Nekromanti Starchallenge Lägesrapport

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Syftar du på QuashQuai? Ja. Som fan. Jag älskar namnet och det var ingev SUV.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Niklas73 said:
Syftar du på QuashQuai? Ja. Som fan. Jag älskar namnet och det var ingev SUV.

Det är ju ett folk på jorden också, så why not.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Deadline

Hej,

I april släpper Dan Brown sin nya roman. I samband med det kommer jag lämna SC bakom mig i bemärkelsen skriva regler. Konkret innebär det att jag kommer skicka det till Myling. Jag ville bara informera om detta till alla som kommenterar, skriver, mailar med mera. Fram till slutet av april finns alla möjligheter att komma med feed back, åsikter och kritik i googledocs eller PM/mail.

Varför ska SC gå i tryck då Dan Browns roman kommer? Jo för då ska jag påbörja mitt eget romanprojekt i sann Dan Brown anda så jag ska läsa boken och påbörja ett djupare arbete med plotten som redan nu har sina första anteckningar i ett skissblock och nåra anteckningar på datorn.

Här är länkarna igen för de som känner sig hugade.

Regler.

Värld.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Förra lördagen ringde en man upp mig och ville speltesta Starchallenge. Jag har ju satt upp lappar för speltest i egna grupper utan min närvaro i Scifi bokhandeln och på DL. De är tydligen slut nu sa han. I skrivandet stund lär jag ha 2 grupper som ska speltesta helt själva (tack Han för den lektionen i nån tråd). Om det kommer ske vågar jag inte svara på. Men de verkar på och intresserade. Så där sätter vi reglerna på riktigt prov! Eller kanske mest pedagogiken.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport 12/2

Korrläsandet gjorde ett abrupt stopp mitt i fordonskapitlet då jag märkte att sköldar/pansar inte riktigt gjorde som jag hade planerat. Det buggade helt enkelt. Tack och lov.

Jag slet ut systemet på 10 sidor och gjorde om det ner till typ 5 - inte minst för att jag ville förenkla det som funkade också. Det är i stort sett samma tänk med samarbeten under tidspress men mer fokuserat på berättande och mindre på systemteori vilket jag gillar.

Ikväll ska jag försöka hitta ork och tid att speltesta det alladeles för mig själv (jo det går, ja det funkar - dessutom bygger det på något som redan funkar bra). Känner jag att det verkar vara kul så sliter jag ut det gamla och slänger in det nya och förenklar spelet ett snäpp till. Då hamnar det på gdocs inom ett par dagar. Hurra för det! Återkommer.

Edit. DÅ jag bläddrar i fordonskapitlet som ligger uppe nu känner jag mig sjukt nöjd. 5 sidor fordonsstrid istället för 20 med en (antagen) liknande känsla. Spännande ikväll.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Starchallenge Lägesrapport 12/2

1:09 la jag ner. Jag kan säga att det fina lilla system jag hittade på igår sök getpung då man la upp det på bordet. Så alla ni spelmakare där ute som inte skrier nåt i forumen: Speltesta. Ni måste. Det tar tid, det är jobbigt, folk sågar sönder det ni gör men ska det funka och ska ni uppnå den känsla ni ville: speltesta.

Jag fick ihop en grej. Hej hopp, kapitlet blev hälften så stort. Ikväll ska jag ta det med inför en speltest med en spelare också. Jag tror det kommunicerar ingefär det jag vill utan att bli för rörigt: samspelande under tidspress med ökande risker på ett enkelt sätt. Återkommer.

PS
2 dagar med spelutveckling igen då jag verkligen behöver kvällarna till annat är lagom kul. Men nu hoppas jag på att slippa stöta på mer.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Fordonsstrid

Speltestet gjorde mig uppmärksam på ett par mindre buggar som jag fixade till. Nu bjuds Sverige på ett snabbt system, under tidspress, där du bör samarbeta med din medspelare som antingen navigerar eller blåser eld för att uppnå bästa resultat. Skadorna är effektfulla, bokföringen minimal, actionkänslan närvarande och enkelheten självklar.

Jag lärde ut systemet på ungefär en halvtimme inklusive småtester och buggar som rätades ut. Min testperson fann systemet roligt och spännande. I sista testet hittade vi på en fakestory och två fakekaraktärer och kände att det här kan bli riktigt kul i spel.

