Nekromanti Starchallenge korrekturläsning

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge är färdigskrivet! Efter dryga två år är reglerna klara och speltestade. Nu är det en hårsmån från att publiceras. Några få moment måste på plats. Framsida, färdigställande av stjärnkarta (tack för alla tips i tråden om världar), rollformulärslayout och bildmanus återstår. Det mesta av det är inte på mitt bord längre.

Men nu behöver jag er hjälp med korrekturen. Starchallenge kommer ges ut på Myling spel och vi har lovat korrekturläsare som orkar igenom hela spelet kommer ett exemplar av Starchallenge. Mejla mig på niklas.gerholm@bredband.net eller ta det via meddelande så reserverar vi ett ex åt dig. Vill du bara göra en insats och läsa lite grann är det självklart välkommet.

Är du intresserad av att kommentera regelmekanik är det varmt välkommet. Annars hoppas jag på feed back på någon/några av dessa punkter:

Ordval.
Referensfel. Med det menar jag att regeltekniska detaljer nämns som ännu inte presenterats och som gör texten förvirrande.
Är det begripligt och lättläst?
Disposition. Ligger kapitel och stycken i en någorlunda rätt ordning.
Egna funderingar.

Till Starchallenge!

Jag har upptäckt att man ibland måste uppdatera sidan för att få fram alla kapitel. Det ska vara 17 stycken.
Totalt är texten på cirka 250 sidor inklusive allt.

Jag är evigt tacksam och kommer nämna dig i boken. Jag hoppas du har tid, lust, ork.

Mvh
Niklas Gerholm
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Smaken är som baken. Men efter att ha läst de två första kapitlen är min åsikt att texten inte är redo för korrekturläsning.

Anledningen till att jag skriver det här är att jag själv gjorde misstaget att skicka ut TC till korrekturläsning för tidigt - för att jag kände att jag var trött på texten och ville att någon annan skulle göra mitt jobb. Resultatet var att andra människor lade ned sin tid på att säga "du har dålig meningsbyggnad i meningen 'Nästan alla former av långa listor med vapen, rustningar, föremål, skepp, droider, utrustning med mera kommer du inte hitta här'" när listan i sig var ett mer grundläggande problem. Och när jag väl tog tag i skiten och gallrade i texten, vad tjänade det då till att veta att en nu raderad mening var felbyggd?

Därför är mitt råd att börja med att se över texten. Till exempel
- kapitlen börjar för tråkigt; de borde istället börja med något som gör mig sugen att läsa vidare.
- kapitel ett ägnar för mycket utrymme åt att förklara hur du anser att andra spel och/eller rollspel fungerar. Sånt är meningslöst - ville jag veta hur andra spel funkar skulle jag läsa deras regler. Nu läser jag Starchallenge, då vill jag BARA veta hur jag sätter igång så snart som möjligt och får en så bra upplevelse som möjligt.
- att som författare skriva in sig själv i texten kräver att tilltalet genomgående är avslappnat och familjärt, annars känns det märkligt.
- förhållandet mellan spelledare och spelare verkar ansträngt. Ett förslag vore att skita i krångel som att spelarna uppmuntras att vara med och skapa berättelsen, utom om spelledaren inte vill det av någon anledning och istället skriva rakt på sak "spelledaren bestämmer över världen, men kom gärna med förslag."
- Jag förstår inte varför Kaos heter Chaos.
- Att saker har en viss kronologi innebär inte att den kronologiska ordningen är överlägsen. Om man kommer till ett främmande land slås man först utav hur det ser ut just nu. Om världen presenterades så, skulle den vara enklare att förstå. Som spelare är mitt huvudsakliga intresse inte vem som allierade sig med reemonkerna, utan hur en reemonker ser ut.

Om du ändrar sådana saker först, skulle jag bli mycket mer sugen på att korrekturläsa OCH du skulle få mycket mer ut av språk-kommentarerna. Det är mitt tips.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Aj då,

Jag vill understryka att jag inte skickat ut något för tidigt, tvärtom. Och smaken är som baken för jag har fått bra kritik också från annat håll. Jag ska se över dina råd naturligtvis.Jag vill dock gärna ge dig svar på tal.

"kapitlen börjar för tråkigt; de borde istället börja med något som gör mig sugen att läsa vidare.". Du får en lista med vad Starchallenge är. Tanken med det är att du snabbt ska se om det här passar dig. Om du gillar det du ser förutsätter jag att du tycker att det öär värt att sätta dig in it exten och ge det lite tid. Det är inte superkul att lära sig regler men det är värt det om man vill spela i världen. Därav listan.

