvällar.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 2 års jubeleum!

"Älskling, är det okej om jag gör om mitt spel en sista gång? Det kommer ta en hel del tid men jag behöver se över en del för det ska bli riktigt bra!".

Jag tror hon ångrade sitt jakande.

Nu är det lite drygt 2 år sen jag startade The final draft av det här härket till spel. Jag vet inte om jag hade gjort det om jag vetat att det skulle ta så inåt med tid. Men så var jag mer oerfaren än vad jag trodde.

Men nu närmar jag mig slutet som sagt. Jag ser fram emot då manglandet är över. Nätter med simuleringsprogramering för system, regelmakande, sakande av regler, funderingar kring nya. Ni vet, det är ju superkul men allting har en gräns. Vilken tålig familj jag haft. Och så mycket hjälp jag fått av många av er.

Nu har jag korrläst ungefär hälften. Jag skulle tro att det är 60 sidor regler kvar och 60 sidor värld. Just nu jobbar jag mellan 4-5 timmar varje kväll efter jobbet. Jag ser det som att försöka ge det sista i ett marathonlopp. Jag! Ska! I! Mål!

Korrläsningen av spelsystemet bjöd på en del oklarheter och opedagogiskt upplägg som jag nu brottas med. En ny linje jag har är att stryka allt som är av typen: Sidan 12: Om X händer så inträffar Y (förutom om du har Z för då händer Q - se sidan 89). Parantesinformationen kommer men den kommer på sidan 89 och då mot bakgrund av vad som sagts på sidan 12. Ta inte ut nåt i förskott teoremet kan vi kalla det.

Är jag nöjd? I och med att jag speltestat så är jag nöjd med det som kommer ut. Då jag läser reglerna gillar jag vad jag ser. Inom kort kommer jag behöva korrläsare.

2 år fyllt av regel och världsmakeri och revideringar till max: Tre variabler för handlingar: Lyckas, Utförande och Tid. Gud vad jag slogs med Han om Tidsvariablen. Jag slängde ut den efter veckor av grubbel. Eller Essenser tanken. Minns inte varför jag hade den men jag får söka på det. Och så kom Myling in i bilden! Och Herre Gud vad spelet ändrat karaktär. Men mer nöjd än med någon annan version. Den här fick ett hjärta men också mycket mer ompyssling än de andra versionerna där jag mer tröskade på.

Och lägesrapporten i övrigt då? Jag stör mig fortfarande på att jag skrivit 315 sidor värld som i stort sett är useless! ÅHH vad jag kunde gjort mer av DEN tiden. Världsförfattande borde få en egen artikel och alla som blir medlemmar i makarforumet skulle få klicka i en ruta att istället för att de godkänt informationen från wrnu så har de läst "Att göra en värld: Nuts and bolts" artikeln. Världsmakeri borde diskuteras mer.

Sen att dra ner regler.Han sa det nångång. Alla regler du inte använder ska du stryka. Jag tror till och med man ska stryka 10% till. Iofs beroende på vilken spelpersonlighet du är. Men jag vill dra ner. No more Monster StarChallenge.

I korrläsandet vänder man och vrider på mycket och missar ändå ton. Writing is rewriting som en författare sa. Sant. Om jag fattat och följt några av råden här från andra makare hade saker tagit kortare tid. Jag hade svårt att ta mig till dem, det blev fel. Men de är så rätt!

Nu ska jag ända in i kaklet med det sista. Jag ska skumma igenom innan jag lägger ut för korr för nu tror jag jag är blind. Några få regeländringar är gjorda och ni vet ju att det kan stjälpa ett lass i värsta fall så det får bli lite mer speltest i höst. Men i stort sett är jag inte orolig. Det har flutit på ganska bra sen Repticon 1.

Nu tror jag att nästa inlägg blir i slutspurten om jag inte får spel på nåt annat jag måste delge er. Jag ahde hoppas på årsskiftet för en release men med tanke på sättning och illustarationer av stjärnkarta och framsida så tror jag mer på våren. Då ska Starchallenge dela hylla med några av era verk. Hoppas min dotter blir stolt nån dag!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Time has come! Jag ska sätta mig med rättstavningsprocessen idag. Korrläsningen är klar. Disponeringen är gjord. Spelet är testat. Stjärnkartan skickad till illustratör. Förlaget kontaktat. Format bestämt. Spelsystemet ska delas upp i flera avsnitt. Inom ett par dagar lägger jag ut det för korrektur på makarforumet.

Det är cirka 65 sidor spelmotor, 20 sidor fordonsmekanik, 60 sidor göra gubbe (varav 40 är inspiration), 60 sidor värld, 6 sidor magi, lite spelexempel, Introduktion och regler för hur man ska spela.

Det är oerhört skönt att snart få sätta punkt för den här resan. En resa där Nässe bland annat skickade in en tornado som förlängde resan med säkert 1 år. Men det var det bästa som hänt SC och jag ska återkomma till det.

Jag hoppas att några av er visar intresse för korrektur.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Härligt! Ser framemot SC och kan t.o.m. tänka mig att korrekturläsa lite. Det är kanske lite som att sätta getabocken som trädgårdsmästare, men känner du att du behöver lite sär skrivningar så är jag rätt val.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Så! Nu är det uppe för korrektur. Jag vet att det är svårt att få korrläsare men jag är med i korrläsartråden så jag hoppas på lite givande och tagande så att säga.

Idag la jag till ett system för hastigheter på fordon och stjärndjur. Dessutom delade jag in tidssegmenten lite mer i detalj. Sen skapade jag ett "redigeradokument" med förslag på ändringar som jag ska göra senare. Lika bra att samla allt och göra allt på en gång. Dessutom hinner man tänka igenom dem och kanske stryka allt för impulsiva varianter.

Vad som är kul med att vara "klar" är att jag kan ägna tid åt saker som inte är regelanknutet som detaljer i världen eller hur rollformulären ska se ut.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag drömde om Starchallenge inatt, och i drömmen var det ett kanonspel. Sen vaknar jag och läser ordet stjärndjur.

Respekt.
 
Top