Systemet fokuserar på en liten besättning där 4 personer kan spela huvudrollerna. Fler är möjligt så länge "fler" är skyttar. Det hanterar bara fordonsstrid, inte jakt och liknande. Det sköts av det vanliga systemet. Systemet är en addon för att simulera dogfight och inte nödvändigt för de som tycker att konfliktsystemet räcker bra i sig.
Jag har velat

-lyfta fram samarbete i ett fordon utan att göra det komplicerat
-få känslan av osäkerhet och vikten av snabba beslut
-göra alla roller viktiga
-få till det som man brukar se i skeppen i rymdfighter
-skära ner det till minsta möjliga bokföring och räkning

Det här är en svår ekvation och ni som varit här länge vet att vi ofta pratat fordonsstrid. Jag är nöjd med resultatet givet dess forum: Starchallenge.

Nu återstår korr på de sista tre kapitlen innan jag ska göra bildmanuset. Jag väntar också stjärnkartan som jag tror jag kommer få en del ansvar för. Omslaget görs av förlaget i sommar. Jag har tre spelgrupper som tittar på spelet just nu samt en korrläsare plus de som är online. Dessutom gör Nässe ett introäventyr.

Manuset ska gå iväg i april/maj, därefter ligger det hos förlaget. Jag hoppas de får ut det innan årsskiftet. Sen får Sverige sitt första scififantasy spel. :gremlaugh:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge Lägesrapport i mars

En del av er kanske noterat min frånvaro. Just nu är Starchallenge knappt under min kontroll och mitt fokus är 110% på utvecklingen av mitt företag vilket i sig är lite som att skriva regler då jag gör en mycket specad beskrivning av communityt som ska upp under 2013. Den måste vara så specad för att få ner priset och jag har inte så mycket kapital. ALMIs 300 000 var förknippat med för hög ränta 12-13%.

Så... Inget SC för mig just nu. Bara skriva teknisk beskrivning vilket jag strax ska ge mig på. Men uppdateringen först.

Starchallenge är för tillfället i speltestarnas händer. Det här har jag kvar:
En stjärnkarta ska till. Den görs tillsammans med en illustratör men det blir nog 10 timmar Photoshop för mig antar jag.

En framsida men den gör fina Tina på Myling.

En korr på det som speltestarna kommer ha åsikterom om de nu har åsikter. Flera har hört av sig och fått spelet efter de sett mina utlägg på butikerna Scifi och Dragons Lair men ingen feed back har nåt mig än. Min rollspelskunnige kusin läser också igenom och testar lite.

Fordonsstriderna fungerade som sagt och jag tycker de är sköna. För första gången kommer jag nog använda fordonsstrider för de ger något mer än strategiskt tänk och något annat än känslan i vanlig strid samt ett samarbetstänk.

Till sist har jag väl en egen korrvända på ca tio sidor som jag inte hunnit än.

Dvs 95% klart!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Nu ska jag försöka jobba klart det sista i helgen. Eftermiddagen har fördrivits med korrläsande av de sista kapitlen. Korrläsandet är nu officellt klart men jagf funderar på att göra lite stickprov för jag märker att det ändå försvinner bokstäver här och var.

I morgon ska jag göra små nedslag då som sagt, göra ett bildmanus och kanske även börja på stjärnkartan vilket inte blir en jätteavancerad historia. Sen ska min illustratör shapea upp den lite. Sen är det klart att köras till Myling. Det lär nog inte ske förrän i höst för jag kan speltesta lite till under sommaren men då kommer det mer bli som ett riktigt rollspelande och ur det fokuset - inte som speltest. Det har gått igenom många nu och det håller ihop. Så i höst sätter Myling spelet och framsida sätts ihop. Sen hoppas jag det kan släppas till julhandeln.

Jag är fortfarande supernöjd med produkten och det ska bli kul att se det här i tryck.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Wow

Mer än 10000 visningar på mindre än 1,5 år i en tråd som nästan är död. Jag är ändå imponerad.

Så vad händer? Jag avslutade ett företagsjobb i april och har helt enkelt, för första gången på 2,5 år haft fritid. Och det tänker jag fortsätta med. Jag har planerat in några dagar i sommar för bildmanus och en grundläggande stjärnkarta som retucheras av min illustratör. Sen går det iväg till Myling i augusti. Kanske har några fler spelomgångar genomförst, tom av en av spelgrupperna jag inte är med i. Så jag håller er uppdaterade.