"kapitel ett ägnar för mycket utrymme åt att förklara hur du anser att andra spel och/eller rollspel fungerar. Sånt är meningslöst" Nej inte om du riktar dig till nybörjare och därför är det med. Annars håller jag med dig.

"att som författare skriva in sig själv i texten kräver att tilltalet genomgående är avslappnat och familjärt, annars känns det märkligt." OK! Jag har funderat på det och du har en god poäng.

"förhållandet mellan spelledare och spelare verkar ansträngt. Ett förslag vore att skita i krångel som att spelarna uppmuntras att vara med och skapa berättelsen, utom om spelledaren inte vill det av någon anledning och istället skriva rakt på sak "spelledaren bestämmer över världen, men kom gärna med förslag." Va? Att spelarna är med och formar berättelsen inom givna ramar är ett sätt att involvera alla så mycket som möjligt vilket är för att ingen ska sitta o titta som är vanligt i andra spel. Det här är ju kul.

"Jag förstår inte varför Kaos heter Chaos." För att det är ett namn?

"Att saker har en viss kronologi innebär inte att den kronologiska ordningen är överlägsen. Om man kommer till ett främmande land slås man först utav hur det ser ut just nu. Om världen presenterades så, skulle den vara enklare att förstå. Som spelare är mitt huvudsakliga intresse inte vem som allierade sig med reemonkerna, utan hur en reemonker ser ut." Så jag bör kanske lägga in bilder på raserna i kapitel 2? Jag ska fundera kring det där. Å andra sidan: Världen är komplex och du har all möjlighet att använda referensdelar. Men kommentaren är helt klart intressant och värd att se över.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tänkte inte glunka, och du gör naturligtvis som du vill eftersom det är ditt spel. Men det är det här jag menar ang. fokus på att beskriva spel och rollspel i allmänhet respektive bjuda in läsaren.

SC kapitel ett, första fyra meningarna:
"Välkommen till rollspelet Starchallenge. Skillnaden mellan ett rollspel och andra spel är huvudsakligen att man i rollspel iklär sig en roll som spelare. Rollen kan vara en krigare, nöjesprofil, handelsresande, tjuv, magiker, polis, agent, lycksökare, tjänare… Det finns få eller inga begränsningar. "

PHB 4e, kapitel ett, första fyra meningarna:
"Imagine a world of bold warriors, mighty wizards, and terrible monsters. Imagine a world of ancient ruins, vast caverns, and great wild wastes where only the bravest heroes dare to tread. Imagine a world of swords and magic, a world of elves and goblins, a world of giants and dragons. This is the world of the DUNGEONS & DRAGONS® Roleplaying Game..."
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Absolut! Jag förklarar vad ett spel är i ett kapitel om spel och de gör en introduktion för spelkänslan. Jag ska göra om det. Jag gillar det bättre. Så ska kapitlet börja.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Jag tror att det kanske föreligger viss begreppsförvirring.

* Korrektur. Detta gör man när man har texten klar, och egentligen bara vill jaga stavfel, syftningsfel och liknande språkliga detaljer. Följdaktligen är det sådant en korrekturläsare ska fokusera på.

* Editor/redaktör (osäker på bästa termen, någon kan säkert upplysa mig). Här tar man hjälp med sådant som struktur, uppbyggnad, innehåll.

Korrektur bör alltså inte påbörjas förrän i ett ganska sent skede. Om författaren dock känner sig nöjd med sin text, så är det inte korrekturläsarens uppgift att korrigera den innehållsmässigt (även om man kan komma med kommentarer).

Det här är inte menat som kritik mot någon, bara som en beskrivning av en typisk arbetsgång.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Någon redaktör har jag dessvärre inte så det är jag själv. Men i min korrekturförfrågan ber jag även om redaktionell hjälp om någon kan och har orken.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Har fått in lite feed back av skiftande karaktär. Men två stycken ber mig skaffa en redaktör. Att texten är för virrig och ostrukturerad. Det är inte okej. Då jag läst texten tycker jag inte det själv men jag är ju hemmablind.

Är det här en allmän åsikt av er som tittat på texten? Att den här i starkt behov av redaktionell översikt. I så fall måste jag hitta någon som kan göra det.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Ska du publicera något professionellt, dvs. ta betalt för det, så tycker jag definitivt att du behöver en redaktör.