Men 100000... Jisses. Det trodde jag aldrig då jag startade tråden. Kul!!!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Stjärnkarta

Jag känner att jag vill stänga det här kapitlet nu så efter två månader av Candy Crush och mycket spännande litterturläsning, landetvistelse och lek med dotter så började jag igår så smått känna att det kunde vara dags att i alla fall se över hur stjärnkartan bör se ut.

Jag vill inte ha en traditionell stjärnbakgrund med massa prickar på ställen. Samtidigt kan det inte bli en julgran med massa olika bilder som ibland kommunicerar det jag vill och ibland kan misstolkas. Jagt lutar åt att göra en del symboler och en del prickar för de nära 100 olika platserna och skeendena i Solhem. Jag kommer jobba i Photoshop med en grundbild som jag inte ens är säker på att jag kommer få ihop. På den ska jag lägga lager som kommer förstärka klimatet på olika platser. Utan på de kommer symboler och markörer.

Det kommer nog bli en hel del att titta på i en förhoppningsvis något mer levande miljö än stjärnkartor som jag är van att se dem. Jag är inget Photoshop proffs så vi får väl se hur kvaliteten blir.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Så. Nu har vi inte mycket kvar inte. Det här med stjärnkarta är ett härke. Jag har dels bett om hjälp, inte riktigt kommit överens om formen, varit nära att ge upp, ritat själv, tankat ner program, ändrat örtio gånger om formen och stilen men till sist blev det ungefär som nedan vilket är det jag jobbar utifrån nu. Jag börjar bli klar med form och struktur så nu ska vi lägga ut lite platser. Sen ska jag peta in var alla bilder ska ligga så Tina på Myling har koll på det - ett ganska enkelt jobb. Sen ska jag skriva förord, baksidetext, välja lite typsnitt och grejer och jag har en ganska bra idé om det med, annars får jag ta hjälp. Sen är det in till Myling och on to next project - är sjukt sugen på romanskrivning nu. Till sist får jag hoppas att det tas emot väl.

Två (uppenbara) saker som gör att spelet kan få dålig kritik:

Av mina speltestargrupper blev inget. Tre för mig okända grupper tog sig an spelet via olika annonser. En grupp hördes av och de hade haft för mycket att göra - de skulle försöka ge SC en chans men kunde inte lova något. Den andra av dem som hördes av då jag satt i möte och trots några försök att nå gruppen så har de inte återkommit så jag utgår i från det som gäller i 99,9% fall av ideel hjälp: En entusiasm som mynnar ut i nada vilket i sig är helt normalt och inte alls uppseendeväckande. Så SC har aldrig spelats eller iaf feed backats då jag inte är närvarande vilket inte är optimalt. Spelet har heller aldrig testats med någon annan som spelledare.

Dessutom har korrekturen varit usel. Dvs jag har korrläst 3 gånger efter redigering och ska försöka mig på en fjärde gång. Men ca 20% av materialet är korrläst av andra. Det är samma sak där: många är väldigt välvilliga men hoppar ganska snart av pga olika skäl vilket är helt förståligt. Men det resulterar i sämre korrläsningar. Vissa projekt blir ordentligt korrade av andra, vissa (som mitt) bitvis, de flesta inte alls. So be it. Jag släpper ändå. Man kan inte vänta hela livet och tre år är ändå ganska lång tid för ett spel att nå marknaden. Dessutom vill jag vidare med nya projekt och tycker att jag lagt tillräckligt med tid på detta. Det är dags att nå butik helt enkelt och det ska bli kul att spela själv.

Finns det nån som vill korra så här i slutänden finns en tråd om det här.

Spelet är speltestat 10-15 gånger så jag tror inte buggarna är så många. Själva dödsfunktionen - hur man dör - är inte alls speciellt testat men eftersom spelet knappt har fokus på att man ska dö så ser jag det som något sekundärt. Spelarens inflytande över sitt eget liv är stort. Men resten av funktionerna är ganska bra testade. Dessutom är systemet så pass lättviktigt att jag inte tror det ryms allt för många buggar. Och de som ryms kommer rättas till på Mylings hemsida - allt enligt den digitala tidsåldern!

Så det som återstår är helt enkelt att göra klart den illustrativa biten där Tina på Myling står för framsidan, samt påbörja en korrvända till om jag inte får för mycket på företagssidan som drar igång de närmsta veckorna. Jag hoppas på en release till jul.
 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Det låter ju som det rullar på då i alla fall. Kul att höra!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
En sak till

Det ser ut som det blir utan introäventyr... Hur Starchallenge är tänkt att spelas framgår dock tydligt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Kortläst tredje vändan och är nästan klar. Småfel här och var men nöjd med redigeringen. Utom då jag läste om konflikter mellan fordon (vilket i sig är en liten pärla). Hemsk redigering. Märks att jag hade brått. Tillrättat nu men ska korras en sista gång. Har annars ca 40 sidor kvar. Jobbat får ca 15 till 22 senaste veckorna men med inslag av företaget som jag nu gått igång med på allvar. Så det är dags att knyta ihop säcken. Framsida på g. Stjärnkarta klar. Googla på starmap. Jag tror inte ni hittar nåt som liknar den här. Känner mig också nöjd med reglerna. Bildmanus klart.

Sen ska jag fixa baksidestext, förord, tack till, introäventyr och lite fonter samt en stavningsrunda samt find and replace en del ord. Sen går det iväg till Myling. Troligtvis nästa vecka. Senast veckan därpå.

Ni kan räkna med att Starchallenge finns i butik senast till Påsk. Julen verkar bli tight. Jag kommer ta upp förhandsbeställningar här.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Finns det i butik till påsk så tycker jag du ska dyka upp i spelmakarrummet på Gothcon och sälja in ditt spel till folk där :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Vicotnik said:
Finns det i butik till påsk så tycker jag du ska dyka upp i spelmakarrummet på Gothcon och sälja in ditt spel till folk där :gremsmile:
Spelet kommer ju att finnas i MylingSpelsbutiken, men självklart hoppar vi att Niklas dyker upp! Varför inte en föreläsning om "Resan med Starchallenge"? :gremlaugh:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det kommer finnas på fler platser än så om jag förstår saken rätt (eller så gör jag inte det). Rörig tid för mig men då det drar ihop sig så ska jag kika på det. Tanken är att det kommer finnas på GothCon under Mylings flagg.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det är klart!

Jag är klar! Nu ska jag låta det vila en liten tid. Då jag korrläste introäventyret ikväll märkte jag att det behövdes ett förtydligande här och där. Igår hittade jag på lite mer till fordonsstrider.

12 kapitel. 264 sidor i word med ca 10,5 punkters. Tack till sidor, förord och baksidetext klart. Nu sätter jag mer eller mindre punkt efter nära nog exakt tre år och känner mig sjukt nöjd. Men nu är det bra på ett tag. Känns lite tomt. Jag uppdaterar här vad som sker fram till utgivning.

I höst påbörjar jag nästa projekt nämligen romanen som ska bli något i hästväg. Och det ha inget med rollspel, fantasy eller scifi att göra. Lämnar nog rollspelsscenen ganska mycket nu ett tag.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
PANG! Där gick reglerna i väg till Myling Spel. Allt material ligger nu hos dem för förhoppningsvis publicering till jul alternativt påsk. Ganska nära nog 3 års arbete är över och det känns skönt. Nu lämnar jag nog rollspelsscenen ett tag såvida inte Tina på Myling kommer med bannor om saker som måste göras om.

Det blev drygt 260 sidor i word med ca 10 punkters 1,5 rad avstånd. Mer än en tredjedel är värld och rollpersonsfluff.

Så vad blev Starchallenge?

Från början var SC en snårig samling regler. Med hjälp av vissa här och en egen insikt i vad jag själv tycker rollspel är så blev det ett berättarmässigt spel där reglerna fokuserar på berättande mer än bokförande. Spelet har också fått möjligheter för spelarna att påverka berättelsen inom vissa ramar. Stress och tidspress är inga extraregler utan finns ofta närvarande och ständigt närvarande i fordonsstrider. Fordonsstrider som fö både känns spännande och roliga och tvingar till samarbete under tidspress. Stort fokus också på rollpersonen och vem hon är. Världen har jag försökt förse med många äventyrskrokar efter ha fått några lektioner här i vad världsbygge är. För er som gör era egna spel för första gången så vill jag berätta att min erfarenhet är att världsdesign är en skola så väl som regeldesign. Att sätta upp befolkningsmängd, import/export och statsskick för ett gäng riken kommer inte ge dig en spelvärld utan ett ex av "Länder i fickformat".