Kanske nån på Mylingsspel? Ska du publicera under deras flagga så är det ju också i deras intresse att produkten blir bra.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag är inte helt säker på om det här är en korrekturfråga, men det har i alla fall med språket att göra:

Varför namnet Starchallenge på ett rollspel där allt i världen har namn på svenska?

Förresten: tänker du ha med en förklaringsruta som upplyser exempelvis rörelsehindrade spelare om varför deras funktionshinder ska ge dem en konkret, regelmässig nackdel i ett spel som åtminstone delvis handlar om att kunna vara någon man inte är?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
  • Jag fattar inte ö.h.t. hur mekaniken fungerar.
  • Ofullständiga meningar, stavfel, ingen markering mellan när exempelpersonerna talar och när texten talar i allmänhet, etc. Det känns som att kapitlet blivit nedskriven i all hast och sen aldrig korrad.
  • Det är olika stilar och tilltal i varje exempel.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tacksam för kritik. Har publicerat massa saker i hela livet så kritik är jag van vid. Jag börjar se vart åt det här lutar. :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Namnet Starchallenge har diskuterats. Många menade att det var dumt att byta ett namn som inarbetats under 10 år. Jag är inte säker på att namnet är det bästa men samtidigt har det hängt med i 30 år.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Teobald said:
* Korrektur. Detta gör man när man har texten klar, och egentligen bara vill jaga stavfel, syftningsfel och liknande språkliga detaljer. Följdaktligen är det sådant en korrekturläsare ska fokusera på.

* Editor/redaktör (osäker på bästa termen, någon kan säkert upplysa mig). Här tar man hjälp med sådant som struktur, uppbyggnad, innehåll.

Korrektur bör alltså inte påbörjas förrän i ett ganska sent skede. Om författaren dock känner sig nöjd med sin text, så är det inte korrekturläsarens uppgift att korrigera den innehållsmässigt (även om man kan komma med kommentarer).

Det här är inte menat som kritik mot någon, bara som en beskrivning av en typisk arbetsgång.
Jag vill mest flika in att de här rollerna ganska ofta flyter in i varandra när vi snackar mindre produktioner t.ex. rollspel där man kanske inte har råd att betala varken redaktör eller korrläsare. Själv har jag väl inte haft några jätteproblem med strukturen i mina spel (av kommentarerna att döma) men överlag kommenterar de jag slite slarvigt benämner som "korrläsare" även struktur.

Om texten är såpass dålig att den inte går att läsa, så dåligt strukturerad att korrläsarna inte ens vet var de ska börja, så bör man däremot försöka hitta någon struktur- och pedagogikkunnig person som får gå igenom texten och ställa frågor. Nackdelen är att det är förbaskat svårt att hitta sådana personer, framför allt om man inte har något att betala med. De flesta som är intresserade av rollspelsbygge brukar ha ganska fullt upp med sina egna skapelser...

Det är ett inte alldeles enkelt problem, som jag inte alls avundas Niklas73. Hade det inte rört sig om 200 sidor och jag inte haft eget spel + jobb + examensarbete att pyssla med så kanske jag kunnat tänka mig att hjälpa till en aning, men nu ser det förbaskat mörkt ut.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
True. Så vi får väl se om det blir nån utgåva alls för jag klarar inte den delen själv. Återkommer.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Niklas73 said:
"Jag förstår inte varför Kaos heter Chaos." För att det är ett namn?
Jag fick intrycket när jag läste bakgrunden att Chaos har med kaos som företeelse att göra? Om det alls finns en koppling till det kaotiska bör namnet också vara Kaos, inget annat. Svenskt spel med namn på svenska.
 

Sigismund

Veteran
Joined
10 Apr 2004
Messages
9
Location
Skövde
Jag har för avsikt att läsa igenom hela. Istället för att få ett ex skulle man kunna få en innestående gentjänst att du gör samma sak med mitt framtida rollspel?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Niklas73 said:
Namnet Starchallenge har diskuterats. Många menade att det var dumt att byta ett namn som inarbetats under 10 år. Jag är inte säker på att namnet är det bästa men samtidigt har det hängt med i 30 år.
Fast vadå "inarbetat"? Det är du+några randoms på rollspel.nu som känner till det. Vad tror du dig vinna på att ha kvar det?
 
Top