Det har gjorts Excelberäkningar in absurdum för att se att spelbalansen håller för det här systemet som involverar tärningar och kort och går supersnabbt då man väl lärt sig det. Och det går ändå rätt fort. Det har gjorts världar och jobbats i Photoshop. Det har googledocats. Det har suttits uppe till 3:30 och programmerats i VB. Det har deltagits i rollspelsmöten på nya platser för att speltesta. Det har delats ut flyers i rollspelsbutiker och mottagits både mejl och telefonsamtal av villiga speltestare. Det har funnits en uppsjö med frivilliga men få som orkat en längre tid. Det har tagits emot kritik av typen "Du kan inte göra något nytt spel", "Du blir aldrig klar ju" men även glada hurrarop och kärvänliga gliringar. Antagligen har jag retat gallfeber på några också som med den ohämmade "Bästa saker med..." tråden. Ibland har det känts skitjobbigt med kommentarer här (varför jag lämnade rollspel.nu ett tag) och ibland har det varit mycket givande diskussioner. Han tog sig an mycket jobb då han fick frågor kring regler och mekaniker och gav bra kritik. Nils Hintze förtjänar ett speciellt tack. Han fick mig att riva upp reglerna då de nästan var klara och börja om. Han lärde mig om att leva ut saker i fiktionen istället för med regler och Herre min Gud vad han öppnade dörren till en ny värld. Utan den regelsågningen hade SC aldrig nått den höjd jag tycker det gör idag. Regelsågningen förtjänar ett eget inlägg vid tillfälle om Nils godkänner det. Men tack! Det kan ha varit det bästa som hänt spelet. Det och alla gratis illustrationer jag fått av Mattias Westergren.

Det har varit en skojig tid och det känns lite tomt nu men ändå väldigt skönt. Jag hoppas nu bara att det tas emot hyfsat positivt. Wilper, I DID get out of the loop. :gremwink: Och det visste jag att jag skulle - det gör jag alltid. De senaste månaderna hat jag legat i med korr, stjärnkarta och slutpyssel. Och äntligen är det KLART!

Nu är det dags att ta sig an ett nytt projekt nämligen Den Stora Romanen. Nej jag ska inte skriva 1600 sidor och nej det är inte sci fi eller fantasy men den ska bli något inåt bra och jag ska tjäna pengar på den. Jag har en början, ett gäng researchlitteratur och en gruvlig lust att börja. Hade tänkt vänta några månader för att vila upp mig men Gud vet om jag kan. Bara i helgen kom ord och story till mig för att jag äntligen släppt SC. Men jag ska ta det lugnt. Här gäller bra underbyggnad. Men jag kommer nog ställa romanrelaterade frågor i lämpliga forum här. Skönt som omväxling till att hängt i makarforumet i några år.

Jag kommer fortsätta uppdatera den här tråden då jag vet hur det går hos Myling, om jag får bakläxa eller vet när spelet kommer ut. Jag kommer också lägga ut en tråd för förhandsbeställning då vi kommer så långt.

Tack för nu! Det var kul och det tog tid! Det blir häftigt att det som jag påbörjade som tioåring en dag nu når butik. Det tycker både jag och tioåringen är störtkul! Om SC släpps i scifi bokhandeln i Gamla stan är det ungefär 100 meter från där den första bokstaven i spelet präntades ner 1984. Det räcker i min bok för att känna mig nöjd in i märgen.

Nu vidare mot nya äventyr. Och jag kan inte nog understryka Krilles första regel i hans rollspelsskola: "Ska du göra ett rollspel? Glöm det!". Jag säger inte att du inte ska försöka. Jag säger att det är ett enormt enormt arbete. Men lycka till alla nya makare. Jag ska följa er och hoppas ni når era mål! Det är bara hårt arbete som tar en dit. Ha kul på vägen och våga alltid att fråga, testa och dela med er. Det är det wrnu är till för.

Och ja. Det är en underbar, svindlande, fantastisk och lite jobbig resa. Ungefär som att färdas till en fjärran galax som Solhem...
 
Top